Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90


Η κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι χειρότερη από ό,τι φαίνεται




Οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότερες από το ιστορικό υψηλό που σημειώθηκε τον Μάρτιο. Ωστόσο, δείχνουν μια πιο παρατεταμένη διαταραχή από ό,τι περίμεναν οι αγορές αμέσως αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.


Ενώ τότε η αγορά φυσικού αερίου είχε προεξοφλήσει μια βραχυπρόθεσμη κρίση, που θα διαρκούσε μερικούς μήνες, τώρα χτυπάει καμπανάκι για τον επόμενο χειμώνα, μέχρι το 2023 και όλο και περισσότερο μέχρι και το 2024. Τις τελευταίες ημέρες, ολόκληρη η ευρωπαϊκή καμπύλη των τιμών φυσικού αερίου έχει ανατιμολογηθεί σε πολύ υψηλότερο επίπεδο.



Η μετατόπιση της καμπύλης ήταν η πιο αξιοσημείωτη εξέλιξη της αγοράς φυσικού αερίου τον τελευταίο μήνα, μια εξέλιξη που δεν συγκεντρώνει αρκετή προσοχή στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Όμως η βιομηχανία έχει έντονη επίγνωση, καθώς επωμίζεται το κόστος. Τον Μάρτιο, ένας Γερμανός κατασκευαστής μπορούσε να κλειδώσει τις τιμές του φυσικού αερίου για όλο το 2023 σε περίπου 80 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Τώρα, πρέπει να πληρώσει 145 ευρώ, ποσό ρεκόρ, για να αντισταθμίσει τον ίδιο κίνδυνο τιμών.

Δεν είναι μόνο οι εταιρείες που πληρώνουν το κόστος. Η Cornwall Insights προβλέπει ότι τα νοικοκυριά του Ηνωμένου Βασιλείου θα πληρώνουν έως και 3.244 λίρες (3.886 δολάρια) ετησίως για τους λογαριασμούς φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, αρχής γενομένης από τον Οκτώβριο, δηλαδή μια αύξηση σχεδόν κατά 65% από τις 1.971 λίρες.

Την περασμένη εβδομάδα, το ολλανδικό συμβόλαιο - ευρωπαϊκό σημείο αναφοράς - αυξήθηκε στα περίπου 175 ευρώ, διπλασιάζοντας το ποσό μέσα σε ένα μήνα, αφού η Ρωσία μείωσε τις προμήθειες μέσω του αγωγού Nord Stream 1 στη Γερμανία. Ακόμα κι έτσι, οι τιμές του φυσικού αερίου spot παραμένουν 30% κάτω από το υψηλό ρεκόρ των 227 ευρώ που σημειώθηκε κατά τις πρώτες ημέρες του πολέμου. Οι τιμές είναι υψηλές, αλλά όχι τόσο υψηλές. Μετά από όσα πέρασε η αγορά τον Μάρτιο, μπορούμε να καταλάβουμε γιατί οι αξιωματούχοι δεν πανικοβάλλονται.

Αλλά αυτό συμβαίνει αν αγνοήσουμε την κίνηση στο πίσω μέρος της καμπύλης. Στις 5 Μαρτίου, όταν οι τιμές spot του φυσικού αερίου εκτινάχθηκαν στα 185 ευρώ περίπου, το συμβόλαιο παράδοσης Δεκεμβρίου του 2022 αυξήθηκε μόνο στα 155 ευρώ περίπου. Την περασμένη εβδομάδα, όταν η τιμή spot ήταν ελαφρώς χαμηλότερη, το συμβόλαιο Δεκεμβρίου "άγγιξε" σχεδόν τα 795 ευρώ.


Το πρώτο τεστ θα γίνει τις επόμενες δύο εβδομάδες. Ο αγωγός Nord Stream 1, ο σημαντικός αγωγός φυσικού αερίου μεταξύ της Ρωσίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υποβλήθηκε σε εργασίες συντήρησης από τις 11 έως τις 21 Ιουλίου. Το Βερολίνο από τη μεριά της ανησυχεί ότι η Μόσχα θα βρει μια δικαιολογία για να τον κρατήσει οριστικά κλειστό, διακόπτοντας εντελώς την προμήθεια φυσικού αερίου στη Γερμανία. Μετά από όλα όσα έχει κάνει η Μόσχα, η γερμανική κυβέρνηση έχει δίκιο να ανησυχεί.

Ωστόσο, η Ρωσία μπορεί να θέλει να διατηρήσει τη ροή κάποιου επιπέδου φυσικού αερίου για να διατηρήσει τη μακροπρόθεσμη επιρροή της. Από την άποψη της θεωρίας των παιγνίων, είναι λογικό αυτό. Μόλις η Ρωσία σταματήσει εντελώς τις παραδόσεις, δεν μπορεί πλέον να ασκήσει πίεση. Από άποψη τακτικής, η Μόσχα είναι πιθανό να διατηρήσει τη μεταφορά κάποιου επιπέδου αερίου, διατηρώντας τη δυνατότητα να διακόψει ή να επιβραδύνει τις ροές όποτε το επιλέξει.

Επιπλέον, ο Nord Stream 1 αποτελεί τον κύριο αγωγό για το φυσικό αέριο προς την Ευρώπη. Η μη επαναλειτουργία του αγωγού μετά το τέλος των εργασιών συντήρησης θα περιορίσει τα κέρδη του ρωσικού ενεργειακού κολοσσού Gazprom.

Η Ρωσία έχει ξεκάθαρα "διαγράψει" τη σχέση της με την Ευρώπη όσον αφορά το φυσικό αέριο. Προς το παρόν, ωστόσο, θα συνεχίσει να απολαμβάνει τα κέρδη που μπορεί να έχει: Υψηλά έσοδα και σημαντικός μοχλός πίεσης. Για να πετύχει τους στόχους της, η Ρωσία πρέπει να συνεχίσει να πουλάει κάποιο επίπεδο φυσικού αερίου στη Γερμανία, αλλά σε μειωμένες τιμές.

Υπάρχει περαιτέρω κίνδυνος μπροστά μας. Κάποια στιγμή, η Μόσχα θα διακόψει εντελώς τις ροές, πιθανότατα λίγο πριν από τον χειμώνα, για να προσπαθήσει να γονατίσει τη γερμανική οικονομία. Κάτι που η αγορά δεν έχει αποτιμήσει ακόμη.
Πηγή: www.capital.gr








Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια