Υπόμνημα στην Εισαγγελία από την Ένωση Θεσσαλονίκης για να απαλλαγούν από την προστατευτική φύλαξη ανηλίκων οι αστυνομικοί


Παραθέτουμε το υπόμνημα που κατέθεσε η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, αιτούμενη την αποδέσμευση του αστυνομικού προσωπικού της ΓΑΔΘ από την προστατευτική φύλαξη ανηλίκων στα Νοσοκομεία.

      

ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ Κ. ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ  της   ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

    

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

   

ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ,  με έδρα την Θεσσαλονίκη, όπως αυτή εκπροσωπείται νόμιμα

   

Θεσσαλονίκη, 11/11/2020

    

Με την παρούσα, θα θέλαμε να Σας ενημερώσουμε και να  ζητήσουμε την  συνδρομή  Σας, για την  διευθέτηση μίας κατάστασης η οποία, δεδομένης της πρωτοφανούς κατάστασης που επικρατεί στην χώρα μας και ιδίως στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, λόγω της πανδημίας και της εξάπλωσης του ιού Covid-19 δυσχεραίνει την εκτέλεση των καθηκόντων μας και θέτει σε άμεσο κίνδυνο την υγεία των αστυνομικών  και των οικογενειών τους. 

Είναι σε γνώση Σας το γεγονός πως η Ελληνική Αστυνομία, μεσούσης  της πανδημίας και των έκτακτων μέτρων που λαμβάνονται για την αποτροπή της εξάπλωσης της πανδημίας, έχει επιφορτιστεί με πληθώρα επιπλέον καθηκόντων, τα οποία καλούμαστε να διεκπεραιώσουμε με προσωπική θυσία και υπέρβαση των βιολογικών ορίων μας καθώς διαθέτουμε  ελάχιστα μέσα και πόρους.

Δεν θα πρέπει να παραβλεφθεί, μάλιστα, και το γεγονός πως και οι Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας ,πλήττονται από τις συνέπειες της πανδημίας του COVID 19, καθώς οι συνάδελφοι που νοσούν από τον κορωνοϊό τίθενται σε καραντίνα και ως εκ τούτου το προσωπικό που είναι σε θέση να εκτελεί υπηρεσίες μειώνεται ολοένα και περισσότερο!

Μεταξύ των καθηκόντων με τα οποία είναι επιφορτισμένο το Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας είναι και η προστατευτική φύλαξη ανηλίκων σε δημόσια νοσοκομεία, σύμφωνα με το άρθρο 118 του Π.Δ. 141/1991. Σκοπός θεσπίσεως της ανωτέρω διατάξεως είναι η προστασία της δημόσιας τάξης, η οποία οριοθετείται ως αυτοτελές έννομο αγαθό στον Ποινικό μας Κώδικα  και έχει διφυή χαρακτήρα δηλαδή αποτελεί τόσο κρατικό όσο και κοινωνικό έννομο αγαθό (βλ. Ι. Μανωλεδάκη, Η προστασία της δημοσίας τάξεως, σελ. 20, Μαρίας Καϊάφα - Γκμπάντι, Εννοια και προβληματική των κοινώς επικινδύνων εγκλημάτων, σελ. 40), και των περιοριστικά μνημονευομένων στην παραπάνω διάταξη προσώπων από τον κίνδυνο που αυτά εγκυμονούν τόσο σ` αυτήν, δηλαδή την πιθανότητα τέλεσης αξιοποίνων πράξεων, όσο και στον εαυτό τους, λόγω της καταστάσεώς τους ή της ηλικίας του.

Δήλον είναι πως όταν θεσπίστηκε ο θεσμός της προστατευτικής φύλαξης ανηλίκων τριάντα έτη πριν, ο νομοθέτης δεν είχε σε καμία περίπτωση προβλέψει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα με την πληθώρα κυρίως ασυνόδευτων αλλοδαπών ανηλίκων, τα οποία τίθενται σε καθεστώς προστατευτικής φύλαξης. Σκοπός του νομοθέτη  τότε ήταν η μέριμνα για τα παιδιά που κινδύνευαν ή έφευγαν από το σπίτι τους, περιστατικά μικρά στον αριθμό που εύκολα μπορούσε να τα διαχειριστεί η ελληνική αστυνομία.

Σήμερα σε  καθημερινή βάση, πληθώρα αστυνομικών διατίθενται προς προστατευτική φύλαξη ανηλίκων στα νοσοκομεία. Οι ανήλικοι αυτοί, κυρίως αλλοδαποί, φυλάσσονται σε νοσοκομεία, λόγω ανηλικότητας, μέχρι να ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες και να μεταφερθούν μετέπειτα σε δομή φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων.

 Η παραμονή των συναδέλφων στα νοσοκομεία εγκυμονεί άμεσους κινδύνους για την υγεία τους, των οικογενειών τους αλλά και εν γένει του κοινωνικού συνόλου. Η πολύωρη παραμονή τους σε αυτούς τους χώρους  χωρίς κανένα προστατευτικό για αυτούς μέσο, τους  εκθέτει  σε μεγάλο βαθμό στον ιό σε καιρό πανδημίας.

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα ανήλικα που βρίσκονται στον χώρο του νοσοκομείου αφού παραμένουν σε αυτόν  για αρκετές μέρες μέχρι να πάνε σε κάποια δομή. Ένα υγιές ανήλικο λοιπόν παραμένει στον «κρύο» χώρο του νοσοκομείου σε περίοδο πανδημίας ενώ θα έπρεπε να βρίσκεται σε δομή φιλοξενίας με εξειδικευμένο προσωπικό να φροντίζει για την καθημερινότητά του.

Σήμερα η πλειονότητα των πολιτών που προσέρχονται στα νοσοκομεία νοσούν κυρίως από κορωνοϊό. Για το ιατρικό, το νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό, με το οποίο έρχονται σε επαφή οι αστυνομικοί, υπάρχει μέριμνα και λαμβάνονται τα μέτρα για την προστασία του, ενώ οι αστυνομικοί όπως και τα παιδιά που βρίσκονται σε προστατευτική φύλαξη  είναι εκτεθειμένοι αναμένοντας σε χώρους μη προστατευμένους, αυξάνοντας κατά πολύ τις πιθανότητες να έρθουν σε επαφή με τον κορωνοϊό και ακόμη  και να νοσήσουν .

Σε μία τέτοια περίπτωση, πέραν του ίδιου του αστυνομικού διασαλεύεται η υγεία του οικογενειακού περιβάλλοντος του αστυνομικού αλλά   και των υπολοίπων συναδέλφων του καθώς και των πολιτών, αφού ο αστυνομικός που σήμερα είναι διατεταγμένος σε υπηρεσία προστατευτικής φύλαξης ανηλίκου σε νοσοκομείο, την επομένη θα εκτελέσει υπηρεσία στην οποία θα έρχεται σε άμεση επαφή με τους πολίτες ή με κρατουμένους, ενώ είναι προφανές πως μπορεί να διατεθεί σε Υπηρεσία εντός του Αστυνομικού  Καταστήματος ερχόμενος σε επαφή με πληθώρα συναδέλφων, με αποτέλεσμα να  διευρύνεται ο κύκλος των προσώπων που είναι πιθανό να μεταδοθεί και να διασπαρθεί ο ιός.

Πέραν των ανωτέρω, ευνόητο είναι πως εκτός από την υγεία των αστυνομικών, των οικογενειών τους αλλά και την δημόσια υγεία, τίθεται σε διακινδύνευση η ομαλή λειτουργία των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και η δημόσια τάξη, διότι εφόσον κάποιος συνάδελφος βρεθεί θετικός στο κορωνοϊό τίθεται σε καραντίνα δεκατεσσάρων ημερών. Το αυτό συμβαίνει και για τους συναδέλφους που ήρθαν σε επαφή μαζί του, με αποτέλεσμα να αποδεκατίζονται οι Υπηρεσίες.

Επειδή πρόκειται για ζήτημα μείζονος σημασίας με αντίκτυπο στην  υγεία και την υπηρεσιακή κατάσταση των αστυνομικών υπαλλήλων.

Επειδή η προστατευτική φύλαξη ανηλίκων σε νοσοκομεία  δημιουργεί κινδύνους για το αστυνομικό προσωπικό αλλά και στην εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομείων.  Επειδή υπάρχουν δομές που θα πρέπει να επωμιστούν την ευθύνη αυτή ,δομές που έχουν ως κύριο ρόλο την προστασία των ανηλίκων .Θα θέλαμε ακόμα να επισημάνουμε ότι οι δομές αυτές είναι ανοιχτές δομές και έτσι υπάρχει το παράλογο να υπάρχει προστατευτική φύλαξη από αστυνομικούς τις μέρες που ο ανήλικος βρίσκεται στο νοσοκομείο και μόλις μεταφερθεί σε δομή υποδοχής ό ίδιος να  μπορεί να αποχωρήσει, αφού εκεί δεν υπάρχει δυνατότητα να τον κρατήσουν αν ο ίδιος θελήσει  να φύγει.

Επειδή και η  Γενική Γραμματεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων με έγγραφο της επισημαίνει ότι το αστυνομικό προσωπικό πρέπει να αποδεσμευτεί άμεσα από τα καθήκοντα αυτά.

Επειδή από τη θέσπιση της προστατευτικής φύλαξης των ανηλίκων έως και σήμερα έχει δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην γενικότερη προστασία των ανηλίκων τόσο από τη ελληνική πολιτεία όσο και από διάφορους κοινωνικούς φορείς, με την ύπαρξη πλέον δομών με μοναδικό σκοπό τον ανωτέρω.

Επειδή λόγω των συνθηκών που επικρατούν, οι Αστυνομικοί Υπάλληλοι  καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια να εκτελούν ορθώς τα καθήκοντά τους, διακινδυνεύοντας όμως σήμερα την υγεία αυτών και των οικογενειών τους,  καθώς και την ομαλή λειτουργία της Υπηρεσίας

Επειδή λοιπόν η προστατευτική φύλαξη ανηλίκων στα νοσοκομεία στην σημερινή δύσκολη υγειονομική κατάσταση και για τους λόγους που Σας αναφέραμε  δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα στο ολοένα επιφορτισμένο με πρόσθετα καθήκοντα έργο του αστυνομικού.

    

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

ΖΗΤΟΥΜΕ

 

Να αποδεσμευτεί το προσωπικό της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης από την προστατευτική φύλαξη ανηλίκων  στα Νοσοκομεία  για τους λόγους που σας αναφέραμε και παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα   προκειμένου να μην αποδυναμωθεί επιπλέον το προσωπικό της ελληνικής αστυνομίας που ήδη έχει αρκετά κρούσματα  στον ιό COVID 19.    

 

Με τιμή,

 

   Η Ένωση Αστυνομικών Υπάλληλων Θεσσαλονίκης

Δια του Προεδρείου

 Ο Πρόεδρος                   Ο Γεν. Γραμματέας
ΤΣΑΪΡΙΔΗΣ Θεόδωρος          ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ Γεώργιος