Στρατιωτική Δικαιοσύνη: Καταγγελία για φωτογραφική διάταξη


«Απαράδεκτη» χαρακτηρίζουν νομικοί κύκλοι «φωτογραφική» διάταξη που φέρεται ότι ψηφίστηκε βιαστικά από τη Βουλή «για να ωφελήσει συγκεκριμένα πρόσωπα». Σύμφωνα με σχετική  καταγγελία, πρόκειται  για μια πρωτάκουστη πρωτοβουλία που εκδηλώθηκε από τη Διεύθυνση Στρατιωτικής Δικαιοσύνης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας μέσω νομοσχεδίου αποκλειστικά του Υπουργείου Δικαιοσύνης και χωρίς να το αντιληφθεί το συναρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας. Με τη συγκεκριμένη διάταξη, που ο νομοθέτης τη βάπτισε ως «προσωρινή ρύθμιση», ανεστάλη  διάταξη θεμελιώδους νόμου που εκδόθηκε σε εκτέλεση διάταξης του Συντάγματος, το οποίο και παρείχε την ανάλογη εξουσιοδότηση. «Τέτοιες ενέργειες και κινήσεις είναι ξένες στον νομικό μας πολιτισμό» αναφέρεται στην καταγγελία.

Συγκεκριμένα τα πράγματα εξελίχθηκαν ως εξής: Την 28η Ιουνίου  ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος 4700/2020 με τίτλο: «Ενιαίο κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο κ.λπ.». Αμέσως μετά την ψήφισή του και χωρίς να χαθεί χρόνος, την επόμενη μέρα, δημοσιεύτηκε στις 29 Ιουνίου και στο ΦΕΚ για να έχει και τυπικά ισχύ νόμου.

Στην καταγγελία που τέθηκε υπόψη του GRTimes αναφέρεται ότι: « Ο τίτλος του νόμου αυτού δεν προδίδει, ότι περιλαμβάνει και διάταξη για την στρατιωτική δικαιοσύνη, κατά την συνήθη και προσφιλή μέθοδο του νομοθέτη, όταν θέλει να «περάσει» διάταξη ή διατάξεις που θα προκαλέσουν συζητήσεις, αλλά και αντιδράσεις και μάλιστα όταν το νομοσχέδιο είναι αποκλειστικά του Υπουργείου Δικαιοσύνης και όχι και των συναρμόδιων Υπουργείων Άμυνας και Ναυτιλίας!Με αυτόν τον τρόπο βρήκαν την ευκαιρία να περάσουν άρθρο, με το οποίο εμποδίζεται η συνταξιοδότηση στρατιωτικών δικαστών και  εξασφαλίζεται συγχρόνως η επιθυμητή παραμονή τους στην ενεργό υπηρεσία, με συνέπεια να επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός, αφού η επιπλέον παραμονή τους δεν προβλεπόταν, με τη συνέχιση καταβολής εν ενεργεία αποδοχών (αντί σύνταξης) στους δικαιούχους που εμπίπτουν στη ρύθμιση».

Διευκρινιστικά αναφέρονται ακόμη και τα παρακάτω: «Το μοναδικό άρθρο που αφορά την στρατιωτική δικαιοσύνη στο νόμο αυτόν, είναι το 363 με τίτλο «Αναστολή εφαρμογής του άρθρου 63 του Κώδικα Δικαστικού Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων», το οποίο ορίζει, ότι: «Αναστέλλεται για ένα έτος, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η εφαρμογή του άρθρου 63 του Κώδικα του Δικαστικού Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων που κυρώθηκε με τον ν. 2304/1995 (Α΄ 83).» Ακόμη και αυτή η διατύπωση με το περιεχόμενό-της, επίσης δεν προδίδουν για ευνόητους λόγους, ότι το άρθρο 63 του Κώδικα  Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων (ΚΔΣΕΔ), του οποίου η ισχύς αναστέλλεται απαραδέκτως για ένα χρόνο, ρυθμίζει το όριο ηλικίας, τον χρόνο δηλαδή εξόδου των στρατιωτικών δικαστών από το Σώμα ανάλογα με το βαθμό τους. Τι λέει όμως η διάταξη του άρθρου 63 ΚΔΣΕΔ που ανεστάλη (όπως ισχύει σήμερα κατά το ενδιαφέρον μέρος της): «Άρθρο 63. Αποχώρηση λόγω ορίου ηλικίας. 1. Οι δικαστικοί λειτουργοί μέχρι και το βαθµό του Στρατιωτικού ∆ικαστή Α΄ αποχωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία µόλις συµπληρώσουν το 60ό έτος της ηλικίας τους. Οι Αναθεωρητές αποχωρούν µόλις συµπληρώσουν το 62ο έτος της ηλικίας τους….». Σημειώνεται ότι ο χρόνος συνταξιοδότησης είναι η 30η Ιουνίου, ο δε ΚΔΣΕΔ είναι ένας θεσμικός και συνάμα θεμελιώδης νόμος που εκδόθηκε το 1995 σε εκτέλεση της διάταξης του άρθρου 96 του Συντάγματος 1975, το οποίο και παρείχε την ανάλογη εξουσιοδότηση».

Εμπόδιο για νέες προαγωγές

Ο συντάκτης της καταγγελίας επισημαίνει ότι: «Την 30η Ιουνίου 2020, την επόμενη δηλαδή ημέρα από την δημοσίευση του πιο πάνω νόμου, θα έπρεπε να αποχωρήσουν από την ενεργό Υπηρεσία και το Δικαστικό Σώμα των Ενόπλων Δυνάμεων ένας Αναθεωρητής  Γ’ που γεννήθηκε το 1958 και ένας Στρατιωτικός Δικαστής Α’  που γεννήθηκε το 1960, επειδή συμπλήρωναν το προβλεπόμενο από τις διατάξεις του άρθρου 63 του ΚΔΣΕΔ, όπως αυτό σήμερα ισχύει, όριο ηλικίας των 62 και 60 ετών αντίστοιχα. Με την ψήφιση όμως του Ν.4700 και πιο συγκεκριμένα της διάταξης του άρθρου 363, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, οι μόνοι που  «ωφελήθηκαν» είναι μόνο δύο, ο στρατιωτικός δικαστής και ο αναθεωρητής, οι οποίοι παραμένουν απλώς για τουλάχιστον ένα χρόνο ακόμη στην Υπηρεσία τους, ενώ εμποδίζεται η προαγωγή άλλων 7 ή 8 νεότερων που ακολουθούν βάσει της επετηρίδας, στους επόμενους κατώτερους βαθμούς, καθόσον δεν υπάρχουν θέσεις κενές!»

Συμπληρώνει ότι: «Είναι φανερό λοιπόν πως δεν παρίσταται ανάγκη προσωρινής ρύθμισης της κατάστασης αυτής (και γιατί προσωρινής!), όπως ανερυθρίαστα επικαλείται ο συντάκτης της αιτιολογικής έκθεσης! Αδήριτη ανάγκη μόνιμης και όχι προσωρινής ρύθμισης, είναι όσα επιτάσσει η προσφάτως αναθεωρηθείσα σχετική διάταξη του Συντάγματος (άρθρο 96 παρ. 5), η οποία εξουσιοδοτεί τον κοινό νομοθέτη να ρυθμίσει με εκτελεστικό νόμο (την ισχύ του οποίου θα ορίσει ρητά) την πληθώρα των προβλημάτων που αναδείχθηκαν και συσσωρεύτηκαν εδώ μια 25ετία κατά την λειτουργία  της στρατιωτικής δικαιοσύνης και όχι ξεχωριστά ένα-ένα, όπως εδώ επιχειρήθηκε ως πρακτική παλαιάς κοπής».

Τι ψήφισαν τα κόμματα του ελληνικού κοινοβουλίου

Από τα Πρακτικά της Βουλής  προκύπτει ότι η εν λόγω διάταξη 363 του νόμου που φέρει πλέον τον αριθμό 4700, ψηφίστηκε ως έχει κατά πλειοψηφία και ειδικότερα από: ΝΔ: Ναι, ΣΥΡΙΖΑ: Παρών, ΚΙΝΑΛ: Όχι, ΚΚΕ: Παρών, ΜΕΡΑ25: Ναι, Ελληνική Λύση: Παρών.

 

https://www.grtimes.gr