Αυτοδικία ή νόμιμη άμυνα; Η γνώμη ενός ποινικολόγου για το έγκλημα της Δράμας


Διχασμένη είναι η κοινή γνώμη για το περιστατικό που συνέβη στη Δράμα τα ξημερώματα τις 29ης 

Οκτωβρίου όταν 79χρονος χρυσοχόος στον Άγιο Αθανάσιο Δράμας δολοφόνησε έναν 30χρονο άνδρα, που είχε διαρρήξει το κατάστημά του μαζί με συνεργό. 

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο ηλικιωμένος αντιλήφθηκε την παρουσία των διαρρηκτών και χρησιμοποιώντας την κυνηγετική του καραμπίνα, καταφέρθηκε εναντίον τους τραυματίζοντας θανάσιμα τον έναν. 

Ο ηλικιωμένος μάλιστα προέβη για δεύτερη φορά σε αντίστοιχη πράξη, αφού το 1996 είχε πάλι σκοτώσει διαρρήκτη-αυτή τη φορά του σπιτιού του, όμως είχε αθωωθεί με το αιτιολογικό ότι βρισκόταν σε άμυνα.

Όπως και να ‘χει πάντως, υπάρχουν εκείνοι που τάσσονται κατά της απόφασης του 79χρονου, ο οποίος έχει συλληφθεί, να «τραβήξει όπλο», αλλά κι εκείνοι που δικαιολογούν την πράξη του εκτιμώντας ότι απλά προστάτευσε την περιουσία του. 

Κυριάκος Μπαμπασίδης, ποινικολόγος:
 «Βελτιώνοντας την κοινωνία μας μπορούμε να βελτιώσουμε και τους δείκτες εγκληματικότητας»
Μιλώντας στο ράδιο Χρόνος 87.5 fm, ο ποινικολόγος Κυριάκος Μπαμπασίδης έβαλε τη δική του διάσταση στο θέμα, μιλώντας φυσικά με την νομική του ιδιότητα. 

«Σαφώς και τα όρια της άμυνας θα αξιολογηθούν από τα δικαστήρια - βεβαίως υπέρτατη αξία είναι η ζωή του ανθρώπου» σχολιάζει ο κος Μπαμπασίδης, και εξηγεί: «εδώ είναι και το παράδοξο, που ενδεχομένως ο μέσος νους του πολίτη δεν μπορεί να το δεχτεί. 

Αυτά τα όρια είναι λεπτά, είναι το γράμμα του νόμου που πολλές φορές ο μέσος νους ενός μέσου πολίτη δεν μπορεί να αντιληφθεί όλα αυτά εκείνη την ώρα (εν. την ώρα κάποιου συμβάντος) και δεν μπορεί και να το διαχειριστεί». 

Κάνοντας πιο γλαφυρή την περιγραφή του ο ποινικολόγος σημειώνει: «Λέτε για μια παράνομη είσοδο, κλοπή, ληστεία. Εγώ σας λέω για βιασμό -δηλαδή πως μπορεί να αντιδράσει- και είναι και δικό μου ερώτημα που ειλικρινά δεν μπορώ να λύσω- ένας απλός πολίτης όταν βλέπει για παράδειγμα τη γυναίκα του να βιάζεται. Τι θα κάνει εκείνη την ώρα; Εγώ θα σας έλεγα πολύ άνετα μπορεί να σκοτώσει. Εκείνη την ώρα δεν θα σκεφτεί κανείς ότι ο νόμος λέει ότι η ζωή είναι υπέρτατο αγαθό». 
Με όλα αυτά, ο κος Μπαμπασίδης έβαλε το ζήτημα σε μία «μεγαλύτερη» βάση και εξήγησε: «το θέμα δεν είναι να δούμε σε ατομικό επίπεδο τι συνέβη στη Δράμα ή κάπου αλλού. Το θέμα είναι να το δούμε σε συνολικό επίπεδο και έχει να κάνει γενικότερα με το γεγονός ότι το έγκλημα συνδέεται με τις κοινωνικές συνθήκες, συνδέεται με την παιδεία, συνδέεται με πάρα πολλά πράγματα. 

Άρα λοιπόν θα έλεγα ότι βελτιώνοντας την κοινωνία μας μπορούμε να βελτιώσουμε και τους δείκτες εγκληματικότητας, αλλά μπορούμε να βελτιώσουμε και το πώς μπορεί να αντιδράσει κανείς σε ένα εις βάρος του γεγονός, σε μια διάπραξη σε βάρος του έγκλημα. Στο παρελθόν είχαμε μια περίπτωση στην Αιτωλοακαρνανία όπου ένας βοσκός σκότωσε 5 άτομα διότι μπήκαν κάποιοι κυνηγοί στο χωράφι του, όπου εκεί βεβαίως το πώς συνδέεται ο αγρότης με τη γη του ή με τα ζώα του δεν μπορεί να το αντιληφθεί ούτε ο νόμος ούτε ο μέσος πολίτης». 

Ο κος Μπαμπασίδης, υπογραμμίζει: «αυτό είναι το σύστημα δικαιοσύνης μας και σε αυτό πρέπει όλοι μας να συμβιβαστούμε, να πειθαρχήσουμε και να πιστεύουμε, να υπακούμε στους νόμους οι οποίοι υπάρχουν χωρίς να υποτασσόμαστε. Αυτό είναι για μένα το κομβικό σημείο σίγουρα και κυρίως όχι μόνο σε επαρχιακές περιοχές αλλά και σε αστικές και πλήρως αστικές περιοχές έχουμε τέτοια δυσανάλογη αντίδραση του θύματος προς το θύτη, που τελικά το θύμα μεταβάλλεται σε θύτης έναντι του πρώτου θύτη δηλαδή η αντίδραση του είναι ισχυρότερη».

Εν τέλει όμως, εξηγεί ο ποινικολόγος «όλα αυτά θα τα ζυγίσει η ακροαματική διαδικασία θα το δει το δικαστήριο, το πρόβλημα μερικώς λύνεται, επέρχεται  η νομική αποκατάσταση, η κοινωνική αποκατάσταση σε ατομικό επίπεδο ενδεχομένως, αλλά δεν λύνεται το πρόβλημα στο πως μπορεί κανείς να αντιδράσει ή πώς να χειρίζεται μια κατάσταση όταν βλέπει κάποιον άγνωστο κουκουλοφόρο μέσα στο σπίτι του».

xronos.gr
_