Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

Phantom F-4E: Ποιος ο ρόλος των ελληνικών μαχητικών σήμερα και ποια η ιστορία τους




Οι γερόλυκοι των Phantom δίνουν ακόμη επώδυνες απαντήσεις στις πτήσεις κατασκοπείας τουρκικών UAV στο Αιγαίο



Μια πενταετία πέρασε από το τελευταίο readiness των F-4 Phantom στην 135 Σμηναρχία Μάχης στην Σκύρο.


Τότε τα «γεράκια» με τα Phantom δήλωναν σε τηλεοπτικό ρεπορτάζ πως «δεν κάνουν βήμα πίσω ούτε για να πάρουν φόρα». Και αυτό έκαναν πάντα όλοι όσοι είχαν τάξει εαυτούς στην υπεράσπιση του ελληνικού ουρανού, με οποιαδήποτε πλατφόρμα τους εμπιστευόταν η πατρίδα.


Από τότε έως σήμερα όμως οι «γερόλυκοι» της Πολεμικής Αεροπορίας δεν κατέθεσαν τα όπλα.


Αντιθέτως σε κάθε άσκηση, εθνική ή με τη συμμετοχή συμμάχων, τα μαχητικά «θρύλος» για την Πολεμική Αεροπορία βρίσκονται στον αέρα και οι «Phantομάδες» δεν είναι λίγες οι φορές που παρέδωσαν μαθήματα σε ό,τι έχει να κάνει με σενάρια κρούσης.

Το καθημερινό πρόγραμμα των «Phantομάδων» συμβαδίζει απόλυτα με εκείνο των ιπταμένων και μηχανικών από τις άλλες πολεμικές μοίρες σε όλη την επικράτεια. Η συμμετοχή τους σε εκατοντάδες ασκήσεις της χρονιάς που μόλις πέρασε, αποδεικνύει ότι η 338 Μοίρα «Άρης» παραμένει- παρά τα χρόνια που βαραίνουν τις πτέρυγες των F-4- μάχιμη και ετοιμοπόλεμη.

Και μάλιστα το τελευταίο διάστημα τα Phantom έχουν επιστρέψει στα readiness αλλά απέναντί τους δεν έχουν τα τουρκικά F-16. Αυτά τα αναλαμβάνουν πλέον είτε τα ελληνικά του ιδίου τύπου, είτε τα Μirage 2000-5 τα οποία εμφανίζονται ολοένα και περισσότερο χάρη στην αύξηση των διαθεσιμοτήτων.




Το readiness των F-4 όμως είναι ταγμένο απέναντι στα τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη που αποτελούν τον «άψυχο» πονοκέφαλο για το αεροπορικό επιτελείο από την στιγμή που καταγράφουν δεκάδες αν όχι και εκατοντάδες κάποιες φορές παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου. Μάλιστα είναι και τα μέσα που με αυτά οι Τούρκοι δεν σταματούν την επίσημη κατασκοπεία τους πάνω από τα ελληνικά νησιά, την οποία μάλιστα φρόντισαν πρόσφατα να την δημοσιοποιήσουν, διαμαρτυρόμενοι για τη μεταφορά των Μ-1117 στα νησιά.


Το διθέσιο- δικινητήριο Phantom επιλέχθηκε ως λύση ανάγκης θα μπορούσε να πει κανείς, διότι ουδείς θέλεις στην πολεμική αεροπορία να «φορτώνει» με ώρες πτήσης για την αναγνώριση και αναχαίτιση ενός UAV, μαχητικά F-16 & Mirage 2000-5.



Πάντως ορισμένα εκ των F-4 Phantom της 338 Μοίρας «Άρης» είναι αυτά που συνήθως τις ημέρες που οι Τούρκοι δεν επιλέγουν να εισβάλουν μαζικά στον ελληνικό ουρανό, πετούν περίπου στο ύψος των Μη Επανδρωμένων. Οι αεροπόροι τους μάλιστα γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο θα υποχρεώσουν τον επίγειο χειριστή του κάθε UAV να το απομακρύνει.


Και είναι σκληρό, όπως σημειώνεται από τους ανθρώπους που έχουν ζήσει τη μοναξιά της πτήσης, η απογείωση και η πολύωρη αστυνόμευση ιδίως μέσα στη νύχτα, εφόσον αυτή απαιτείται.

Περιγραφή

Είναι διθέσιο, δικινητήριο μαχητικό πολλαπλού ρόλου.

Είναι Αμερικάνικης κατασκευής και τα πρώτα F-4 βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής το 1963.

Τα πρώτα Ελληνικά Phantom αποκτήθηκαν το 1974 με το αμυντικό πρόγραμμα Peace Icarus.

Παρά το γεγονός ότι είναι αεροσκάφος δεύτερης γενιάς, 36 Ελληνικά Phantom έχουν εκσυγχρονιστεί με σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα (πρόγραμμα Peace Icarus 2000) με αποτέλεσμα να έχει παραταθεί το όριο της επιχειρησιακής τους ζωής.

Τα F-4E Phantom επιχειρούν από την 117 Πτέρυγα Μάχης/Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας και εξοπλίζουν τις 338 Μ και 339 Μ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά/ΕπιδόσειςΠλήρωμα: 2
Κινητήρες: 2 General Electric J-79 turbojet engines with afterburners/Ώση: 17.900 λίβρες
Εκπέτασμα Πτερύγων: 11.7μ
Μήκος: 19.1μ
Μέγιστη ταχύτητα: 2,370 km/h ή 2.2 Mach
Μέγιστο ύψος: Πάνω από 15.240μ. ή 50.000
Υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία

Το 1972 παραγγέλθηκαν για την ΠΑ 36 αεροσκάφη F-4E (Πρόγραμμα Peace Icarus I). Τα αεροσκάφη αυτά εξόπλισαν δυο πολεμικές μοίρες, την 338 Μοίρα Δίωξης/Βομβαρδισμού και την 339 Μοίρα Παντός Καιρού.

Τα πρώτα έξι F-4E Phantom προσγειώθηκαν στην 117 ΠΜ την Παρασκευή 5 Απριλίου 1974. Το πρώτο που προσγειώθηκε ήταν αυτό με αύξοντα αριθμό της USAF 72-01500. Το 1977 η ΠΑ παράγγειλε επιπλέον 18 αεροσκάφη F-4E και 6 αναγνωριστικά αεροσκάφη RF-4E αναβαθμίζοντας την ποιότητα καθώς και τον στόλο των φωτοαναγνωριστικών αεροσκαφών που διέθετε μέχρι τότε.

Το 1990 στο πλαίσιο μείωσης των αμυντικών δαπανών, η USAF προχώρησε σε μείωση του στόλου των αεροσκαφών της και έτσι παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα, 28 αεροσκάφη F-4E της εθνοφρουράς της Ιντιάνα με την ονομασία Southeastern Regional Agreement (SRA). Tα αεροσκάφη αυτά είχαν αναβαθμιστεί πρόσφατα και διέθεταν το προηγμένο σύστημα βομβαρδισμού και ναυτιλίας Navigation & Weapons Delivery System (NWDS) καθιστώντας τα σχεδόν εφάμιλλα, σε δυνατότητες προσβολής επίγειων στόχων, με αεροσκάφη τρίτης γενιάς. Τα αεροσκάφη αυτά εντάχθηκαν στην 338 Μ.
Η Αναβάθμιση

Στα τέλη του 1997 και μετά από 23 χρόνια υπηρεσίας στην ΠΑ αποφασίστηκε η αναβάθμιση των αεροσκαφών που αγοράστηκαν στο πλαίσιο των προγραμμάτων Peace Icarus I και Peace Icarus IΙ. Η αναβάθμιση προέβλεπε τη δομική ενίσχυση των αεροσκαφών και για την ποιοτική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών τους.

Στόχος ήταν η εφαρμογή ενός προγράμματος Structure Life Extension Program (SLEP) στα 72 F-4E/RF-4E που είχαν απομείνει σε υπηρεσία και η αναβάθμιση των μαχητικών ικανοτήτων Avionics Upgrade Program (AUP) 39 F-4 (29 αεροσκαφών Ρeace Ιcarus Ι και 10 Ρeace Ιcarus ΙΙ). Τον Δεκέμβριο του 1998, υπογράφηκε η σύμβαση μεταξύ της Γερμανικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (DASA) και της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ).

Η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών περιλάμβανε την εγκατάσταση του σύγχρονου Radar AN/APG-65 GR, νέου υπολογιστή αποστολής, ΗUD, έγχρωμων οθόνων πολλαπλής λειτουργίας, GΡS/ΙΝS, ΙFF Ιnterrogator, ασύρματου V/UΗF, υψομέτρου-Radar, καταγραφέα εικόνας-βίντεο κα. Οι αλλαγές αυτές επέτρεψαν τη δυνατότητα μεταφοράς πυραύλων ΑΙΜ-120 AMRAAM καθώς και άλλων προηγμένων όπλων αέρος/εδάφους. Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανήλθε σε 315 εκατομμύρια δολάρια και μετά την ολοκλήρωση τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη έλαβαν τον τίτλο F-4E Peace Icarus 2000 (PI2000). Το πρωτότυπο αναβαθμισμένο F-4Ε πέταξε στις 28 Απριλίου 1999.

Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2002, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης στην ΠΑ του πρώτου αεροσκάφους παραγωγής του προγράμματος, με αριθμό “01507”, ενώ ήδη στην 117 ΠΜ βρίσκονταν άλλα τρία αναβαθμισμένα αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων και το αρχικό “Ρrincess of Andraνida” (01523).

Με τα νέα δεδομένα η ΠΑ προχώρησε σε αναδιοργάνωση του στόλου των F-4 συγκεντρώνοντας όλα τα αεροσκάφη των προγραμμάτων PI I&II στην Ανδραβίδα. Τα SRA ενσωματώθηκαν το 1997 στην 337 Μοίρα Παντός Καιρού, πετώντας με ρόλο αναχαίτισης μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου του 2005 οπότε και αποσύρθηκαν.

Με πληροφορίες απο :https://www.haf.gr/, https://hellasjournal.com/
Πηγή: www.vradini.gr








Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια