Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90 eurobank

Τραυματισμός επιβαινόντων σε τουριστικό σκάφος από έκρηξη κανονιού - Τί αποφάσισε το δικαστήριο


Μια απίστευτη υπόθεση με τραυματισμό επιβατών σε τουριστικό σκάφος από έκρηξη κανονιού απασχόλησε το Μονομελές Εφετείο Δωδεκανήσου μετά την υποβολή αγωγής αποζημίωσης για τον τραυματισμό και πλαγιαστική αγωγή εξαιτίας αδράνειας των κληρονόμων του υπαίτιου ασφαλισμένου και δικαιούχου της αξίωσης.

Το Πρωτοβάθμιο Δικαστήριο εξετάζοντας την σε βάρος της πρώτης και δεύτερης των εναγομένων αγωγή, την έκανε εν μέρει δεκτή ως ουσιαστικά βάσιμη, έκρινε αποκλειστικά υπαίτιο για το ατύχημα και τον τραυματισμό των ανήλικων εναγόντων και τις λοιπές ζημιές των εναγόντων τον δικαιοπάροχο των δύο πρώτων εναγομένων και υποχρέωσε αυτές να καταβάλουν αλληλέγγυα και εις ολόκληρον η κάθε μία σε ανήλικη τραυματία το συνολικό ποσό των 10.090 ευρώ, σε ανήλικο το συνολικό ποσό των 8.070 ευρώ και στον τρίτο ενάγοντα ατομικά το συνολικό ποσό των 2.100 ευρώ, με τον νόμιμο τόκο από την επίδοση της αγωγή και μέχρι την εξόφληση.

Το ιστορικό της υπόθεσης όπως περιγράφεται στην απόφαση του Μονομελούς Εφετείου Δωδεκανήσου έχει ως εξής:

Ο σύζυγος της πρώτης εναγομένης-εφεσίβλητης και πατέρας της δεύτερης εναγομένης-εφεσίβλητης, ήταν πλοιοκτήτης και κυβερνήτης ξύλινου σκάφους με έτος ναυπήγησης το 1975. Το σκάφος αυτό είχε ασφαλιστεί για την αστική ευθύνη έναντι τρίτων στην τρίτη εναγομένη-εφεσίβλητη Ασφαλιστική εταιρία.

Με το ως άνω σκάφος πραγματοποιούσε περιηγητικούς πλόες, έναντι αντιτίμου, στην ευρύτερη περιοχή του λιμένα της Κω, διοργανώνοντας ημερήσιες εκδρομές στις νησίδες βόρεια της Κω, με στάσεις για κολύμπι και φαγητό.

Την 6-10-2012 και περί ώρα 10:30-10:45 το σκάφος, αναχώρησε από το λιμάνι Μανδράκι της Κω με προορισμό τις Αλμύρες Καλύμνου και την νήσο Ψέριμο.

Σε αυτό επέβαιναν 28 άτομα, 2 ‘Ελληνες και 26 αλλοδαποί, μεταξύ των οποίων ο τρίτος ενάγων-εκκαλών μαζί με τα ανήλικα τέκνα του.

Το σκάφος, σύμφωνα με τις καταθέσεις των επιβατών κατέπλευσε κατά την ώρα 12:00 στην νησίδα Πλάτη (βόρεια της Κω, μεταξύ Ψερίμου και Καλύμνου), όπου έγινε στάση για κολύμπι και φαγητό και περί ώρα 16:00 στην νήσο Ψέριμο, όπου παρέμεινε μέχρι την ώρα 17:00. Κατά την επιστροφή στο λιμάνι Μανδράκι της Κω και περί ώρα 17:30 ο κυβερνήτης εμφάνισε στην πλώρη του σκάφους μικρογραφία αντιγράφου εμπροσθογεμούς πυροβόλου όπλου (κανόνι) παλαιάς εποχής, το οποίο είχε καλύψει με κόκκινο πανί ώστε να μην γίνει αντιληπτό από τους επιβάτες κατά την επιβίβαση και στην διάρκεια της περιήγησης.

Το κανόνι αυτό αποτελείτο από μια ξύλινη βάση με προσαρμοσμένα πάνω σε αυτήν μεταλλικά καρφιά, μεταλλικά ελάσματα, μεταλλική αλυσίδα μεταλλικούς κρίκους και σχοινί. Στο κάτω μέρος είχε προσαρμοσμένους δύο άξονες και δύο ξύλινες ρόδες έκαστος. Στο πάνω μέρος και κατά μήκος αυτής ήταν στερεωμένος μεταλλικός σωλήνας ανοιχτός από τη μία πλευρά, κλειστός από την άλλη, μήκους περίπου 105 εκατοστών, εξωτερικής διαμέτρου περίπου 20 εκατοστών και εσωτερικής περίπου 12 εκατοστών (κανόνι).

Στη συνέχεια άρχισε να το γεμίζει στο μπροστινό μέρος (τον πυροσωλήνα) με πλαστικά αντικείμενα (ποτήρια) και χαρτιά (χαρτοπετσέτες και σακούλες) και περίπου 900 γραμμάρια άκαπνης πυρίτιδας (ασθενής εκρηκτική ύλη, η ανάφλεξη της οποίας σε συνθήκες υψηλού εγκλεισμού δημιουργεί έκρηξη με ωστικά αποτελέσματα), συμπιέζοντας το μείγμα πυρίτιδας-υλών με μια ξύλινη ράβδο. Επίσης είχε τοποθετηθεί άκαπνη πυρίτιδα και στην πίσω μικρή τρύπα του κανονιού, που επικοινωνούσε με το εσωτερικό αυτού. Μετά την γόμωση του πυροβόλου όπλου, περί ώρα 18:15 και ενώ το σκάφος βρισκόταν στην περιοχή “Αμμόγλωσσα”, περίπου 1 ν.μ. από το λιμάνι Μανδράκι της Κω, ο κυβερνήτης κάλεσε έναν από τους επιβάτες, Ολλανδό υπήκοο που είχε την ημέρα εκείνη τα γενέθλιά του, να το πυροδοτήσει αναφλέγοντας την πυρίτιδα που είχε τοποθετηθεί στο ουραίο μέρος του, από όπου η φλόγα μεταφέρθηκε στο κυρίως γέμισμα μέσα στο κανόνι.

Τη στιγμή εκείνη, μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου από την έναυση της άκαπνης πυρίτιδας από την μικρή τρύπα, προκλήθηκε έκρηξη, με αποτέλεσμα την θραυσματοποίηση του μετάλλου-κανονιού και της ξύλινης βάσης, όπου είχε τοποθετηθεί.

Από την έκρηξη αυτή τραυματίστηκε θανάσιμα ο καπετάνιος που βρισκόταν δίπλα στο κανόνι, ενώ τραυματίστηκαν και έξι συνολικά επιβάτες, μεταξύ αυτών και τα δύο ως άνω ανήλικα τέκνα του τρίτου ενάγοντος. Αποκλειστικά υπαίτιος για την έκρηξη και τις συνέπειες αυτής ήταν ο αποβιώσας καπετάνιος ο οποίος επέδειξε αμέλεια, ήτοι έλλειψη της δέουσας επιμέλειας και προσοχής που όφειλε και μπορούσε να καταβάλει ως μέσος συνετός κυβερνήτης υπό παρόμοιες συνθήκες. Επίσης, όπως κατατέθηκε στην προανάκριση που διενεργήθηκε, κατά την διάρκεια της περιήγησης είχε καταναλώσει αλκοόλ (μπύρες και λικέρ), ενώ είχε κάνει και χρήση παραισθησιογόνων (κάνναβης). Οι ουσίες αυτές δεν του επέτρεπαν να έχει αντίληψη της συμπεριφοράς του και του κινδύνου που συνεπάγεται η χρήση του κανονιού και σε κάθε περίπτωση να μεριμνήσει για το γέμισμά του με ασφαλή τρόπο και ποσότητες χαρτιού και πυρίτιδας.

 ΔΑΜΙΑΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

dimokratiki.gr








Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια