Στο ΣτΕ θα κριθεί η ανέλκυση του μοιραίου “Εξπρές Σάμινα”


Ήταν 26 Σεπτεμβρίου 2000 όταν το επιβατηγό – οχηματαγωγό (Ε/Γ-Ο/Γ) ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ της εταιρείας Minoan Flying Dolphins στο οποίο επέβαιναν συνολικά 533 άτομα προσέκρουσε στις νησίδες «Πόρτες», έξω από την Πάρο.  

Από την πρόσκρουση, το πλοίο υπέστη ρήγμα στα δεξιά ύφαλα, μήκους περίπου τριών μέτρων καθώς και στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευστάθειας με αποτέλεσμα το νερό να πλημμυρίσει το μηχανοστάσιο. Μέσα σε λίγη ώρα πήρε κλίση προς τα δεξιά και μετά από 25 λεπτά άρχισε να βυθίζεται παρασύροντας στο θάνατο 81 ανθρώπους.

     

Έκτοτε το κουφάρι του παραμένει στο βυθό. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την περιοχή, καθώς ακόμη «ξερνάει» πετρέλαιο και πίσσα προερχόμενα προφανώς από τα δεκάδες Ι.Χ. αυτοκίνητα και φορτηγά, τα οποία βρίσκονταν στα αμπάρια του. Παρόλη τη ζημιά που προκαλεί στον θαλάσσιο χώρο ουδέποτε υπήρξε όλο αυτό το διάστημα μία σοβαρή πρωτοβουλία από την πλευρά της Πολιτείας για την απομάκρυνσή του. Μέχρι σήμερα, καθώς είκοσι χρόνια μετά το τραγικό ναυάγιο, η ανέλκυση του βυθισμένου πλοίου έφτασε και θα κριθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

 

 

Η εταιρεία Hellenic Seaways, διάδοχος της Minoan Flying Dolphins στο στόλο της οποίας ανήκε το 2000 το μοιραίο οχηματαγωγό/επιβατηγό, προσέφυγε πριν λίγες ημέρες στο Ανώτατο Δικαστήριο κατά του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ζητώντας την ακύρωση της απόφασης του λιμενάρχη Πάρου που την υποχρεώνει να προβεί σε άμεση απομάκρυνση του ναυαγίου.

  

Η εν λόγω απόφαση γνωστοποιήθηκε στην εταιρεία στις 31 Αυγούστου 2020. Είχε προηγηθεί δέσμευση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη μετά από ευρεία σύσκεψη με παράγοντες του τόπου τον περασμένο Ιούλιο για άμεση εκκίνηση των διαδικασιών ανέλκυσης του πλοίου, όταν για μία ακόμη φορά εμφανίστηκαν στην επιφάνεια της θάλασσας πετρελαιοκηλίδες.

Έτσι , απεστάλλει στην Hellenic Seaways το έγγραφο από τον λιμενάρχη στις 31`Αυγούστου με το οποίο δίνονταν εντολή να προβεί σε άμεση απομάκρυνση του ναυαγίου. Η εταιρεία ωστόσο, δύο ημέρες μετά, απάντησε αρνητικά, υποστηρίζοντας εν ολίγοις πως αυτή δεν είναι κύριος του πλοίου κι επομένως δεν έχει υποχρέωση απομάκρυνσης ή ανέλκυσής του. Το βασικό επιχείρημα που προβάλει είναι ότι αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα, το «Εξπρές Σαμίνα» είχε μεταβιβαστεί στους ασφαλιστές του πλοίου.

  

Το επόμενο βήμα ήταν να προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση της απόφασης του λιμενάρχη, προσφυγή που θα εξεταστεί από το Ε΄Τμήμα του Ανώτατου Δικαστηρίου το επόμενο διάστημα.

https://www.dikastiko.gr