Οι ανθρωποθυσίες στην άσφαλτο «πλημμυρίζουν» τα δικαστήρια με πόνο & οργή

Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται, δυστυχώς καθημερινά, οι ανθρωποθυσίες στον «Μολώχ της ασφάλτου», χωρίς να μπορεί να τις αποτρέψει ούτε η αστυνομική παρέμβαση και τα τσουχτερά 

πρόστιμα αλλά ούτε και οι «καμπάνες» που ρίχνει η Δικαιοσύνη, κυρίως μέσα από μεγάλες αποζημιώσεις σε βάρος των ασυνείδητων οδηγών που ξεκληρίζουν οικογένειες.

Μόνο στην Αττική τον Σεπτέμβριο, 19 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ενώ 11 τραυματίστηκαν βαριά και 523 ελαφρύτερα, στοιχεία που έρχονται να «δέσουν» με τις πρόσφατες συγκλονιστικές αποκαλύψεις ότι στη χώρα μας έχουμε καθημερινά 5 νεκρούς, 5 τετραπληγικούς και 10 παραπληγικούς, καταλαμβάνοντας μία από τις χειρότερες θέσεις στην ΕΕ.
Απροσεξία, αδιαφορία, άγνοια κανόνων του ΚΟΚ, αλλά και εγκληματική συμπεριφορά που μεταφράζεται σε συνεχείς παραβιάσεις του κόκκινου και του STOP, υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση χωρίς δίπλωμα ή υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών, σε συνδυασμό με χρήση κινητού τηλεφώνου, αποφυγή χρήσης προστατευτικού κράνους ή ζωνών ασφαλείας, εγκατάλειψη των θυμάτων κ.λπ., συνθέτουν το «παζλ» των αιτιών γι' αυτήν τη θλιβερή εκατόμβη νεκρών.
Τα δικαστήρια πλημμυρίζουν από υποθέσεις ανθρωποκτονιών ή βαριών σωματικών βλαβών από αμέλεια και από αποζημιωτικές αγωγές, που κάποιες φορές καταλήγουν στην επιδίκαση ποσών-μαμούθ, τα οποία σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να απαλύνουν τον πόνο μιας τραγικής απώλειας, δεν μπορούν να φέρουν πίσω πρόσωπα αγαπημένα, ούτε να αποκαταστήσουν αναπηρίες που σημαδεύουν ολόκληρες ζωές•
Πρόστιμα
Δραματικές ιστορίες έρχονται στο φως μέσα από δικογραφίες γεμάτες πόνο και οργή, ενώ η Δικαιοσύνη προσπαθεί να... διδάξει κυκλοφοριακή αγωγή (δυστυχώς κατόπιν εορτής) ζυγίζοντας και μοιράζοντας όσο πιο δίκαια γίνεται το μερίδιο της ευθύνης που έχει η κάθε πλευρά, αφού πολύ συχνά δεν φταίει μόνο ο θύτης αλλά και το θύμα.
Μολονότι η νομολογία έχει ξεκαθαρίσει ότι η παραβίαση κανόνων του ΚΟΚ δεν αρκεί από μόνη της να στοιχειοθετήσει υπαιτιότητα για ένα τροχαίο (καθώς πρέπει να συντρέχουν κι άλλοι παράγοντες), ο Αρειος Πάγος, «παραδίδοντας μαθήματα» οδικής ασφάλειας, ξεκαθαρίζει π.χ. ότι ο μοτοσικλετιστής που προσπερνά αυτοκίνητα ανάμεσα στις διαχωριστικές λωρίδες λεωφόρου ή δρόμου, εφόσον τραυματιστεί χτυπώντας ανάμεσα σε αυτοκίνητα, δεν μπορεί να περιμένει καμία αποζημίωση (ούτε οι οικείοι του, εάν το τροχαίο είναι θανατηφόρο). Κι αυτό γιατί είναι παράνομη η κατάληψη της ενδιάμεσης λωρίδας και αντικανονική η προσπέραση αυτού του είδους, όπως κρίθηκε με αφορμή τον βαρύ τραυματισμό γυναίκας οδηγού μοτοσικλέτας που προσπάθησε ανεπίτρεπτα να χωθεί ανάμεσα σε μια νταλίκα και ένα ΙΧ προκειμένου να ξεφύγει από την πυκνή κίνηση, αλλά από αδέξιο χειρισμό της βρέθηκε σφηνωμένη μεταξύ των δύο οχημάτων.
Η διεκδίκηση αποζημίωσης από τους δύο οδηγούς έπεσε στο κενό, αφού το δικαστήριο ξεκαθάρισε ότι η ίδια είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για τον σοβαρό της τραυματισμό, επειδή «χώθηκε» αντικανονικά για να προσπεράσει... Σε άλλη υπόθεση ο ΑΠ δέχθηκε ότι ευθύνεται για το τροχαίο εκείνος που δεν σταματά όποτε αναβοσβήνει το κίτρινο φως με τη μορφή διπλού βέλους για να περάσει αυτοκίνητο ή πεζός, επικυρώνοντας αποζημίωση πάνω από 80.000 ευρώ σε συγγενείς μοτοσικλετιστή που σκοτώθηκε όταν φορτηγατζής, αδιαφορώντας για το κίτρινο βελάκι που αναβόσβηνε, βγήκε στον κεντρικό δρόμο και η επερχόμενη με ιλιγγιώδη ταχύτητα (τουλάχιστον 100 χλμ.) μηχανή σφηνώθηκε κάτω από το φορτηγό. Η αποζημίωση μειώθηκε γιατί θεωρήθηκε συνυπεύθυνος κατά 30% για τον θάνατό του ο ίδιος ο μοτοσικλετιστής, αφού έτρεχε ιλιγγιωδώς χωρίς κράνος.
Ανήλικα θύματα
Αληθινές τραγωδίες αφορούν οι δικαστικές υποθέσεις με θύματα ανηλίκους, καθώς μέσα από την αντιδικία και την εκατέρωθεν επιχειρηματολογία, συχνά γονείς, παππούδες κ.λπ. «τιμωρούνται» διπλά, γιατί πέρα από τον ανείπωτο πόνο τους φέρουν πλέον στους ώμους τους και το δυσβάσταχτο βάρος μιας δικαστικής απόφασης που τους καταλογίζει ένα ποσοστό συνυπαιτιότητας για τον θάνατο του παιδιού τους επειδή δεν είχαν συνεχή εποπτεία ώστε να είναι μονίμως δίπλα του και να μην ξεφύγει ούτε στιγμή και πεταχτεί στον δρόμο... Σε μία από αυτές τις τραγικές ιστορίες, μια μητέρα με το 6χρονο κοριτσάκι της πέρασαν τον δρόμο για να κόψουν στο απέναντι χωράφι χόρτα και αγριολούλουδα.
Ενώ βρίσκονταν μπροστά από την προστατευτική μπάρα στον δρόμο, η μάνα έσκυψε να κόψει ένα λουλούδι, αλλά ένα αυτοκίνητο που πέρασε με ταχύτητα έκοψε το νήμα της ζωής της μικρής, εκσφενδονίζοντάς τη 10 μέτρα πάνω από την μπάρα.
Το δικαστήριο επιδίκασε αποζημίωση περίπου 200.000 ευρώ σε βάρος του οδηγού (οδηγούσε γρήγορα σε κατοικημένη περιοχή), η οποία ήταν μειωμένη κατά 30% καθώς στο ποσοστό αυτό προσδιορίστηκε η ευθύνη της μάνας, γιατί έπρε να κρατά συνέχεια το παιδί από το χέρι. Εξίσου θλιβερή είναι η περίπτωση 6χρονου αγοριού που παίζοντας κρυφτό με φίλους του, κρύφτηκε ανάμεσα σε παρκαρισμένα ΙΧ και κάποια στιγμή πετάχτηκε στον δρόμο, όπου έτυχε να περνά ένα τρακτέρ το οποίο το καταπλάκωσε συνθλίβοντάς το.
Η αρχική δικαστική κρίση έριξε όλο το βάρος της ευθύνης στον παππού του παιδιού, που είχε την επίβλεψή του αλλά δεν ήταν συνέχεια «από πάνω του» γιατί ταυτόχρονα έπρεπε να εξυπηρετεί τους πελάτες του καφενείου του στην πλατεία, ενώ παράλληλα έκρινε συνυπεύθυνους και τους γονείς του παιδιού γιατί είχαν αναθέσει την επίβλεψή του στον παππού που είχε και την απασχόληση του μαγαζιού, χωρίς να ελέγξουν οι ίδιοι για να διαπιστώσουν αν εκείνος μπορούσε να εκπληρώσει με επάρκεια το καθήκον εποπτείας που ανέλαβε. Η δικαστική κρίση ανατράπηκε σε ανώτερο βαθμό, καθώς ο ΑΠ εντόπισε ότι και ο οδηγός ευθύνεται γιατί δεν επιτρέπονταν τρακτέρ σε εκείνο το σημείο, ενώ υπήρχε και προειδοποιητική πινακίδα για διέλευση παιδιών.
Ακόμα τραγικότερη είναι η περίπτωση μωρού 1 έτους, που σκοτώθηκε καθώς καταπλακώθηκε από ΙΧ όταν δύο παιδάκια 8 και 9 χρόνων ξεμπλόκαραν το χειρόφρενο και τον λεβιέ ταχυτήτων που κρατούσε το αυτοκίνητο ακινητοποιημένο.Και τα τρία παιδιά βρίσκονταν στο ΙΧ όταν ο οδηγός (πατέρας των δύο μεγαλύτερων) σταμάτησε για να πάρει ένα μπουκάλι νερό από το περίπτερο, ενώ έπειτα από λίγο βγήκε και η μητέρα του μωρού για να ξεπλύνει το μπιμπερό σε μια βρύση. Αγνωστο πώς, το μωρό κατέβηκε από το ΙΧ και βρέθηκε δίπλα στην μπροστινή ρόδα, όταν τα αδελφάκια απασφάλισαν το χειρόφρενο και την ταχύτητα και έτσι το αμάξι το καταπλάκωσε. Υπεύθυνος κρίθηκε ο οδηγός, γιατί ενώ έβαλε χειρόφρενο και ταχύτητα, δεν φρόντισε πριν απομακρυνθεί για λίγα λεπτά να εξηγήσει ότι δεν πρέπει κανείς να πειράξει το χειρόφρενο κ.λπ.
Χωρίς δίπλωμα
Σε άλλη υπόθεση, 15χρονος χωρίς δίπλωμα οδηγούσε σε επαρχιακό δρόμο ένα μηχανάκι, έχοντας πίσω του και το μικρότερο αδελφάκι του, όταν βγήκε αντικανονικά από χωματόδρομο (χωρίς να σταματήσει) ένα τρακτέρ που οδηγούσε 70χρονος, το οποίο χτύπησε το μηχανάκι τραυματίζοντας θανάσιμα τον μικρότερο γιο, αφού το δίκυκλο έπεσε σε αρδευτικό κανάλι βάθους 4 μέτρων. Το δικαστήριο δέχθηκε ότι η έλλειψη διπλώματος δεν σημαίνει ότι ο ανήλικος οδηγός ευθύνεται για τη σύγκρουση, τον θάνατο και τον βαρύ τραυματισμό του, αφού αποκλειστικά υπαίτιος είναι ο 70χρονος που δεν σταμάτησε πριν από τη διασταύρωση για να ελέγξει την κίνηση, αλλά ούτε σταμάτησε και όταν χτύπησε τα παιδιά προτιμώντας να εξαφανιστεί.
«ΠΕΡΙΕΡΓΕΣ» ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
Πήγε να κάνει το καλό και βρέθηκε σε χαντάκι
Ανάμεσα στις «περίεργες» αγωγές που έφτασαν ενώπιον της Δικαιοσύνης είναι η «κόντρα» μεταξύ δύο οικογενειών, το παιδί της μιας από τις οποίες σκοτώθηκε ενώ συμμετείχαν σε νυχτερινές «κόντρες» όπου κάποια στιγμή κλείστηκε από το άλλο ΙΧ και έχασε τον έλεγχο του δικού του. Το δικαστήριο ακολούθησε τη «σολομώντεια λύση» να αναγνωρίσει ευθύνη και των δύο κατά 50%, επιδικάζοντας τελικά στους γονείς του σκοτωμένου μισή αποζημίωση ύψους 100.000 ευρώ.
• Σύζυγος αξίωσε και κέρδισε προσωρινά αποζημίωση 15.000 ευρώ λόγω ηθικής βλάβης από τον υπαίτιο τροχαίου σε βάρος της γυναίκας του, που είχε ως συνέπεια να μείνει παράλυτη σε αναπηρικό καροτσάκι και εκείνος να στερηθεί τη σεξουαλική ζωή... Η αποζημίωση αυτή ακυρώθηκε γιατί κρίθηκε ότι ο σύζυγος δεν μπορούσε ως τρίτος να διεκδικήσει ποσό για τέτοιας μορφής ηθική βλάβη.
• Οι δικαστές ακόμα θυμούνται την περίπτωση θανατηφόρου ατυχήματος με ελκυστήρα που καταπλάκωσε εργάτη και ευθυνόταν ο χειριστής του, που δεν είχε το απαιτούμενο για ένα τέτοιο όχημα δίπλωμα αλλά ήταν και μονόχειρ!
• Σε άλλη υπόθεση, μια 4μελής παρέα τραυματίστηκε σοβαρά (ο ένας πέθανε), όταν ο οδηγός πιωμένος έριξε το ΙΧ σε χαντάκι. Η Δικαιοσύνη επιδίκασε αποζημιώσεις ύψους σχεδόν 600.000 ευρώ, ποσό που μειώθηκε κατά 30%, καθώς αναγνωρίστηκε ότι οι τρεις συνεπιβάτες είναι συνυπαίτιοι του τροχαίου, αφού μπήκαν στο ΙΧ μολονότι γνώριζαν ότι ο οδηγός είχε πιει πάνω από το επιτρεπόμενο όριο, όπως και οι ίδιοι.
• Σε άλλη περίπτωση οδηγός ενός SMART σταμάτησε σε επαρχιακό δρόμο και πήρε με δική του πρωτοβουλία έναν περαστικό για να τον μεταφέρει μερικά χιλιόμετρα πιο κάτω, αλλά ύστερα από 100 μόλις μέτρα έσκασε ένα λάστιχο και το ΙΧ έπεσε σε χαντάκι και τελικά πάνω σε μια ελιά.
Ο οδηγός κρίθηκε αρχικά ότι δεν φέρει ευθύνη για τον σοβαρό τραυματισμό του συνοδηγού, άποψη που αργότερα ανατράπηκε, καθώς διαπιστώθηκε ότι το λάστιχο είχε παρουσιάσει νωρίτερα πρόβλημα που αποκαταστάθηκε προσωρινά με ένεση και συνεπώς έπρεπε να διερευνηθεί αν είχε επιδιορθωθεί σωστά.
ethnos.gr