Γ. Παπαπροδρόμου: Υπεύθυνο σερφάρισμα, ασφαλέστερο διαδίκτυο καλύτερη ποιότητα στην ζωή μας


Το διαδικτυακό περιβάλλον και ο κυβερνοχώρος όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι σήμερα, σίγουρα είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που οραματίστηκε ένας από τους πρωτεργάτες, ο Tom Berners-Lee, που σαν σήμερα, στις 12 Μαρτίου το 1989 έγινε ο εφευρέτης του Παγκόσμιου Ιστού (World Wide Web, πασίγνωστος με τα αρχικά WWW) και πλέον αποτελεί σημείο ενδιαφέροντος όχι μόνο για τους καλόπιστους χρήστες του αλλά και για τους κυβερνοεγκληματίες.

Αυτούς που εκμεταλλεύονται την ψηφιακή αγραμματοσύνη και ασχετοσύνη αλλά και τα όποια κενά και αδυναμίες του Κυβερνοχώρου.

Απόδειξη αυτής της πραγματικότητας αποτελούν και οι απάτες που λαμβάνουν χώρα στο διαδίκτυο σε βάρος των καταναλωτών.

Ο Υποστράτηγος ε.α. της ΕΛ.ΑΣ. Γεώργιος Παπαπροδρόμου, πρώην διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, που φιλοξενήθηκε στην εκπομπή «Δημοσίως» του Νίκου Παπαδάκη στον politica 89.8, αναφέρθηκε στις προκλήσεις της εποχής και μας συστήνει τι θα πρέπει να προσέχουμε, ώστε να αντιμετωπίσουμε σοβαρότατα προβλήματα στις συναλλαγές μας.

«Θα πρέπει να είμαστε όλοι μας ιδιαίτερα προσεκτικοί στις συναλλαγές που πραγματοποιούμε ή σκεφτόμαστε να πραγματοποιήσουμε μέσω διαδικτύου (είτε αφορά αγορές προϊόντων και υπηρεσιών είτε τραπεζικές μας συναλλαγές) μας λέει.

Ακολουθούμε τις χρήσιμες πληροφορίες, οδηγίες και συμβουλές που εκδίδουν οι επίσημοι φορείς όπως ο Συνήγορος του καταναλωτή, οι αρχές επιβολής του νόμου (Europol, Interpol, Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας) στους επίσημους δικτυακούς τόπους τους.

Ενδεικτικά προσέχουμε πριν αγοράσουμε:

Την αξιοπιστία του ηλεκτρονικού καταστήματος (βασικές πληροφορίες, ύπαρξη φυσικής έδρας, κριτικές και σχόλια προηγούμενων πελατών)

Την δυνατότητα πληρωμής με αντικαταβολή (πληρώνουμε όταν παραλαμβάνουμε το προϊόν)

Την δελεαστική προσφορά (αποφεύγουμε τη δυσανάλογη δελεαστική προσφορά)

Επεξεργαζόμαστε το σενάριο μιας προβληματική συναλλαγής (χρόνος άμεσης αντίδρασης, φορέα στον οποίο θα απευθυνθούμε για τις ποινικές και διοικητικές κυρώσεις είτε δικαστικές αρχές είτε αρχές επιβολής του νομού είτε διοικητικές αρχές – φύλαξη και διατήρηση των παραστατικών εγγράφων όπως μηνύματα και απόδειξης, ενεργοποίηση διαδικασίας αμφισβήτησης μιας συναλλαγής στην τράπεζα μας, κα)

Να θυμίσουμε στους χρήστες του διαδικτύου και υποψήφιους αγοραστές καταναλωτές τη δυνατότητα για online καταγγελία στην κεντρική πύλη του Ελληνικού Δημοσίου (gov.gr), στην ενότητα πολίτης και καθημερινότητα, υποενότητα καταγγελίες.

Οι λόγοι που θα πρέπει να καταγγέλλονται οι απάτες είναι αφενός η προάσπιση δικαιωμάτων μας που έχουν παραβιαστεί κι αφετέρου η παροχή δυνατότητας κι ευχέρειας στις αρχές επιβολής του νόμου να αντιδράσουν στα ίδια τα περιστατικά οδηγώντας τους δράστες στη δικαιοσύνη και κυρίως να προλάβουν, μέσω της οργανωμένης ενημέρωσης, κι άλλους υποψήφιους καταναλωτές από την εξαπάτηση τους.

Ένα άλλο σημείο που θα πρέπει να προσέξουμε το καιρό της πανδημίας είναι η διάθεση και προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών στο διαδίκτυο που έχουν σχέση με την δημόσια υγεία, την οποία μπορούν να θέσουν σε διακινδύνευση (είτε αφορά φάρμακα, εμβόλια, μάσκες, γάντια, κα).

Επίσης θα πρέπει να ενισχυθεί το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο της χώρας και ειδικότερα να ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη η Διεθνής Σύμβαση για τα Φάρμακα (Medicrime Convention) του Συμβουλίου της Ευρώπης από το 2010 – 2011.

Τέλος να προσέχουμε και την διακίνηση των ψεύτικων και παραπλανητικών ειδήσεων fake news, να μην τις αναπαράγουμε κάνοντας την “τρίχα τριχιά”.

Υπεύθυνο σερφάρισμα, ασφαλέστερο διαδίκτυο καλύτερη ποιότητα στην ζωή μας.

Μια δικαίωση και για τους πρωτεργάτες και οραματιστές του Διαδικτύου, αναφέρει ο κ. Παπαπροδρόμου.