Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

''Υπουργείο Ναυτιλίας: Χαρατσώνει ακόμη και ναυαγούς!''


Το Υπουργείο Ναυτιλίας θα χαρατσώσει ακόμη και τους ναυαγούς. Αν το μάθαινε ο Αλεξάντερ Σέλκιρκ*, ο Έρνεστ Σάκλετον** και τόσοι άλλοι διάσημοι ναυαγοί μάλλον θα ξαναγύρναγαν πίσω στα απομονωμένα νησιά που τους φιλοξένησαν για χρόνια πριν διασωθούν. Συγκεκριμένα ένα ζευγάρι κατάφερε να σωθεί από τη θάλασσα με την οποία πάλευε για ώρες, όχι όμως κι από τον Υπουργό Ναυτιλίας. Τώρα θα κληθούν να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη. Το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία διοικητικού προστίμου για τον 45χρονο χειριστή του σκάφους που αναποδογύρισε το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου στη θαλάσσια περιοχή των Καλών Λιμένων στο Ηράκλειο.

Το περιστατικό στους Καλούς Λιμένες Ηρακλείου

Ένας 45χρονος με την 39χρονη φίλη του αρμενίζουν στο Νότιο Κρητικό Πέλαγος με μια βάρκα 5μ. που μίσθωσαν από τους Καλούς Λιμένες Ηρακλείου. Το ζευγάρι ταξιδεύει κοντά στις ακτές, προς τα ανατολικά. Από τα κύματα που επικρατούν στην περιοχή η βάρκα ανατράπηκε το μεσημέρι του Σαββάτου 24/7/21. Αν και κοντά σχετικά στην ακτή το ζευγάρι βρίσκεται ήδη πάνω από 10 μίλια ανατολικά των Καλών Λιμένων. Οι Ακτές της περιοχής είναι απόκρημνες. Καταφέρνουν να βγουν σε μια σπηλιά. Από κει την επόμενη μέρα ο 45χρονος κολυμπά ως τη Μονή Κουδουμά. Πρόκειται για μοναστήρι που η νότια πλευρά του καταλήγει σε μια παραλία. Εκεί ο 45χρονος ζητά βοήθεια από τους μοναχούς. Ενημερώνεται το λιμενικό και με τη βοήθεια του επιστρέφουν στη σπηλιά που ανέμενε η 39χρονη γυναίκα. Σήμερα μια βδομάδα μετά είναι καλά στην υγεία τους.

«Συν Αθηνά και χείρα κίνει»***

Η ιστορία θα μπορούσε να κλείσει με το ευτυχές γεγονός της διάσωσης. Ίσως και με ένα λαϊκό και αρχαίο γνωμικό ως συμπέρασμα… «Συν Αθηνά και χείρα κίνει».

Το Υπουργείο Ναυτιλίας όμως ζητά να πληρωθεί για τις άκαρπες προσπάθειές του, για 24 ώρες, να σώσει το ζευγάρι! Αν και το ζήτημά μας δεν είναι οι άκαρπες προσπάθειες διάσωσης και το σενάριο αναζήτησης, ωστόσο μιας και ζητά λεφτά ο Υπουργός Ναυτιλίας για να κάνει τη δουλεία της η Υπηρεσία που προΐσταται, καλό είναι να το θυμίσουμε. Βέβαια τώρα που το ξανασκέφτομαι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου είναι ικανή να ζητήσει κι από τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος αποζημίωση με τη δικαιολογία ότι δεν έψαχναν στη σωστή περιοχή. Αλλά ας μην δίνουμε ιδέες. Είναι «ευρηματικοί» και ικανοί για όλα!

Παραλία στους Καλούς Λιμένες Ηρακλείου Κρήτης
Φώτο Αρχείου / Παραλία στους Καλούς Λιμένες Ηρακλείου Κρήτης / Πηγή: panoramio

Ζητάνε από τους ναυαγούς να πληρώσουν τα πετρέλαια των πλωτών και του ελικοπτέρου

Το ζευγάρι, σύμφωνα με πληροφορίες, αφού έζησε τώρα θα πληρώσει! Με εντολή του Υπουργείου Ναυτιλίας καλείται να πληρώσει τα έξοδα της επιχείρησης που στήθηκε για την έρευνα και τη διάσωσή τους!

Και όποιος νομίζει ότι υπερβάλλω παραθέτω και τον τιμοκατάλογο για να σωθεί όποιος κινδυνεύει. Έχει μείνει στην ιστορία ως ο Τιμοκατάλογος του Φλωρίδη (Υφυπουργός Οικονομίας 2002 – Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ). Τότε που Υπουργός Ναυτιλίας ήταν ο κ. Ανωμερίτης (στην ίδια Κυβέρνηση του σημερινού ΚΙΝΑΛ)

Τιμοκατάλογος του κ. Φλωρίδη (Υφυπουργός Οικονομίας 2002 – Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ)
Τιμοκατάλογος του κ. Φλωρίδη (Υφυπουργός Οικονομίας 2002 – Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) όπως διαμορφώθηκε το 2002

Για να μην έχει κανείς αγωνία μήπως το κράτος δεν έχει συνέχεια… Θυμίζουμε ότι τον νόμο Φλωρίδη – Ανωμερίτη του 2002 (Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) τον επικαιροποίησε ο κ. Κουρουπλής (ΣΥΡΙΖΑ) το 2018 και τον εφαρμόζει με υπερβάλλον ζήλο ο κ. Πλακιωτάκης (ΝΔ) το 2021. Μπορεί οι Υπουργοί όλων των αστικών Κυβερνήσεων να αλλάζουν κάθε 2,3,4 χρόνια, το έργο τους όμως έχει συνέχεια και κυρίως γράφεται στην ιστορία!

Το ιστορικό της αποζημίωσης για να σε σώσουν

Οι Υπουργοί Ναυτιλίας Γ. Ανωμερίτης (ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ), Π. Κουρουπλής (ΣΥΡΙΖΑ) και Γ. Πλακιωτάκης (ΝΔ)
Φώτο Αρχείου / Οι Υπουργοί Ναυτιλίας Γ. Ανωμερίτης (ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ), Π. Κουρουπλής (ΣΥΡΙΖΑ) και Γ. Πλακιωτάκης (ΝΔ) – Εικόνες από Eurokinissi

«Καταβολή αποζημιώσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο από άσκοπες κινητοποιήσεις μέσων – προσωπικού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σε επιχειρήσεις Έρευνας – Διάσωσης λόγω υπαιτιότητας πολιτών». Έτσι τιτλοφορείται η εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια. Αυτή η εγκύκλιος του Υπουργού Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη ενεργοποιεί υπάρχουσα νομοθεσία που απαιτεί την χρέωση για «άσκοπη κινητοποίηση μέσων – προσωπικού Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ σε επιχειρήσεις Έρευνας – Διάσωσης λόγω υπαιτιότητας πολιτών».

Στη σχετική εγκύκλιο, ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης επικαλείται την «αύξηση των περιστατικών έρευνας και διάσωσης το τελευταίο χρονικό διάστημα» και άτομα που κάνουν χρήση ταχυπλόων σκαφών και λοιπών θαλασσίων μέσων αναψυχής υπό εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες, για να θέσει σε εφαρμογή νομοθεσία του 2002.

Ο εν λόγω νόμος (1329.1/53/02/14-11-2002) προβλέπει πρόστιμα για τη διάθεση μέσων και την παροχή υπηρεσιών από το Λιμενικό Σώμα σε τρίτους, με σημαντικά πρόστιμα και προσαυξήσεις ανάλογα με τον χρόνο απασχόλησης του Λιμενικού στο εκάστοτε περιστατικό. Σημειωτέων τρίτος που πληρώνει είναι πάντα ο λαός.

Αξίζει να σημειωθεί πως η ενεργοποίηση του νόμου έχει ήδη προκαλέσει την αντίδραση ακόμη κι επαγγελματιών που ζουν από τη θάλασσα. Σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι ο νόμος 1844/1989 για τη ναυτική έρευνα και διάσωση προβλέπει την εξασφάλιση της «παροχής βοήθειας σε κάθε άτομο που βρίσκεται σε κίνδυνο στη θάλασσα», με την υπογράμμιση πως αυτό θα πρέπει να το πράττουν «άσχετα από την εθνικότητα ή την κατάσταση του ατόμου αυτού ή των περιστάσεων στις οποίες το άτομο αυτό βρέθηκε».

Η βουλευτής της ΝΔ, που ζήτησε με Ερώτηση στη Βουλή την επικαιροποίηση και επιβολή του νόμου, εξεμάνει δήθεν γιατί ένας σέρφερ στη Λούτσα (Αρτέμιδα) παρασύρθηκε από το Βοριά και αναγκάστηκε το Λιμενικό να επέμβει για τη διάσωσή του.

Έτσι για την ενημέρωσή της, οι Αθηναίοι αθλητές του σερφ εξασκούν το άθλημά τους μετά τη δουλειά τους σε Ανάβυσσο και Σχινιά – Λούτσα γιατί εκεί έχει ΚΑΛΟ ΒΟΡΙΑ. Επίσης αν οι ιστιοπλόοι περιμένανε τη μπουνάτσα για να αθληθούν τότε στους Ολυμπιακούς θα στέλναμε χάρτινα καραβάκια κι όχι Ολυμπιονίκες. Μάλιστα νιώθουν τη σιγουριά, όσοι δουλεύουν ή αθλούνται στη θάλασσα ότι το λιμενικό θα είναι κοντά τους στην ανάγκη.

Ποιος εκμεταλλεύεται τη σιγουριά αυτή; Υπάρχει έστω κι ένας που ανοίγεται στη θάλασσα για να πνιγεί;

Ατομική ευθύνη κι ανταποδοτικότητα

Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης
Φώτο αρχείου / Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης / Πηγή: EUROKINISSI

Ας το δούμε το ζήτημα και όπως μου το έθεσε ένα λιμενικός. Είναι άλλο θέμα η άσκοπη – ψευδής χρήση σημάτων κινδύνου, βεγγαλικών καπνογόνων, κλήσεων στο VHF και στο τηλέφωνο, όπου έτσι κι αλλιώς προβλέπονται πρόστιμα κι άλλο να πληρώνεις για να σε σώσει το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή.

Τα περιστατικά, που το Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ σώζει κάθε καλοκαίρι κόσμο που παρασύρεται με το κανό του, ή με το ροζ «φλαμέγκο» του ένα παιδί, είναι εκατοντάδες. Θυμίζουμε ότι οι λουόμενοι και ταξιδευτές δεν ζήτησαν ποτέ ένα πλωτό για τη μεταφορά τους ή τη συνοδεία τους… όπως έχουν οι Υπουργοί διαχρονικά για την ασφάλειά τους.

Η πλειοψηφία των στελεχών του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ δείχνουν αυτοθυσία σε καταστάσεις ανάγκης. Αν το Υπουργείο Ναυτιλίας κόπτονταν για την ασφάλειά τους θα φρόντιζε να εξασφαλίσει καταρχήν τα σύγχρονα μέσα που έχουν ανάγκη. Κατά δεύτερον θα τους εξασφάλιζε εκείνες τις συνθήκες εργασίας που πραγματικά έχουν ανάγκη για να επιτελέσουν αποτελεσματικά το έργο τους στην έρευνα και διάσωση.

Αντί αυτών το Υπουργείο Ναυτιλίας είτε γενικολογεί όταν το ΚΚΕ φέρνει τα αιτήματα των λιμενικών στη Βουλή, είτε αρνείται να δεχθεί τις Ενώσεις Προσωπικού για να εκθέσουν ακριβώς αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Ψεύδονται, λοιπόν, όταν μιλάνε για πρόστιμα που έχουν σκοπό την ασφάλεια του προσωπικού του Λ.Σ-ΕΛ-ΑΚΤ.

Η λογική του κόστους – οφέλους, της ανταποδοτικότητας και της ατομικής ευθύνης για τις παροχές προς το λαό και τις υπηρεσίες πρόνοιας είναι πολιτική θέση. Είναι απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης κι όλων των κομμάτων του Ευρωμονόδρομου που διατρέχει κάθε απόφασή τους και νόμο.

Είναι άλλο τελικά η συστηματική ενημέρωση κι εκπαίδευση του λαού ήδη από τις σχολικές αίθουσες της ναυτικής τέχνης και του σεβασμού της θάλασσας κι άλλο να ζητάς να σε πληρώσει, ο γονιός, ο ναυαγός, ο πνιγμένος, ο εξαντλημένος, ο ξεριζωμένος μετανάστης…

Το Υπουργείο Ναυτιλίας αντί να θεσμοθετήσει κάτι αντίστοιχο χρεώνει πρόστιμα και κάνει τηλεοπτικές καμπάνιες μαζί με «ευαγείς» επιχειρηματικούς ομίλους εκμεταλλευόμενο ακόμη και το κύρος αθλητών του Υγρού Στίβου.

Ντροπή!

  • Να μην επιδοθεί κανένα πρόστιμο σε κανέναν που βρέθηκε σε πραγματική ανάγκη στη θάλασσα.
  • Να καταργηθεί άμεσα το χαράτσι του Υπουργείου Ναυτιλίας.
  • Να εξασφαλιστούν όλα εκείνα τα μέσα και οι συνθήκες δουλειάς που χρειάζονται τα στελέχη του Λ.Σ-ΕΛ-ΑΚΤ για να ανταποκριθούν στη διαφύλαξη της ζωής στη θάλασσα, στην έρευνα και τη διάσωση.

*Αλεξάντερ Σέλκιρκ: Σκοτσέζος ναυαγός που έζησε για τέσσερα χρόνια σ’ ένα νησί του Ειρηνικού, το Μας α Τιέρα (το 1966 μετονομάστηκε σε «Ροβινσών Κρούσος»). Βρίσκεται στο αρχιπέλαγος Χουάν Φερνάντες στη Χιλή. Η εμπειρία του ενέπνευσε τον Ντανιέλ Ντεφόε να γράψει το μυθιστόρημα Ροβινσώνας Κρούσος το 1719.

** Έρνεστ Σάκλετον: Θαλασσοπόρος ο οποίος το 1915 σχεδίαζε να διασχίσει με τα πόδια την Ανταρκτική. Τελικά ναυάγησε με το «Καρτερία» και το πλήρωμά της. Περιπλανήθηκαν για ένα χρόνο πεζοί και με βάρκες στην Ανταρκτική και τον Νότιο Ατλαντικό μέχρι να διασωθούν. Η ιστορία τους καταγράφηκε από τον Άλφρεντ Λανσινγκ στο βιβλίο του «Καρτερία», Νέα Υόρκη 1959.

***«Συν Αθηνά και χείρα κίνει»: Στον μύθο του «Ανήρ ναυαγός», ο Αίσωπος περιγράφει το ταξίδι ενός πλούσιου Αθηναίου με ένα πλοίο, το οποίο έλαβε αναπάντεχη τροπή όταν εξαιτίας μιας θαλασσοταραχής το καράβι βυθίστηκε. Ενώ όλοι κολυμπούσαν για να σωθούν, ο Αθηναίος προσευχόταν συνέχεια στην θεά Αθηνά και της έταζε ένα σωρό πράγματα. Τότε ένας από τους ναυαγούς, τον πλησίασε λέγοντάς του την περίφημη αυτή φράση.


Του
Νίκου Γαρδίκη

alt.gr







Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια