Οι πεζοναύτες αποτελούν σχηματισμό υψηλού επιπέδου των ενόπλων δυνάμεων μίας χώρας που μεταφέρεται μαζί με τα υποστηρικτικά οπλικά συστήματα (τεθωρακισμένα – πυροβολικό) συνήθως από τον Στόλο. Προορίζεται για τη διεξαγωγή αμφίβιων ή/και συνδυασμένων επιχειρήσεων με την συμμετοχή και άλλων όπλων (πεζικού, τεθωρακισμένων, αεροσκαφών, ελικοπτέρων και ειδικής κατασκευής ταχέων σκαφών). Ο ρόλος και η οργάνωση των πεζοναυτών διαφέρει από χώρα σε χώρα
Στοιχεία και αναφορές στο θέμα έχουν δημοσιευθεί κατ΄
επανάληψη σε εφημερίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook) ιστοσελίδες
στο παρελθόν
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ στις ΕΕΔ
Η δύναμη Πεζοναυτών
Η δύναμη πεζοναυτών αποτελείται από 3 τάγματα συν τις
υποστηρικτικές μονάδες αρμάτων και πυροβολικού που συγκροτούν την 32η
Ταξιαρχία Πεζοναυτών “Μοράβας”. Η ΤΑΞΠΖΝ κατά την γνώμη μας είναι ταξιαρχία
μειωμένης δύναμης διότι ΤΑΞ ειδικών δυνάμεων δεν νοείται με μόνο 3 τάγματα
όλα συγκεντρωμένα στον Βόλο μακριά από το φυσικό τους περιβάλλον τους
Ναυστάθμους
Το ζήτημα με την μετακίνηση (πεζοναύτες – αρματαγωγά)
Η αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.) έχει τα
τελευταία χρόνια απασχολήσει κατά κύριο λόγο τον Στρατό Ξηράς . Υπάρχουν βέβαια
και προβλήματα τα οποία εξακολουθούν να επιμένουν, κατά κύριο λόγο διότι το ΕΓΩ
ολίγων παραδόξως υπερισχύει της στρατιωτικής σχεδίασης και της
κοινής λογικής. Η 32 ΤΑΞΠΖΝ με έδρα τον Βόλο είναι ένα παράδειγμα.
Αντί ένα τμήμα της να μετακινηθεί στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας όπως είχε
αποφασιστεί ώστε να βρίσκεται κοντά στα πλοία του Στόλου, παρέμεινε ακούνητη
στον Βόλο με τα Αρματαγωγά αντίθετα και πέραν πάσης λογικής να κινδυνεύουν να
μετακινηθούν στην Μαγνησία και να αποκλειστούν στον Παγασητικό. Η
ιστορία της τύχης που θα έχει η 32 ΤΑΞΠΖΝ είναι άγνωστη ακόμη, ενώ υπογραμμίζει
τη δύναμη που εξακολουθεί να διατηρούν οι τοπικές κοινωνίες και οι
τοπικοί άρχοντες κάθε επιπέδου έναντι των επιχειρησιακών αναγκών και
των θεμάτων Εθνικής Άμυνας
https://www.kathimerini.gr/society/561347239/eidikes-dynameis-allazoyn-selida-i-k-paroysiazei-ti-nea-domi-toys/
Τα αρματαγωγά στον Βόλο
Είναι ένα μυστήριο για το ποιος πήρε αυτή την απόφαση χωρίς
η ηγεσία του Π.Ν. να αντιδράσει (εκτιμώ ότι η κίνηση αυτή δεν είναι πρωτοβουλία
του Π.Ν.) γιατί από όποια γωνία και αν την ερευνήσει κανείς
δεν στέκει λογικά και επιχειρησιακά για τους ακόλουθους λόγους
ο Βόλος δεν έχει Ναύσταθμο με ότι αυτό μπορεί να
σημαίνει για την υποστήριξη των (κατάλληλα Λιμενικά έργα – Τεχνικοεφοδιαστική
υποστήριξη)
τα Αρματαγωγά μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατ’
ουσία μόνο εν καιρώ ειρήνης διότι (α) κινούνται με πολύ μικρές ταχύτητες
(~14 κόμβοι) (β) έχουν πολύ μικρές δυνατότητες άμυνας έναντι εισερχόμενων απειλών εφόσον
δεν καλύπτονται από άλλα πλοία του στόλου (γ) ο ελλιμενισμός των σε ένα κλειστό
κόλπο δεν προδικάζει μια καλή τύχη όταν θα εξέρχονται από αυτόν (δ)
η κάθε έξοδος των για οποιαδήποτε επιχείρηση θα απαιτεί άνοδο στην περιοχή
κρίσιμων μονάδων του στόλου από το Ναύσταθμο Σαλαμίνας (90 μ.) (ε) οι
αποστάσεις από τις κρίσιμες περιοχές πιθανής δράσης είναι στις περισσότερες
περιπτώσεις μεγαλύτερες από εκείνες της ευρύτερης περιοχής του Σαρωνικού
το κρίσιμο ζητούμενο βεβαίως είναι η διαβίωση των
πεζοναυτών στους Ναυστάθμους δίπλα στην θάλασσα και στα πλοία του Στόλου
στα μεγαλύτερα των οποίων πρέπει να επιβαίνουν στοιχεία της δύναμης για εθισμό
με την ζωή στα πλοία αλλά το κυριότερο ως δύναμη άμεσης αντίδρασης
αν αυτό απαιτηθεί
τα άρματα της ΤΑΞ βρίσκονται στον Αυλώνα στην ευρύτερη
περιοχή του Λεκανοπεδίου
Παραμένει λοιπόν μυστήριο η
μηδαμινή αντίσταση Κυβερνήσεων και στρατιωτικής ηγεσίας στις πιέσεις των
τοπικών παραγόντων του Βόλου ενάντια στην μετακίνηση στον ΝΣ
Η διασπορά της δύναμης στους Ναυστάθμους
Μία λογική διασπορά της δύναμης μπορεί να
είναι η ακόλουθη
Ναύσταθμος Σαλαμίνας (ΝΣ)
Ένα τάγμα πεζοναυτών με τα υποστηρικτικά στοιχεία του (σε
εγκαταστάσεις που αν οι πληροφορίες είναι σωστές είναι σχεδόν έτοιμες εδώ και
3ετία)) και ένα αριθμό μεταφορικών ελικοπτέρων
Οι λιμενικές εγκαταστάσεις και η τεχνικοεφοδιαστική
υποστήριξη των πλοίων είναι δεδομένη
Σε απόσταση αναπνοής από τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας
ελλιμενίζονται και επιχειρούν δεκάδες σκάφη της ακτοπλοΐας κατάλληλα για
μεταφορές στρατευμάτων και υποστηρικτικών οπλικών συστημάτων με ταχύτητες
διπλάσιες και πλέον αυτής των αρματαγωγών.
Ναύσταθμος Κρήτης (ΝΚ)
Με την προοπτική αναβάθμισης του Ναυστάθμου Κρήτης (πρακτικά
σχεδιάζεται η δημιουργία ενός δεύτερου επιχειρησιακού ναυστάθμου, ο
οποίος θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τον ΝΣ), θα πρέπει να προβλεφθούν
εγκαταστάσεις υποδοχής και φιλοξενίας μιας ικανής δύναμης πεζοναυτών (<
τάγματος). Η Προκεχωρημένη Βάση Κυριαμαδίου, ευρισκόμενη σε εξαιρετική θέση και
αναβαθμιζόμενη θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο στον ελλιμενισμό κατάλληλων σκαφών,
ελικοπτέρων και μικρής δύναμης πεζοναυτών για κάλυψη της περιοχής των 3 «Κ»
(Κάσσου – Καρπάθου – Καστελόριζου)
Βόλος
Στον Βόλο θα μπορούσε να παραμένει ένα ενισχυμένο τάγμα σε
ρόλο αερομεταφερόμενης εφεδρείας (η 111 στο Α/Δ Αγχιάλου και η βάση
Ε/Π στο Στεφανοβίκιο βοηθούν) και κέντρου υποδοχής – εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων
Τα μέσα αποβάσεως
Όσο και αν φαντάζει σουρεαλιστικό τα ανοικτά ΑΒΑΚ του Β’ ΠΠ
είναι το μέσο μεταφοράς των πεζοναυτών στην περιοχή απόβασης
εφόσον τα Α/Γ δεν προσεγγίσουν την ακτή
Εδώ και πάνω από 20 χρόνια οι ΕΕΔ παλεύουν να αποκτήσουν
θωρακισμένες αποβατικές ακάτους αλλά τούτο δεν έχει καταστεί εφικτό
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ
Οι Πεζοναύτες
είναι ένα στρατιωτικό σώμα που εξυπηρετεί τις Ναυτικές
Επιχειρήσεις που έχουν σχέση με μεταφορές ενισχύσεων, ανακατάληψη εδαφών, ενέργειες
αντιπερισπασμού, μέσα σε ένα φυσικό περιβάλλον στο οποίο το
Π.Ν. διαδραματίζει κύριο ρόλο για την προστασία της εδαφικής ακεραιότητας μιας
χώρας
στα περισσότερα σύγχρονα Π.Ν. αποτελούν αδελφό τμήμα του
Ναυτικού με τα στελέχη τους να εξέρχονται από τις Σχολές Ναυτικών Δοκίμων π.χ.
US Naval Academy – Annapolis , Britannia Royal Naval College – Dartmouth
ως επί το πλείστον στρατοπεδεύουν στις ευρύτερες περιοχές
των Ναυστάθμων ή εγγύς αυτών και στοιχεία των επιβαίνουν σε πολεμικά πλοία για
εθισμό με το θαλάσσιο στοιχείο αποτελώντας μια μικρή αλλά υψηλής αξιοπιστίας
δύναμη ταχείας αντίδρασης
σε επιχειρησιακά σενάρια ενίσχυσης θέσεων ή
ανακατάληψης εδαφών οι δυνάμεις πεζοναυτών μεταφέρονται με αεροπορικά μέσα
ή/και με ταχύπλοα σκάφη αποβάσεων ή προεπιλεγμένα σκάφη της
εμπορικής ναυτιλίας (COTS) (χρησιμοποιώντας και ειδικές αμφίβιες αποβατικές
ακάτους (AAV) που τους προστατεύουν στις πρώτες κρίσιμες στιγμές της απόβασης
ΣΕΝΑΡΙΟ
Ας δούμε ένα σενάριο για παράδειγμα με τα Α/Γ ελλιμενισμένα
στον Βόλο και λαμβάνοντας υπόψη τον πολύ κρίσιμο παράγοντα ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Ο Στόλος διατάσσεται να ενισχύσει την Σάμο με δύναμη
Πεζοναυτών και τα υποστηρικτικά αυτής βαρέα όπλα και μέσα
τα Α/Γ για να πλεύσουν από Βόλο στην Σάμο απαιτούν μια
ανάλογη συνοδεία πλοίων του Στόλου και της Ναυτικής Αεροπορίας που θα
εξασφαλίσουν την ασφαλή έξοδο των Α/Γ από τον Παγασητικό και την προστασία των κατά
την διάρκεια του πλου διότι ο εξοπλισμός των δεν εγγυάται την επιβίωση των
από αεροπορικές προσβολές και επιθέσεις Υποβρυχίων (δεν διαθέτουν εγγύς
αντιαεροπορική υποστήριξη π.χ. CIWS PHALANX ή ενεργά ηλεκτρονικά αντίμετρα για
παρεμβολές σε επερχόμενα πάσης φύσεως κατευθυνόμενα βλήματα
τα συνοδευτικά αυτά πλοία πρέπει να πλεύσουν από ΝΣ στο
λιμάνι του Βόλου 90νμ
στην συνέχεια Α/Γ και συνοδευτικά πλοία θα πλεύσουν από Βόλο
στην Σάμο 211νμ
σύνολο απόστασης ΠΕΙΡΑΙΑΣ –> ΒΟΛΟΣ –> ΣΑΜΟΣ = 301νμ
σε σύγκριση σύνολο απόστασης ΠΕΙΡΑΙΑΣ –> ΣΑΜΟΣ = 159νμ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Συμπερασματικά
Σχετικά πρόσφατα ανακοινώθηκε η ένταξη των Πεζοναυτών στην
Διοίκηση Ειδικού Πολέμου – ΔΕΠ μαζί με άλλες ειδικές δυνάμεις των ΕΕΔ σε
υλοποίηση του οράματος καριέρας του ΑΓΕΕΘΑ
(https://www.protagon.gr/epikairotita/to-orama-flwrou-gia-ti-dioikisi-eidikou-polemou-o-4os-klados-twn-enoplwn-dynamewn-44342222654)
Η κίνηση αυτή σηκώνει πολύ συζήτηση.
Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι οι πεζοναύτες δεν
είναι ένα ακόμη ελίτ τμήμα του ΣΞ αλλά ένα στρατιωτικό
σώμα που πρέπει να εξυπηρετεί πρωτίστως αποστολές που
συνήθως το Ναυτικό εντέλλεται να σχεδιάσει και φέρει σε πέρας (μεταφορά
ενισχύσεων, ανακατάληψη εδαφών, ενέργειες αντιπερισπασμού, ανορθόδοξος πόλεμος)
μέσα σε ένα περιβάλλον στο οποίο το Π.Ν. διαδραματίζει κύριο ρόλο
για την προστασία της εδαφικής ακεραιότητας του Έθνους (νησιά αρχιπελάγους –
Κύπρος) και ως εκ τούτου είναι λογικό όπως οι δυνάμεις των και οι
Ομάδες Υποβρύχιων Καταστροφών – ΟΥΚ της ΔΥΚ να παραμείνουν
αναπόσπαστο τμήμα του Π.Ν. υποστηριζόμενο και συνεργαζόμενο με τις λοιπές
Ειδικές Δυνάμεις της ΔΕΠ
Η ενσωμάτωση των Πεζοναυτών στον Στόλο μέσα σε ένα
μελλοντικό περιβάλλον ενός σύνθετου πολέμου είναι απαραίτητη
προϋπόθεση για την επιτυχή εκτέλεση επιχειρήσεων στο περιβάλλον του
Αρχιπελάγους αλλά και πέραν αυτού.
Οι Πεζοναύτες πρέπει να λειτουργούν σαν μια
Ναυτική Εκστρατευτική Δύναμη – ΝΕΔ μια προέκταση του Στόλου – το τρίτο σκέλος
της Ναυτικής Υπηρεσίας μαζί με το Π.Ν. και την Ελληνική Ακτοφυλακή – ικανή να
αποτρέψει μία επικίνδυνη για την Εθνική Ασφάλεια συμπεριφορά του
αντιπάλου και εάν είναι απαραίτητο, να ενεργήσει μέσα σε ζώνες ελεγχόμενες από
πλατφόρμες και οπλικά συστήματα του, για να διευκολύνει –
υποστηρίξει την αποτελεσματική υλοποίηση των επιχειρήσεων του Στόλου
και των αποστολών που ανατίθενται σε αυτόν.(*)
Οι πεζοναύτες πρέπει να βρίσκονται άμεσα στην περιοχή της
έντασης. Πρώτοι να βοηθήσουν, πρώτοι να περιορίσουν μια αναδυόμενη – έτοιμη να
εκδηλωθεί κρίση, πρώτοι να πολεμήσουν αν χρειαστεί
Για να υλοποιηθούν αυτές οι πρωτιές θα πρέπει να
διασφαλιστεί ότι (α) η οροφή και η εκπαίδευση του σώματος είναι σε
πολύ υψηλά επίπεδα, (β)υπάρχουν επαρκείς αριθμοί των σωστών τύπων
πλοίων μέσα και έξω από το Π.Ν., με τις σωστές δυνατότητες, για την ικανοποίηση
των αντικειμενικών σκοπών καθώς και τα απαιτούμενα μέσα αεροπορικής μεταφοράς
(γ) η συμμετοχή πλοίων της ακτοπλοΐας στην ενδυνάμωση του αποβατικού
στόλου και τα modifications kits να είναι έτοιμα για άμεση εγκατάσταση (δ)
στοιχεία Πεζοναυτών και ΟΥΚ θα επιβαίνουν συνεχώς σε πλοία για
εξοικείωση με το θαλάσσιο στοιχείο (στις νέες υπό απόκτηση ναυτικές μονάδες θα
πρέπει να προβλεφθούν ανάλογες ενδιαιτήσεις) έχοντας ετοιμότητα ταχείας
αντίδρασης όποτε και αν χρειαστεί. (ε) τα δύο από τα τρία Τάγματα
της Ταξιαρχίας θα είναι σε ετοιμότητα στρατοπεδευμένα και
ασκούμενα στους Ναυστάθμους δίπλα στα πλοία του Στόλου, με το τρίτο να
παραμένει στον Βόλο σε ρόλο κέντρου εκπαίδευσης και αερομεταφερόμενης
εφεδρείας.
Είναι γεγονός ότι η αδράνεια τόσων ετών στην οργάνωση, στην
καινοτομία, τον εξοπλισμό, την τεχνικοεφοδιαστική υποστήριξη των Ε.Δ. δικαιολογεί την
εμφάνιση αποσπασματικών άστοχων και υψηλού κόστους κινήσεων – μικρό
αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα η δημιουργία μίνι Ναυστάθμου στον
Παγασητικό – για να καλυφθούν τα κενά αλλά εκείνο που απαιτείται κατά την
εκτίμηση μας είναι η δρομολόγηση ενός ολικού μετασχηματισμού των Ε.Δ. που να
καλύπτει Προσωπικό – Υλικό – Διοικητική Μέριμνα επιφέροντας μεγάλες αλλαγές
στην οργάνωση και λειτουργία των ΕΕΔ και ατενίζοντας τις εξελίξεις σε μεγάλο
βάθος χρόνου στην βάση των νέων καινοτόμων τεχνολογικών προκλήσεων στον
κυβερνοχώρο, την τεχνητή νοημοσύνη, τον κβαντικό υπολογισμό και πολλά άλλα. που
θα αλλάξουν δραματικά την μορφή των όποιων πολεμικών συρράξεων στο σχετικά
άμεσο μέλλον. Το Π.Ν. χρειάζεται ένα όραμα που να διατυπώνει μια
προσέγγιση για έναν πιο έτοιμο, και ικανό στόλο μέσω της επιτάχυνσης
κρίσιμων δυνατοτήτων στην τεχνολογία, τις διαδικασίες και την διακλαδικότητα.
(*) όπως λειτούργησαν οι Βασιλικοί Πεζοναύτες και το
Βασιλικό Ναυτικό μαζί με τον αεροπορικό του βραχίονα στον πόλεμο των νήσων
ΦΩΚΛΑΝΤΣ υπό τiς διαταγές και την άμεση τακτική διοίκηση του Υποναυάρχου Sir
John Woodward, ενώ την όλη υψηλή επιχειρησιακή εποπτεία είχε ο Αρχηγός Στόλου
Ναύαρχος Sir John Fieldhouse από την Μ.Β.
Αρχιπλοίαρχος (Ο) Π.Ν. ε.α.
Ιωάννης Κ. Γεωργιάδης
Βιογραφικό Σημείωμα
Ο Αρχιπλοίαρχος Ι.Κ.Γεωργιάδης με γονείς από την
Κωνσταντινούπολη, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1947 και σήμερα διαμένει στα Τρίκαλα
Θεσσαλίας.
Αποστρατεύθηκε τον Μάιο του 1994 όταν υπηρετούσε ως Δντής
Logistics and Personnel της European Union Monitoring Mission (EUMM) στις χώρες
της πρώην Γιουγκοσλαβίας με βάση το ZAGREB της Κροατίας. Ο ίδιος οργάνωσε με
εντολή του τότε Α/ΓΕΕΘΑ στρατηγού Δ. Σκαρβέλη, την Ελληνική Αποστολή
που διοίκησε την ΕUMM επί Ελληνικής Προεδρίας το πρώτο εξάμηνο του
1994. Υπηρέτησε σε σημαντικές θέσεις όπως Δντής Προμηθειών Εξωτερικού στο ΚΕΦΝ,
Εκπρόσωπος του ΓΕΝ στην NAVILCO PHILADELPHIA USA – 1985/1987, Τμηματάρχης τμήματος
Οργάνωσης Εφοδιαστικού Συστήματος στο ΓΕΝ, Δντής Προϋπολογισμού και γραφείου
UNAC του ΠΕΔΙΟΥ ΒΟΛΗΣ ΚΡΗΤΗΣ -ΠΒΚ, Δντής Ε1/ΔΔΜΝ, Δντής Ε1 ΓΕΝ, Δντής
Οικονομικών Υπηρεσιών Ν.Σ. Ο Αρχιπλοίαρχος Ι. Γεωργιάδης είναι πτυχιούχος του
Πανεπιστημίου Πειραιά , της ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΠΟΛΕΜΟΥ ανωτέρων – και
απεφοίτησε από την ΣΝΔ το 1969. Ειναι πτυχιούχος ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ του Π.Ν
εκπαιδευθείς στις ΗΠΑ (1975-76)
Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και πρώτος
εκλεγμένος πρόεδρος σήμερα είναι επίτιμος Πρόεδρος της (Society of Logistics
Engineers-SOLE – EEL ). Την περίοδο 1995-1999, διετέλεσε Δντής Ελλάδος του SoLE και
Δντής Commercial Logistics του Διεθνούς SoLE την περίοδο 1999-2000. Υπήρξε
μέλος της «Ελληνικής Εταιρείας Επιχειρησιακών Ερευνών-4Ε» διατελέσας μέλος και
του Δ.Σ αυτής.
Υπήρξε εμπνευστής και συνιδρυτής του Συλλόγου Φίλων της
Μουσικής Τρικάλων (2011) και της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Τρικάλων (2014).
Σήμερα είναι εκτελεστικός Πρόεδρος της Τρικαλινής Λέσχης Προβληματισμού (2019).
0 Σχόλια