Υπάρχει ο δείκτης κορεσμού των τροφών ή είναι απλά ένα τρικ του μάρκετινγκ;



Τι είναι ο δείκτης κορεσμού των τροφών και κατά πόσο αποτελεί εργαλείο στη διατροφή;

Η Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Κάλλια Γιαννιτσοπούλου μας εξηγεί τα πάντα σχετικά με αυτό το θέμα.

Προκειμένου να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού, πολλοί ερευνητές έχουν ασχοληθεί με το σχεδιασμό διατροφικών προγραμμάτων και την ανάπτυξη νέων διατροφικών θεωριών που όμως έχουν περιορισμένη επιστημονική βαρύτητα.

Σύμφωνα με την Αυστραλή ερευνήτρια δρ Σουζάνα Χολτ, η κατανάλωση τροφών ίδιας θερμιδικής αξίας έχει διαφορετικές επιπτώσεις σε σχέση με τη χρονική διάρκεια του κορεσμού που προκαλούν. Πιο συγκεκριμένα, η δρ Χολτ και οι συνεργάτες της προσέφεραν 38 διαφορετικές τροφές ίδιας θερμιδικής αξίας (240kcal) και στη συνέχεια μετά το γεύμα έδωσαν στους συμμετέχοντες της έρευνας πίνακες για να συμπληρώσουν το βαθμό κορεσμού που ένιωθαν. Έπειτα από δύο ώρες αφαγίας, τα άτομα που συμμετείχαν στη μελέτη είχαν την ευκαιρία να φάνε από μπουφέ, όπου οι ερευνητές κατέγραφαν τις ποσότητες και τα είδη των τροφών που καταναλώθηκαν. Ανά 15 λεπτά, η πείνα των ατόμων καταγράφονταν.

Χρησιμοποιώντας το ψωμί ως τη βάση (100 βαθμοί) οι 38 διαφορετικές τροφές βαθμολογήθηκαν. Έτσι, οι τροφές που σκόραραν περισσότερο από 100 είναι πιο χορταστικές από το ψωμί, ενώ αυτές που σκόραραν λιγότερο από 100 είναι λιγότερο.

Χρησιμοποιώντας τους πίνακες καταγραφής κορεσμού και καταγράφοντας τους ρυθμούς κατανάλωσης των 38 τροφών, η επιστημονική ομάδα έβγαλε κάποια συμπεράσματα σχετικά με το δείκτη κορεσμού των τροφών που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη. Ο παρακάτω πίνακας περιλαμβάνει τα πιο σημαντικά αποτελέσματα της μελέτης:

Δείκτης κορεσμού τροφών
(Τρόφιμο: Δείκτης Κορεσμού σε σχέση με το ψωμί που έχει δείκτη 100)
  1. Κρουασάν: 47
  2. Κέικ: 65
  3. Μπισκότα: 120
  4. Κράκερ: 127
  5. Σοκολάτα: 70
  6. Φιστίκια: 84
  7. Γιαούρτι: 88
  8. Πατατάκια: 91
  9. Παγωτό: 96
  10. Ποπ κορν: 154
  11. Μούσλι: 100
  12. Δημητριακά βρώμης: 116
  13. Άσπρο ψωμί: 100
  14. Πατάτες τηγανιτές: 116
  15. Μακαρόνια: 119
  16. Άγριο ρύζι: 132
  17. Ρύζι: 138
  18. Ψωμί ολικής αλέσεως: 157
  19. Μακαρόνια ολικής αλέσεως: 188
  20. Βραστές πατάτες: 323
  21. Όσπρια: 133
  22. Τυρί: 146
  23. Αβγά: 150
  24. Φασόλια κονσέρβας: 168
  25. Μοσχαρίσιο κρέας: 176
  26. Σολομός: 225
  27. Δημητριακά καλαμποκιού: 118
  28. Μπανάνα: 118
  29. Μήλα: 197

Όπως μπορείτε να δείτε, τροφές όπως τα μήλα, ο σολομός και οι βραστές πατάτες έχουν μεγαλύτερο δείκτη κορεσμού σε σχέση με το ψωμί στην ίδια ποσότητα.

Συμπερασματικά, η ομάδα της Χολτ κατέληξε στο γεγονός ότι η κατανάλωση των τροφών με μεγαλύτερο δείκτη κορεσμού μπορεί να φανεί χρήσιμη στο πλαίσιο μιας προσπάθειας απώλειας βάρους. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την ερευνήτρια, οι ειδικοί της διατροφής θα μπορούσαν να λάβουν υπ’ όψιν τους το δείκτη κορεσμού των τροφών κατά το σχεδιασμό των διαιτολογίων.

Ωστόσο, θα  πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στις παραπάνω πληροφορίες, συστήνει η κ. Γιαννιτσοπούλου. Τα αποτελέσματα της μελέτης προέκυψαν από μικρό δείγμα πληθυσμού και δεν υπάρχουν άλλες μελέτες που να επιβεβαιώνουν τα συμπεράσματα της Χολτ. Επιπλέον, υπάρχουν κάποια παράδοξα συμπεράσματα τα οποία χρειάζονται περαιτέρω διερεύνηση. Ένα από αυτά είναι ότι η πατάτα έχει μεγαλύτερο δείκτη κορεσμού από το ρύζι ολικής άλεσης. Όμως, η πατάτα έχει και μεγαλύτερο γλυκαιμικό δείκτη, γεγονός το οποίο δείχνει ότι ανεβάζει απότομα τα επίπεδα της γλυκόζης.

Το ίδιο συμβαίνει και με το ρύζι σε σχέση με το άγριο ρύζι. Το ρύζι έχει μεγαλύτερο δείκτη κορεσμού, αλλά και μεγαλύτερο γλυκαιμικό δείκτη. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει σύνδεση του δείκτη κορεσμού με το γλυκαιμικό δείκτη, αλλά ούτε και με την περιεκτικότητα της τροφής σε φυτικές ίνες, αφού τα μούσλι που είναι πιο πλούσια σε φυτικές ίνες από τα δημητριακά καλαμποκιού, έχουν χαμηλότερο δείκτη κορεσμού, γεγονός το οποίο προκαλεί έκπληξη, αφού ως γνωστόν οι φυτικές ίνες παρατείνουν τον κορεσμό. Τέλος, η μελέτη δεν έδωσε αποτελέσματα για μια ευρεία γκάμα τροφών και δεν υπήρχε έλεγχος της λήψης τροφής τις ημέρες πριν την έρευνα, γεγονός το οποίο επηρεάζει την κατανάλωση τροφής την ημέρα της έρευνας.

Είναι ακόμα πολύ νωρίς για να θεωρήσουμε το δείκτη κορεσμού ένα αξιόπιστο εργαλείο αξιολόγησης των τροφών και για την ώρα μοιάζει να είναι ένας εντυπωσιακός εμπορικός όρος που προσελκύει όσους επιθυμούν να χάσουν βάρος «εύκολα», καταλήγει η κ. Γιαννιτσοπούλου.


Πηγή: clickatlife.gr
_