Η ΠΟΕΣ επανέρχεται στο θέμα που έχει προκαλέσει μέγιστη αναστάτωση στις ΕΔ και υπενθυμίζει ότι το Σώμα Υπαξιωματικών δεν είναι ένας όρος που αφορά μόνο τους Υπαξιωματικούς, όπως εσφαλμένα πιστεύεται από κάποιους. Στον όρο αυτό εμπεριέχεται το σύνολο του πολυνομοσχεδίου της "νέας εποχής", στον οποίον συμπυκνώνονται τα προβλήματα όλων των προελεύσεων.
Σύμφωνα με την ΠΟΕΣ, τα στελέχη των ΕΔ χωρίζονται σε Υπαξιωματικούς (παιδιά ενός κατώτερου θεού), παιδιά (Ανωτάτους) και αποπαίδια (υπόλοιπους Αξιωματικούς ΑΣΕΙ). Αυτό είναι η περιβόητη "νέα εποχή": ένας σύγχρονος μεσαίωνας που θα βασίζεται στην "παραγωγή" ανειδίκευτων εργατών (Υπαξιωματικών) δίχως ακαδημαϊκά δικαιώματα και με ψευδεπίγραφα επαγγελματικά, άρα κατ' επέκταση με περιορισμένα εργασιακά δικαιώματα, όπου η συντριπτική πλειοψηφία του στρατεύματος θα καθίσταται διαρκώς δέσμια των προβλημάτων που η ίδια η Πολιτεία διαρκώς δημιουργεί.
Η ΠΟΕΣ προβαίνει στο αυτονόητο: συγκρίνει τα κύρια σημεία των πάγιων προτάσεών της με τα κύρια σημεία της "νέας εποχής" της "Ατζέντας 2030" και το συμπέρασμα είναι αποστομωτικό, καθώς αποδεικνύει το προφανές: ενώ υπάρχει η δυνατότητα βελτίωσης του υφιστάμενου (ισχύοντος) πλαισίου, ο ΥΕΘΑ βασιζόμενος σε "μυστικούς", ανώνυμους συμβούλους, επιχειρεί να φέρει τον όλεθρο, οξύνοντας τα υφιστάμενα προβλήματα αντί να τα επιλύσει. Παράλληλα, η ΠΟΕΣ δηλώνει ξεκάθαρα για πολλοστή φορά ότι το πολυνομοσχέδιο δεν τίθεται καν υπό συζήτηση και αποτελεί κόκκινη γραμμή ακόμα και η πρόθεση να κατατεθεί σε διαβούλευση, ενώ παράλληλα προαναγγέλλει νέες, ακόμα πιο δυναμικές αντιδράσεις εφόσον το Υπουργείο συνεχίσει να μην αφουγκράζεται τις αγωνίες των στρατιωτικών.
Το
έγγραφο της ΠΟΕΣ:
ΘΕΜΑ: Ατζέντα 2030 και Σταδιοδρομία Στρατιωτικών (Σώμα Υπαξιωματικών)
ΣΧΕΤ. : α.
Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1212/2024 έγγραφό μας β.
Υπ’ αριθμ. πρωτ. 287/2025 έγγραφό μας γ.
Υπ’ αριθμ. πρωτ. 306/2025 έγγραφό μας δ.
Υπ’ αριθμ. πρωτ. 575/2025 έγγραφό μας ε.
Υπ’ αριθμ. πρωτ. 634/2025 έγγραφό μας στ.
Υπ’ αριθμ. πρωτ. 786/2025 έγγραφό μας ζ.
Υπ’ αριθμ. πρωτ. 841/2025 έγγραφό μας η.
Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1127/2025 έγγραφό μας Κύριε Υπουργέ.
Κατά το παρελθόν η Ομοσπονδία μας έχει παραθέσει δημόσια κάθε δυνατό (και απολύτως λογικό και ρεαλιστικό) επιχείρημα ενάντια στους σχεδιασμούς σας για το Σώμα Υπαξιωματικών, όπου και μόνο η επίκλησή του (πόσο μάλλον το οτιδήποτε παραπάνω) αποτελεί για εμάς κόκκινη γραμμή. Προς αποφυγή παρερμηνειών διευκρινίζουμε ότι στον όρο Σώμα Υπαξιωματικών ενσωματώνουμε για λόγους διευκόλυνσης το σύνολο του «πολυνομοσχεδίου», το οποίο θίγει όλα τα στελέχη των ΕΔ ανεξαρτήτως προέλευσης και ετών υπηρεσίας.
Ακολούθως θα παρουσιάσουμε μια καινοτόμα σύγκριση στα κυριότερα σημεία ανάμεσα στις προτάσεις μας με βάση το ισχύον πλαίσιο και στους σχεδιασμούς σας, πάντα σε σχέση με τις «διαρροές» και τις παρουσιάσεις, όντες βέβαιοι ότι θα σας αφαιρέσει ακόμα και το τελευταίο επιχείρημά σας επί τούτου:
Προτάσεις ΠΟΕΣ
Σώμα Υπαξιωματικών
Πλαίσιο
Συνδυασμός ν.2439/1996 και 3883/2010 ώστε να δημιουργηθεί ένα νέο, δικαιότερο και λειτουργικότερο πλαίσιο.
Προσπάθεια δημιουργίας ενός πλαισίου που εν μέρει θεσπίζει μεταρρυθμίσεις που παραπέμπουν σε επιστροφή στο ν.2439/1996 και κατά το υπόλοιπο επαναφέρει διατάξεις νόμων που ανάγονται σχεδόν έναν αιώνα πίσω (πχ ν.1101/1938).
Εξέλιξη
Καταργείται η υποχρεωτικότητα παρακολούθησης σταδιοδρομικών σχολείων και συνδέονται με την εξέλιξη ως προϋπόθεση για το σύνολο των στελεχών, ανεξαρτήτως προελεύσεως.
Αφαιρείται εντελώς το δικαίωμα σε εξέλιξη σε όλους τους Υπαξιωματικούς ανεξαιρέτως. Δυσχεραίνονται έως και οι προϋποθέσεις εξέλιξης για το σύνολο των Υπαξιωματικών.
Σταδιοδρομία
Η σταδιοδρομία σχετίζεται με σειρά από αξιοκρατικούς παράγοντες με βάση τις δυνατότητες και την αξία του κάθε στελέχους.
Η σταδιοδρομία σχετίζεται αποκλειστικά από το θεσμό κατάταξης στις ΕΔ. Για τους Αξιωματικούς ΑΣΕΙ ενισχύονται οι μηχανισμοί αναξιοκρατίας στις προαγωγές, ιδίως στους ανώτατους βαθμούς.
Αποκατάσταση σταδιοδρομικής δικαιοσύνης
Λαμβάνεται υπόψιν η κατάσταση εκάστου στελέχους δίχως να υποβαθμίζεται η προσωπικότητά του, αλλά και δίχως να προκαλούνται τα υπόλοιπα. Αποκαθίστανται όλες οι σταδιοδρομικές αδικίες που έχουν δημιουργήσει οι συνεχείς παρεμβάσεις στο ισχύον πλαίσιο και παύει να υφίσταται ανάγκη περαιτέρω παρεμβάσεων.
Η σταδιοδρομική εξέλιξη βασίζεται σε σειρά από εξοντωτικές προϋποθέσεις που θα οδηγούν αρχικά σε βαθμολογική καθήλωση και ακολούθως σε απόλυση. Δημιουργείται ένα τεράστιο βαθμολογικό χάσμα ανάμεσα σε στελέχη εξ ΑΣΣΥ το οποίο δεν πρόκειται ποτέ να καλυφθεί. Για το δε, διάστημα κατά το οποίο δεν θα έχουν «εκκαθαριστεί» οι «παγωμένοι» στρατιωτικοί, οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ θα είναι εσαεί νεότεροι από νεότερους θεσμούς, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στην αρχαιότητα. Για τους Αξιωματικούς ΑΣΕΙ δεν θα επιλυθεί ποτέ η αδικία της μη μεταφοράς αντιστοίχων τάξεων στο ευμενέστερο πλαίσιο του ν.2439/1996.
Απώλεια βαθμών
Το ανώτατος δυνατός βαθμός διατηρείται ανά θεσμό και δημιουργούνται στην ίδια προέλευση διαφορές ενός βαθμού για περιπτώσεις ειδικών καταστάσεων.
Οι υπηρετούντες στρατιωτικοί «παγώνουν» βαθμολογικά για όσα χρόνια τους απομένουν, πλην ίσως των χαμηλόβαθμων που πιθανώς να αντιμετωπιστούν με ένα υβριδικό ενδιάμεσο σύστημα μερικής προαγωγής. Με το νέο βαθμολόγιο, οι ΑΣΣΥ πλήττονται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον χάνοντας τουλάχιστον 6 βαθμούς (με βάση το τρέχον βαθμολόγιο και πάντα ανάλογα με τον φέροντα βαθμό). Οι ΕΠΟΠ αντίστοιχα χάνουν έναν, οι ΕΜΘ έως τρεις και οι ΑΣΕΙ έως έναν, υπό συνθήκες.
Διοίκηση
Θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχων και αξιολόγησης της Διοίκησης ώστε να γίνει αξιοκρατική και να καταπολεμηθεί η διοικητική αυθαιρεσία.
Ενισχύεται ο μηχανισμός ρουσφετιού και αναξιοκρατίας, και επεκτείνονται οι συνθήκες ανταγωνισμού στο σύνολο των ΕΔ, γεγονός που αναμένεται να έχει καταστρεπτικές συνέπειες. Η αυθαιρεσία από απαράδεκτη παρεκτροπή θα καταστεί θεσμικός μηχανισμός διοίκησης στα χέρια κάθε Διοικητή με την οποίας θα ασκείται πίεση στα στελέχη με τον κίνδυνο επιπτώσεων στο σύνολο της σταδιοδρομίας τους.
Μισθολόγιο
Σύμφωνα με το κυβερνητικό αφήγημα, η απώλεια βαθμών δεν θα επηρεάσει το μισθολόγιο στο οποίο θα δοθούν και αυξήσεις. Αν και αυτό εμφανώς δεν δύναται να ισχύει, η διατήρηση του υφιστάμενου σταδιοδρομικού πλαισίου εξέλιξης δεν θα πρέπει να επιβαρύνει τα δημοσιονομικά.
Θα υπάρξει σοβαρή απώλεια εισοδήματος με πολλούς τρόπους: πχ από τις διαφορές στην μισθολογική ωρίμανση λόγω απώλειας βαθμών, στα επιδόματα, στα μερίσματα κλπ. Αυτό δεν ισχύει για τους ανώτατους Αξιωματικούς οι οποίοι αντιμετωπίζονται κατ’ εξαίρεσιν και πριμοδοτούνται σε όλα τα επίπεδα.
Εισαγωγή στις ΕΔ / Παραιτήσεις
Με σειρά από ρεαλιστικά μέτρα (όπως η αποσύνδεση επιδομάτων από το εισόδημα, στήριξη της οικογένειας, αύξηση των μισθών των σπουδαστών παραγωγικών σχολών πάνω από τις σχολές των ΣΑ, εξομοίωση μισθού των ΑΣΣΥ, αναβάθμιση ΑΣΣΥ σε επίπεδο ΑΕΙ με ρητή υπαγωγή στο ν.4957/2022 (Α΄ 141), πληρωμή υπερωριών, αναγνώριση πραγματικών ασφαλιστικών δικαιωμάτων κλπ) εκτιμάται ότι αφενός θα αναχαιτιστούν οι παραιτήσεις, αφετέρου θα τονωθεί το ενδιαφέρον των νέων για τις στρατιωτικές σχολές.
Ουδένα μέτρο από τα εξαγγελθέντα ή θεσπισθέντα περί δήθεν μέριμνας και οικονομικής στήριξης έχει θετικό αντίκτυπο, τόσο στους υπηρετούντες στρατιωτικούς, όσο και στη νέα γενιά. Αντιθέτως, συνδυαστικά με τα του Σώματος Υπαξιωματικών δρουν ιδιαίτερα δυσμενώς αυξάνοντας τη γενικότερη απαξίωση των ΕΔ, ακόμα και από τους υπηρετούντες οι οποίοι αποχωρούν μαζικά. Οι ενδιαφερόμενοι νέοι για τις ΑΣΣΥ επιχειρείται να παραπλανηθούν με λεκτικά τεχνάσματα που υπονοούν δήθεν ανωτατοποίηση, η οποία δεν θεσπίζεται.
Ασφαλιστικές προδιαγραφές
Αποκαθίστανται οι ασφαλιστικές αδικίες μη αναγνώρισης δεδουλευμένου χρόνου εργασίας με αναγνώριση των πραγματικών συνθηκών εργασίας των στρατιωτικών.
Οι υφιστάμενες αδικίες, ιδίως για όσους έχουν καταταγεί μετά την 1.1.2011 όχι μόνο διατηρούνται, αλλά με το Σώμα Υπαξιωματικών επιδεινώνονται αφού το προσωπικό θα εγκλωβίζεται για το σύνολο της σταδιοδρομίας τους σε Μονάδες και Υπηρεσίες πρώτης γραμμής δίχως πρόσθετη ουσιαστική αναγνώριση.
Κίνητρα
Παρέχονται ουσιαστικά κίνητρα, τόσο στη νέα γενιά όσο και στα υφιστάμενα στελέχη και ιδίως στους εξ Υπαξιωματικών: δυνατότητα για παρακολούθηση μεταπτυχιακών κύκλων σπουδών, δέλεαρ ελκυστικής σταδιοδρομικής εξέλιξης, αποκατάσταση απολεσθέντος κύρους κλπ.
Όχι μόνο δεν παρέχεται ούτε ένα κίνητρο, ούτε καν στους Αξιωματικούς ΑΣΕΙ οι οποίοι θα πρέπει να «διαγωνίζονται» σε όλη την σταδιοδρομία τους για τις ελάχιστες θέσεις ανωτάτων, αλλά τουναντίον, αφαιρούνται κιόλας. Ιδίως στους Υπαξιωματικούς ξεκαθαρίζεται ότι θα αποτελούν κοινό εργατικό δυναμικό δίχως ουσιαστικά επαγγελματικά δικαιώματα.
Εκπαίδευση
Παρέχεται η δυνατότητα επιλογής που θα προσδιορίζει την περαιτέρω σταδιοδρομία κάθε στελέχους, ανεξάρτητα από την προέλευσή του.
Η σταδιοδρομία ουσιαστικά απεξαρτάται από την εκπαίδευση και την εξειδίκευση και βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στις αξιολογήσεις και την προέλευση.
Επαγγελματική Αναβάθμιση
Αναβαθμίζονται συνολικά και ισότιμα με τα ΑΕΙ τα πτυχία των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ. Ειδικώς οι ΑΣΣΥ μετονομάζονται σε ΑΣΤΕΙ με υπαγωγή στο ν.4957/2022 (Α΄ 141), ανταποκρινόμενες στην πραγματική υπόστασή τους, ενώ αναβαθμίζονται αντίστοιχα και τα επαγγελματικά προσόντα.
Αναβαθμίζονται μόνο τα πτυχία και τα επαγγελματικά προσόντα των αποφοίτων ΑΣΕΙ. Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ παραμένουν ακαδημαϊκά ισότιμοι με τους αποφοίτους ΣΑΕΚ, σα να μην έδωσαν ποτέ πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ μόνο ψευδεπίγραφα ανωτατοποιούνται σε επίπεδο 6 τα επαγγελματικά τους προσόντα, κάτι που πρακτικά δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί ποτέ λόγω έλλειψης αντιστοιχιών στις ειδικότητες με τα πανεπιστήμια καθ’ όσον εφόσον αυτό συμβεί θα δημιουργηθούν συνθήκες και για ακαδημαϊκή ανωτατοποίηση.
Από την ανωτέρω σύγκριση στα κύρια σημεία προκύπτει, ξεκάθαρα ότι οι ΕΔ όχι μόνο δεν έχουν να κερδίσουν το παραμικρό από την εμμονή στο Σώμα Υπαξιωματικών, αλλά μετά βεβαιότητος θα χάσουν πάρα πολλά. Ήδη, από τις πανηγυρικά ψηφισθείσες μεταρρυθμίσεις, όχι μόνο της κενής περιεχομένου «Ατζέντας 2030» που μέρα με τη μέρα καθίσταται ολοένα πιο σαφές ότι αποσκοπεί μόνο στην διάνοιξη της πόρτας των ΕΔ ώστε να εισέλθουν ανεξέλεγκτα ιδιώτες, αλλά και άλλων νόμων που έχουν ψηφιστεί από την Πολιτεία, καθίσταται σαφές ότι διαρκώς ανακύπτουν προβλήματα που διαψεύδουν τα πανηγυρικά αφηγήματα που διαδίδονταν. Το ίδιο ισχύει και εδώ: με τις προτάσεις μας βελτιώνονται δύο δοκιμασμένα πλαίσια, ενώ με τον σχεδιασμό σας επέρχεται ο όλεθρος διά του μεσαίωνα.
Αν η Πολιτεία προτίθεται να διακινδυνεύσει την ασφάλεια της Πατρίδας διά της περαιτέρω «πριμοδότησης» των παραιτήσεων και της απαξίωση των στρατιωτικών σχολών, βασιζόμενη στο αφήγημα ότι οι αυθαίρετες υποθέσεις επί χάρτου που έχει υιοθετήσει θα ευδοκιμήσουν, δεν εμπίπτει στις δικές μας αρμοδιότητες να το σχολιάσουμε. Μας ενδιαφέρει άμεσα, όμως, οτιδήποτε επηρεάζει δυσμενώς το προσωπικό των ΕΔ, όπως μας πονάει να βλέπουμε έναν «ζωντανό Οργανισμό» που λειτουργεί άριστα, δίχως αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει και προβλήματα, να διαλύεται άνευ λόγου και αιτίας, μόνο και μόνο επειδή κάποιοι ανώνυμοι σύμβουλοι βλέπουν τα προβλήματα μόνο στον Στρατό Ξηράς, απαξιώνοντας να εκτιμήσουν τις ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις που θα υπάρξουν στο ΠΝ και την ΠΑ που έχουν τις δικές τους, τελείως διαφορετικές ιδιαιτερότητες και ανάγκες.
Επιθυμούμε να υπενθυμίσουμε ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις δίχως προσωπικό είναι απλώς δύο ακόμα λέξεις της πλούσιας ελληνικής γλώσσας. Ουσιαστικό νόημα αποκτούν μόνο όταν υπάρχει και προσωπικό. Ευελπιστούμε ότι αυτό θα γίνει αντιληπτό έστω την ύστατη στιγμή, πιθανώς και υπό τη «βοήθεια» της διαμαρτυρίας 10.000 ανθρώπων που η δική σας πολιτική έβγαλε στους δρόμους, για τους οποίους σας υποσχόμαστε ότι την επόμενη φορά θα είναι ακόμα περισσότεροι.
Κατόπιν των ανωτέρω θα επαναλάβουμε ότι η Ομοσπονδία μας δεν πρόκειται να μπει σε καμία συζήτηση για το θέμα του Σώματος Υπαξιωματικών. Το μόνο θέμα προς συζήτηση είναι το πόσο σύντομα θα αποσυρθεί ακόμα και η σκέψη για την κατάθεση του κατάπτυστου νομοσχεδίου. Αναφορικά με τις βελτιώσεις, όπως αποδείξαμε πέραν πάσης αμφιβολίας, αυτές μπορούν να συζητηθούν και σχεδιαστούν μόνο με βάση τις ιδιαίτερα ρεαλιστικές προτάσεις μας, τις οποίες εφόσον θελήσετε είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε σε διά ζώσης συνάντηση.
--
Πανελλαδική Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.Ο.Ε.Σ.
Νόμιμα αναγνωρισμένη συνδικαλιστική Ομοσπονδία με την υπ΄ αριθμ. 4/2019 απόφαση του Ειρηνοδικείου Λαυρίου.
Ηλεκτρονική διεύθυνση:
www.poes.gr Επικοινωνία:
Φειδίου 10, 10678, Αθήνα, 5ος όροφος
e-mail:
info@poes.gr , τηλ. 2168004777
Πρόεδρος: Υποπλοίαρχος (Ε) Δημήτριος Μεθενίτης, τηλ.: 6957831045
Γεν. Γραμματέας: Συνταγματάρχης (ΜΧ) Διονύσιος Τσακαλάκης, τηλ.: 6944998221
0 Σχόλια