Οδοιπορικό ΑΣΔΕΝ: Πετάμε με τα CHINOOK του 4ου ΤΕΑΣ

Τις προηγούμενες ημέρες είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε εκ του σύνεγγυς την περιοδεία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου καθώς και του Υπουργού Εθνικής Άμυνας
Πάνου Καμμένου στη Περιοχή Ευθύνης της ΑΣΔΕΝ και ειδικότερα στα νησιά Σύμη, Φαρμακονήσι, Αγαθονήσι, Χίο, βραχονησίδα Παναγιά, Λήμνο και Άγιο Ευστράτιο. Η αποστολή του Τhink News ξεκίνησε τα ξημερώματα της Τρίτης από την έδρα της ΑΣΔΕΝ. Από εκεί και περί τις 07.00 απογειώθηκαμε με ελικόπτερο CH-47SD Chinook για τη νήσο Ρόδο ενδιάμεσο σταθμό αναμένοντας την άφιξη του Προέδρου της Δημοκρατίας και ακολούθως την επίβαση του, στο Chinook με πρώτο σταθμό τη Σύμη και το 549 Τάγμα Εθνοφυλακής.
Σημειώνεται, ότι τα βαρέα μέσα της Α.Σ είναι έξι μεταφορικά ελικόπτερα CH-47SD Chinook (ένα από τα επτά της αρχικής παραγγελίας κατέπεσε στις 11 Σεπτεμβρίου 2004), εννέα CH-47DG Chinook (ένα από τα δέκα της αρχικής παραγγελίας τέθηκε εκτός υπηρεσίας μετά από ατύχημα στη Σάμο το 1984) ενώ τη δεδομένη χρονική στιγμή ήδη έχουν παραληφθεί έξι από τα 15 μεταχερισιμένα Chinook από τις ΗΠΑ. Το συνολικό κόστος για τα 15 μεταχερισιμένα Chinook (10 συν την ενεργοποίηση του option για τα επιπλέον 5) ανέρχεται στα 180,00$ εκατομμύρια δολλάρια. Εξ αυτών τα 10 προορίζονται για ενεργό δράση και τα υπόλοιπα 5 για ανταλλακτικά. Η προμήθεια των μεταχειρισμένων Chinook από τις ΗΠΑ θα επιτρέψει την κατακόρυφη βελτίωση των διαθεσιμοτήτων για τον υφιστάμενο στόλο ελικοπτέρων. Αξίζει να ανααφερθεί πως τα Chinook λόγω εγγενών χαρακτηριστικών κατασκευής τους είναι σύνθετα συστήματα στην υποστήριξη απόρροια πληθώρας συγκροτημάτων και υποσυγκροτημάτων για συντήρηση.
Ίσως η ποιο σημαντική ικανότητα της ΑΣ για το θέατρο επιχειρήσεων του Αιγαίου είναι η δυνατότητα της άμεσης ενίσχυσης των φίλιων δυνάμεων σε όλο το μήκος και πλάτος του μετώπου. Η ορθή χρήση των ελικοπτέρων μπορεί να καλύψει, έως έναν βαθμό, τα μειονεκτήματα και τις αδυναμίες των δυνάμεων ελιγμού, εξισορροπώντας έτσι τη μαχητική ικανότητα και την επιβιωσιμότητα τους στο πεδίο της μάχης. Από την άλλη, η δυνατότητα γρήγορης μεταφορά στρατευμάτων σ’ ένα σημείο του μετώπου σημαίνει ικανότητα άμεσης αντιμετώπισης μία μη αναμενόμενης εχθρικής επιθετικής ενέργειας ή την ικανότητα συγκέντρωσης μεγάλης ισχύος πυρός σ’ έναν συγκεκριμένο τομέα του μετώπου που δέχεται ισχυρή πίεση. Εκτός από πλεονεκτήματα τα ελικόπτερα έχουν και μειονεκτήματα. Το σημαντικότερο μειονέκτημα του ελικοπτέρου είναι το γεγονός ότι είναι ευάλωτο στα φορητά αντιαεροπορικά συστήματα (MANPADS : Man-Portable Air Defense Systems). Η απειλή αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί με την εκτεταμένη χρήση του αεροπορικού ελιγμού, τη χρήση ολοκληρωμένων συστημάτων αυτοπροστασίας και τον περιορισμό του χρόνου έκθεσης του ελικοπτέρου εντός των επιχειρησιακών ορίων του εχθρικού αντιαεροπορικού πυροβολικού.
Η απόφαση για την αγορά δέκα CH-47C Chinook λήφθηκε το 1980 και η σχετική σύμβαση υπογράφηκε το 1981. Τα πρώτα ελικόπτερα ήρθαν στην Ελλάδα το 1983. Λίγους μήνες αργότερα σημειώθηκε το πρώτο ατύχημα όταν ένα από τα CH-47C Chinook είχε “βαριά προσγείωση” στη Σάμο κατά τη διάρκεια μεταφορά ενός ραντάρ. Το ελικόπτερο δεν αποκαταστάθηκε στην υπηρεσία και χρησιμοποιήθηκε για την εξεύρεση ανταλλακτικών. Το 1991 αποφασίστηκε η αναβάθμιση των εννέα CH-47C Chinook στο επίπεδο CH-47DG Chinook, πρόγραμμα το οποίο ολοκληρώθηκε το 1996 με την επιστροφή του τελευταίου ελικοπτέρου από τις εγκαταστάσεις της Boeing Co. όπου και πραγματοποιήθηκε η αναβάθμιση. Το σημαντικότερο σημείο της αναβάθμισης αφορούσε την εγκατάσταση μεγάλων δεξαμενών καυσίμων για την αύξηση της επιχειρησιακής εμβέλειας.
Μετά την κρίση των Ίμια η χώρα μας παρήγγειλε επτά ελικόπτερα της έκδοσης CΗ-47SD Chinook, τα οποία παραδόθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2001. Το κόστος του προγράμματος ήταν της τάξεως των € 304,5 εκ. Από τα επτά ελικόπτερα το ένα κατέπεσε στις 11 Σεπτεμβρίου 2004. Σε σχέση με τα αναβαθμισμένα CH-47DG Chinook τα CH-47SD Chinook φέρουν σύστημα αυτοπροστασίας το οποίο αποτελείται από τον δέκτη προειδοποίησης ραντάρ APR-39A, τον δέκτη προειδοποίησης επερχόμενων βλημάτων ΑLQ-156 και το διανομέα θερμοβολίδων Μ-206 και αεροφύλλων Μ-1. Επίσης, το ραντάρ καιρού έχει δυνατότητα χαρτογράφησης του εδάφους, ενώ περιλαμβάνει δέκτη παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης και σύστημα αδρανειακής ναυτιλίας. Τέλος, τα ελληνικά CH-47SD Chinook φέρουν ραντάρ τύπου ΑN/APQ-174A και σύστημα FLIR (Forward Looking Infra Red) τύπου AN/AAQ-16.
Τα CH-47SD Chinook φέρουν επίσης τον ισχυρότερο κινητήρα T55-L714A, ο οποίος ενσωματώνει ψηφιακό σύστημα ελέγχου FΑDΕC. Ο κινητήρας Τ55-L714Α παράγει μέγιστη ώση της τάξεως των 4.868 ίππων (τα CH-47 Chinook φέρουν δύο κινητήρες). Οι κινητήρες είναι εγκατεστημένοι στο πίσω μέρος της ατράκτου παράπλευρα της οπίσθιας έλικας. Αν και η μέγιστη ισχύ του κινητήρα T55-L714A ανέρχεται στους 4.868 ίππους η μέγιστη δυνατή παροχή ισχύος ανέρχεται στους 3.000 ίππους. Οι δεξαμενές καυσίμων είναι τοποθετημένες πλευρικά της κύριας καμπίνας με την χωρητικότητα τους ανέρχεται στα 3.900 λίτρα. Η μέγιστη ταχύτητα του ελικοπτέρου είναι 269 km/h ενώ η ταχύτητα πλεύσης είναι 265 km/h). Η μέγιστη επιχειρησιακή εμβέλεια ανέρχεται στα 426 km ενώ με εξωτερικά αναρτημένες δεξαμενές η εμβέλεια αυξάνεται σημαντικά.
Τα CH-47SD Chinook φέρουν τριπλό σύστημα ανάρτησης εξωτερικού φορτίου. Έτσι το ελικόπτερο δύναται να μεταφέρει μεγάλα εξωτερικά φορτία όπως πυροβόλα των 105mm και 155mm με ταχύτητα 265 km/h. Συνολικά, οι τρις σταθμοί ανάρτησης μπορούν να μεταφέρουν συνολικό βάρος 27 τόνων (12 τόνοι στον μεσαίο σταθμό και από 7,5 τόνους στους άλλους δύο σταθμούς ανάρτησης). Εσωτερικά το ελικόπτερο μπορεί να μεταφέρει δύο τεθωρακισμένα οχήματα τύπου HMMWV (High Mobility Multi-Role Wheeled Vehicle) ή ένα HMMWV και ένα πυροβόλο των 105mm ή 50 πλήρως εξοπλισμένους στρατιώτες ή 24 φορεία.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι τα CH-47 Chinook είναι σε θέση να εκτελέσουν με σειρά αποστολών όπως μεταφορά προσωπικού, μεταφοράς συστημάτων πυροβολικού και πάσης φύσεως στρατιωτικού υλικού στο πεδίο της μάχης, μεταφοράς τραυματιών ενώ μπορεί να εκτελέσει ειδικές καταδρομικές αποστολές, αποστολές έρευνας και διάσωσης καθώς και αποστολές πυρόσβεσης. Μέχρι σήμερα έχουν αφήσει τη γραμμή παραγωγής περισσότερα από 1.000 ελικόπτερα, τα οποία εξοπλίζουν χώρες όπως η Αργεντινή, η Αυστραλία, Καναδάς, η Ιαπωνία, η Νορβηγία, η Ισπανία, η Μεγάλη Βρετανία, οι ΗΠΑ και φυσικά η Ελλάδα.
 Το cockpit έχει αναπτυχθεί από την Boeing Co. και την Honeywell και είναι εξοπλισμένο με οθόνες πολλαπλών λειτουργιών LCD (Liquid Crystal Display = οθόνη υγρών κρυστάλλων) και συστήματα ελέγχου και ασφάλειας της πτήσης. Το πλήρωμα είναι εφοδιασμένο με σύστημα νυχτερινής όρασης τύπου ANVIS-7 της ισραηλινής Elbit ενώ τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό συμπληρώνουν νέα συστήματα επικοινωνιών καθώς και σύστημα IFF (Identification Friend or Foe) τύπου AN/APX-100 της Allied Signal. Οι διαστάσει του CH-47SD Chinook είναι Έχει διαστάσεις (μήκος x ύψος x πλάτος) 15,87 μέτρα x 5,68 μέτρα x 3,78 μέτρα και ζυγίζει 10,615 τόνους. Το μέγιστο βάρος απογείωσης είναι της τάξεως των 24,496 τόνων με ωφέλιμο φορτίο τους 13,916 τόνους (εσωτερικά). Η αυτονομία του CH-47SD Chinook ανέρχεται στα 624 km. 
Tεχνικά Χαρακτηριστικά
Επιχειρησιακή xρησιμοποίησηE/Π Μέσης Μεταφορικής Ικανότητας
Εταιρεία κατασκευήςBoeing
Κινητήρες2 Textron Lycoming T55-L-712/714; 3750/4500 HP έκαστος
Συνολικό μήκος (μαζί με στροφείο)99 feet 9 inc (30,2 m)
Yψος18 feet (5,7 m)
Πλήρωμα2 Χειριστές, 2 Μηχανοσυνθέτες)
Επιβάτες44 επιβάτες ή 33 αλεξιπτωτιστές
Ασθενείς επί φορείων24
Μέγιστη ταχύτητα170 knots (315 km/h))
Tαχύτητα πλεύσης120 knots (222 km/h))
Βασικό Βάρος26.000 lbs (11.800 Kgr)
Mέγιστο Βάρος54.000 lbs (24.510 Kgr)
Ωφέλιμο Φορτίο28.000 lbs (12.710 Kgr)
Μέγιστο εξωτερικό φορτίο28.00 lbs (12.710 Kgr))
Aυτονομία5 ώρες (α)
Παρατηρήσεις(α) Ενδεικτικά. Ποικίλει ανάλογα με τις συνθήκες πτήσης και το είδος της αποστολής.
 
         
thinknews.gr
_