Dieselgate: Και γερμανικά κρατίδια στρέφονται κατά της VW, ενώ αμερικανοί εισαγγελείς υποψιάζονται συνωμοσία


Τα γερμανικά κρατίδια της Έσσης και της Βάδης-Βυρτεμβέργης ανακοίνωσαν ότι θα κινηθούν νομικά κατά της Volkswagen για τη ζημία που υπέστησαν από το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών ρύπων.

Οι μετοχές της VW, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης, βυθίστηκαν μετά την αποκάλυψη της εξαπάτησης από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2015, πλήττοντας τα κρατικά ταμεία και τα συνταξιοδοτικά ταμεία των γερμανικών κρατιδίων.

Ο υπουργός Οικονομικών της Έσσης Τόμας Σάφερ ανέφερε σε ανακοίνωση ότι η υποχώρηση της τιμής της VW είχε κοστίσει στο κρατίδιο περίπου 3,9 εκατ. ευρώ. Η Βάδη-Βυρτεμβέργη είπε επίσης ότι θα προσφύγει κατά της εταιρίας, εκτιμώντας τη ζημία που υπέστη γύρω στα 400.000 ευρώ.

Το κρατικό συνταξιοδοτικό ταμείο των δημοσίων υπαλλήλων στη Βαυαρία ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι έχασε έως 700.000 ευρώ μετά τη βουτιά των μετοχών της VW, προσθέτοντας ότι σχεδιάζει να καταθέσει την προσφυγή του τον Σεπτέμβριο στο περιφερειακό δικαστήριο του Μπραουνσβάιγκ κοντά στα κεντρικά γραφεία της VW στο Βόλφσμπουργκ.

Εκπρόσωπος του δικαστηρίου του Μπραουνσβάιγκ δήλωσε ότι μέχρι στιγμής έχουν κατατεθεί περίπου 450 αγωγές.

Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του σκανδάλου στην Αμερική, οι εισαγγελείς υποψιάζονται συνωμοσία σε ανώτερα κλιμάκια, καθώς ένας μηχανικός ομολόγησε την ενοχή του και φαίνεται ότι θα αποκαλύψει ονόματα κι άλλων εργαζόμενων που ήξεραν για τους παραποιημένους ρύπους.

H ποινή που θα μπορούσε να επιβληθεί στον μηχανικό που ομολόγησε την ενοχή του σε σχέση με το σκάνδαλο των παραποιημένων ρύπων είναι φυλάκιση μέχρι 5 χρόνων και χρηματικό πρόστιμο 250.000 δολαρίων.

Έτσι εκ των πραγμάτων το σκάνδαλο αποκτά και ποινικές διαστάσεις. Ο μηχανικός που εργάζεται ήδη πολλά χρόνια στην VW, θέλει να συνεργαστεί με τους ανακριτές του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης.

Η αυτοκινητοβιομηχανία σε εξωδικαστικό συμβιβασμό συμφώνησε να καταβάλει 15,3 δις δολάρια και τον περασμένο Αύγουστο τα αμερικανικά ΜΜΕ έγραψαν ότι και στο ποινικό σκέλος της υπόθεσης θα γίνονταν διακανονισμός. Μεσολάβησε όμως η ομολογία του μηχανικού και η αμερικανική δικαιοσύνη έχει έναν άσσο στο μανίκι της. Εκπρόσωπος της VW δεν θέλησε να πάρει θέση επ΄αυτού. Κατά συνέπεια η όλη υπόθεση προσλαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Στο δικαστικό φάκελο υπάρχουν αποκόμματα από ηλεκτρονική αλληλογραφία που ανταλλάχθηκε ανάμεσα σε εργαζόμενους της VW από το Μάρτιο του 2015. Ήδη από τότε οι μυστηριώδεις ρύποι από τα πετρελαιοκίνητα είχαν μπει στο στόχαστρο της αμερικανικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος. Στα μέιλ γίνονταν σαφής ο εκνευρισμός για το πώς θα μπορούσαν να ησυχάσουν τις υποψίες των ελεγκτών. «Πρέπει να βρεθεί μια ιστορία για να τους σταματήσουμε, αλλιώς το πράγμα δεν είναι για γέλια» αναφέρεται χαρακτηριστικά. Γίνεται σαφές ότι η πίεση ήταν πολύ μεγάλη, μυημένοι ήταν πολύ περισσότεροι από όσο νομίζονταν αρχικά.

Ο μηχανικός πάντως ομολόγησε ότι ήταν παρών όταν εκπρόσωποι των αμερικανικών υπηρεσιών παραπλανήθηκαν για τη «βρώμικη τεχνολογία». Μάλιστα σε μια συνάντηση ήδη τον Μάρτιο του 2007 απεκρύβη ότι ένα πετρελαιοκίνητο που επρόκειτο να πάρει άδεια κυκλοφορίας είχε ένα παράνομο λογισμικό ελέγχου των καυσαερίων.


Πηγή: dw.com, newsbeast.gr