Ticker

6/recent/ticker-posts

Τοξική Διοίκηση και Εργασιακός Εκφοβισμός στις ΕΔ



Πηγή:Με ιδιαίτερο προβληματισμό η ΠΟΕΣ αναδεικνύει νέα περίπτωση όπου υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για τοξική διοίκηση και εργασιακό εκφοβισμό, διερωτώμενη αν τελικά έχει υπάρξει βελτίωση σε προηγούμενες περιπτώσεις που έχει φέρει στο προσκήνιο. Αυτή τη φορά, αφορά μονάδα στη Λέρο, όπου πιθανώς έχουν ενεργοποιηθεί διαδικασίες "να βγει το γράσο από τα μάτια", σύμφωνα με την ΠΟΕΣ. Ωστόσο, το αποτέλεσμα δεν δείχνει να είναι αναμενόμενο, αφού γίνεται λόγος για αύξηση παραιτήσεων και περιστατικών επιδείνωσης της υγείας στελεχών. Η ΠΟΕΣ διερωτάται για μια ακόμα φορά αν τελικά όλοι οι Αξιωματικοί είναι κατάλληλοι να τοποθετούνται ως Διοικητές και σχολιάζει την επανάληψη των ίδιων παθογενειών, σε μια εποχή που το προσωπικό των ΕΔ βρίσκεται υπό πυρά από την ίδια του την εργοδοσία και καταλήγει με μια σειρά από ερωτήματα τα οποία χρήζουν απάντησης.

Το έγγραφο της ΠΟΕΣ:

ΘΕΜΑ: Τοξική Διοίκηση - Εργασιακός Εκφοβισμός

ΣΧΕΤ.: α. Σύνταγμα

β. Θεμελιώδης Χάρτης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ΕΕ

γ. Ν.3850/2010 (ΦΕΚ Α΄ 84, «Κύρωση του Κώδικα Νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων»)

δ. Ν.4808/2021 [ΦΕΚ Α΄ 101, «Για την Προστασία της Εργασίας - Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» - Κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας - Κύρωση της Σύμβασης 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για το Πλαίσιο Προώθησης της Ασφάλειας και της Υγείας στην Εργασία - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της ιδιωτικής ζωής, άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις.»]

ε. ΣΥΑ ΥΠΕΘΑ 2022

στ. ΥΑ αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.64/946/οικ.858/2023 (Β΄ 343)

ζ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 308/2024 έγγραφό μας

η. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 045/2025 έγγραφό μας

Κύριε Υπουργέ.

Το τελευταίο διάστημα ένα από τα θέματα που έχετε ανοίξει στο πλαίσιο της υποτιθέμενης «Ατζέντας 2030» αφορά και τις εσωτερικές μεταρρυθμίσεις σε επίπεδο Διοικήσεως. Ωστόσο, από τις αυξανόμενες διαμαρτυρίες που καταφθάνουν στην Ομοσπονδία μας διαπιστώνουμε με ανησυχία ότι σε επίπεδο ουσίας τα πράγματα οδεύουν από το κακό στο χειρότερο.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου έχουμε αναδείξει περιστατικά διοικητικής αυθαιρεσίας και τοξικής Διοίκησης. Δυστυχώς ελάχιστες πληροφορίες μας έχουν επιστρέψει σε επίπεδο βελτίωσης των συνθηκών εργασίας. Μια περίπτωση από αυτές που περιήλθαν εις γνώση μας αφορά πρόσφατα περιστατικά στο 588 ΤΕ στη Λέρο, όπου εξ όσων διαπιστώσαμε, παρά το γεγονός ότι έχει υπάρξει και σχετική δημοσιότητα (αν και μικρής έκτασης) ουδεμία βελτίωση έχει παρατηρηθεί. Για την ιστορία, αντιγράφοντας από την έγκυρη τοπική ιστοσελίδα 12nisospress, σε άρθρο της 26/7/25 με τίτλο «Σοβαρές καταγγελίες για το 588 ΤΕ στη Λέρο – Η σιωπή δεν είναι επιλογή» μεταξύ άλλων διαβάζουμε για «άσκηση ψυχολογικής πίεσης», «αυταρχισμό», «κατάχρηση εξουσίας».

Από την επικοινωνία θιγόμενων με την Ομοσπονδία μας, μας έχουν μεταφερθεί τεκμηριωμένα ότι η Διοίκηση του Τάγματος συμπεριφέρεται στο προσωπικό ως κάτι υποδεέστερο κι από είλωτες. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, η τοξικότητα φέρεται να είναι τόσο έντονη, σε σημείο να εκτοξεύονται δημόσια βαρύτατες προσβολές εις βάρος στελεχών, τις οποίες θεωρούμε προσβλητικό ακόμα και να τις μεταφέρουμε. Εντούτοις, οι αντιδράσεις του προσωπικού είναι οι αναμενόμενες: παραιτήσεις και αύξηση προβλημάτων υγείας που παραπέμπονται στο 401 ΓΣΝΑ ή το τοπικό θεραπευτήριο.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, περί τους δέκα (10) ΟΒΑ έχουν ήδη παραιτηθεί από τη συγκεκριμένη Υπηρεσία λόγω της συμπεριφοράς του Διοικητή, ενώ τα προβλήματα υγείας (είτε εμφανίζονται για πρώτη φορά, είτε είναι παλαιότερα που επιβαρύνονται) λαμβάνουν ανησυχητικές εκτάσεις. Πληροφορούμαστε δε, ότι το τελευταίο διάστημα δύο στελέχη κρίθηκαν αποστρατευτέα για λόγους υγείας. Προς αποφυγή παρερμηνειών, η ανωτέρω συμπεριφορά φέρεται να απευθύνεται στο σύνολο των υπηρετούντων στελεχών ανεξαρτήτως προέλευσης και βαθμού.

Τα προαναφερθέντα «συμπτώματα» αποτελούν μόνο τη μία όψη του νομίσματος. Μας μεταφέρεται ότι τίθενται έως και προσκόμματα σε ιδιωτικής φύσεως ζητήματα, όπως τη χορήγηση αδειών, όπως για παράδειγμα η επίδειξη αποδεικτικών στοιχείων (όπως εισιτηρίων που να τεκμηριώνουν μετακίνηση σε χορήγηση αδείας), ή γνωστοποίηση του λόγου αίτησης αδείας.

Εξυπακούεται ότι μας προκαλεί τεράστια εντύπωση το γεγονός ότι μέχρι σήμερα, ούτε οι δημόσιες καταγγελίες, ούτε η επιδείνωση των «αριθμητικών δεδομένων» δεν δείχνουν να έχουν προκαλέσει, όχι την παρέμβαση, αλλά ούτε καν την «περιέργεια» των προϊστάμενων κλιμακίων, πόσο μάλλον όταν έχουμε διαπιστώσει ότι έχουν υπάρξει πέντε (5) άρθρα δημοσιοποιήσεις για την συγκεκριμένη περίπτωση, σε διάστημα σχεδόν ενός μηνός όπου ιδίως το άρθρο του τοπικού μέσου ήταν σε ιδιαίτερα έντονο και ανησυχητικό τόνο, επεκτεινόμενο έως και σε στρατευσίμους.

Κύριε Υπουργέ.

Επί σειρά μηνών διαμαρτυρόμαστε για το πλήθος προσβλητικών δηλώσεών σας εις βάρος του προσωπικού των ΕΔ, προκειμένου να αποκτήσετε ένα υποτιθέμενο έρεισμα για τις «μεταρρυθμίσεις» σας. Εντούτοις, έχουμε προειδοποιήσει κατ’ επανάληψη ότι κάθε δράση φέρνει και αντίδραση. Τα κενά στις στρατιωτικές σχολές τα οποία επί των ημερών σας έχουν εκτοξευθεί σε σχέση με προηγούμενες Διοικήσεις, αποτελούν μια έκφανση του προβλήματος. Για να επιστρέψουμε στην περίπτωση που πραγματεύεται το έγγραφο, άραγε μήπως ο συγκεκριμένος Διοικητής κρίνει ότι με το συγκεκριμένο μοντέλο διοίκησης θα μπορέσει να «βγάλει το γράσο» από τα μάτια των στελεχών του; Ή μήπως «δεν του έβγαλε κανείς το γράσο από τα μάτια όταν ήταν ψάρακας» και τα αποτελέσματα είναι αυτά που διαβάζουμε σε καταγγελίες;

Σε κάθε περίπτωση, το ερώτημα παραμένει: επί σειρά μηνών έχετε προσβάλλει συστηματικά όλους του Υπαξιωματικούς, όλους του Αξιωματικούς εξ ΑΣΣΥ, όλους τους του ΕΟΘ, όλους τους Αξιωματικούς γενικώς, τους Συνταγματάρχες ειδικώς κλπ. Το μόνο που δεν έχουμε ακούσει να σχολιάζετε είναι οι μηχανισμοί και η αποτελεσματικότητά τους για την αξιολόγηση των Διοικητών. Ευκαιρίας δοθείσης, θα επαναφέρουμε ένα πάγιο ερώτημά μας: είναι όλοι οι Αξιωματικοί ικανοί για να ασκούν Διοίκηση;

Όσο καθίσταται αδύνατη η αντιμετώπιση τέτοιου είδους φαινομένων, οι ΕΔ θα συνεχίζουν να αποψιλώνονται από προσωπικό, σε μια εποχή ευρύτερης κατάρρευσης (απαξία στρατιωτικών σχολών από τη νέα γενιά, χαμηλό ενδιαφέρον σε απευθείας κατατάξεις, αυξανόμενες παραιτήσεις, κρίση Αξιών κλπ). Ακόμα σοβαρότερα, το προσωπικό του οποίου ο μέσος όρος ηλικίας εκ των πραγμάτων αυξάνεται ανησυχητικά, παράλληλα με τα ανατιθέμενα καθήκοντα, αυξάνονται και τα προβλήματα υγείας, την στιγμή που η Υπηρεσία απαξιώνει συστηματικά τις υποχρεώσεις της έναντι του νόμου ως προς την Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία, κάτι που θα έπρεπε να απασχολεί το σύνολο των ΕΔ.

Με δεδομένη την εμφάνιση διαφόρων (κατά το ΣΥΑ ΥΠΕΘΑ) συμβάντων, είτε αυτά είναι αύξηση των παραιτήσεων, είτε αύξηση προβλημάτων υγείας, έχει ελεγχθεί η ποιότητα των εργασιακών συνθηκών στη συγκεκριμένη Υπηρεσία, κατά τα οριζόμενα στο ισχύον κανονιστικό και θεσμικό πλαίσιο; Για παράδειγμα, τηρούνται Ατομικοί Ιατρικοί Φάκελοι; Το προσωπικό ελέγχεται από Ιατρό Εργασίας; Η ανάθεση εργασιών γίνεται με βάση την αντίστοιχη βεβαίωση καταλληλότητας προς εργασία; Υπάρχει επικαιροποιημένη γραπτή εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου και αν ναι, τι έχει εκτιμηθεί για την εξεταζόμενη περίπτωση; Και, βεβαίως, τι διορθωτικές ενέργειες έχουν αναληφθεί εφόσον διαπιστώθηκε ότι τα καταγγελλόμενα όντως ευσταθούν;

Ως εκ τούτου θα επαναφέρουμε κάποιους σοβαρούς προβληματισμούς μας, που έχουμε γνωστοποιήσει και κατά το πρόσφατο παρελθόν:

α. Αυτό είναι το όραμά σας για τις νέες, ισχυρότερες ΕΔ που έχετε προαναγγείλει; Να βασίζονται σε ένα περιβάλλον πιο τοξικό κι από το σημερινό, όπου διοικούντες θα μπορούν να αυθαιρετούν ανεξέλεγκτα;

β. Σε ποιο αξιακό κώδικα θα βασίζονται οι νέες ΕΔ που έχετε οραματιστεί; Σε ένα πρότυπο όπου οι Υπαξιωματικοί δια της «αναβάθμισής» τους θα αντιμετωπίζονται κατά τι χειρότερα από αντικείμενα και υπό διαρκή κρίση, από Αξιωματικούς που θα αισθάνονται ασφαλείς για τη σταδιοδρομία τους;

γ. Με βάση ποιο σύστημα αξιοκρατίας και διασφάλισης του περί Δικαίου αισθήματος θα προστατεύεται το δικαίωμα των εργαζομένων στη χρηστή διοίκηση που πηγάζει από τα άρθρα 10 και 25 του Συντάγματος και πως θα ενισχυθεί το Κράτος Δικαίου; Ή μήπως δεν αφορά τις ΕΔ

δ. Τι μέτρα έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση των φαινομένων άσκησης βίας στην εργασία, στο περιβάλλον των ΕΔ; Ή μήπως εξαιρούνται από το εν λόγω πλαίσιο λόγω «εγγενών ιδιαιτεροτήτων»;

ε. Η εξαγγελίες σας περί «υιοθέτησης» μοντέλων ξένων ΕΔ θα αρκεστεί μόνο στη συρρίκνωση για εξοικονόμηση πόρων, ή θα επεκταθεί και στα λοιπά δικαιώματα και διοικητικές διαδικασίες (όπως η δημιουργία μηχανισμών προστασίας των ΕΔ και του προσωπικού, κάτι που είχε θεσμοθετηθεί ως ΓΝΟΠΣ αλλά καταργήθηκε δίχως να εφαρμοστεί ποτέ);

στ. Εν τέλει, μήπως πρώτα πρέπει να βελτιωθούν οι διαδικασίες επιλογής Διοικητών ώστε να απεγκλωβιστούμε από την απαρχαιωμένη νοοτροπία ότι όλοι πρέπει να «γράψουν» τον αναγκαίο για προαγωγή χρόνο Διοίκησης; Μήπως τελικά δεν κάνουν όλοι για Διοικητές; Διότι μέχρι σήμερα εξακολουθείτε να μας κρατάτε στο σκοτάδι στο συγκεκριμένο μέρος των μεταρρυθμίσεων.

ζ. Έχει γίνει διερεύνηση των συμβάντων στο 588 ΤΕ, ή περιμένουμε πρώτα να παρουσιαστεί κάποιο πολύ σοβαρότερο περιστατικό, όπως αυτά που είθισται να «θάβονται» υποβαθμιζόμενα;
--

Πανελλαδική Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.Ο.Ε.Σ.

Νόμιμα αναγνωρισμένη συνδικαλιστική Ομοσπονδία με την υπ΄ αριθμ. 4/2019 απόφαση του Ειρηνοδικείου Λαυρίου.
Ηλεκτρονική διεύθυνση: www.poes.gr

Επικοινωνία:
Φειδίου 10, 10678, Αθήνα, 5ος όροφος
e-mail: info@poes.gr , τηλ. 2168004777


Πρόεδρος: Υποπλοίαρχος (Ε) Δημήτριος Μεθενίτης, τηλ.: 6957831045

Γεν. Γραμματέας: Συνταγματάρχης (ΜΧ) Διονύσιος Τσακαλάκης, τηλ.: 6944998221

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια