Τα τελευταία τραγικά δυστυχήματα που κόβουν το νήμα της ζωής ανθρώπων μας, φέρνει για ακόμη μια φορά, στο προσκήνιο την ανάγκη αλλαγής σε πρώτο πλάνο της οδηγικής συμπεριφοράς όλων μας και σε συνέχεια την ακόμη περισσότερων παρεμβάσεων στο συνολικό σύστημα κυλοφοριακής πραγματικότητας στη χώρα μας.
Οι αριθμοί, σε νούμερα αποτυπώνουν μια τραγωδία αφανισμού εκατοντάδων συμπολιτών μας, πολλών περισσότερων τραυματιών και μια οικονομική και κοινωνική επίπτωση, διόλου ευκαταφρόνητη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. την προηγούμενη χρονιά το 2022, σημειώθηκαν
601 θανατηφόρα οδικά ατυχήματα,564 με σοβαρό τραυματισμό και 9.837 με ελαφρότερους τραυματισμούς.
601 θανατηφόρα οδικά ατυχήματα,564 με σοβαρό τραυματισμό και 9.837 με ελαφρότερους τραυματισμούς.
Αποτέλεσμα αυτού του ακήρυχτου πολέμου, ήταν να χάσουν τη ζωή τους 441 οδηγοί οχημάτων (εκ των οποίων οι 333 δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας ή κράνος), 82 επιβάτες (εκ των οποίων οι 69 δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας ή κράνος), και 105 πεζοί.
Σε αυτή την εκατόμβη των νεκρών συμπολιτών μας, οι 10 ήταν οδηγοί ποδηλάτων, οι 17 οδηγοί μοτοποδηλάτων, οι 153 οδηγοί μοτοσυκλετών, οι 8 οδηγοί γεωργικών μηχανημάτων, οι 253 οδηγοί λοιπών οχημάτων.
Σε αυτή τη τραγική στατιστική των αριθμών, ένα ακόμα εύρημα, παρουσιάζει την οδηγική συμπεριφορά μας, 1542 δυστυχήματα είχαν σύγκρουση με πεζό ή παράσυρση πεζού, 6039 δυστυχήματα ήταν αποτέλεσμα σύγκρουση οχημάτων και 28 σύγκρουσης με ζώο.
Και τα στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος, επιβεβαιώνουν την τραγικότητα αυτής της μάστιγας, από τους αριθμούς των διασωστικών επεμβάσεων κατ’ έτος. Το 2018 έγιναν 793 διασωστικές επιχειρήσεις σε τροχαία, το 2019 έγιναν 852 διασωστικές επεμβάσεις, το 2020 έγιναν 743 διασωστικές επεμβάσεις, το 2021 έγιναν 914 διασωστικές επεμβάσεις, το 2022 έγιναν 928 διασωστικές επεμβάσεις.
Ιδιαίτερη σημασία έχει και η ανάλυση των ηλικιών των εμπλεκομένων οδηγών στα οδικά ατυχήματα.Στο σύνολο των ατυχημάτων, τη μεγαλύτερη συμμετοχή, έχουν οδηγοί ηλικίας 50 και άνω και 35 έως 44
Ιδιαίτερη σημασία έχει και η ανάλυση των ηλικιών των εμπλεκομένων οδηγών στα οδικά ατυχήματα.Στο σύνολο των ατυχημάτων, τη μεγαλύτερη συμμετοχή, έχουν οδηγοί ηλικίας 50 και άνω και 35 έως 44
Το τελευταίο και πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι οι αιτίες της τραγωδίας. Στην θλιβερή αυτή λίστα οι
πρώτες αιτίες είναι:
Απόσπαση της προσοχής του οδηγού
Κίνηση σε αντίθετο ρεύμα
Παραβίαση σημάνσεων
Μη τήρηση αποστάσεων ασφαλείας
Οδήγηση σε κατάσταση μέθης
Παραβίαση προτεραιότητας
Παραβίαση σηματοδότη
Υπερβολική ταχύτητα
Αντικανονικό προσπέρασμα
Κίνηση σε αντίθετο ρεύμα
Παραβίαση σημάνσεων
Μη τήρηση αποστάσεων ασφαλείας
Οδήγηση σε κατάσταση μέθης
Παραβίαση προτεραιότητας
Παραβίαση σηματοδότη
Υπερβολική ταχύτητα
Αντικανονικό προσπέρασμα
Σε αυτή την τραγωδία, ακρονυχίδα είναι τα 2,4 δισ. ευρώ, το ποσό που αποτελεί η οικονομική αποτίμηση των ανθρώπινων απωλειών, τραυματισμών και υλικών ζημιών που προκαλούν τα καταγεγραμμένα οδικά ατυχήματα με παθόντες στην Ελλάδα, το οποίο τριπλασιάζεται και ανέρχεται σε 7,2 δισ. ευρώ αν συμπεριληφθούν και τα ατυχήματα με υλικές ζημιές μόνο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.
Ο Σύλλογος προτείνει την δημιουργία και ουσιαστική λειτουργία μίας Κεντρικής Δημόσιας Αρχής με συνολική ευθύνη για όλες τις δράσεις οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα και τακτική λογοδοσία για την πρόοδο των δράσεων και την επιρροή τους στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, την εντατικοποίηση της αστυνόμευσης για την οδική ασφάλεια από την Τροχαία με έμφαση στις περισσότερο επικίνδυνες παραβάσεις συμπεριφοράς, όπως στην υπερβολική ταχύτητα, στη χρήση της ζώνης και του κράνους και στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή με χρήση κινητού τηλεφώνου ώστε να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και την ανάπτυξη και εφαρμογή ενός αποτελεσματικού συστήματος διαχείρισης της ασφάλειας της οδικής υποδομής, τον ριζικό επανασχεδιασμό της οδικής υποδομής και κυκλοφορίας στις πόλεις αλλά και τον σχεδιασμό και εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης πολιτικής προώθησης της ασφαλούς οδηγικής συμπεριφοράς.
Ο Σύλλογος προτείνει την δημιουργία και ουσιαστική λειτουργία μίας Κεντρικής Δημόσιας Αρχής με συνολική ευθύνη για όλες τις δράσεις οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα και τακτική λογοδοσία για την πρόοδο των δράσεων και την επιρροή τους στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, την εντατικοποίηση της αστυνόμευσης για την οδική ασφάλεια από την Τροχαία με έμφαση στις περισσότερο επικίνδυνες παραβάσεις συμπεριφοράς, όπως στην υπερβολική ταχύτητα, στη χρήση της ζώνης και του κράνους και στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή με χρήση κινητού τηλεφώνου ώστε να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και την ανάπτυξη και εφαρμογή ενός αποτελεσματικού συστήματος διαχείρισης της ασφάλειας της οδικής υποδομής, τον ριζικό επανασχεδιασμό της οδικής υποδομής και κυκλοφορίας στις πόλεις αλλά και τον σχεδιασμό και εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης πολιτικής προώθησης της ασφαλούς οδηγικής συμπεριφοράς.
0 Σχόλια