Κρήτη: Φοιτητές καταγγέλλουν καθηγητές για ψυχολογική βία και σεξισμό


Σε καταγγελία για σεξιστικές συμπεριφορές και άσκηση ψυχολογικές βίας από μερίδα καθηγητών του Πανεπιστημίου Κρήτης, προχώρησαν οι φοιτητές του τμήματος Φυσικού. Όπως τονίζουν οι φοιτητές, πολλά παιδία λόγω της στάσης των καθηγητών αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους γιατί δεν αντέχουν την τοξικότητα του τμήματος και των καθηγητών ενώ μεγάλος αριθμός των φοιτητών παραδέχεται ότι μετά την εισαγωγή τους στο τμήμα κατέληξαν να έχουν κατάθλιψη ή άλλα ψυχολογικού τύπου προβλήματα, λόγω του ψυχολογικού πολέμου στον οποίο συχνά καταφεύγουν οι καθηγητές.

Σύμφωνα με τους φοιτητές, στο σύνολο τους οι καθηγητές είναι υπερόπτες και απόμακροι απέναντι στους φοιτητές και γενικά έχουν ένα υποτιμητικό τρόπο που αντιμετωπίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία.

Μάλιστα οι φοιτητές μιλάνε για εκφράσεις καθηγητών όπως «είσαι γυναίκα, θες και 10;», «μάλλον έκανες λάθος επιλογή σχολής μέσα στην καραντίνα», «υπάρχει άλλη απορία που δεν μπορεί να σας λύσει η μαμά σας» κ.α..

«Θεωρούμε ότι δε μπορούμε άλλο να κρύβουμε το τμήμα πίσω από τις παραπλανητικές διακρίσεις που λάμβανε κάποτε και ότι πρέπει πλέον να μάθουν όλοι το πραγματικό ποιόν των καθηγητών που το απαρτίζουν, οι οποίοι διαρκώς περηφανεύονται για το τμήμα που έχουν φτιάξει.», αναφέρουν οι φοιτητές.

Αναλυτικά η ανακοίνωση-καταγγελία και το ψήφισμα των φοιτητών:

«Πράγματι, το τμήμα μπορεί να έχει ορισμένες επιτυχίες στην έρευνα, οι περισσότερες βέβαια πάνε χρόνια που κατακτήθηκαν, ωστόσο στο κομμάτι της εκπαίδευσης οι φοιτητές του πιστεύουν ότι το τμήμα αυτό πρέπει, πάση θυσία, να μην υπάρχει στο μηχανογραφικό των παιδιών που δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις κάθε χρόνο.

Η σχολή έχει μέση διάρκεια σπουδών περίπου 6.5 έτη με μέσο αριθμό εισακτέων ανά έτος τα τελευταία χρόνια να είναι 180 άτομα ενώ αντίστοιχα να παίρνουν πτυχίο 60 άτομα ανά έτος, δηλαδή μόλις το 1/3 των εισακτέων. Τα δεδομένα αυτά είναι αναρτημένα στη σελίδα του τμήματος.

Πολλά παιδία λόγω της στάσης των καθηγητών αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους γιατί δεν αντέχουν την τοξικότητα του τμήματος και των καθηγητών καθώς και για να μην ξοδεύουν τα λεφτά των γονιών τους άδικα, ενώ μεγάλος αριθμός των φοιτητών παραδέχεται ότι μετά την εισαγωγή τους στο τμήμα κατέληξαν να έχουν κατάθλιψη ή άλλα ψυχολογικού τύπου προβλήματα, λόγω του ψυχολογικού πολέμου στον οποίο συχνά καταφεύγουν οι καθηγητές.

Αυτά που αναφέρθηκαν είναι μόνο ένα δείγμα των κακώς εχόντων με τα οποία είναι αντιμέτωποι οι φοιτητές καθημερινά στο τμήμα φυσικής, ωστόσο όπου έχουν αποταθεί βρίσκουν πάντα κλειστές πόρτες.

Από την άλλη, ο πρόεδρος του τμήματος Αλέξανδρος Γεωργακίλας, έδωσε πρόσφατα συνέντευξη στην οποία αναφέρει ότι το τμήμα έχει «υιοθετήσει φοιτητοκεντρική λειτουργία», «οι καθηγητές είναι ανοικτοί στους φοιτητές», «εξετάζουν προσεκτικά τα αιτήματά τους» κ.α.

Ελπίζουμε αυτό το άρθρο να δείξει τη ανειλικρίνεια των προτάσεων του κ. Γεωργακίλα και να δώσει την πραγματική εικόνα των πραγμάτων.

Μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος αναφέρει ότι το τμήμα διαθέτει «σύγχρονα προγράμματα σπουδών» και «αξιολόγηση καθηγητών από τους φοιτητές». Που τα είδατε κύριε Γεωργακίλα τα σύγχρονα προγράμματα, όταν εσείς ο ίδιος διδάσκετε μεταπτυχιακό μάθημα στο οποίο δεν έχετε αλλάξει την παραμικρή λεπτομέρεια στην ύλη απο το 1997;!

Και επίσης, πόσο σοβαρά λαμβάνετε την αξιολόγηση των φοιτητών όταν τα τελευταία χρόνια ποτέ δεν αλλάξατε διδάσκοντα από μάθημα λόγω παραπόνων των φοιτητών και επίσης το εαρινό εξάμηνο του 2020 δεν μας δώσατε καν τη δυνατότητα για αξιολόγηση;

Στο σύνολο τους οι καθηγητές είναι υπερόπτες και απόμακροι απέναντι στους φοιτητές και γενικά έχουν ένα υποτιμητικό τρόπο που αντιμετωπίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία.

Συγκεκριμένα, αναφέρουμε μερικά πρόσφατα, άσχημα περιστατικά που μας έχουν μείνει αξέχαστα:

Κάθε χρονιά, καθηγητής, ο οποίος πρόσφατα διετέλεσε και πρόεδρος της σχολής) αναφέρει στο μάθημα του στους πρωτοετείς (αυτολεξεί): «δεν είμαστε συνάδελφοι αφού εγώ έχω πτυχίο, ενώ εσείς δεν έχετε».

Καθηγητής, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την τελετή καλωσορίσματος των πρωτοετών φοιτητών για πάνω απο 10 χρόνια, στην τελετή καλωσορίσματος έδειχνε τυχαία φοιτητές λέγοντάς τους με τη σειρά (αυτολεξεί): «παίρνεις, δεν παίρνεις, δεν παίρνεις (πτυχίο)», θέλοντας να τονίσει ότι στο τμήμα μόλις το ένα τρίτο των φοιτητών τελειώνει. Το σκηνικό αυτό γινόταν κάθε χρόνο και ο καθηγητής αυτός έδειχνε αφάνταστη υπερηφάνεια κατά τη διαδικασία αυτή.

Καθηγητής έκανε ακραίο σεξιστικό σχόλιο σε φοιτήτρια, η οποία τον επισκέφθηκε στο γραφείο του για να δει το γραπτό της ύστερα από εξέταση, λέγοντάς της (αυτολεξεί): «Είσαι γυναίκα, θες και 10;». Ο ίδιος καθηγητής απευθύνεται συχνά στους φοιτητές του αποκαλώντας τους «καθυστερημένα κατσίκια», «πλέμπα» κ.α.

Ο καθηγητής αυτός αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο «αγκάθι» του τμήματος, μιας και συνέχεια έχει ένα ύφος αυταρχικό, μειώνει, αποθαρρύνει και απειλεί τους φοιτητές.

Πριν την καραντίνα πολλά παιδία που παρακολουθούσαν το μάθημα όταν του έκαναν απορίες έπαιρναν για απάντηση τα εξής (μπροστά σε όλη τη τάξη):

δεν θα περάσεις το μάθημα

δεν έχεις ιδέα από το μάθημα

αν δεν έχεις πάνω από 9 γενικό μέσο όρο δεν αξίζει να ασχοληθείς με την φυσική

μάλλον έκανες λάθος επιλογή σχολής μέσα στην καραντίνα

αρνιόταν να ηχογραφήσει τις τηλεδιασκέψεις (όχι μόνο αυτός )

είπε κατά λέξη: «υπάρχει άλλη απορία που δεν μπορεί να σας λύσει η μαμά σας» (υπάρχει και βίντεο ντοκουμέντο)

απείλησε μέσω ανακοίνωσης ότι όποιος πάει αδιάβαστος στην εξεταστική, ή άπλα πάει για να δει το γραπτό που θα βάλει, «θα στιγματιστεί» εν καιρώ εξεταστικής

ο μόνος που έκανε 3ωρη εξέταση αγνοώντας τα μέτρα του ΕΟΔΥ

έβγαλε τα αποτελέσματα τα όποια είχαν 85% αποτυχία και χλεύαζε τους φοιτητές λέγοντας ότι δεν ξέρουν να κάνουν ούτε τα ουσιώδη και ότι πρέπει να γυρίσουν στο γυμνάσιο και να αλλάξουν σχολή, πράγμα που υποδηλώνει ότι η συμπεριφορά του ήταν καθαρά εκδικιτική προς τους φοιτητές οι οποίοι «τόλμησαν» να καταγγείλουν την ανάρμοστη συμπεριφορά του σε εφημερίδα

Ο συγκεκριμένος καθηγητής χρόνια τώρα έχει μια στάση αντιπαιδαγωγική προς τους φοιτητές και είναι αφάνταστα υπερόπτης.

Ο φοιτητικός σύλλογος αποτάθηκε πολλές φορές στον πρόεδρο για τα ζητήματα αυτά αλλά παντα τον έβρισκαν απέναντι τους με απαντήσεις όπως:

«αφού ξέρετε τον συγκεκριμένο καθηγητή πώς είναι»

«έτσι είναι ο χαρακτήρας του, δε μπορώ να κάνω κάτι»

Τέλος, αποταθήκαμε και στην πρυτανεία, η όποια μας απάντησε ότι αυτά είναι θέματα εσωτερικά του τμήματος και δε μπορεί να παρέμβει.»

Το ψήφισμα του Συλλόγου Φοιτητών Φυσικής:

«Μπροστά σε όλα αυτά οι φοιτητές οφείλουμε να αγωνιζόμαστε για να μας παρέχονται οι σπουδές που έχουμε ανάγκη συμφώνα με την πρόοδο των επιστήμων και της τεχνολογίας σήμερα. Να αγωνιζόμαστε για να υπάρχει χρηματοδότηση από το κράτος ώστε να καλύπτονται όλες μας οι ανάγκες. Να καταδικάζουμε και να μην δεχόμαστε συμπεριφορές που προσβάλουν την προσπάθεια που κάνουμε να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες των σπουδών μας.

Αυτό το άρθρο εκφράζει την «άλλη όψη του νομίσματος»: τον τρόπο που βλέπει τα πράγματα η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών. Κατά τη γνώμη μας, το τμήμα βρίσκεται σε βαθειά σήψη λόγω τον χειρισμών των εκαστωτε κυβερνήσεων στα θέματα της παιδείας , του εγωισμού και των κομπλεξ των καθηγητών του. Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι πολλοί διδακτορικοί απόφοιτοι του τμήματος (η μεγάλη πλειοψηφία τους) που αποφοίτησαν τα τελευταία χρόνια παρατάνε την έρευνα και βρίσκουν άλλες διεξόδους, απογοητευμένοι και αηδιασμένοι από την επιστήμη που κάποτε αγάπησαν, πράγμα που δηλώνουν και πολλοί από τους τωρινούς μεταπτυχιακούς του τμήματος.

Θεωρούμε ότι δε μπορούμε άλλο να κρύβουμε το τμήμα πίσω από τις παραπλανητικές διακρίσεις που λάμβανε κάποτε και ότι πρέπει πλέον να μάθουν όλοι το πραγματικό ποιόν των καθηγητών που το απαρτίζουν, οι οποίοι διαρκώς περηφανεύονται για το τμήμα που έχουν φτιάξει. Αυτή η επιστολή είναι η ύστατη προσπάθεια μας σαν φοιτητές και η τελευταία μας ελπίδα ώστε να ακουστούν τα παράπονα μας και έστω και λίγο να βελτιωθεί η κατάσταση που βιώνουμε».

 

https://www.efsyn.gr