Ticker

6/recent/ticker-posts

Επαγγελματικά Δικαιώματα Στρατιωτικών





ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ (Π.Ο.Ε.Σ.) 

Νόμιμα αναγνωρισμένη συνδικαλιστική Ομοσπονδία

με την υπ΄ αριθμ. 4/2019 διαταγή του Ειρηνοδικείου Λαυρίου,

καταχωρημένη στα βιβλία Ομοσπονδιών του Πρωτοδικείου Αθηνών

με αύξοντα αριθμό 860

ΠΡΟΣ : Αρ. πρωτ. 1046/2025 Πίνακας Αποδεκτών Αθήνα, 4 Αυγούστου 2025 ΚΟΙΝ. :

ΘΕΜΑ: Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία (Στρατιωτικοί Τεχνικοί Ασφαλείας)

ΣΧΕΤ.: α. Ν. 3850/2010 (ΦΕΚ Α΄ 84, «Κύρωση του Κώδικα Νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων»)

β. ΣΕΠΕ αρ.πρ. οικ. 20911/26-09-2016

γ. ΠΔ 135/2014 (Α΄ 218, «Ειδικότητες Τεχνικού Ασφαλείας στις μονάδες και υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων»)

Κυρία Υπουργέ.

Όπως είναι γνωστό και έχουμε σχολιάσει κατ’ επανάληψη, οι ΕΔ από πλευράς επαγγελματικής υγείας και ασφάλειας αντιμετωπίζονται από το νόμο όπως κάθε άλλη επιχείρηση της ιδιωτικής οικονομίας και κατατάσσονται αντίστοιχα σε κατηγορί ες με βάση τη «δραστηριότητά» κάθε Υπηρεσίας / Μονάδας. Προκειμένου να μην υπάρχουν κενά ή παρερμηνείες, προβλήματα που είχαν παρουσιαστεί κατά το παρελθόν αναφορικά με τις αντιστοιχίες και κατά συνέπεια την εφαρμογή, έχουν επιλυθεί ήδη από το 2016 κατόπιν συνεργασίας του ΥΠΕΘΑ την Επιθεώρηση Εργασίας (τότε, ΣΕΠΕ).

Η συμμόρφωση των ΕΔ με τον ΚΝΥΑΕ προβλέπεται ρητώς και από την παράγραφο 2 του άρθρου 2 αυτού. Εντούτοις, ένα από τα κυριότερα προβλήματα που είχε εντοπιστεί από παλιά, ήταν αυτό της δυσχέρειας απασχόλησης ικανού αριθμού Τεχνικών Ασφαλείας στις Υπηρεσίες / Μονάδες των ΕΔ.

Προκειμένου το πρόβλημα να ξεπεραστεί, το 2014 με ΠΔ δόθηκε η δυνατότητα άσκησης των καθηκόντων Τεχνικών Ασφαλείας σε συγκεκριμένες τεχνικές ειδικότη τες των ΕΔ σε αξιωματικούς αποφοίτους Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιω ματικών, με την επισήμανση ότι αυτό γίνεται για την κάλυψη των εσωτερικών ανα γκών, «πέραν των ειδικοτήτων του άρθρου 13 του ΚΝΥΑΕ». Η εν λόγω διακριτή αντιμετώπιση ουσιαστικά δεν βασίζεται σε κάποιο κενό του νόμου, παρά αφορά μόνο την περαιτέρω εξομάλυνση ανάμεσα στις συνθήκες των ΕΔ και του λοιπού εργασιακού κόσμου, δημιουργώντας αντιστοιχία ειδικοτήτων ανάμεσα σε Τεχνικούς Ασφαλείας των ΕΔ και αντιστοίχους των «εξωτερικών» οικονομικών δραστηριοτή των.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επισημάνουμε ότι ο νόμος δεν αφαιρεί το δικαίω μα από τους αποφοίτους ΑΣΣΥ των εν λόγω ειδικοτήτων το δικαίωμα της

Διεύθυνση: Φειδίου 10, ΤΚ 10678, Αθήνα Τηλ: 2168004777 - 6957831045 Ηλεκτρονική διεύθυνση: www.poes.gr Επικοινωνία: info@poes.gr

άσκησης του επαγγέλματος του Τεχνικού Ασφαλείας σε πολιτικό επίπεδο, αφού πληρούν ξεκάθαρα και τις προϋποθέσεις του άρθρου 13 (παρα.1γ-δ) του ΚΝΥΑΕ. Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται ξεκάθαρα ότι καθήκοντα Τεχνικού Ασφαλείας μπο ρούν να ανατεθούν ακόμα και σε αποφοίτους «ισότιμων (με ΤΕΙ) σχολών του εξωτε ρικού ή κατόχους πτυχίων των πρώην σχολών υπομηχανικών και των Κέντρων Ανωτέρας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Α.Τ.Ε.Ε.)», ως επίσης ακόμα και σε όσους έχουν «απολυτήριο τεχνικού λυκείου ή μέσης τεχνικής σχολής ή άλλης αναγνωρισμένης τεχνικής επαγγελματικής σχολής του εσωτερικού ή ισότιμων σχολών του εξωτερικού ή άδεια άσκησης επαγγέλματος εμπειροτέχνη».

Παρά ταύτα, η προαναφερθείσα διάκριση, συνδυαστικά με την παγιωμένη στάση απαξίωσης και υποβάθμισης των ΑΣΣΥ εκ μέρους του ΥΠΕΘΑ τόσο σε ακαδημαϊ κό επίπεδο, όσο και ως προς τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, έχει δημιουρ γήσει μια στρεβλή και εσφαλμένη εικόνα ότι η απασχόληση Τεχνικών Ασφαλείας από συγκεκριμένες ειδικότητες των ΑΣΣΥ είναι κάποιου είδους αυτοεξυπηρέτηση για κάλυψη εσωτερικών αναγκών των ΕΔ. Αυτό δεν ισχύει σε καμία περίπτωση αλλά τα αποτελέσματα είναι ορατά.

Απόφοιτοι ΑΣΣΥ πιστοποιημένοι επίσημα και με πολυετή εμπειρία άσκησης των καθηκόντων Τεχνικού Ασφαλείας εντός των ΕΔ αποκλείονται από τη δυνατότητα άσκησης του επαγγέλματος, δίχως να υφίσταται το αναγκαίο προς τούτο νομοτεχνι κό υπόβαθρο που να αιτιολογεί τέτοια άνιση και άδικη αντιμετώπιση, γεγονός που σαφέστατα εγείρει σοβαρά ζητήματα αμφισβήτησης της ισονομίας, σε μιαν εποχή που διαπιστώνουμε ότι το Κράτος Δικαίου πλήττεται διαρκώς. Απόρροια αυτής της αντιμετώπισης είναι το γεγονός ότι οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ αντιμετωπίζονται υποδεέστε ροι ακόμα και από αποφοίτους ισόχρονων επαγγελματικών σχολών, ΚΑΤΕΕ, σχολών υπομηχανικών ή ακόμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθιστώντας την εν λόγω διάκριση σχεδόν «κλαδική».

Το ακόμα μεγαλύτερο οξύμωρο που προκύπτει από την παραπάνω αντιμετώπι ση, έγκειται στο γεγονός ότι, ιδιαίτερα έμπειρο και πιστοποιημένο στο αντικείμενο του Τεχνικού Ασφαλείας τεχνικό προσωπικό, αντιμετωπίζεται ως κατάλληλο για άσκηση των εν λόγω καθηκόντων εντός ΕΔ, αλλά ως ακατάλληλο για την άσκηση ακριβώς των ίδιων καθηκόντων υπό τις ίδιες συνθήκες εκτός ΕΔ. Παράλληλα του αποστερείται κάθε δικαίωμα σε περαιτέρω βελτίωση και αξιοποίηση των γνώσεων και της εμπειρίας του καθώς και το δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας.

Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι, αν και υπό άλλες συνθήκες δεν θα έπρεπε να μας απασχολεί καν η συγκεκριμένη περίπτωση, εκ του αποτελέσματος δημιουρ γείται μια αδικία που δύναται να ξεπεραστεί με μια απλή ρύθμιση επί του ΚΝΥΑΕ που να διασφαλίζει το αυτονόητο. Συγκεκριμένα:

Στην παράγραφο 1 του άρθρου 11 του ν.3850/2010 (Α΄ 84) η περίπτωση γ΄ τροπο ποιείται ως εξής:

«1. Ο τεχνικός ασφάλειας πρέπει να έχει τα παρακάτω προσόντα, ανάλογα με το είδος της επιχείρησης και τον αριθμό των εργαζομένων σε αυτή:

[…]

γ) πτυχίο Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Τ.Ε.Ι.) ή ισότιμων σχολών του εξωτερικού ή πτυχίο των πρώην σχολών υπομηχανικών και των Κέντρων Ανωτέρας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Α.Τ.Ε.Ε.), ή αποφοίτου Ανωτέρων

Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών και αντιστοίχου τεχνικής ειδικότητας από όσες ορίζονται στο ΠΔ 135/2014 (Α΄ 218).

[…]»

Στο άρθρο 13 του ν.3850/2010 (Α΄ 84) επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α. Μετά το πρώτο εδάφιο προστίθεται δεύτερο εδάφιο.

β. Στο τέλος του πίνακα ειδικοτήτων προστίθεται με συνέχεια αρίθμησης από α/α 21 ο πίνακας του ΠΔ 135/2014 (Α΄ 218) για απασχόληση Τεχνικών Ασφαλείας εντός των ΕΔ.

Το άρθρο 13 διαμορφώνεται ως εξής:

«Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να αναθέσουν καθήκοντα τεχνικού ασφάλειας σε άτομα με ειδικότητα από εκείνες που ορίζονται στον παρακάτω πίνακα. Κατ΄ αντι στοιχία με την κωδικοποίηση ΣΤΑΚΟΔ, ειδικώς για τις Ένοπλες Δυνάμεις, οι απόφοιτοι των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ δύνανται να ασκούν με επαγγελματική ισοτιμία το επάγγελμα του Τεχνικού Ασφαλείας και εκτός ΕΔ, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που ο νόμος ορίζει συνδυαστικά με την κατοχή της αντίστοιχης ειδικότητας:

[…]

Α/Α

ΚΛΑΔΟΣ 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ  

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

ΚΩΔΙΚΟΣ 

ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ (ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ) 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

[……]

21

Νοσοκομεία 

Πολεμικής Αεροπορί ας

Κ α τ’ α ν τ ι σ τ ο ι χ ί α 

ΣΙ/ΣΜΑ


Τεχνικές ειδικότητες ΣΜΥΑ


Ως ανωτέρω

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν  προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ

22

Εργοστάσια Πολεμικής Αεροπορίας

ΣΙ/ΣΜΑ


Τεχνικές ειδικότητες ΣΜΥΑ


Ως ανωτέρω

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν  προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ

23

Λοιπές Μονάδες – Υπηρεσίες Πολεμι κής Αεροπορίας

ΣΙ/ΣΜΑ


Τεχνικές ειδικότητες ΣΜΥΑ


Ως ανωτέρω

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν  προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ

24

Νοσοκομεία Πολεμι κού Ναυτικού 

Μηχανικοί ΣΝΔ







Απόφοιτοι Τεχνολογικών και Τε χνικών εφαρμογών ΣΜΥΝ




Ως ανωτέρω

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν  προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ

25 

Ναύσταθμοι

Μηχανικοί ΣΝΔ


Απόφοιτοι Τεχνολογικών και Τε χνικών εφαρμογών ΣΜΥΝ

Μόνο ως δεύτερος  τεχνικός ασφάλειας  μέχρι την συμπλή 

ρωση πέντε ετών  

άρθρου 12.

Ως ανωτέρω

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν  προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ

26

Λοιπές Μονάδες – Υπηρεσίες Πολεμι κού Ναυτικού

Μηχανικοί ΣΝΔ


Απόφοιτοι Τεχνολογικών και Τε χνικών εφαρμογών ΣΜΥΝ


Ως ανωτέρω

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν  προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ

27 

Νοσοκομεία Στρατού  Ξηράς

Πτυχίο ΣΣΕ/Τεχνικού – 

Μηχανικού


Πτυχίο Τεχνικών ειδικοτήτων  ΣΜΥ


Όπως καθορίζει ο ν. 3850/2010

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ

28 

Εργοστάσια Στρατού  Ξηράς

Πτυχίο ΣΣΕ/Τεχνικού για ερ γοστάσια αρμοδιότητας «τεχνι κού» Υλικού Πολέμου για εργο 

στάσια αρμοδιότητας «υλικού  πολέμου»


Πτυχίο Τεχνικών ειδικοτήτων  ΣΜΥ

Μόνο ως δεύτερος  τεχνικός ασφάλειας  μέχρι την συμπλή 

ρωση πέντε ετών  

άρθρου 12.

Ως ανωτέρω

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ



29

Σχηματισμοί – Συγκρο τήματα − Υπηρεσίες  Στρατού Ξηράς


Πτυχίο ΣΣΕ υπό την προϋ πόθεση της συνάφειας με το  αντικείμενο


Πτυχίο ΣΜΥ υπό την προϋ πόθεση της συνάφειας με το  αντικείμενο


Ως ανωτέρω

Αφορά το ένστολο  

προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ  ή ΑΣΣΥ



Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας η οποία εκδίδεται μετά από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Υγείας και Ασφάλειας των Εργα ζομένων (ΣΥΑΕ) σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 3850/2010, μπορεί να καθορίζεται  και πέραν των προβλεπομένων στο εν λόγω άρθρο το απαιτούμενο επίπεδο γνώ σεων και οι ειδικότητες του τεχνικού ασφάλειας ανάλογα με τον αριθμό των εργαζο μένων και το είδος της δραστηριότητας της επιχείρησης.» 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία. 

Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις οποίες/τους οποίους  κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινο βουλευτικού ελέγχου. 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο 

Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας 

Μεθενίτης Δημήτριος Τσακαλάκης Διονύσιος 

Υποπλοίαρχος (Ε) Συνταγματάρχης (ΜΧ) 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ 

Αποδέκτες για ενέργεια 

ΥΕΚΑ (υπόψιν κας Υπουργού) 

Αποδέκτες για κοινοποίηση 

ΥΕΘΑ, ΥΦΕΘΑ 

ΥΕΚΑ (υπόψιν κ. Υφυπουργού) 

Γ.Γ. ΥΕΚΑ 

κ.κ. Βουλευτές της ΒτΕ 

Α/ΓΕΕΘΑ, Α/ΓΕΣ, Α/ΓΕΝ, Α/ΓΕΑ 

Ο.Σ.Ε.Τ.Ε.Ε. 

Αποδέκτες για πληροφορία 

Π.Ο.Ε.Σ. 

Πρωτοβάθμιες Ενώσεις Περιφερειακών Ενοτήτων Στρατιωτικών (για ενημέρωση των  μελών τους) 

Στρατιωτικοί Συντάκτες 

Μ.Μ.Ε.



Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια