Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90


Πώς επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία το lockdown στη Σαγκάη

Η Σαγκάη, η πόλη των 25 εκατομμυρίων κατοίκων, εξακολουθεί να βρίσκεται υπό συνθήκες σκληρού lockdown, καθώς η Κίνα προσπαθεί να περιορίσει την έξαρση των κρουσμάτων του κορονοϊού στη μεγαλύτερη και πιο εύπορη πόλη της χώρας.

Καθώς δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η κινεζική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να χαλαρώσει σύντομα τα περιοριστικά μέτρα, αυξάνεται η ανησυχία για την οικονομική ζημία που προκαλούν και για τα κύματα σοκ που θα προκαλέσει σε όλο τον κόσμο ένα παρατεταμένο lockdown.

Όπως αναφέρει το Al Jazeera, προς το παρόν μόνο η οικονομία της Κίνας έχει επωμιστεί τις επιπτώσεις του lockdown. Ωστόσο οι αναλυτές προειδοποιούν ότι ο απαράμιλλος ρόλος της Σαγκάης στο παγκόσμιο εμπόριο σημαίνει ότι ο αποκλεισμός της θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στον υπόλοιπο κόσμο, ειδικά αν διαρκέσει πολύ περισσότερο. Η Σαγκάη και οι περιοχές κοντά της είναι από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς κόμβους της Κίνας. Βασίζονται σε εισαγόμενα εξαρτήματα που εισέρχονται στη χώρα μέσω του λιμανιού της πόλης, το οποίο είναι και ο τρόπος με τον οποίο εξάγονται στη συνέχεια τα τελικά προϊόντα.

Η Σαγκάη είναι το επίκεντρο της τρέχουσας επιδημίας της Covid-19, αλλά δεν είναι η μόνη – οι αναλυτές της Nomura εκτιμούν ότι 45 κινεζικές πόλεις βρίσκονται σε μερικό ή καθολικό lockdown, επηρεάζοντας το ένα τέταρτο του πληθυσμού και περίπου το 40% της οικονομίας της χώρας.

Επιχειρήσεις και χρηματοοικονομικά

Η Σαγκάη διαθέτει το μεγαλύτερο ΑΕΠ από όλες τις κινεζικές πόλεις – 4,32 τρισεκατομμύρια γουάν (679 δισεκατομμύρια δολάρια), το τρίτο μεγαλύτερο χρηματιστήριο παγκοσμίως με βάση την αξία των εταιρειών που διαπραγματεύονται εκεί, και τον πέμπτο μεγαλύτερο αριθμό δισεκατομμυριούχων στον κόσμο.

Η Σαγκάη είναι επίσης ο πιο ελκυστικός προορισμός για τις διεθνείς επιχειρήσεις που επιθυμούν παρουσία στην ηπειρωτική Κίνα. Μέχρι το τέλος του 2021, περισσότερες από 800 πολυεθνικές εταιρείες είχαν εγκαταστήσει περιφερειακά ή εθνικά κεντρικά γραφεία στη Σαγκάη, σύμφωνα με τις αρχές της πόλης. Μεταξύ αυτών, 121 είναι εταιρείες του Fortune Global 500, συμπεριλαμβανομένων των Apple, Qualcomm, General Motors, Pepsico και Tyson Foods.

Περισσότερες από 70.000 εταιρείες ξένης ιδιοκτησίας έχουν γραφεία στην πόλη, εκ των οποίων περισσότερες από 24.000 είναι ιαπωνικές εταιρείες, σύμφωνα με στοιχεία της ιαπωνικής κυβέρνησης. Με συνολική κεφαλαιοποίηση 7,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, το Χρηματιστήριο της Σαγκάης -που ιδρύθηκε το 1990- βρίσκεται πίσω από τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο. Οι συναλλαγές συνεχίζονται παρά το lockdown, αλλά ορισμένες τράπεζες και επενδυτικές εταιρείες έχουν ζητήσει από τους υπαλλήλους τους να κοιμούνται δίπλα στα γραφεία τους ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί η αγορά.

Εμπόριο και υλικοτεχνική υποστήριξη

Η Σαγκάη αντιπροσωπεύει το 3,8% του ΑΕΠ της Κίνας. Έχει όμως πολύ υψηλότερο μερίδιο (10,4%) στο εμπόριο της Κίνας συγκριτικά με τον υπόλοιπο κόσμο, σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία για το 2021.

Σύμφωνα με το CNN, το 2021, το λιμάνι της Σαγκάης, το πιο πολυσύχναστο όσον αφορά τα εμπορευματοκιβώτια, διακίνησε 47 εκατομμύρια ισοδύναμες μονάδες 20 ποδιών, τέσσερις φορές περισσότερο από τον όγκο που διαχειρίζεται το λιμάνι του Λος Άντζελες. Το λιμάνι της Σαγκάης παραμένει λειτουργικό, αλλά τα στοιχεία του κλάδου που δημοσιεύθηκαν στα τέλη Μαρτίου έδειξαν ότι ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν να φορτώσουν ή να εκφορτώσουν είχε εκτοξευθεί σε επίπεδο ρεκόρ. Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν επίσης ότι πολλοί οδηγοί φορτηγών δυσκολεύονταν να μεταφέρουν εγκαίρως τα εμπορευματοκιβώτια μέσα και έξω από το λιμάνι λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών.

Η Σαγκάη είναι επίσης σημαντικός αεροπορικός κόμβος στην Ασία. Τα αεροδρόμια της πόλης – το Διεθνές Αεροδρόμιο Pudong και το Αεροδρόμιο Hongqiao – διακίνησαν 122 εκατομμύρια επιβάτες το 2019, καθιστώντας την πόλη τον τέταρτο πιο πολυσύχναστο κόμβο στον κόσμο μετά το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη και το Τόκιο.

Όμως, η επιδημία της Covid-19 επιδείνωσε τις καθυστερήσεις στα λιμάνια και ανάγκασε την αναστολή πολλών επιβατικών πτήσεων, στέλνοντας τις τιμές των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών στα ύψη και ασκώντας ακόμη μεγαλύτερη πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Βιομηχανία και τεχνολογία

Η ευρύτερη περιοχή της Σαγκάης, η οποία περιλαμβάνει την Κουνσάν και πολλές άλλες ανατολικές πόλεις, είναι ένας σημαντικός κόμβος παραγωγής για βιομηχανίες από αυτοκίνητα μέχρι ημιαγωγούς.

Η Volkswagen και η General Motors έχουν εργοστάσια στη Σαγκάη σε συνεργασία με την κρατική αυτοκινητοβιομηχανία SAIC Motor. Η Σαγκάη φιλοξενεί επίσης το πρώτο gigafactory της Tesla στην Ασία. Η TSMC, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής τσιπ με σύμβαση στον κόσμο, λειτουργεί ένα σημαντικό εργοστάσιο ημιαγωγών στο προάστιο Songjiang. Οι κορυφαίοι κινεζικοί κατασκευαστές τσιπ SMIC και Hua Hong Semiconductor έχουν εργοστάσια στο Pudong, στα ανατολικά της πόλης. Τα μέτρα κατά της πανδημίας έχουν αναγκάσει πολλά εργοστάσια να αναστείλουν τη λειτουργία τους στη Σαγκάη και την Κουνσάν, απειλώντας να διαταράξουν βασικές αλυσίδες εφοδιασμού για αυτοκίνητα και ηλεκτρονικά είδη.

Η Pegatron, βασικός προμηθευτής της Apple, ανέστειλε την παραγωγή στα εργοστάσιά της στη Σαγκάη και την Κουνσάν μέχρι νεωτέρας. Επιπλέον, η ταϊβανέζικη Unimicron Technology, η οποία προμηθεύει τυπωμένες πλακέτες κυκλωμάτων στην Apple, και η Eson Precision – θυγατρική της Foxconn που προμηθεύει iPhone και εξαρτήματα στην Telsa – σταμάτησαν την παραγωγή στις εγκαταστάσεις τους στην Κουνσάν νωρίτερα αυτό το μήνα.

«Το χειρότερο ξέσπασμα της πανδημίας της COVID-19 στην Κίνα μπορεί να οδηγήσει σε καθυστερήσεις και υψηλότερες τιμές, οι οποίες θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την ανάκαμψη και να προσθέσουν περαιτέρω στον παγκόσμιο πληθωρισμό», δήλωσε στο Al Jazeera ο Μπρους Πανγκ, επικεφαλής του τμήματος μακροοικονομικών και στρατηγικών ερευνών της China Renaissance Securities με έδρα το Χονγκ Κονγκ.

Μέχρι τώρα, οι επιπτώσεις του lockdown στη Σαγκάη στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού ήταν περιορισμένη, δήλωσε ο Τζούλιαν Έβανς-Πρίτσαρντ, ανώτερος οικονομολόγος της Κίνας στην Capital Economics, μια συμβουλευτική εταιρεία με έδρα το Λονδίνο. Πολλά εργοστάσια συνεχίζουν να λειτουργούν χρησιμοποιώντας αυτό που είναι γνωστό ως σύστημα κλειστού βρόχου – όπου οι εργαζόμενοι παραμένουν στο χώρο εργασίας τους κατά τη διάρκεια του lockdown, ώστε να μειώσουν τον κίνδυνο μόλυνσης.

Οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν επίσης υγιή αποθέματα στα οποία μπορούν να βασιστούν για να ξεπεράσουν τα σύντομα lockdown, πρόσθεσε. Όμως ο Πανγκ και πολλοί άλλοι αναλυτές πιστεύουν ότι οι σημερινοί περιορισμοί στη Σαγκάη θα διαρκέσουν τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο.

Η Κίνα μπορεί να μετριάσει τις επιπτώσεις του αποκλεισμού της Σαγκάης στο παγκόσμιο εμπόριο, χρησιμοποιώντας τα άλλα λιμάνια της, δήλωσε ο Γουάνγκ Χουιγιάο, ιδρυτής και πρόεδρος του Κέντρου για την Κίνα και την Παγκοσμιοποίηση, μιας δεξαμενής σκέψης με έδρα το Πεκίνο.

«Ξέρετε η Κίνα έχει άλλα τεράστια λιμάνια που μπορούν ακόμη να εξυπηρετήσουν τον κόσμο», δήλωσε ο Γουάνγκ στο Al Jazeera. Πράγματι, επτά από τα 10 μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο βρίσκονται στην Κίνα: Shanghai, Ningbo-Zhoushan, Shenzhen, Guangzhou, Qingdao, Hong Kong και Tianjin.

Αναδυόμενες οικονομίες σε κίνδυνο

Οι αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας, όπως το Βιετνάμ και η Καμπότζη, θα μπορούσαν να δεχθούν το μεγαλύτερο πλήγμα λόγω της εξάρτησής τους από τις κινεζικές εισροές για τη μεταποίηση, προειδοποίησε η Capital Economics σε πρόσφατες εκθέσεις της. Τα κινεζικά εξαρτήματα συνεισφέρουν το 24% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας στον μεταποιητικό τομέα του Βιετνάμ.

«Η πανδημία ανέδειξε την ανάγκη για μεγαλύτερη διαφοροποίηση και ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού», δήλωσε ο Έβανς.

Ο Γουάνγκ δήλωσε στο Al Jazeera ότι η κρίση στη Σαγκάη μπορεί επίσης να προσφέρει στους ηγέτες της Κίνας την ευκαιρία να συγκρίνουν τη στρατηγική της ηπειρωτικής χώρας με εκείνη του Χονγκ Κονγκ, το οποίο απέφυγε ένα γενικό lockdown ακόμη και στην κορύφωση του καταστροφικού κύματος της COVID-19 νωρίτερα φέτος, όταν είχε το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τον ιό στον κόσμο.

«Η προσέγγιση που θα λειτουργήσει καλύτερα θα διαμορφώσει μελλοντικά την πολιτική της Κίνας», σημείωσε ο αναλυτής.

Πηγή:www.ertnews.gr













Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια