Ticker

6/recent/ticker-posts

Νέος ΚΟΚ και πραγματικότητα

Από αναγνώστη του bloko.gr



Νέος ΚΟΚ: Μεταρρύθμιση με σωστές προθέσεις, εφαρμογή με παθογένειες του παρελθόντος


Μετά από χρόνια αναμονής, η Ελλάδα απέκτησε νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Μια αλλαγή που χαρακτηρίζεται επιβεβλημένη και καλοδεχούμενη, καθώς ο προηγούμενος ΚΟΚ είχε υποστεί τόσες τροποποιήσεις που κατέληξε δυσνόητος και ασύνδετος. Η κατεύθυνση του νέου ΚΟΚ φαίνεται ορθά σχεδιασμένη: τιμωρείται ο οδηγός και όχι το όχημα, και επιτέλους εισάγεται το σύστημα της υποτροπής. Κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ωστόσο, όπως συχνά συμβαίνει στη χώρα μας, η θεωρία απέχει παρασάγγας από την πράξη. Οι προθέσεις μπορεί να ήταν σωστές, όμως η υλοποίηση φανερώνει τις χρόνιες παθογένειες της ελληνικής διοίκησης.

Αιφνιδιασμός και μηδενική προετοιμασία.

Ο παραλογισμός ξεκίνησε λίγες μόνο ώρες μετά την ψήφιση του νόμου. Παρασκευή βράδυ, το σχετικό ΦΕΚ άρχισε να κυκλοφορεί μέσω Viber και κινητών, με τις πρώτες ερωτήσεις να πέφτουν βροχή: «Ισχύει; Από πότε; Τι εφαρμόζουμε τώρα;». Η πραγματικότητα ήταν αποκαρδιωτική. Πολλά άρθρα του νέου ΚΟΚ είχαν "άμεση ισχύ" με τη δημοσίευσή του, αλλά δεν υπήρξε καμία επίσημη ενημέρωση προς τις υπηρεσίες που θα τον εφαρμόσουν.

Το Σάββατο το πρωί εστάλη το ΦΕΚ στις υπηρεσίες από το Αρχηγείο, χωρίς καμία απολύτως διευκρίνιση. Από εκείνη τη στιγμή και έπειτα, ξεκίνησε ένας αγώνας δρόμου μεταξύ των αστυνομικών : ανταλλαγές μηνυμάτων, πίνακες με τις παραβάσεις, ερωτήσεις, υποθέσεις. Και όλα αυτά μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο, με 140 σελίδες ΦΕΚ που έπρεπε να διαβαστούν άμεσα και να εφαρμοστούν χωρίς καθοδήγηση.

Καμία επιμόρφωση, καμία στρατηγική.

Το πιο ανησυχητικό είναι ότι δεν προηγήθηκε καμία επιμόρφωση, κανένας σχεδιασμός, καμία ουσιαστική προετοιμασία. Οι αστυνομικοί που καλούνται να εφαρμόσουν τον νέο ΚΟΚ βρέθηκαν προ τετελεσμένων. Πού είναι τα σεμινάρια; Πού είναι τα εγχειρίδια εφαρμογής; Πού είναι η συντονισμένη ενημέρωση από την Πολιτεία;

Τεχνολογική υστέρηση εν έτει 2025

Παράλληλα, ενώ εισερχόμαστε στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, βασικές λειτουργίες του συστήματος παραμένουν αναχρονιστικές. Ηλεκτρονική πληρωμή κλήσης με κάρτα; Ακόμα άγνωστη έννοια. Ο πολίτης του 2025 συνεχίζει να ταλαιπωρείται: εργάσιμες ημέρες ,ώρες γραφείου, αναμονές σε ΕΛΤΑ ή δήμους.
Ακόμη χειρότερα εάν πρόκειται για αλλοδαπό οδηγό - παραβάτη ( μια καθημερινότητα ειδικά στην βόρεια Ελλάδα ) από τουρίστες, διερχόμενους ή άτομα που έρχονται για εργασία, ο οδηγός πρέπει να πάει σε ΕΛΤΑ ή να ψάχνει να βρει ταμείο του Δήμου αφού δεν μπορεί με κάρτα και ηλεκτρονικά και αν θελήσει να μην πληρώσει απλά δεν συμβαίνει τίποτα αφού δεν υπάρχει διασύνδεση του συστήματος με τις απλήρωτες κλήσεις με τα τελωνεία.

Αναχρονιστικά πάρεργα αντί αξιοποίησης.

Την ίδια στιγμή, οι υπηρεσίες Τροχαίας συνεχίζουν να ασχολούνται με την έκδοση αδειών κυκλοφορίας μοτοποδηλάτων —μια διαδικασία παρωχημένη, γραφειοκρατική, που αποσπά δυναμικό από τον βασικό τους ρόλο: την εφαρμογή του ΚΟΚ και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Αντί να αξιοποιούνται οι αστυνομικοί στα γραφεία παραβάσεων ή σε ελέγχους στο δρόμο, σπαταλούν πολύτιμο χρόνο σε διαδικασίες που θα μπορούσαν (και θα έπρεπε) να έχουν περάσει σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες ή άλλους φορείς.


Εν κατακλείδι ο νέος ΚΟΚ αποτελεί αναγκαία και σωστή νομοθετική παρέμβαση. Όμως, χωρίς κατάλληλη ενημέρωση, επιμόρφωση και προετοιμασία του ανθρώπινου δυναμικού, αλλά και χωρίς υποστήριξη με σύγχρονες ψηφιακές υπηρεσίες, μένει μισή δουλειά. Για άλλη μια φορά, το κράτος αποτυγχάνει στη μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη.

Αν θέλουμε πραγματικά να βελτιώσουμε την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα, πρέπει πρώτα να βελτιώσουμε τον τρόπο που εφαρμόζουμε τους νόμους. Όχι με δουλειές του ποδιού. Με σχέδιο, εκπαίδευση και σεβασμό σε αυτούς που καλούνται να τους εφαρμόσουν.


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια