Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

Παναγιώτης Στάθης: Πρόταση για “πλαφόν” πειθαρχικών αγωγών που θα οδηγεί αυτοδικαίως τους δικαστές εκτός δικαστικού σώματος


Πειθαρχικές αγωγές: Θέσπιση συγκεκριμένου ορίου πειθαρχικών αγωγών σε βάρος δικαστικών λειτουργών (π.χ 3-5) που θα οδηγούν αυτοδικαίως τους ελεγχόμενους δικαστές και εισαγγελείς εκτός δικαστικού σώματος με οριστική παύση, διατυπώνεται ως σκέψη στα ενδότερα της Δικαιοσύνης από έγκριτους νομικούς που υπηρετούν σε διάφορους κλάδους της Δικαιοσύνης και συνομίλησαν με το dikastiko.gr ενόψει της νέας χρονιάς (#2022).


Πρόκειται για μια από τις προτάσεις που πέφτουν στο τραπέζι ως αντίδοτο στην βραδύτητα της Δικαιοσύνης , όσον αφορά τουλάχιστον την εσωτερική λειτουργία της και την αδυναμία μιας μερίδας δικαστικών λειτουργών να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους καθυστερώντας σημαντικά να εκδώσουν αποφάσεις. Η παθογένεια αυτή λειτουργεί ως “φρένο” (έχει χαρακτηριστεί και “αρνησιδικία” η συγκεκριμένη στάση) στην όποια προσπάθεια επιτάχυνσης γι’ αυτό άλλωστε και η ηγεσία της Δικαιοσύνης έχει επιδείξει τη βούληση να εκκαθαρίσει το εσωτερικό της εφαρμόζοντας την πειθαρχική διαδικασία η οποία, σε γενικές γραμμές θεωρείται επαρκής.

Μάλιστα πολύ πρόσφατα (αρχές Δεκεμβρίου) η πειθαρχική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου έδειξε την πόρτα της εξόδου σε έξι δικαστικούς λειτουργούς από τους 8 που είχαν παραπεμφθεί με το ερώτημα της οριστικής απόλυσης . Πρόκειται για 6 γυναίκες δικαστές και συγκεκριμένα μια πρόεδρο Πρωτοδικών, 3 Πρωτοδίκες και οι 2 Ειρηνοδίκες, οι οποίες βάση νόμου έχουν τη δυνατότητα να μεταπηδήσουν στον δημόσιο τομέα ως υπάλληλοι. Πειθαρχικές αγωγές


“Να γνωρίζουν”
Οι νομικές αυτές πηγές που συνομίλησε το dikastiko.gr εκφράζουν την άποψη πως η θέσπιση του μέτρου θα λειτουργεί εξ αρχής ως “καμπανάκι κινδύνου” για τους νέους δικαστές, που θα γνωρίζουν με την είσοδό τους στο σώμα, πως δε υπάρχει δυνατότητα μακρόσυρτων – ατέρμονων πολλές φορές- πειθαρχικών διαδικασιών αλλά συγκεκριμένος αριθμός πειθαρχικών αγωγών που θα τους οδηγεί εκτός δικαστικού σώματος. Και μάλιστα επιμένουν πως το διακύβευμα για αυτές τις περιπτώσεις , όταν οδηγούνται στην πειθαρχική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου θα είναι μόνον αν θα μεταπηδήσουν ή όχι (όπως υπάρχει νομική δυνατότητα) στον δημόσιο τομέα . Γιατί ήδη ο νομοθέτης θα έχει λύσει το θέμα με την αυτοδίκαιη οριστική παύση απο τα δικαστικά τους καθήκοντα.


Στο τραπέζι είναι και η πρόταση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Βασ. Πλιώτα, ο οποίος διατύπωσε δημόσια το ενδεχόμενο να θεσπιστεί πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου για δικαστικούς λειτουργούς που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους(κυρίως για λόγους υγείας).

“Φίλτρα”
Μια άλλη πρόταση η οποία μάλιστα συζητείται πλεον και σε πολιτικό επίπεδο είναι η δημιουργία «κόφτη» υποθέσεων στον Άρειο Πάγο. Συμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε πρόσφατα το dikastiko το υπουργείο Δικαιοσύνης σχεδιάζει μέτρα- μεταρρυθμίσεις για την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων και κυρίως του Ανώτατου βαθμού, εισάγοντας φίλτρα (πιθανόν ύψους οικονομικού αντικειμένου) που θα καθορίζουν τις υποθέσεις που θα εκδικάζει. Το ερώτημα είναι ποιες υποθέσεις αφορά. Σύμφωνα με πληροφορίες θα αφορά αυτές που το οικονομικό αντικείμενο της διαφοράς, δεν υπερβαίνει ένα χρηματικό π.χ 40.000 ευρώ. Οι λεπτομέρειες δεν έχουν καθοριστεί, αλλά εκτιμάται ότι μπορεί να ακολουθηθεί, σε αδρές γραμμές το μοντέλο που ακολουθείτε στη Διοικητική Δικαιοσύνη (στο ΣτΕ) και είχε ψηφιστεί με τον νόμο 3772/2009 (τροποποιήθηκε το 2010) και άρχισε να εφαρμόζεται την 1η/1/2011:


“….Δεν επιτρέπεται η άσκηση αίτησης αναιρέσεως, όταν το ποσό της διαφοράς που άγεται ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι κατώτερο από σαράντα χιλιάδες ευρώ, εκτός αν προσβάλλονται αποφάσεις που εκδίδονται επί προσφυγών ουσίας, εφόσον αφορούν περιοδικές παροχές ή τη θεμελίωση του δικαιώματος σε σύνταξη ή τη θεμελίωση του δικαιώματος σε εφάπαξ παροχή και τον καθορισμό του ύψους της. Ειδικώς στις διαφορές από διοικητικές συμβάσεις, το όριο αυτό ορίζεται στις διακόσιες χιλιάδες ευρώ. Τα ποσά αυτά μπορεί να αναπροσαρμόζονται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ύστερα από γνώμη της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας”. Πειθαρχικές αγωγές

“Για 1000 ευρώ”
Όπως εξηγούν στο dikastiko νομικές πηγές που υπηρετούν σε διάφορους κλάδους δικαίου , “αυτή τη στιγμή επιτρέπεται αναίρεση ακόμα και για διαφορά 1000 ευρώ , γενικά δηλαδή και για ήσσονος σημασίας υποθέσεις. Επίσης επιτρέπεται προφορική ανάπτυξη επιχειρημάτων στον Αρειο Πάγο όταν – σε κάποιες υποθέσεις- αυτό δεν γίνεται στο Εφετείο. Αυτές είναι ώρες στις οποίες ο δικαστής απλώς θα έπρεπε να μελετά τα έγγραφα, στα οποία – επίσης κατά το πρότυπο του ΣτΕ- δεν πρέπει να υπερβαίνουν κάποιο όριο σελίδων (σ.σ κόφτης) επι ποινή απαραδέκτου”.

Οι ίδιες πηγές θεωρούν πως πρέπει να τεθεί “φίλτρο” στην αναίρεση για την ύπαρξη νομολογίας για το αντικείμενο του θέματος που τίθεται. Αν δηλαδή η υπόθεση έχει φτάσει ηδη και έχει λυθεί για ομοειδές αντικείμενο στον Αρειο Πάγο , τότε δε θα χωρεί αναίρεση ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου Ποινικής και Πολιτικής Δικονομίας.


Σε αυτή την κατεύθυνση (της επιτάχυνσης) κατατείνει σύμφωνα με τις ίδιες πηγές και η θέσπιση της πιλοτικής δίκης και στον Αρειο Πάγο, στα πρότυπα του ΣτΕ που έχει ηδη εφαρμοστεί με επιτυχία.

Οι δικηγόροι
Ένα άλλο κεφάλαιο για την ταχύτητα της Δικαιοσύνης πέραν των ανωτέρων παθογενειών και της έλλειψης σωστού πολιτικού σχεδιασμού επι σειρά ετών (κακονομία, πολυνομία κλπ) , αφορά τον υπερπολλαπλάσιο αριθμό δικηγόρων σε σχέση με άλλες χώρες , που κατά ορισμένες νομικές πηγέςδημιουργεί – κάποιες φορές- υπερπληθώρα δικαστηριακής ύλης. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης για την περίοδο 2018-2020 ο αριθμός των δικηγόρων ανά 100.000 κατοίκους είναι:


* Αυστρία 50 – 100 δικηγόροι

* Βέλγιο 100-200


* Πορτογαλία 315

* Γερμανία 199

* Γαλλία 50-100

* ΕΛΛΑΔΑ(το 2018) 400 δικηγόροι

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως πρέπει μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων κάθε χρόνο στις Νομικές Σχολές φέροντας το παράδειγμα της Αυστρίας που για να πάρει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ένας νέος δικηγόρος απαιτούνται 5 χρόνια άσκησης και εξαιρετικά δύσκολες εξετάσεις.

Όχι απομόνωση
Παράλληλα αναφέρεται ως ανάγκη ο δικαστής να έχει χρόνο για να ενημερωθεί επαρκώς, να μελετήσει το Ενωσιακό Δίκαιο, να μην είναι απομονωμένος από την κοινωνία για να μπορεί να ανταποκριθεί στο εξαιρετικά δύσκολο καθήκον του. Το περιέγραψε εξαιρετικά στο πρόσφατο Χριστουγεννιάτικο μήνυμά της η Πρόεδρος του Αρείου Πάγου Μαρία Γεωργίου: 

«Σε λίγες ημέρες αρχίζει το νέο έτος 2022. Ας του χαμογελάσουμε!… μήπως και συμβεί το θαύμα… οι έριδες, η εγκληματικότητα και άλλα συναφή, μειωθούν κι εντεύθεν περιορισθούν σε ανεκτά πλαίσια οι υποχρεώσεις μας…Γνωρίζω είναι ουτοπία… αφού τα πινάκια, τα εκθέματα είναι ήδη υπερφορτωμένα και σε ορισμένα Ειρηνοδικεία χιλιάδες υποθέσεις υπερχρεωμένων περιμένουν προσδιορισμό. Όμως το χαμόγελο είναι έκφραση αισιοδοξίας που είναι πηγή μόνο καλών»

Σημαντικό στοιχείο πάντως εξομάλυνσης της κατάστασης στη Δικαιοσύνη θα είναι, όπως συμφωνούν άπαντες, να εκπαιδευτούν οι πολίτες στην εξωδικαστική επίλυση διαφορών (κυρίως μικρής σημασίας) , οπου αυτές θα επιλύονται ενώπιον ενός δικηγόρου που ο πολίτης θα εμπιστεύεται, γλιτώνοντας χρόνο και χρήμα απο χρονοβόρες διαδικασίες στα δικαστήρια.

dikastiko.gr








Δημοσίευση σχολίου

1 Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Αν διωχθεί γενικότερα από το δημόσιο ο δικαστικός που κωλυσιεργεί ή δεν αποδίδει τα αναμενόμενα έχει καλώς,αλλά το να τον διώχνεις απο το δικαστικό σώμα ως ανίκανο και να τον τοποθετείς σε ανώτερη θέση στο δημόσιο αυτοδικαίως,μάλλον ως επιβράβευση μου ακούγεται και οχι ως τιμωρία.Δεν νομίζω κανένας άλλος να έχει τέτοιο σκανδαλώδες προνόμιο σε αυτή τη χώρα.