Ticker

6/recent/ticker-posts

«Αύξηση μεταναστευτικών ροών 350%» – Πρωτοφανής πίεση σε Κρήτη και Γαύδο


Μία ακόμη άφιξη μεταναστών είχαμε το απόγευμα της Πέμπτης στην Γαύδο όπου στήθηκε μεγάλη επιχείρηση διάσωσης 352 ατόμων

Ωστόσο, πρωτοφανής είναι η πίεση που δέχονται η Κρήτη και η Γαύδος από τις μεταναστευτικές ροές από τις αρχές του 2025, με τα δουλεμπορικά δίκτυα να στοχοποιούν τα δύο νησιά πολλαπλασιάζοντας τα δρομολόγια από τη Λιβύη.


Όπως αναφέρει ο Πρόεδρος Ένωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Δυτικής Κρήτης, Βασίλης Κατσικανδαράκης, στο ieidiseis.gr, για πρώτη φορά η Κρήτη γίνεται η πρώτη πύλη εισόδου πανελλαδικά καταγράφοντας αύξηση κατά 350% στις ροές σε σχέση με πέρυσι:

«Στην Κρήτη το Λιμενικό διαχειρίστηκε από την αρχή του χρόνου μέχρι το τέλος του Μαΐου περίπου 120 περιστατικά που αφορούσαν σε περίπου 5.800 μετανάστες. Πέρυσι το ίδιο διάστημα τα περιστατικά ήταν 35 και οι μετανάστες 1.400. Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη τον Ιούνιο, καθώς μόνο στις αρχές του μήνα τα περιστατικά ήταν 22 μέσα σε διάστημα περίπου μίας εβδομάδας. Τα νούμερα φανερώνουν μία συνθήκη ασφυκτική την ώρα που το καλοκαίρι είναι ακόμα στο ξεκίνημά του. Το προσωπικό και οι δομές στο νησί δεν είναι τέτοια που να μπορούν να σηκώσουν το βάρος της πρώτης πύλης εισόδου».


Ασφυκτική είναι η κατάσταση και στη Γαύδο, όπου δεν λειτουργεί κάποια οργανωμένη λιμενική υπηρεσία αλλά μόνο ένα λιμενικό φυλάκιο, το οποίο στις εποχές της «νηνεμίας» λειτουργούσε μόνο για δύο μήνες το χρόνο με ένα άτομο προσωπικό.


«Μέχρι πριν από περίπου δύο χρόνια δε θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς τις εξελίξεις. Σκεφτείτε ότι στη Γαύδο πήγαινε μόνο ένας λιμενικός για υπηρεσία τον Ιούλιο και τον Αύγουστο για να καλύψει τις ανάγκες του τουρισμού, δηλαδή για ένα καραβάκι που έδενε εκεί κοκ. Πλέον τα πράγματα έχουν αλλάξει και έτσι υπάρχουν στη Γαύδο δύο λιμενικοί καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Έγινε δηλαδή μία αναβάθμιση του φυλακίου. Οι λιμενικοί εκεί ειδοποιούν για τις αφίξεις μεταναστών, κάνουν κάποιες πρώτες ενέργειες και στη συνέχεια αναλαμβάνει τα περιστατικά το Κεντρικό Λιμεναρχείο Χανίων», εξηγεί ο κ. Κατσικανδαράκης.

Η Κρήτη και η Γαύδος άρχισαν να στοχοποιούνται από τα κυκλώματα διακινητών εδώ και περίπου δύο χρόνια: «Κάποια στιγμή οι διακινητές που ξεκινούν τα δρομολόγια από το Τομπρούκ της Λιβύης άνοιξαν το δρομολόγιο για Κρήτη. Καταλαβαίνετε ότι σε αντίθεση με τις βάρκες που ξεκινούν από την Τουρκία για τα ελληνικά νησιά, στην περίπτωση εκκίνησής τους από τη Λιβύη δεν μπορείς να ειδοποιήσεις τις εκεί Αρχές για να τους προλάβουν και να τους γυρίσουν πίσω. Οι διακινητές βάζουν ως πρώτο στόχο τη Γαύδο και αφήνουν τις βάρκες σε δύσβατα σημεία, όπως για παράδειγμα στην παραλία Τρυπητή, ρισκάροντας τη ζωή των μεταναστών και δυσκολεύοντας το έργο μας».

Η Κρήτη δεν διαθέτει δομές που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν τους μετανάστες που φτάνουν εκεί. Έτσι, οργανώνεται ένα μεγάλο ταξίδι για να μεταφερθούν από τη Γαύδο και την Κρήτη σε δομές της ενδοχώρας (όπως για παράδειγμα της Μαλακάσας).

Φόβοι για ναυάγια

Την ίδια ώρα, εκφράζονται φόβοι για νέα πολύνεκρα ναυάγια. Πηγές από το Λιμενικό εξηγούν ότι παρατηρούνται διαφορές και στα σκάφη που χρησιμοποιούνται:

«Τα διεθνή δίκτυα διακινητών έστελναν με μεγάλα σκάφη μετανάστες από τη Λιβύη -και συγκεκριμένα από το Τομπρούκ- στην Ιταλία. Όταν άνοιξαν το δρομολόγιο Τομπρούκ-Κρήτη άρχισαν να χρησιμοποιούν και μικρότερα σκάφη, συνήθως ξύλινα, με εξωλέμβιες μηχανές. Τα χρήματα που ζητούν από τον κάθε μετανάστη είναι ίδια με αυτά που ζητούσαν για να τους μεταφέρουν στην Ιταλία. Η ταρίφα ξεκινά από τα 4000 δολάρια και το ταξίδι διαρκεί περίπου 1-2 μέρες, ανάλογα με τις μηχανές του κάθε σκάφους. Ο ‘δρόμος’ αυτός είναι ανοιχτός και δύσκολα αντιμετωπίσιμος από τις δυνάμεις του Λιμενικού. Από κάθε δρομολόγιο οι δουλέμποροι κερδίζουν περίπου 150.000 ευρώ».


Πρόβλημα πάντως υπάρχει και σε άλλα ελληνικά νησιά. Όπως φαίνεται στις εικόνες που δημοσιεύει το iEidiseis, οι διακινητές με έδρα τα τουρκικά παράλια χρησιμοποιούν με μεγαλύτερη ένταση γιοτ (λέγοντας στους μετανάστες να υποδυθούν τους τουρίστες), ενώ χρησιμοποιούνται σε πολλές περιπτώσεις και ιστιοφόρα. Στις περιπτώσεις αυτές τα δρομολόγια ξεκινούν από τα τουρκικά παράλια και οι διακινητές ζητούν από 3.000 ευρώ και πάνω στους μετανάστες.

ieidiseis.gr



Πηγή: zarpanews.gr


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια