Στα όριά τους πλέον τα πυροσβεστικά μέσα λόγω ηλικίας

Την ώρα που μαίνονται τα πύρινα μέτωπα σε Αττική, Ζάκυνθο και Ηλεία, τα εναέρια μέσα 

πυρόσβεσης έχουν φτάσει στα όριά τουςαπό την καταπόνηση με την Πυροσβεστική να έχει στη διάθεσή της κατά μέσο όρο τις τελευταίες ημέρες μόλις έξι καναντέρ.

Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, οι συνεχείς βλάβες έχουν ως αποτέλεσμα από τα 11 «γερασμένα» καναντέρ CL 215 του Π.Σ. να έχουν απομείνει επιχειρησιακά διαθέσιμα τα τέσσερα (και αυτά όχι όλες τις ώρες της ημέρας) και από τα εφτά καναντέρ CL 415 μόλις δύο. Οι πιλότοι δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό αλλά τα αεροσκάφη δεν τους επιτρέπουν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους. Ενδεικτικό είναι ότι προχθές σηκώθηκαν από τη βάση της Ανδραβίδας δύο καναντέρ με προορισμό το μέτωπο της Ηλείας αλλά όταν απογειώθηκαν αμέσως διαπίστωσαν βλάβες με αποτέλεσμα να προσγειωθούν και πάλι. 

Ουσιαστικά δηλαδή είναι ετοιμοπόλεμα έξι από τα 18 καναντέρ με τους στρατηγούς της Πυροσβεστικής να προσπαθούν να τα χρησιμοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ευχόμενοι να μην ξεσπάσει άλλη μεγάλη φωτιά τις επόμενες ημέρες.
Στις πυρκαγιές στον Κάλαμο, στο Βαρνάβα και στο Καπανδρίτι, όπως και στη Ζάκυνθο και στην Ηλεία, στη μάχη έχουν πέσει -εκτός από τα καναντέρ- τρία ελικόπτεραEricson, τρία Σινούκ, τα αεροσκάφηPezetel, ενώ από τις 11 Αυγούστου στη μάχη πέσανε –έστω και με καθυστέρηση- τα πέντε μισθωμένα μεσαίου τύπου ελικόπτερα «Καμόφ».

Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες του «ΕΤ», η φωτιά στον Κάλαμο, που έκαψε σπίτια και επεκτάθηκε ραγδαία στις γύρο περιοχές, εκδηλώθηκε πιθανότατα από κολώνα της ΔΕΗ, αν και επίσημα αναφέρεται ότι δεν αποκλείεται κανένα ενδεχόμενο. 

Στο συγκεκριμένο σημείο του Καλάμου βρίσκεται ένα δίστηλο της ΔΕΗ, από το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να έπεσαν πυρακτωμένα τμήματα αλουμινένιων αγωγών ηλεκτρικού ρεύματος. Η φωτιά επεκτάθηκε προς την περιοχή Σαλαμίδι στο Καπανδρίτι και προς τη Μαλακάσα (κοντά στο κέντρο φιλοξενίας μεταναστών). Αναφορικά με τις διαρροές του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για «οργανωμένο σχέδιο εμπρησμού», πηγές από το Π.Σ. σχολιάζουν ότι «τα αίτια των πυρκαγιών θα διερευνηθούν.

Κανείς δεν μπορεί ακόμα να τα γνωρίζει και να αποκλείει στον εμπρησμό. Δεν σημαίνει, ωστόσο, απαραίτητα ότι πρόκειται για σχέδιο αποσταθεροποίησης της χώρας, καθώς κυκλοφορούν ανά την Ελλάδα πυρομανείς με ψυχολογικά προβλήματα, όπως ένας άνδρας που συνελήφθη χθες στην Πάρνηθα. Επίσης, δεν μπορεί κανείς να είναι απόλυτα βέβαιος ότι οι καταγεγραμμένες από την Πυροσβεστική πυρκαγιές σε μία περιοχή αποτελούν όλες τους ξεχωριστά μέτωπα. Και αυτό γιατί μπορεί μία δεύτερη φωτιά να είναι επέκταση της πρώτης, λόγω των πολύ δυνατών ανέμων. Στις αρχές του Ιουλίου, όταν ξέσπασε η πυρκαγιά που έκαψε 25.000 στρέμματα στη Μάνη, δηλώθηκαν δύο φωτιές, ενώ ουσιαστικά είχαμε μία που κάποια στιγμή ήταν σε ύφεση και μετά αναζωπυρώθηκε και συνέχισε να καίει. Αργότερα, δηλώθηκε –και σωστά- και μία τρίτη (μικρότερη) πυρκαγιά, νοτιότερα, που έκαψε 200 στρέμματα».

Αν και είναι νωρίς για απολογισμό λαθών, καθώς προέχει να σβήσουν οι φωτιές που απειλούν το δασικό πλούτο και περιουσίες πολιτών, σε Αττική, Ζάκυνθο και Ηλεία, πηγές από την Πυροσβεστική αναφέρουν ότι τα βασικότερα προβλήματα στα πύρινα μέτωπα προκλήθηκαν από τους παρακάτω λόγους:

1)      Ελλείψεις στα εναέρια μέσα. Ακόμα και τα εφτά μισθωμένα ελικόπτερα «Καμόφ» δεν παρελήφθησαν στην ώρα τους. Πέντε από αυτά έπεσαν στη μάχη πριν από λίγες ημέρες (είχαν προηγηθεί καταγγελίες για ολιγωρία), ενώ, σύμφωνα με πηγές από το Π.Σ., έχουν πιο περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες σε σχέση με τα μισθωμένα ελικόπτερα άλλων ετών. Επίσης, όπως συνέβη και σε προηγούμενες αντιπυρικές περιόδους, δεν ανανεώθηκε ο στόλος με αποτέλεσμα να εξαρτώνται για ακόμα μία φορά οι στρατηγοί από καναντέρ με 40 χρόνια επιχειρήσεων στην «πλάτη». Για τα εναέρια μέσα, όπως λένε αρμόδιες πηγές, απαιτείται συνολικός και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός σε κεντρικό επίπεδο, καθώς προϋπόθεση είναι να δοθεί προτεραιότητα από την κυβέρνηση στην προστασία του δασικού πλούτου, δεδομένων και των οικονομικών συνθηκών που δεν αφήνουν πολλά περιθώρια.

2)       Περισσότεροι από 300 πυροσβέστες μετακινήθηκαν από τις πυροσβεστικές υπηρεσίες της Αττικής, παραμονές της έναρξης της αντιπυρικής περιόδου. Οι συγκεκριμένοι πυροσβέστες μετακινήθηκαν για να επανδρώσουν τις νέες πυροσβεστικές υπηρεσίες στους εθνικούς δρόμους και στα αεροδρόμια. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι δεν αντικαταστάθηκαν, ενώ επειδή οι μετακινηθέντες ήταν κυρίως νέοι σε ηλικία πυροσβέστες (οι οποίοι κοστίζουν και λιγότερο), στην Αττική αυξήθηκε ο μέσος όρος της ηλικίας του προσωπικού. Υπολογίζεται μάλιστα ότι πήραν μετάθεση εκτός Αττικής τα τελευταία δύο με τρία χρόνια ακόμα 100 πυροσβέστες, που ήθελαν να πάνε πιο κοντά στον τόπο καταγωγής τους. Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι η αποδυνάμωση των υπηρεσιών στην Αττική.

3)      Κακός συντονισμός και διαμάχες. Σε κάποια πύρινα μέτωπα διαπιστώθηκε –εκ του αποτελέσματος- κακός συντονισμός των δυνάμεων. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, η μεγάλη φωτιά στα Κύθηρα, όπου το πρωί της 5ης Αυγούστου δεν υπήρχε ενεργό μέτωπο και το απόγευμα -μετά από αναζωπυρώσεις- η φωτιά βγήκε εκτός ελέγχου. Ο απολογισμός των ευθυνών έγινε αιτία για να ξεσπάσει διαμάχη σε ανώτατο επίπεδο, ανάμεσα σε στρατηγούς του Π.Σ., σε μία κρίσιμη περίοδο κατά την οποία απαιτείται αρμονική συνεργασία ανάμεσα στα νευραλγικά στελέχη του Σώματος. Για τα Κύθηρα έγινε λόγος για κακή αξιολόγηση του μετώπου και κακό συντονισμό των πυροσβεστικών δυνάμεων. Σφοδρές ήταν οι αντιδράσεις και από το Δήμο για ολιγωρία. Σε δεύτερο χρόνο θα κριθεί η αποτελεσματικότητα των επίγειων δυνάμεων στη φωτιά στον Κάλαμο και τις γύρω περιοχές. Στο μέτωπο αυτό καταγράφηκε χθες η μεγαλύτερη κινητοποίηση των τελευταίων ετών με 86 υδροφόρα οχήματα του Π.Σ., 42 μισθωμένα υδροφόρα οχήματα από Δήμο και Περιφέρεια, 15 σκαπτικά μηχανήματα και έξι ερπυστριοφόρα οχήματα του Στρατού.

4)      Αδυναμία στα χερσαία μέσα. Πάνω από το 20% των υδροφόρων οχημάτων και το 30% των βοηθητικών οχημάτων βρίσκονται εκτός λειτουργίας. Η ηλικιακή τους κατάσταση βρίσκεται σε υπερώριμη φάση. Ένα από τα προβλήματα είναι τα ανταλλακτικά. Αρκετοί από τους προμηθευτές του Π.Σ. έχουν σταματήσει τις πιστώσεις, καθώς δεν έχουν άλλη υπομονή να περιμένουν την κάλυψη ανείσπρακτων χρηματικών ενταλμάτων. Το αποτέλεσμα είναι να μένουν παροπλισμένα πυροσβεστικά οχήματα ακόμα και για την έλλειψη μίας φλάντζας αντλίας, που κοστίζει μόλις 120 ευρώ.
5)      Δεν έγινε επένδυση στην πρόληψη. Πολλά από τα δάση της χώρας αποτελούν πυριτιδαποθήκες, καθώς δεν έχουν δημιουργηθεί αντιπυρικές ζώνες και δεν έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα δασοπροστασίας με ευθύνη των τοπικών παραγόντων. Κατά καιρούς έχουν γίνει προτάσεις από τους συμβασιούχους πυροσβέστες να μην προσλαμβάνονται μόνο για πέντε μήνες για την κατάσβεση πυρκαγιών αλλά όλο το χρόνο, προκειμένου να καθαρίζουν τα δάση.

thetoc.gr - Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

_