Τα εξοπλιστικά στο προσκήνιο

Ενόψει δύσκολων αλλά αναγκαίων αποφάσεων για την ενίσχυση του οπλοστασίου των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.) βρίσκεται η κυβέρνηση, μετρώντας τις δημοσιονομικές δυνατότητες της
χώρας, αλλά και την υπαρκτή απειλή στην Ανατολική Μεσόγειο. Στις επαφές του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, οι οποίες αφορούν και την ευρύτερη γεωπολιτική εκτίμηση της κατάστασης στην περιοχή, περιλαμβάνεται και το ζήτημα της απόκτησης δύο φρεγατών τύπου Belh@rra, γαλλικής ναυπήγησης. Οι διαπραγματεύσεις παρουσιάζουν κάποιες δυσκολίες, κυρίως λόγω του υψηλού τιμήματος για την Αθήνα (τρία δισ. ευρώ για δύο πλοία, με πρώτη παράδοση από το 2024 και έπειτα).
Στα θετικά των γαλλικών φρεγατών προσμετρείται το τεχνολογικό προβάδισμα που θα δώσουν στην Αθήνα έναντι όλων των χωρών της περιοχής, στα αρνητικά ότι η ναυπήγηση γίνεται εξ ολοκλήρου στη Γαλλία. Στα τέλη Ιουνίου καταρτίστηκε η τελική γαλλική πρόταση και εγκρίθηκε σε υπηρεσιακό επίπεδο, ωστόσο, όπως αναδείχθηκε και σε ρεπορτάζ της La Tribune, η Αθήνα αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό το πλάνο πληρωμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε τεχνικό επίπεδο η Αθήνα είχε καταλήξει ότι μπορεί να δίνει το πολύ 300 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Ωστόσο, ακόμα και με το συγκεκριμένο ποσό, ο προϋπολογισμός του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) θα βρίσκεται κάθε χρόνο στα όριά του. Στην συζήτηση με το Παρίσι, η Αθήνα αποδίδει πολύ σημαντική βαρύτητα (μεγαλύτερη απ’ ό,τι στα εξοπλιστικά καθαυτά) στην ποιότητα και την πραγματική δεσμευτικότητα που μπορεί να έχει μια συμφωνία αμυντικής συνδρομής ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία.
Προς το παρόν, φαίνεται ότι η Αθήνα έχει αποφασίσει πως εκείνο που προέχει είναι να παραμείνουν αξιόμαχες οι υπάρχουσες μονάδες του Π.Ν. και της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.), διότι αυτές είναι που θα αντιμετωπίσουν πιθανή τουρκική πρόκληση. Ως εκ τούτου προχωρούν ταχέως οι προμήθειες τορπιλών βαρέος τύπου και οι συμφωνίες για υποστήριξη οπλικών συστημάτων μαχητικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων. Από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας προχωρούν, επίσης, και τα αιτήματα του Π.Ν. για την προμήθεια UAV και drones που θα απονηώνονται από φρεγάτες, ύψους περίπου τεσσάρων εκατ. ευρώ. Για το Π.Ν. ως απόλυτη προτεραιότητα υποδεικνύεται η αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχει και αμερικανικό ενδιαφέρον, το οποίο περιλαμβάνει την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ του Π.Ν., από τη Λόκχιντ Μάρτιν και τη συνεργασία για ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών τύπου MMCS με χρονοδιάγραμμα παράδοσης όλων πριν από το 2025. Οι εργασίες αναβάθμισης των ΜΕΚΟ αλλά και η ναυπήγηση των νέων φρεγατών θα πραγματοποιηθούν, σε μια τέτοια περίπτωση, στα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Σε αυτή την περίπτωση το κόστος υπολογίζεται περί τα 4 δισ. ευρώ, με ανοιχτή την πιθανότητα συνεργασίας και με τα ναυπηγεία Σύρου για προμήθεια τεσσάρων κορβετών ισραηλινής σχεδίασης σε δεύτερη φάση. Προς το παρόν και αυτό το σενάριο βρίσκεται σε επίπεδο συζητήσεων. Βασικό πρόσωπο σε όλη αυτή τη συζήτηση εκ μέρους της Ελλάδας είναι ο υφυπουργός Δημοσιονομικής Πολιτικής Θόδωρος Σκυλακάκης, ο οποίος και παρακολουθεί τις δαπάνες των Ε.Δ., προσπαθώντας να εντοπίσει περιθώρια προώθησης των αιτημάτων που υπάρχουν. 


Βασίλης Νέδος