ΠΡΟΣ: Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Νικόλαο Δένδια
Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Αθανάσιο Δαβάκη
Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών
Υποθέσεων
ΕΓΑ/ΓΕΕΘΑ - ΕΓΑ/ΓΕΣ - ΕΓΑ/ΓΕΝ - ΕΓΑ/ΓΕΑ
Διεύθυνση Υγειονομικού ΓΕΕΘΑ
ΚΟΙΝ : Διευθυντή Στρατιωτικού Γραφείου κ. ΥΕΘΑ – ΥΦΕΘΑ
Νομικό Σύμβουλο κ. ΥΕΘΑ – ΥΦΕΘΑ
ΜΜΕ – Στρατιωτικοί Συντάκτες
ΘΕΜΑ: Κατάργηση της Συμμετοχής 15% των Στρατιωτικών στις Διαγνωστικές
Εξετάσεις σε Δημόσια Νοσοκομεία
ΣΧΕΤ.: α. Ν. 5195/2025 (ΦΕΚ Α΄ 73/9-5-2025)
β. ΦΕΚ Β΄ 2106/2-5-2025 – Νέος ΕΚΠΥ ΕΟΠΥΥ
γ. Π.Δ. 62/2023 (ΦΕΚ Α΄ 114)
δ. Έγγραφο με αριθμ. Πρωτ. της ΕΣΠΕΕ Αχαίας
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς
Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμοι κ.κ.
Αρχηγοί, Αξιότιμοι κ.κ. Διευθυντές
1. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ., ως
θεσμικά αναγνωρισμένος κοινωνικός εταίρος, επανέρχεται κατόπιν σχετικού
εγγράφου της Ένωσης Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Αχαίας (ΕΣΠΕΑΧ),
σε ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει γενικευμένη αναστάτωση: την επιβολή
συμμετοχής 15% στις διαγνωστικές εξετάσεις των στρατιωτικών σε δημόσια
νοσοκομεία, δυνάμει του άρθρου 39 του Ν. 5195/2025.
2. Για πρώτη φορά, στρατιωτικό προσωπικό καλείται να καταβάλει
ποσοστό συμμετοχής ακόμη και για εξετάσεις που διενεργούνται σε δημόσια
νοσοκομεία — γεγονός πρωτοφανές και ασύμβατο με το καθεστώς των λοιπών
ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ.
3. Το άρθρο 6 παρ. 8 του νέου ΕΚΠΥ (ΦΕΚ Β’ 2106/2025) προβλέπει
ρητά:
«Όσοι δικαιούχοι πραγματοποιούν εξετάσεις εντός των δημόσιων δομών
παροχής υπηρεσιών Π.Φ.Υ. του Ε.Σ.Υ., των πανεπιστημιακών και των στρατιωτικών
νοσοκομείων, επίσης δεν καταβάλλουν συμμετοχή».
Αυτό ισχύει για όλους τους ασφαλισμένους, χωρίς εξαιρέσεις. Ως εκ τούτου,
δεν νοείται διαφορετική μεταχείριση για το στρατιωτικό προσωπικό.
4. Ωστόσο, σύμφωνα με ενημέρωση από τη ΓΕΑ/ΔΥΓ και τεκμηριωμένα
περιστατικά που έχουν δει πρόσφατα και τα φώτα της δημοσιότητας, το νέο
καθεστώς συμμετοχής:
α. Επιβάλλει 15% συμμετοχή ακόμη και σε καρκινοπαθείς
στρατιωτικούς, καταργώντας στην πράξη την πανελλαδικώς θεσμοθετημένη
ολική εξαίρεσή τους από κάθε οικονομική επιβάρυνση. Η εφαρμογή αυτή
συνιστά κατάφωρη προσβολή της αξιοπρέπειας και της υγειονομικής προστασίας
ευπαθών ομάδων, παραγνωρίζοντας τόσο τις προβλέψεις του Ν. 4368/2016 όσο
και τις στοιχειώδεις αρχές κοινωνικής ευαισθησίας και ισότητας. Είναι αδιανόητο το
ίδιο το Κράτος να εξαιρεί τους καρκινοπαθείς πολίτες ασθενείς, αλλά να επιβάλλει
συμμετοχή στους στρατιωτικούς που υπηρετούν την Πατρίδα.
β. Χρεώνει 15% σε επείγοντα περιστατικά, όπου στρατιωτικοί
εξετάζονται σε δημόσιες δομές χωρίς εισαγωγή, ακόμη και με παραπεμπτικά
ιατρών που προβλέπουν 0% συμμετοχή.
5. Παρατηρείται εμφανής ανισότητα:
α. Ένας ασφαλισμένος του ΕΟΠΥΥ (π.χ. δημόσιος υπάλληλος) δεν
καταβάλει συμμετοχή για εξετάσεις σε δημόσια νοσοκομεία.
β. Ένας στρατιωτικός, με ίδιο ασφαλιστικό καθεστώς, καταβάλει 15%
για τις ίδιες εξετάσεις, στον ίδιο χώρο.
6. Η αιτιολογική έκθεση του άρθρου 39 Ν. 5195/2025 αναφέρει ότι η
συμμετοχή «καθιερώνεται για λόγους εξομοίωσης με το καθεστώς του ΕΟΠΥΥ».
Όμως η ίδια η νομοθεσία του ΕΟΠΥΥ δεν προβλέπει συμμετοχή για εξετάσεις
σε δημόσιες δομές, καθιστώντας το επιχείρημα αυτό νομικά και ουσιαστικά
αβάσιμο.
7. Η αδικία καθίσταται ακόμη εντονότερη, όταν συγκριθεί με την ειδική
μεταχείριση άλλων κοινωνικών ομάδων, όπως:
α. Ανασφάλιστοι πολίτες οι οποίοι σύμφωνα με το άρθρο 33 του Ν.
4368/2016 δικαιούνται πλήρη και δωρεάν πρόσβαση σε όλες τις δημόσιες δομές
υγείας, συμπεριλαμβανομένων των διαγνωστικών εξετάσεων, χωρίς καμία
συμμετοχή.
β. Άνεργοι και αλλοδαποί με νόμιμη διαμονή, οι οποίοι, εφόσον είναι
ανασφάλιστοι ή οικονομικά αδύναμοι, εντάσσονται στο ίδιο ευεργετικό καθεστώς,
με ισχύουσα ΚΥΑ (ΓΠ/ΟΙΚ/3115/2016) που ρυθμίζει την πλήρη υγειονομική τους
κάλυψη.
γ. Αντίθετα, οι στρατιωτικοί, με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη και
συνεχή παρακράτηση υπέρ ΕΟΠΥΥ, επιβαρύνονται οικονομικά, κατά παράβαση
τόσο του ΕΚΠΥ όσο και των αρχών ισονομίας και ανταποδοτικότητας.
8. Επιπλέον, η απουσία εφαρμοστικών πράξεων επιτείνει την αβεβαιότητα
και την επιβάρυνση των στελεχών, καθώς:
α. Οι εξετάσεις σε συμβεβλημένα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα
επιβαρύνουν τα στελέχη 100%, λόγω έλλειψης ΚΥΑ.
β. Οι εξετάσεις σε δημόσια νοσοκομεία επιβαρύνονται 15%, κατά
παράβαση του ΕΚΠΥ.
9. Η Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ., ήδη από τη φάση της διαβούλευσης, είχε επισημάνει ότι
η εν λόγω ρύθμιση:
α. Θεσμοθετεί οικονομικό βάρος ("χαράτσι") σε βάρος των
στρατιωτικών, εν μέσω περιόδου ακρίβειας, υπηρεσιακής έντασης και δυσμενών
κοινωνικών συνθηκών.
β. Παραβιάζει το άρθρο 4 του Συντάγματος (ισότητα ενώπιον του
νόμου) και το άρθρο 21 παρ. 3 (υποχρέωση της Πολιτείας για προστασία της
υγείας χωρίς διακρίσεις).
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς
Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμοι κ.κ.
Αρχηγοί, Αξιότιμοι κ.κ. Διευθυντές
10. Η Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ., ως θεσμικά αναγνωρισμένος κοινωνικός εταίρος,
προτείνει άμεσα:
α. Κατάργηση της συμμετοχής 15% για διαγνωστικές εξετάσεις των
στρατιωτικών που διενεργούνται σε δημόσια, πανεπιστημιακά ή στρατιωτικά
νοσοκομεία.
β. Πλήρη εναρμόνιση του υγειονομικού πλαισίου των στρατιωτικών
με εκείνο των υπολοίπων ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ.
γ. Έκδοση ερμηνευτικής εγκυκλίου ή διοικητικής πράξης, η οποία
θα επιβεβαιώνει ρητά την απαλλαγή των στρατιωτικών από συμμετοχή σε
κάθε εξέταση εντός δημόσιων δομών, κατά τα πρότυπα του άρθρου 6 παρ. 8 του
ΕΚΠΥ.
11. Η αποκατάσταση της ισονομίας και της υγειονομικής προστασίας
των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων αποτελεί ηθική και νομική υποχρέωση
της Πολιτείας.
Η Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ. καλεί την Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία να
δρομολογήσουν την άρση της εν λόγω αδικίας εντός εύλογου χρονικού
διαστήματος, προκειμένου να αντιμετωπιστεί έγκαιρα μια κατάφωρη παραβίαση
της ίσης μεταχείρισης και της κοινωνικής ανταποδοτικότητας που βιώνουν οι
στρατιωτικοί.
12. Χειριστής θέματος, Αντιπρόεδρος Μέριμνας Προσωπικού:
Σμήναρχος (ΤΣΕ) Νικόλαος Παναγιωτίδης, τηλ. 6983503377.
Μετά τιμής
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Ηλίας Κολλύρης
Σγος (ΤΣΕ)
Γεώργιος Κυριακάκης
Ανχης (ΕΜ)
1 Σχόλια