Επιχείρηση «προωθημένη επιτήρηση»: Αυτό είναι το σχέδιο στεγανοποίησης των θαλάσσιων συνόρων

Το επιχειρησιακό σχέδιο των Ελληνικών αρχών στο Αιγαίο με τον κωδικό "προωθημένη επιτήρηση" φαίνεται ότι έχει αρχίσει και αποδίδει. Μέσα σε λίγες ώρες από το βράδυ της Τρίτης
έως τις πρωινές ώρες της Τετάρτης μέχρι οι καιρικές συνθήκες γίνουν απαγορευτικές τα πλωτά μέσα του Πολεμικού Ναυτικού, του Λιμενικού και των αμφίβιων καταδρομέων κατάφεραν να βάλουν φραγμό σε δεκάδες βάρκες που μετέφεραν μετανάστες και να τις αναγκάσουν να επιστρέψουν στις Τουρκικές ακτές.
Τα δουλεμπορικά φουσκωτά "σημάδεψαν" κυρίως νησιά στο Κεντρικό Αιγαίο από τη Χίο έως και την Κω επιχειρώντας να αιφνιδιάσουν τα Ελληνικά θαλάσσια μέσα και να προλάβουν τους ισχυρούς ανέμους. Ωστόσο για πρώτη φορά από τότε που ξέσπασε το προσφυγικό-μεταναστευτικό το νέο σχέδιο που εκπόνησαν από κοινού Επιτελείς των Ενόπλων Δυνάμεων και αξιωματικοί του Λιμενικού λειτούργησε κάτι παραπάνω από ικανοποιητικά.
Σε κάθε νησί έχει ουσιαστικά σχηματιστεί μια μικρή θαλάσσια δύναμη "κρούσης" αποτελούμενη από μεγάλα πλωτά μέσα αλλά και μικρότερα ευέλικτα σκάφη. Κανονιοφόροι, πυραυλάκατοι και περιπολικά του Πολεμικού Ναυτικού μαζί με τα μεγαλύτερα πλωτά του Λιμενικού λαμβάνουν καίριες θέσεις στα περάσματα και με τα σύγχρονα όργανα παρατήρησης που διαθέτουν όπως θερμικές κάμερες ‘’σαρώνουν’’ την θαλάσσια περιοχή ενδιαφέροντος. Ανάμεσά τους και πάνω στην οριογραμμή των θαλάσσιων συνόρων κινούνται τα μικρότερα σκάφη τα οποία λειτουργούν ως μονάδες άμεσης επέμβασης.
Στόχος είναι ο έγκαιρος εντοπισμός των δουλεμπορικών λέμβων πριν καν ξεκινήσουν από τις Τουρκικές ακτές και η έγκαιρη προσέγγισή τους μόλις φτάνουν στα Ελληνικά Χωρικά Ύδατα. Εκεί όπως φαίνεται ξεκάθαρα και στα βίντεο που δόθηκαν στη δημοσιότητα μπλοκάρονται από τα Ελληνικά πλωτά, φωτίζονται από προβολείς και με αποφασιστικό τρόπο τα εκπαιδευμένα πληρώματα τους ζητούν επιτακτικά να επιστρέψουν πίσω. Μέσα σε λίγες ώρες με αυτόν τον τρόπο περισσότερες από 50 λέμβοι αναγκάστηκαν να κάνουν στροφή 180 μοιρών και να βάλουν πορεία προς τα Τουρκικά παράλια. Οι Έλληνες Επιτελείς δεν κρύβουν την αισιοδοξία τους ότι για πρώτη φορά φαίνεται ότι η τακτική της αποτροπής στη θάλασσα δείχνει να έχει αποτελέσματα. Ωστόσο παραμένουν σε πλήρη εγρήγορση και δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο τα επόμενα 24ωρα με τη βελτίωση των καιρικών συνθηκών η Άγκυρα να επιχειρήσει αύξηση της πίεσης με μεγάλους αριθμούς πλωτών και χιλιάδες μετανάστες και πρόσφυγες.
Αυτό που επίσης προβληματίζει είναι και το γεγονός ότι η προσπάθεια των γειτόνων να υποκινούν συνεχώς μετανάστες ενδέχεται να κρατήσει μεγάλο χρονικό διάστημα με στόχο να φθείρουν και να κουράσουν τις δυνάμεις αποτροπής. Όμως οι πρώτες ημέρες σε κάθε περίπτωση είναι κρίσιμες και αυτό που θέλει να επιτύχει η Αθήνα είναι ότι τόσο στον Έβρο όσο και στο Αιγαίο εμφανίζεται αποφασισμένη να διατηρήσει μεγάλες δυνάμεις πάνω στα σύνορα τόσο σε προσωπικό όσο και σε μέσα ώστε το μήνυμα να είναι ξεκάθαρο.
Ανώτατοι αξιωματικοί κάνουν λόγο για κατάσταση συναγερμού διαρκείας απέναντι στην ασύμμετρη επίθεση η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη από τα ξημερώματα της περασμένης Παρασκευής. Ένοπλες Δυνάμεις και Σώματα Ασφαλείας προετοιμάζονται όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται ακόμα και για μαραθώνιο αν χρειαστεί μέχρι η Άγκυρα να αλλάξει τη στάση της και να σταματήσει να χρησιμοποιεί ταλαιπωρημένους μετανάστες ως εργαλεία εθνικής πολιτικής.
Το εγχείρημα ειδικά στο Αιγαίο κρίνεται ως ιδιαίτερα δύσκολο με δεδομένο ότι οι Ελληνικές δυνάμεις έχουν να επιτηρήσουν περισσότερα από 600 μίλια θαλάσσιων συνόρων από τη Σαμοθράκη έως και το Καστελόριζο. Όμως επικεντρώνουν τις προσπάθειές τους στις "κρίσιμες" θαλάσσιες περιοχές και αξιοποιούν κάθε πληροφορία που βοηθά σε εξοικονόμηση μέσων και προσωπικού.
Αισιοδοξούν ακόμη ότι η εμπλοκή δυνάμεων της Frontex με πλωτά μέσα, ελικόπτερα και προσωπικό θα δώσει ανάσες και ταυτόχρονα θα αναγκάσει τους γείτονες να αντιληφθούν ότι η Ευρώπη λαμβάνει μέτρα και δεν αφήνει την Ελλάδα μόνη απέναντι στο πρόβλημα. Φτάνει η Ευρωπαϊκή δύναμη Rapid να μην αναλωθεί σε ρόλο παρατηρητή και να αναλάβει δράση μαζί με τα Ελληνικά πληρώματα.
Κώστας Σαρικάς