Η χρήση 15 τόνων αφρού και ο κίνδυνος «βολταϊκού τόξου»


Περισσότεροι από 15 τόνοι αφρού χρειάστηκαν για να τεθεί υπό έλεγχο η μεγάλη πυρκαγιά που εκδηλώθηκε την Κυριακή στον υποσταθμό της ΔΕΗ, στον Ασπρόπυργο. Η φωτιά ξέσπασε στις 10.50 μ.μ., έπειτα από έκρηξη σε έναν από τους μετασχηματιστές της εγκατάστασης. Αξιωματικός της Πυροσβεστικής που μετείχε στην επιχείρηση απέκλεισε, μιλώντας χθες στην «Κ», το ενδεχόμενο δόλου, ωστόσο διευκρίνισε ότι τα ακριβή αίτια δεν έχουν ακόμα προσδιοριστεί. Οπως είπε, ο χώρος είναι περιφραγμένος και επιτηρείται από φύλακα, ο οποίος ειδοποίησε την Πυροσβεστική για την πυρκαγιά. 

Σύμφωνα με μαρτυρίες πυροσβεστών, ο μετασχηματιστής είχε το μέγεθος ενός κοντέινερ. Περιείχε 80 τόνους λάδι που χρησιμοποιούνται από το σύστημα ψύξης και διασκορπίστηκαν εξαιτίας της έκρηξης στον υποσταθμό. Επιπλέον, προκλήθηκαν φθορές στους σωλήνες τροφοδοσίας. Το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει προσωρινά διαρροή λαδιού και η πυρκαγιά να πάρει μεγάλες διαστάσεις.

Οι πυροσβέστες που έφτασαν στο σημείο προσπάθησαν αρχικά να περιορίσουν τη διαρροή και την εξάπλωση του λαδιού και στη συνέχεια με τη χρήση αφρού να σβήσουν τη φωτιά. Υψηλόβαθμος αξιωματικός της Πυροσβεστικής, που μετείχε στην επιχείρηση, εξήγησε στην «Κ» ότι ο αφρός επελέγη καθώς δημιουργεί κρούστα πάνω από την καιόμενη επιφάνεια κόβοντας από τη φωτιά το οξυγόνο. Στην επιχείρηση κατάσβεσης συμμετείχαν δύο ειδικά πυροσβεστικά «οχήματα διυλιστηρίων» που μεταφέρουν στις δεξαμενές τους 7 τόνους αφρό το καθένα. Επιπλέον, στον υποσταθμό μεταφέρθηκε και δεξαμενή με επιπλέον έναν τόνο αφρού, τον οποίο χρησιμοποίησαν οι «κοινές» υδροφόρες, με ειδικά εργαλεία. 

Σύμφωνα με μαρτυρίες, ένα από τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι πυροσβέστες στον Ασπρόπυργο ήταν η «ακτινοβολία». Το μεγάλο δηλαδή θερμικό φορτίο που απελευθερώθηκε εξαιτίας της πυρκαγιάς και των μεγάλων διαστάσεων που έλαβε λόγω της διαρροής λαδιού. Η δεύτερη παράμετρος που έπρεπε να λάβουν σοβαρά υπόψη τους ήταν ο κίνδυνος δημιουργίας «βολταϊκού τόξου». Αξιωματικοί του Σώματος εξήγησαν ότι εάν τα πυροσβεστικά οχήματα πλησιάσουν στους πυλώνες υψηλής τάσης, το ρεύμα μπορεί να «πηδήξει» (σ.σ. δίχως δηλαδή επαφή) στους μεταλλικούς βραχίονες των υδροφόρων και να οδηγήσει στον θάνατο των πυροσβεστών από ηλεκτροπληξία. «Για να μη συμβεί αυτό έπρεπε να σταθμεύσουμε τις υδροφόρες σε απόσταση περίπου 50 μέτρων και από εκεί να κάνουμε συνεχείς ρίψεις αφρού», εξήγησε στην «Κ» αξιωματικός της Πυροσβεστικής.   

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, η πυρκαγιά τέθηκε υπό έλεγχο στις 3 τα ξημερώματα. Στην επιχείρηση κατάσβεσης συμμετείχαν συνολικά 25 πυροσβέστες με 10 οχήματα, ενώ 4 υδροφόρες παρείχε η Πολιτική Προστασία. Στο σημείο μετέβη και ο αρχηγός της Πυροσβεστικής, Στέφανος Κολοκούρης. Λόγω της διακοπής ρεύματος από την Πυροσβεστική χρειάστηκε σε 18 περιπτώσεις να απεγκλωβιστούν άτομα από ανελκυστήρες.

 

Γιάννης Σουλιώτης