Διοικητής Τροχαίας Χίου: Η εφαρμογή δακτυλίου στην πόλη θα αποτελούσε λύση για το κυκλοφοριακό

Ο Διοικητής Τροχαίας Χίου, Π. Καλανδρόπουλος, ανοίγει, μέσω του «π», όλα τα ζητήματα που αφορούν την οδική μας συμπεριφορά και προτείνει ακόμα και εφαρμογή δακτυλίου στο κέντρο της

πρωτεύουσας.

Η παρουσία του στην Αστυνομική Διεύθυνση Χίου μετρά αρκετά χρόνια επιτυχημένης καριέρας. Έχοντας προηγουμένως υπηρετήσει σε δύσκολα πόστα, όπως το Τμήμα Δίωξης Ναρκωτικών, ο διοικητής της Τροχαίας Χίου μιλά στον «π» και ανοίγει όλο τον φάκελο της οδικής συμπεριφοράς των Χιωτών.

Διαπιστώνοντας ότι ολοένα και περισσότεροι Χιώτες ενστερνίζονται την ανάγκη εφαρμογής των διατάξεων του Κ.Ο.Κ. κάνει λόγο για εντυπωσιακή αλλαγή στην οδική συμπεριφορά τα τελευταία χρόνια καθώς και αλλαγή στην παιδεία της νέας γενιάς, που οδηγεί στο ευχάριστο αποτέλεσμα της σημαντικής μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων.

Ο «π» συνάντησε τον Π. Καλανδρόπουλο στο γραφείο του στο μέγαρο της Αστυνομικής Διεύθυνσης Χίου και συζήτησε μαζί του για όλα όσα απασχολούν του χρήστες των δρόμων του νησιού.

Η γνωριμία με την Τροχαία Χίου

Το τμήμα Τροχαίας Χίου αποτελείται από 22 αστυνομικούς οι οποίοι είναι σε κυλιόμενη βάρδια 8ώρου όλο το 24ωρο, στην Ομάδα Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων η οποία δουλεύει σε πρωινά και απογευματινά ωράρια αλλά και στη γραμματεία, στο γραφείο παραβάσεων και στο γραφείο ανανέωσης αδειών μοτοποδηλάτων. Ο αστικός ιστός της πόλης αστυνομεύεται από πεζή περιπολία καθώς και από δίκυκλα που είναι πιο ευέλικτα μέσα στην πόλη.
Ως Υπηρεσία αστυνομεύουμε  4 πρώην Δήμους, νυν Δημοτικές Ενότητες και συγκεκριμένα Χίου, Ομηρούπολης, Ιωνίας και Καμποχώρων. Άρα μιλάμε για μεγάλα όρια που απαιτούν 24ωρη αστυνόμευση.
Το αντικείμενο της Τροχαίας περιλαμβάνει τη ρύθμιση της κυκλοφορίας σε σημεία που παρατηρείται αρκετή κίνηση, τροχονομικούς ελέγχους σε συγκεκριμένα σημεία που έχουν επιλεγεί ως αυξημένης επικινδυνότητας με τη βεβαίωση των ανάλογων παραβάσεων, την παρουσία στα τροχαία ατυχήματα είτε υλικών ζημιών είτε σωματικών βλαβών, όπου εκεί σχηματίζουμε και την αντίστοιχη ποινική δικογραφία, καθώς και τη λήψη μέτρων σε τελετές και γιορτές.
Τροχονόμος και κοινωνία

Ο Τροχονόμος για την κοινωνία είναι ένα πολυμηχάνημα με επαγγελματισμό και ανθρώπινο πρόσωπο. Με την καλή έννοια μπορούμε να τον εκμεταλλευτούμε για να εξυπηρετήσουμε το δημόσιο συμφέρον και αυτό υλοποιείται από τη διευθέτηση της κυκλοφορίας και του επιβατικού κοινού και γενικά των χρηστών της οδού.
Κατ’ επέκταση είναι το άτομο που στη δύσκολη στιγμή του τροχαίου ατυχήματος είναι αυτός που θα μας βοηθήσει να αποδοθεί Δικαιοσύνη στην ποινική δικογραφία και θα μας εξυπηρετήσει ως κοινό μέσα από τη λήψη τροχονομικών μέτρων.
Εκ φύσεως ο Τροχονόμος είναι η ελεγκτική αρχή που πρέπει να ελέγχει αν τηρείται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Ο Τροχονόμος έχει αλλάξει. Είναι όλα τα παιδιά μορφωμένα,  μπαίνουν στο Σώμα μέσα από Πανελλήνιες εξετάσεις κι έχουν μετεκπαιδευτεί στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Την ώρα του κάθε συμβάντος είναι ένας μικρός Δικαστής. Φέρει τις προσωπικές του ευαισθησίες, έχει τους δικούς του προβληματισμούς αλλά δεν παύει να είναι επαγγελματίας και πιστός στο καθήκον και στο στόχο του.
Από τα συνεχή θανατηφόρα τροχαία στην οδική παιδεία



Από το 2010 μέχρι και σήμερα έχουν αλλάξει πολλά και το μαρτυρούν οι ίδιοι οι αριθμοί καθώς έχουν μειωθεί κατά πολύ τα τροχαία ατυχήματα είτε τα θανατηφόρα είτε αυτά με τις βαριές σωματικές βλάβες. Αυτή η μείωση οφείλεται στην ενημέρωση του κοινού, στην ευαισθητοποίηση και στην καλύτερη αστυνόμευση του τόπου.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι απαιτείται μία συνυπευθυνότητα από όλους, από τις αρχές, τους φορείς (π.χ. σωματεία ή σύλλογοι) και κυρίως από τους πολίτες, αφού φέρουν μεγάλη ευθύνη τόσο στο κομμάτι της κυκλοφορίας όσο και στο ζήτημα των τροχαίων ατυχημάτων.
Στην ηθική ιεραρχία μας πρέπει να βάλουμε πρώτα το κοινωνικό συμφέρον μας και μετά το ατομικό. Με το να παρκάρω εγώ κάπου μέσα στο κέντρο για να κάνω την προσωπική μου δουλειά, πρέπει να ξέρω ότι την ίδια ώρα δημιουργώ πρόβλημα σε 50 χρήστες της οδού.
Ο φόρος αίματος και οι κοινωνικές συνέπειες

Για την κοινωνία ήταν ένα ισχυρό σοκ βλέποντας τα δικά της παιδιά σκοτωμένα στους δρόμους. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη πληγή από την απώλεια της ανθρώπινης ζωής και δεν περιορίζεται μόνο στα στενά όρια της οικογένειας. Έχει προεκτάσεις και αλλού. Μιλάμε για απώλεια του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας, μιλάμε για την απώλεια νέων παιδιών πάνω στα οποία έχει επενδύσει το κράτος για το μέλλον του.
Εκτός από αυτό έχει ενδιαφέρον να δούμε και το κομμάτι της περίθαλψης. Οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα κοστίζουν ετησίως στην Ελλάδα σε φαρμακευτικές και ιατρικές δαπάνες 10 δις ευρώ και παγκοσμίως  300 δις ευρώ.
Το τρίγωνο του τροχαίου ατυχήματος



Το τροχαίο ατύχημα είναι ένα τρίγωνο. Σε αυτό εμπλέκεται ο οδηγός μέσα από την κυκλοφοριακή του παιδεία και συμπεριφορά στο δρόμο, οι συνθήκες του δρόμου ή οι καιρικές συνθήκες και το τρίτο κομμάτι αυτού του τριγώνου είναι το όχημα.
Δυστυχώς παρατηρείται κάποια οχήματα να είναι παλαιάς τεχνολογίας, να μην είναι συντηρημένα και όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα το όχημά μας να μην μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς σε οποιοδήποτε συμβάν.
Το τροχαίο ατύχημα μπορεί να συμβεί μέσα σε μόλις 3 δευτερόλεπτα, δεν χρειάζεται παραπάνω χρόνος. Όταν αυτοί οι 3 άξονες τμηθούν στο ίδιο σημείο τότε έχουμε τροχαίο ατύχημα.
Οι κυριότερες αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων στη Χίο είναι η υπερβολική ταχύτητα, η μέθη και το κινητό τηλέφωνο. Η ζώνη και το κράνος δεν προκαλούν τροχαίο ατύχημα, μειώνουν τις βλάβες από ένα πιθανό ατύχημα. Η εμπειρία έχει δείξει ότι σε πανομοιότυπα τροχαία ατυχήματα αυτός που δεν φορούσε κράνος είχε πολύ πιο βαριές κακώσεις από αυτόν που το φορούσε.
Ειδικότερα σε ότι αφορά στο κράνος πρέπει να επιμείνουμε στην καταλληλότητα των εξαρτημάτων. Υπάρχουν πολύ συμπολίτες μας που φορούν υποτυπώδη κράνη. Έχει παρατηρηθεί ότι κάποιοι πολίτες, ενώ έχουν την οικονομική δυνατότητα να επενδύσει σε κάτι που αφορά την ασφάλειά τους, μετακυλύουν αυτή τη δαπάνη σε δευτερεύοντα και πιο εφήμερα πράγματα, όπως η διασκέδαση και η ψυχαγωγία.
Οι Χιώτες ως οδηγοί



Ο Χιώτης οδηγός την τελευταία 10ετία έχει γίνει πιο πειθαρχημένος, πιο ευαισθητοποιημένος και κατανοεί ότι πρέπει να τηρήσει τα όρια και τους κανόνες για το κοινό καλό. Ακόμα βέβαια υπάρχουν και οδηγοί που δεν θέλουν να καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι να συμπεριφερόμαστε στην άσφαλτο με σύνεση. Αυτοί οι άνθρωποι στην ηθική τους ιεραρχία βάζουν το προσωπικό τους συμφέρον πάνω από το κοινωνικό συνολικό συμφέρον.
Δυστυχώς τα γραφεία των διοικητών Τροχαίας είναι μάρτυρες φοβερών ιστοριών προκειμένου ένας παραβάτης να δικαιολογήσει μία παραβατική πράξη και να προβάλει τα επιχειρήματά του απέναντι σε μία βεβαιωμένη παράβαση. Μέσα σε αυτά τα γραφεία μπορεί να ακούσεις τα πιο φοβερά επιχειρήματα και τις πιο τρομερές ιστορίες, οι οποίες στην πλειονότητά τους είναι ψευδείς.
Τις περισσότερες φορές και αυτό είναι κάτι που με λυπεί, σε περιπτώσεις παράνομων σταθμεύσεων, μας ενδιαφέρει όχι ότι είμαστε παράνομοι αλλά ποιος έκανε την καταγγελία για παράνομη στάθμευση.
Το οδικό δίκτυο, οι κόμβοι και οι σκέψεις για δακτύλιο

Το οδικό δίκτυο της Χίου σε γενικές γραμμές είναι καλό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια βελτιώσεων, αφού στόχος μας πρέπει να είναι διαρκώς το καλύτερο. Πρέπει να δώσουμε βάση στον καθαρισμό, στο φωτισμό καθώς και στα επικίνδυνα σημεία.
Η ρυμοτομία της πόλης δεν βοηθάει καθόλου από κυκλοφοριακή άποψη. Όλες οι υπηρεσίες και όλα τα καταστήματα είναι μέσα στο κέντρο. Η πιο μακρινή υπηρεσία είναι το Νοσοκομείο, που είναι σε απόσταση 500 μέτρων από το κέντρο.
Είμαστε απόλυτα θετικοί στο ζήτημα των κυκλικών κόμβων. Είναι ένα μέτρο που θα μειώσει σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα σε κάποιες επικίνδυνες διασταυρώσεις.
Επιπλέον μέτρο που θα βοηθούσε στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου θα ήταν η εφαρμογή δακτυλίου και στη Χίο, πρόταση την οποία εισηγούμαστε στις αρχές, εφόσον βέβαια πάρουμε και τη σύμφωνη γνώμη τους.
Τα προβλήματα του κέντρου και οι θέσεις Α.με.Α.

Ο Χιώτης δεν πειθαρχεί εύκολα όταν πρόκειται για το συμφέρον του. Όταν θέλει να κάνει μία δουλειά στο κέντρο, θέλει το όχημά του έξω από το σημείο που θέλει να πάει. Υπάρχουν ιδιοκτήτες καταστημάτων που θέλουν το όχημά τους έξω από το κατάστημά τους, υπάρχουν κάτοχοι καρτών Α.ΜΕ.Α. που δίνουν την κάρτα τους σε συγγενικά τους πρόσωπα για να χρησιμοποιούν αυτές τις θέσεις μέσα στο κέντρο, υπάρχουν καταστηματάρχες που βάζουν καφάσια και κούτες προχωρώντας σε κατάληψη του οδοστρώματος. Αυτή είναι η κατάσταση που αντιμετωπίζουμε καθημερινά στην πόλη, συν το γεγονός ότι εδώ και αρκετό καιρό το οδόστρωμα μπροστά από σπίτια τείνει να ιδιωτικοποιηθεί με τη χρήση καφασιών και άλλων αντικειμένων.
Τα μεικτά συνεργεία

Φέτος από τον Αύγουστο, σε συνεργασία με τη Γ.Α.Δ.Π. Βορείου Αιγαίου, θέσαμε σε εφαρμογή ένα επιχειρησιακό πλάνο με συγκρότηση μεικτών συνεργείων ελέγχου με τη συμμετοχή της Τροχαίας, της Τάξης, της Ασφάλειας και της Μετανάστευσης σε 24ωρη βάση, σε σημεία επικίνδυνα με σκοπό την αποτροπή εκτός των άλλων και των τροχαίων ατυχημάτων. Τα αποτελέσματα είναι πάρα πολύ ενθαρρυντικά. Είναι ένα πλάνο που έχει αποδώσει καρπούς και θα το συνεχίσουμε και στο μέλλον.
Οι πιο όμορφες και οι πιο άσχημες εμπειρίες

Η πιο καλή εμπειρία που έχω από την Τροχαία ήταν από τον καιρό που ήμουν Αστυφύλακας. Σε τροχονομικό έλεγχο που πραγματοποιήσαμε στη Λ. Ενώσεως οδηγούσε μία γυναίκα που ήταν έγκυος και δίπλα στη θέση του συνοδηγού καθόταν ο σύζυγος. Τους σταματήσαμε λοιπόν και τους είπαμε να αλλάξουν θέση και να οδηγήσει εκείνος. Λίγη ώρα αργότερα αυτό το ζεύγος είχε τροχαίο ατύχημα. Θα ήταν διαφορετικές οι συνέπειες αν δεν τους είχαμε υποχρεώσει να αλλάξουν θέση στο αυτοκίνητο.
Η πιο δυσάρεστη εμπειρία είναι όταν σηκώνεις το τηλέφωνο και ανακοινώνεις σε δύο γονείς ότι το παιδί τους είναι νεκρό. Είναι τραγική η στιγμή που πρέπει να τους πεις αρχικά ότι το παιδί τους, αυτό για το οποίο έκαναν όνειρα, είναι στο Νοσοκομείο και λίγο αργότερα, όταν πια φθάσουν εκεί, να τους πεις ότι το παιδί τους πέθανε.

Παντελής Φύκαρης
πηγή: politischios.gr
_