Βία και εγκληματικότητα στην κοινωνία της πληροφορίας - O Υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου της Αστυνομίας Κύπρου, γράφει

του Ανδρέα Αγγελίδη - Ζούμε στην εποχή του καταιγισμού των ειδήσεων.



 Όλα μπορεί σήμερα να περάσουν με τις ταχύτητες που προσφέρει το διαδίκτυο, μέσα από μια κινητή συσκευή –πληροφορίες, εικόνες, βίντεο–. Ποια είναι η θέση μας απέναντι σ’ αυτή την εξέλιξη; Πώς ενεργούμε όταν οι ειδήσεις σχετίζονται με τη βία και την εγκληματικότητα; 

Ποια επίδραση έχουν για παράδειγμα τα social-media στο έργο μας ως Αστυνομία; Ποια σχέση οφείλουμε να αναπτύξουμε με τους λειτουργούς των ΜΜΕ που έχουν το καθήκον της ενημέρωσης της κοινής γνώμης;


Ως Προϊστάμενος του Γραφείου Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων, απευθείας υπαγόμενος στον Αρχηγό και Εκπρόσωπος της Αστυνομίας, δεν σας κρύβω ότι αισθάνομαι καθημερινά την πρόκληση που έχουμε ως σύγχρονος Οργανισμός να ανταποκριθούμε μπροστά στις νέες απαιτήσεις.


Το κεντρικό ζήτημα για μας είναι να παραμείνουμε προσηλωμένοι στην αποστολή μας και ταυτόχρονα, να τηρούμε την αρχή της έγκυρης, αντικειμενικής και αξιόπιστης πληροφόρησης των πολιτών στα ζητήματα της αρμοδιότητάς μας.


Πάνω σε αυτή την αρχή που είναι κοινή για μας και για τους λειτουργούς των ΜΜΕ, προσπαθούμε να οικοδομήσουμε σχέσεις συνεργασίας και σχέσεις ευθύνης.


Δεν θεωρούμε ότι οι δημοσιογράφοι είναι απέναντί μας. Από τη φύση της αποστολής της Αστυνομίας, είμαστε εκτεθειμένοι σε μια διαρκή δοκιμασία για ό,τι κάνουμε, για ό,τι συμβεί, σχεδόν σε κάθε έκφανση της καθημερινής ζωής. Όταν πρόκειται για περιστατικά βίας και εγκληματικότητας, έχουμε απόλυτη επίγνωση ότι καλούμαστε να απαντήσουμε αν χειριστήκαμε σωστά το πρόβλημα, αν προνοήσαμε για να περιοριστεί, ακόμα και αν το σκεφτήκαμε προτού συμβεί! 


Έχουμε συμφιλιωθεί με την ιδέα της συνεχούς και κοπιώδους προσπάθειας να γινόμαστε καλύτεροι προς όφελος της κοινωνίας και να διδασκόμαστε από τα λάθη μας, μέσα σε πραγματικές συνθήκες: από το πιο απλό συμβάν, μια φιλονικία μεταξύ νεαρών μέχρι τα πιο σύνθετα και σοβαρά περιστατικά: νεανική παραβατικότητα, χουλιγκανισμό, σεξουαλική εκμετάλλευση. 


Καθημερινά ως Αστυνομία, και ειδικότερα εμείς, το Γραφείο Τύπου που έχουμε ως τομέα ευθύνης μας την ενημέρωση της κοινής γνώμης, είμαστε εκτεθειμένοι στην κριτική των ΜΜΕ και την κριτική των πολιτών –βάσιμη ή υπερβολική, ορισμένες φορές, ατυχή ή ακόμα και κακόπιστη, ιδίως όταν συντρέχουν χαρακτηριστικά λανθασμένης πληροφόρησης.


Έχουμε θέσει ορισμένες βασικές αρχές που ανταποκρίνονται στην προσπάθεια να αναδείξουμε το σύγχρονο πρόσωπο της Αστυνομίας που δεν αποτελεί μόνο Οργανισμό Επιβολής του Νόμου, αλλά και Οργανισμό που έχει την ευθύνη για την ασφάλεια των πολιτών, την πρόληψη, την προστασία, την προσφορά βοήθειας στη δύσκολη στιγμή, τη συμπαράσταση δίπλα στις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού σε κάθε μορφή θεατής ή αθέατης απειλής και παρανομίας. 


Θα απαριθμήσω τις πιο βασικές αρχές επικοινωνίας που ακολουθούμε σε περιστατικά βίας και εγκληματικότητας απέναντι στα ΜΜΕ:


* Πρώτον, ακολουθούμε προσέγγιση ίσης μεταχείρισης στη διαχείριση της πληροφορίας.
* Δεύτερον, καλούμε τα ΜΜΕ να μην προτρέχουν, αλλά να αξιολογούν και να αξιοποιούν τη δυνατότητα της Αστυνομίας να ανταποκρίνεται ως φορέας διασταύρωσης της πληροφορίας.
* Τρίτον, στα περιστατικά βίας και εγκληματικότητας, ιδίως μέσα από το πρίσμα του θεμιτού ανταγωνισμού των ΜΜΕ και της διάδοσης μέσα από τα social-media, εμείς επιμένουμε στη σοβαρή και όχι άκριτη δημοσιοποίηση. 


Πολλές φορές, η Αστυνομία έχει αποδείξει υψηλό επαγγελματισμό και δεν είναι μυστικό ότι οι πλείστοι πολίτες σ’ αυτήν προστρέχουν στη δύσκολη στιγμή. Όμως συχνά αυτό που συμβαίνει είναι να χάνονται ως αυτονόητα τα πολλά θετικά για τα οποία η συμβολή της Αστυνομίας είναι καθοριστική και να γίνεται επικέντρωση σε μεμονωμένα περιστατικά. Ερωτώ το ακροατήριο για ένα ζήτημα άμεσα συνυφασμένο με το θέμα μας που είναι ο ρόλος των social-media: πόσοι γνωρίζουν πόσες φορές οι υπηρεσίες της Αστυνομίας έχουν παρέμβει διακριτικά και έσωσαν ένα παιδί που είχε τάσεις αυτοκτονίας και τις εκδήλωσε μέσω διαδικτύου. Δυστυχώς, αυτό που βγαίνει συχνά προς τα έξω, ιδίως μέσα από τα social-media είναι ένα ατυχές περιστατικό για την Αστυνομία, ένας στιγμιαίος, κακός χειρισμός κ.ο.κ και πάνω σε αυτόν χλευάζεται το συνολικό έργο και η προσφορά της. 


Τολμώ να αναφέρω ένα πρόσφατο παράδειγμα που έχει σχέση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το περιεχόμενο των οποίων δεν ελέγχεται λόγω έλλειψης σχετικής νομοθεσίας. Η διαφήμιση λογαριασμών στο Facebook προσώπων που ισχυρίζονται ότι με τη στάση τους προστατεύουν τους πολίτες οδηγούς από τα ραντάρ της Αστυνομίας. Και μάλιστα με χλευαστικούς χαρακτηρισμούς σε συναδέλφους της τροχαίας. 

Το Γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων αισθάνεται ότι βαδίζει τουλάχιστον παράλληλα με την συνεχή πορεία αναβάθμισης της Αστυνομίας. Το δικό μας στίγμα στον σύγχρονο κόσμο της πληροφορίας και του καταιγισμού των social-media είναι:
- Να παραμείνουμε σε στενή επικοινωνία με τους λειτουργούς των ΜΜΕ, ως συνεργάτες και σύμμαχοι στην αντικειμενική πληροφόρηση των πολιτών.


- Να αναδείξουμε το πολύπλευρο έργο της Αστυνομίας, και το ανθρωποκεντρικό πρόσωπό της.
- Να αξιοποιήσουμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μεγιστοποιήσουμε την επιρροή μας στον τομέα της προστασίας (συμβουλές και παροτρύνσεις για προστασία των παιδιών, της κατοικίας, των απειλών του διαδικτύου, συμβουλές για τόσα πολλά θέματα της καθημερινότητας).
Αισθάνομαι υπερήφανος γιατί η Αστυνομία διαθέτει σήμερα ένα ισχυρό δίκτυο επικοινωνίας με τους πολίτες αξιοποιώντας όλα τα σύγχρονα εργαλεία επικοινωνίας. 


Να σας αναφέρω ότι, μόνο τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2018, 46,214 πρόσωπα έχουν επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας www.cypruspolicenews.com. Επίσης, στον λογαριασμό μας στο twitter, έχουμε 2,229 ακόλουθους, στο Facebook έχουμε 52,045 likes, ενώ την εφαρμογή για τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ έχουν κατεβάσει 21,400 πρόσωπα. 


Μπορούμε, βέβαια να γίνουμε και καλύτεροι γι’ αυτό και η σημερινή Ημερίδα που διοργανώνεται με τη δική σας συνεργασία, τόσο των συναδέλφων δημοσιογράφων όσο και των φορέων που διαδραματίζουν σημαίνοντα ρόλο στον συναρπαστικό κόσμο της πληροφορίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.


philenews.com

_