Ο Μιχάλης Μιχαήλ για την ελλειμματική κατάσταση στην πυρόσβεση

Συγκλονιστικά στοιχεία για την κατάσταση που επικρατεί στην πυρασφάλεια της χώρας δίνει με μια πολύωρη, πλην όμως πληρέστατη συνέντευξή του στο iEidiseis, ο Μιχαήλ Μιχαήλ, ανθυποπυραγός
ε.α. και στέλεχος του ΚΚΕ.
Με το πρώτο μέρος της συνέντευξής του ο Μιχαήλ Μιχαήλ, μεταξύ άλλων επισημαίνει:
- Από το 1993 μέχρι και τις μέρες μας υπήρξαν 245 ανθρώπινα θύματα, 7.075.939 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων, χιλιάδες κατεστραμμένες περιουσίες, ανυπολόγιστη καταστροφή σε αγροτικό και ζωικό κεφάλαιο και στις δημόσιες υποδομές
- Η κυβέρνηση επέλεξε φέτος όχι έγκαιρα αλλά μέσα στην αντιπυρική περίοδο να χορηγήσει σε 326 Ο.Τ.Α. τα «υπέρογκα» ποσά των 18.400.000 ευρώ και στις δασικές υπηρεσίες 4.454.105 ευρώ
- Στο Πυροσβεστικό Σώμα συνυπάρχουν αυτή την στιγμή τρείς κατηγορίες προσωπικού . Οι μόνιμοι πυροσβέστες αξιωματικοί και χαμηλόβαθμοι γενικών και ειδικών καθηκόντων που αριθμούν περί τους 11.141. Οι πενταετούς υποχρέωσης πυροσβέστες που είναι 2.669 και οι Εποχικοί πυροσβέστες με εξάμηνη απασχόληση που με τις 1.300 νέες προσλήψεις φθάνουν τους 2.500. Συνολικός αριθμός περί τους 16.310.
- Ένας αριθμός περί τους 1.400 και πλέον εκ των μόνιμων πυροσβεστών, στελεχώνουν από το 2017 τις 14 Πυροσβεστικές Υπηρεσίες των ιδιωτικών αεροδρομίων της Fraport και του Ελευθέριος Βενιζέλος και τα 11 Πυροσβεστικά Κλιμάκια των ιδιωτικών οδικών αξόνων και πάγια τα 7 πολεμικά αεροδρόμια, το κρατικό αεροδρόμιο Ηρακλείου και τους 6 Λιμενικούς Πυροσβεστικούς Σταθμούς. Συνολικά δηλαδή περί του 1.650 πυροσβέστες είναι εκτός επιχειρησιακού σχεδιασμού.
- Αν πάρουμε λοιπόν υπόψη ότι για το σύνολο των λειτουργικών αναγκών του Π.Σ. διατέθηκαν μόνο 272.000 ευρώ παραπάνω από τις πιστώσεις του 2019 και για τις δαπάνες συντήρησης, επισκευών και καυσίμων για έναν ταλαιπωρημένο στόλο 3.350 οχημάτων, που η μεγαλύτερη πλειοψηφία των οχημάτων του είναι πέραν τις 20ετίας είναι μειωμένες σε σχέση με το 2019 κατά 1.839.851 ευρώ τότε καταλαβαίνουμε για ποια προετοιμασία γίνεται λόγος

- Σήμερα υπάρχουν στον εθνικό εναέριο στόλο 11 CL 215 CANADER, 7 CL 415 CANADER και 19 PEZZETEL, σύμφωνα με δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων μόλις τα 9 CANADER θα είναι ετοιμοπόλεμα δηλαδή ακριβώς τα μισά , εκτός των PEZZETEL που κυρίως παίζουν ρόλο αναγνωριστικό και αντιμετώπισης στο πολύ αρχικό στάδιο των πυρκαγιών. Την ίδια ώρα αυξάνεται αντίστοιχα ο αριθμός ενοικίασης των ιδιωτικών εναέριων μέσων κατά 6 ελικόπτερά συνολικά και φυσικά και οι δαπάνες. Αφού από τα 9 μεσαίου τύπου ελικόπτερα τύπου Καμόφ και Μ8 και 6 βαρέως τύπου Έρικσον και Μ26 που είχαν ενοικιαστεί πέρυσι, φέτος αυξάνονται σε 12 τα μεσαίου τύπου και 9 τα βαρέως τύπου!!
ΤΟ Α ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΜΙΧΑΗΛ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
1. Με τι μέσα πάει να δώσει φέτος η Πυροσβεστική τη μάχη των πυρκαγιών κ. Μιχαήλ; Τι ελλείψεις υπάρχουν σε μέσα και προσωπικό; Μπορείτε να μας δώσετε ορισμένα βασικά στοιχεία;
Κύριε Σκουρή κατ αρχήν ευχαριστώ για την δυνατότητα που μου δίνετε να εκφράσω την γνώμη μου για ένα τόσο σημαντικό τομέα όπως είναι η πυρασφάλεια και η δασοπροστασία της χώρας. Ως πρώην εν ενεργεία πυροσβέστης και εκπρόσωπος των εργαζομένων από την 10ετία του 80, μέχρι και τις μέρες μας που είμαι πλέον στην αποστρατεία, έχω βιώσει, παρακολουθήσει αλλά και αντιπαλέψει όλες τις αρνητικές και κομβικές αλλαγές που χαρακτήρισαν την ασκούμενη πολιτική στον τομέα αυτό και σημάδεψαν δυστυχώς τον τόπο και τον λαό με τραγικά γεγονότα.
Επιτρέψτε μου όμως πριν αναφερθώ στα δεδομένα της φετινής αντιπυρικής περιόδου να μιλήσω για την γενικότερη κατάσταση που χαρακτηρίζει χρόνια τώρα την στάση των κυβερνήσεων απέναντι σε αυτό το σημαντικό ζήτημα για την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων αλλά και την προστασία του λαού, για να γίνει κατανοητό όταν μιλάμε για προετοιμασία και ετοιμότητα αντιπυρικής περιόδου τι ακριβώς εννοούμε.
Είναι γεγονός ότι κάθε χρόνο όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις δηλώνουν πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου ότι έχουν κάνει την σχετική προετοιμασία. Το πόσο έτοιμες ήταν αποδείχτηκε και στην μεγάλη καταστροφική πυρκαγιά στο ΜΑΤΙ, αλλά και σε όλες τις μεγάλες καταστροφικές πυρκαγιές προηγούμενων περιόδων από το 1993 μέχρι και τις μέρες μας.
Απλά η πυρκαγιά στο ΜΑΤΙ ήρθε ως αποτέλεσμα της διόγκωσης των προβλημάτων που έχουν δημιουργήσει συνειδητά οι κυβερνήσεις πάνω από μία 20ετία στο τομέα της δασοπροστασίας με την υποχρηματοδότηση, τις σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό , μέσα , υποδομές , την οργάνωση και την εκπαίδευση. Την ένταση και τις συνέπειες της ευνόησε η χωροταξική αναρχία που υπάρχει στην περιοχή όπως και σε πολλές άλλες περιοχές της χώρας μας. Το πλούσιο αντιδασικό νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει, διατηρείται και συνεχώς εμπλουτίζεται, με τελευταίο εγχείρημα τον Ν.4685/2020, δεν παύει να είναι ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες εκδήλωσης μεγάλων δασικών πυρκαγιών αφού ευνοεί τους εμπρησμούς για να επιτυγχάνεται η αλλαγή χρήσης γης και να βάζουν στο χέρι τον δασικό πλούτο της χώρας μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.
Το βασικότερο στοιχείο όμως που ευνοεί την δημιουργία , την ένταση και το καταστροφικό αποτέλεσμα μιας δασικής πυρκαγιάς είναι η παντελή έλλειψη προληπτικών παρεμβάσεων στα δασικά οικοσυστήματα με αντιπυρικές ζώνες, δασικούς δρόμους , αποψιλώσεις, καθαρισμό και διάνοιξη αγροτικών δρόμων, υδροδοτικά δίκτυα , υδατοδεξαμενές και την διαχείριση τους γενικότερα.
Κοντολογίς αυτού του μεγέθους η πυρκαγιά, με όλες αυτές τις καταστροφικές συνέπειες, από την στιγμή που συνυπήρχαν όλοι οι προαναφερόμενοι παράγοντες ήταν αναμενόμενη και θέμα χρόνου.
Η μεταφορά της δασοπυρόσβεσης
Δεν μίλησα τυχαία όμως για συνειδητή επιλογή όλων των κυβερνήσεων στην συστηματική αποσάθρωση της δασοπροστασίας.
Κομβικό κριτήριο για να το κατανοήσει κανείς αυτό, είναι η επικίνδυνη και αντιεπιστημονική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης Σημίτη το 1998 να μεταφέρει την δασοπυρόσβεση στο Π.Σ. , αποκόβοντας την κατ εξοχή αρμόδια υπηρεσία που είναι η Δασική υπηρεσία με τους εκατοντάδες επιστήμονες της. Σημειωτέον ότι η επιλογή αυτή έγινε για καθαρά δημοσιονομικούς λόγους από την παράλληλη λειτουργία δύο υπηρεσιών για την καταστολή ( Π.Σ. και Δασική Υπηρεσία ) κατά δήλωση του τότε πρωθυπουργού και σε αντίθεση με ότι προέβλεπε το ομόφωνο πόρισμα της διακομματικής επιτροπής της βουλής το 1992.
Αποκόπηκε δηλαδή η πρόληψη από την καταστολή και αυτό το πλήρωσε στην πορεία ακριβά ο λαός με πρώτο ορατό αποτέλεσμα τις πυρκαγιές της 1ης αντιπυρικής περιόδου μετά τον νέο σχεδιασμό του 1998, με 929.010 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων και 5 νεκρούς πυροσβέστες που κλήθηκαν να σηκώσουν στην πλάτη τους όλο το βάρος των ελλείψεων σε μέσα και προσωπικό με αποτέλεσμα από την χρονιά εκείνη και κάθε χρόνο σχεδόν να καταγράφονται θανατηφόρα ατυχήματα στις τάξεις του Π.Σ.
Η επιλογή αυτή της κυβέρνησης Σημίτη παρά τα τραγικά αποτελέσματα των επόμενων αντιπυρικών περιόδων που ακολούθησαν δεν αμφισβητήθηκε από καμία άλλη κυβέρνηση , οι οποίες συνέχισαν σε αυτή την επικίνδυνη κατεύθυνση που κορυφώθηκε το 2007 και το 2018 με την καταστροφή στις δύο αυτές αντιπυρικές περιόδους με 1.582.984 καμένων στρεμμάτων δασικής γης και τον τραγικό θάνατο 191 συνολικά ανθρώπων συμπεριλαμβανομένου 9 πυροσβεστών και 2 πιλότων .
Έχει μία σημασία να υπενθυμίσω ότι μέσα σε αυτήν καταστροφική ομοψυχία όλων των αστικών κομμάτων εξουσίας, υπήρχε και μία αντίθετη άποψη και στάση αυτή του ΚΚΕ .
Το ΚΚΕ με γνώμονα την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων και του λαού συντάχθηκε με το πόρισμα της διακομματικής το 1992 το οποίο με ευθύνη όλων των κομμάτων εξουσίας ποτέ δεν υλοποιήθηκε . Πράττοντας όμως πολύ ορθά, γεγονός που κρίνεται και εκ του αποτελέσματος, διαφώνησε και διαχώρισε την θέση του από όλες τις υπόλοιπες πολιτικές επιλογές που έφεραν τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα.
Θα θυμίσω επίσης ότι λίγο πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου του 2018 και την εκδήλωση του ασύλληπτου σε μέγεθος ολέθριου γεγονότος με τους 102 νεκρούς συνανθρώπους μας, το ΚΚΕ έχοντας πλέον συγκεντρώσει πολύτιμη πείρα από την 20ετή εφαρμογή των αντιδασικών επιλογών, διοργάνωσε σχετική εκδήλωση για την πυρασφάλεια και την δασοπροστασία, ακριβώς για να εκφράσει την ανησυχία του και να ευαισθητοποιήσει το λαϊκό κίνημα ώστε να διεκδικήσει καλύτερη οργάνωση της πυροπροστασίας και της δασοπροστασίας. Το τελικό συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις ειδικών επιστημόνων και στελεχών των εμπλεκόμενων φορέων και την εισήγηση του Γενικού Γραμματέα του κόμματος, ήταν ότι εξ αιτίας των αντιδασικών πολιτικών που εφαρμόζονται υπάρχουν όλα εκείνα τα στοιχεία που ευνοούν την εκδήλωση τέτοιου μεγέθους καταστροφών. Δυστυχώς μέσα σε διάστημα δύο μηνών επιβεβαιώθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο.
-Και με την πρόληψη τι γίνεται;
Το κυριότερο όμως στοιχείο που συμβάλει στην δημιουργία και την ένταση των δασικών πυρκαγιών είναι η απουσία της πρόληψης. Αν λοιπόν θέλουμε να μιλήσουμε για την προετοιμασία μιας αντιπυρικής περιόδου και το λέω καλοπροαίρετα αυτό κύριε Σκουρή, είναι να μιλήσουμε για το ποιες ενέργειες έκανε η κυβέρνηση για το ζήτημα της πρόληψης και στην συνέχεια για τις ΅ επιδόσεις ΅ της στην προετοιμασία για την καταστολή.
Εδώ λοιπόν μπαίνει ένα ερώτημα.
Γνωρίζουν οι εκάστοτε κυβερνώντες ότι η πρόληψη είναι το κυριότερο στοιχείο που αν έχεις πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα με σωστή διαχείριση των δασικών οικοσυστημάτων, με δημιουργία αντιπυρικών ζωνών, με διάνοιξη και συντήρηση δασικών και αγροτικών δρόμων , με συστηματική και έγκαιρη αποψίλωση, με τοποθέτηση υδατοδεξαμενών κ.λ.π. θα χρειαστείς πολύ λιγότερα κατασταλτικά μέσα και μέτρα;
Η απάντηση με βεβαιότητα είναι ότι το γνωρίζουν.
Το 2ο ερώτημα που μπαίνει είναι, αφού το γνωρίζουν γιατί επιλέγουν χρόνια τώρα να χρηματοδοτούν την πρόληψη με το 0,035% του προϋπολογισμού, δηλαδή με λίγες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, όταν πρέπει να σχεδιάσεις και να παρέμβεις στο 65% περίπου των εδαφών της χώρας που αποτελούνται από δασικές εκτάσεις, περιαστικά δάση, άλση κ.λ.π. αν θέλεις πράγματι να προστατεύσεις τα δασικά οικοσυστήματα και κατ επέκταση τα αστικά κέντρα που γειτνιάζουν με αυτά;
Η απάντηση είναι ότι δεν τους ενδιαφέρει και αυτό έχει αποδειχτεί στην πράξη και ειδικά μετά την πυρκαγιά στο ΜΑΤΙ που καλοπροαίρετα θα περίμενε κάνεις μετά μάλιστα και από τις δακρύβρεκτες δηλώσεις τους στα ΜΜΕ για το κακό που μας βρήκε ότι κάτι παραπάνω θα έκαναν.
Ο λόγος που δεν τους ενδιαφέρει είναι ότι μέσα από πολιτικές αποσάθρωσης και συρρίκνωσης της δασοπροστασίας, οι καταστροφές που δημιουργούνται ακόμη και αν έχουν ΅ παράπλευρες ΅ ανθρώπινες απώλειες, απλά αξιοποιούνται για να επιταχύνονται οι διαδικασίες παραχώρησης, διαχείρισης , κατοχής και αξιοποίησης δασικών οικοσυστημάτων στο μεγάλο επιχειρηματικό κεφάλαιο και παράλληλα να αποκόβουν από τον κεντρικό σχεδιασμό και την ευθύνη χρηματοδότησης τον τομέα της πυροπροστασίας, με μεταφορά αρμοδιοτήτων σε δήμους, ΜΚΟ , εθελοντές και ιδιώτες και την μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της.
Αυτό έγινε μετά την πυρκαγιά στο ΜΑΤΙ. Την αξιοποίησαν από κοινού κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση για να προχωρήσουν πλέον ως κόμματα εξουσίας με πιο γρήγορους ρυθμούς τον σχεδιασμό που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ από το 1998.
Ο νόμος 4662/2020 συμπυκνώνει μέσα στις διατάξεις του όλες εκείνες τις πτυχές που ευνοούν την εμπορευματοποίηση την πυρασφάλειας. Την ιδιωτικοποίηση τομέων της που ήδη ξεκίνησε εδώ και χρόνια με τα εναέρια μέσα που αξιοποιούνται σε βάρος του εθνικού εναέριου στόλου που σκόπιμα αφέθηκε στην μοίρα του , χωρίς καμία προσπάθεια εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του . Την ανταποδοτικότητα αφού πλέον μεταφέρουν με πιο ολοκληρωμένο τρόπο αρμοδιότητες πυρασφάλειας και δασοπροστασίας στους Δήμους και τις Περιφέρειες.
Να σας θυμίσω ότι το ΚΚΕ από εκείνη την περίοδο τον Αύγουστο του 2018, ιχνηλατώντας της αντιδράσεις τους και γνωρίζοντας πολύ καλά το αμαρτωλό παρελθόν και τους επικίνδυνους σχεδιασμούς τους , είχε προαναγγείλει στον ελληνικό λαό να μην δείξουν καμία εμπιστοσύνη στα μεγάλα και ψεύτικα λόγια, γιατί θα αξιοποιήσουν και αυτήν την καταστροφή για να επιταχύνουν αυτούς ακριβώς τους σχεδιασμούς. Για μία ακόμη φορά δυστυχώς επιβεβαιώθηκε, όταν τελικά έφερε για ψήφιση η κυβέρνηση της Ν.Δ. τον Νόμο 4662/2020!
Απλά η σημερινή κυβέρνηση πρόλαβε να ολοκληρώσει ότι δεν πρόλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ λόγω εκλογών , η οποία είχε κάνει έναν παρόμοιο νομοθετικό σχεδιασμό αξιοποιώντας μάλιστα μελέτη ιδιωτικής εταιρίας και όχι το τεράστιο και αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό που διαθέτουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους.
Είχαν ανοίξει τον δρόμο από το 1998 με τον Ν. 2612/1998 που πέρασε η καταστολή στο Π.Σ. προβλέποντας ότι για την ίδρυση πυροσβεστικών κλιμακίων απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παραχώρηση από τους δήμους κτιριακών εγκαταστάσεων και η συντήρησης τους. Το 2011 με τον Ν.4029/2011 που προβλέπει ίδρυση εθελοντικών πυροσβεστικών σταθμών με πλήρη ευθύνη των δήμων για τις κτιριακές εγκαταστάσεις, την στελέχωση με εθελοντές , την προμήθεια πυροσβεστικών οχημάτων , πυροσβεστικού εξοπλισμού κ.λ.π. . Ήδη έχουν δημιουργηθεί περί τους 20 τέτοιους σταθμούς.
Για την χρηματοδότηση του κεντρικού μηχανισμού και των ελλείψεων που παρουσιάζουν τομείς της πυροπροστασίας όπως το Π.Σ., τα εναέρια μέσα κ.λ.π., θυμηθείτε αμέσως μετά την καταστροφή στο ΜΑΤΙ, την πρόταση που έκανε ο σημερινός πρωθυπουργός στον τότε πρωθυπουργό, να αποταθούν από κοινού για δωρεές στο ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος !
Δηλαδή να πειστεί ο λαός ότι δεν υπάρχει σωτηρία από την κρατική παρέμβαση , το κράτος δεν είναι σε θέση να χρηματοδοτήσει κανένα ουσιαστικό πρόγραμμα ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού για την προστασία του λαού και των δασών , παρ ότι διαθέτει δισεκατομμύρια για την προστασία των τραπεζών ( βλ. ανακεφαλαιώσεις ) και των επενδυτικών - αναπτυξιακών προγραμμάτων των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και φυσικά για νατοϊκούς εξοπλισμούς και επεμβάσεις.
Δηλαδή πάνω στις στάχτες , στα συντρίμμια και στα πτώματα που δημιούργησαν οι εγκληματικές πολιτικές που υπηρέτησαν τόσα χρόνια , έχτιζαν μέσα από τους ψευτοκαυγάδες τους αμέσως μετά τον όλεθρο, ο καθένας με τον τρόπο του για να ρίξουν για ακόμη μία φορά στάχτη στα μάτια του λαού την επόμενη κίνηση.
Αυτό πλέον έχει πάρει σάρκα και οστά με τις φιέστες που στήνουν καθημερινά σε χώρους πυροσβεστικών υπηρεσιών , σε Μ.Μ.Ε. , όπως και η πρόσφατη στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος με την παρουσία και του πρωθυπουργού, από την προσφορά που μπορεί να κάνει κάποιος με μία σακούλα Π.Χ. με αντισηπτικά μέχρι και τα 20 πυροσβεστικά οχήματα που δώρισε γνωστή εταιρεία.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αμέσως μετά την πυρκαγιά στο ΜΑΤΙ αφού αρχικά στοχοποίησε την αυθαίρετη δόμηση, στην πορεία προσπάθησε με την εξαίρεση του τρικ των οικιστικών πυκνώσεων να την νομιμοποιήσει και μάλιστα μέσα στις δασικές εκτάσεις. Δημιούργησε παράλληλα ένα επικοινωνιακό κλίμα με τα κατά παραγγελία συμπεράσματα της επιτροπής των σοφών με επικεφαλή των Γερμανό καθηγητή Γιόχαν Γκεοργκ Γκολντάμερ , όπου αναφέρονταν εκτός των άλλων και η έλλειψη των προληπτικών παρεμβάσεων στα δάση καθώς και ότι οι δασικές πυρκαγιές ευνοούνται από το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο, αλλά στην πράξη όμως δεν χρηματοδότησε κανένα ουσιαστικό σχεδιασμό για την προληπτική παρέμβαση στα δασικά οικοσυστήματα και διατήρησε αυτούσιο το νομοθετικό πλαίσιο. Το μόνο συμπέρασμα της επιτροπής που αξιοποίησε ήταν ότι η διεθνής πείρα διδάσκει πως τα ιδιωτικά δάση προστατεύονται καλύτερα από τα κρατικά! Ένα σκόπιμα αυθαίρετο συμπέρασμα, που αν το συγκρίνει κανείς, με την κατάληξη και τις συνέπειες που έχουν οι καταστροφικές δασικές πυρκαγιές κάθε χρόνο από την Αμερικανική Ήπειρο ( Καλιφόρνια , Βραζιλία ), την Αυστραλία μέχρι και την Νότια Ευρώπη ( Γαλλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία), διαπιστώνει απλά ότι η αιτία για όλες αυτές τις καταστροφές είναι ακριβώς η ίδια. Αποδυνάμωση των αρμόδιων κρατικών μηχανισμών πυροπροστασίας και υποχρηματοδότηση τους, με παράλληλη παράδοση τομέων της καθώς και μεγάλων δασικών εκτάσεων με διάφορες μορφές στο επιχειρηματικό κεφάλαιο.
Η άποψη αυτή φυσικά βρήκε την θέση της στην εκπόνηση από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ του σχεδίου στρατηγικής για τα δάση, όπου άφηνε χώρο για ακόμη μεγαλύτερη παραχώρηση στους επιχειρηματικού ομίλους μεγάλων δασικών εκτάσεων για αξιοποίηση και διαχείριση.
Στα συμπεράσματα όμως της επιτροπής υπήρχε και η επιβεβαίωση για τον καταλυτικό ρόλο που έπαιξε στην εκδήλωση μεγάλων πυρκαγιών ο προαναφερόμενος διαχωρισμός καταστολής από την πρόληψη κάτι που για 20 χρόνια πάλευε το αγωνιστικό συνδικαλιστικό κίνημα μέσα στις τάξεις του Π.Σ. και της Δασικής Υπηρεσίας να αναδείξει και όπως προείπα από τα πολιτικά κόμματα μόνο το ΚΚΕ .
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αφήνοντας στο απυρόβλητο τόσο ως αντιπολίτευση όσο και ως κυβέρνηση σήμερα όλα τα παραπάνω, δαιμονοποίησε με την βοήθεια ΜΜΕ σκόπιμα ως βασική αιτία της καταστροφής στο ΜΑΤΙ τον τρόπο διαχείρισης του συμβάντος, καταλογίζοντας ευθύνες σε πολιτικά και επιχειρησιακά όργανα. Σ αυτή την κατεύθυνση την Πέμπτη 11 Ιούνη πραγματοποιήθηκε έφοδος στις εγκαταστάσεις της Πυροσβεστικής στο Χαλάνδρι από αστυνομικούς της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος κατ’ εντολή του Ανακριτή που χειρίζεται την υπόθεση της τραγωδίας στο Μάτι. Επίσης δόθηκε εντολή στην Αστυνομία να κατασχέσει από το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος στο Χαλάνδρι το καταγραφικό μηχάνημα του Κέντρου Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας. Ταυτόχρονα με την έρευνα στο Χαλάνδρι πραγματοποιήθηκε και δεύτερη έρευνα των αστυνομικών στις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Πληροφορικής της Πυροσβεστικής στο Μοσχάτο.
Πόσο κόστισαν
Δηλαδή με λίγα λόγια κύριε Σκουρή αφήνονται στο απυρόβλητο όλες οι μέχρι σήμερα πολιτικές συστηματικής αποσάθρωσης της δασοπροστασίας και της εμπορευματοποίησης των δασικών οικοσυστημάτων, που συνδυαστικά είναι οι κύριες αιτίες που δημιούργησαν από το 1993 μέχρι και τις μέρες μας 245 ανθρώπινα θύματα, 7.075.939 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων, χιλιάδες κατεστραμμένες περιουσίες, ανυπολόγιστη καταστροφή σε αγροτικό και ζωικό κεφάλαιο και στις δημόσιες υποδομές και στοχοποιούνται ως εξιλαστήρια θύματα υπηρεσιακοί παράγοντες για όποια λάθη πιθανόν έκαναν μέσα στο γενικό μπάχαλο που προκαλούν σε παρόμοιες περιπτώσεις όλες αυτές οι πάγιες ελλείψεις και παθογένειες ως συνέπεια των εγκληματικών πολιτικών που εφαρμόστηκαν διαχρονικά.
Συμπερασματικά λοιπόν για να αναφερθώ και στο κύριο σκέλος της ερώτησης σας οι όποιες παρεμβάσεις σε κατασταλτικό επίπεδο δεν έχουν καμία ιδιαίτερη αξία από την στιγμή που δεν υπάρχει πραγματική πολιτική διάθεση και έγνοια για να δομηθεί ένας ενιαίος φορές δασοπροστασίας ενταγμένος στα πλαίσια της Πολιτικής Προστασίας με αποκλειστική ευθύνη του κράτους και των αρμόδιων υπηρεσιών του όπως είναι η Δασική Υπηρεσία και το Π.Σ. συνεπικουρούμενες από τους ΟΤΑ , την ΕΛΑΣ , το Ε.Σ.Υ., αρμόδιους επιστημονικούς φορείς , τους εθελοντές κ.λ.π. με διακριτούς τους ρόλους του καθενός φορέα, με την απαραίτητη χρηματοδότηση και με κύριο βάρος στην πρόληψη.
Αν έδιναν οι κυβερνήσεις για την οργάνωση της πυρασφάλειας και της δασοπροστασίας και γενικότερα για την πολιτική προστασία που αφορά την ασφάλεια εκατομμυρίων πολιτών και δασικών εκτάσεων αλλά και την διαχείριση τους προς όφελος του ελληνικού λαού , το ¼ τουλάχιστον από τα κονδύλια που διαθέτουν κάθε χρόνο για τους νατοϊκούς εξοπλισμούς και τις επεμβάσεις σε βάρος ανεξάρτητων κρατών των 4 και πλέον δις ευρώ, πιστέψτε με δεν θα βίωνε ο λαός και ο τόπος μας τα δεινά που έχει υποστεί από τις καταστροφικές δασικές πυρκαγιές και όχι μόνο από αυτές.
Είναι όμως θέμα προτεραιοτήτων όπως αντιλαμβάνεστε για τα κόμματα εξουσίας χωρίς καμία εξαίρεση. Στο δίλημμα χρηματοδότηση προγραμμάτων και εξοπλισμών που διαλύουν κράτη και σκοτώνουν λαούς γιατί αυτό κάνουν το ΝΑΤΟ και η ΗΠΑ ή χρηματοδότηση της πυρασφάλεια και της δασοπροστασίας που αφορά την προστασία του λαού μας, όλοι τους έχουν επιλέξει χωρίς κανένα βάρος στην συνείδηση τους το πρώτο. Και όπως προανέφερα έχουν αφήσει το ζήτημα της κάλυψης των αναγκών για την δασοπροστασία της χώρας στην φιλανθρωπία των μεγάλων οικονομικών παραγόντων της χώρας!
Αθωράκιστα τα δασικά οικοσυστήματα
Με δεδομένο λοιπόν ότι η κυβέρνηση άφησε ακόμη μία αντιπυρική περίοδο αθωράκιστα τα δασικά οικοσυστήματα από τις απαραίτητες προληπτικές παρεμβάσεις, από την στιγμή που επέλεξε όχι έγκαιρα αλλά μέσα στην αντιπυρική περίοδο να χορηγήσει σε 326 Ο.Τ.Α. το “ υπέρογκα ” ποσά των 18.400.000 ευρώ και στις δασικές υπηρεσίες 4.454.105 ευρώ και κατά συνέπεια τα δάση μας συνεχίζουν να αποτελούν μια συμπαγή καύσιμη μάζα με όλο το σύμπλεγμα των περιαστικών δασών, τα άλση , των αγροτικών εκτάσεων και των ακαθάριστων δημόσιων και ιδιωτικών οικοπεδικών χώρων, ας δούμε ποια είναι η κατάσταση σήμερα σε γενικές γραμμές στον τομέα της καταστολής.
Το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση ανακοινώνει σε κάθε ευκαιρία ότι έχει κάνει τον κατάλληλο σχεδιασμό για την νέα αντιπυρική περίοδο. Επικαλείται αριθμητικά νούμερα και σχεδιασμούς που δυστυχώς για αυτήν και τον λαό έχουν μια δεύτερη ανάγνωση απ ότι η ίδια θέλει να προσδώσει.
Κατ΄ αρχήν μην μας διαφεύγει ότι το Π.Σ. έχει μία στρατιωτικού τύπου οργάνωση και δομή που είναι κατάλοιπο της χούντας, αλλά βολεύει τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις να το διατηρούν σε αυτήν την κατάσταση, για να περιορίζουν τα εργασιακά δικαιώματα των πυροσβεστών μέσα από ένα αναχρονιστικό και αντιδραστικό πλαίσιο εσωτερικού κανονισμού. Το κυριότερο όμως είναι ότι τους εξυπηρετεί η στρατιωτικοποιησή του για να το ενσωματώνουν σε κατασταλτικούς σχεδιασμούς. Μετά από πολλά χρόνια σχετικής νηνεμίας αφού παλαιότεροι αγωνιστές πυροσβέστες, αρνούνταν συστηματικά να ρίχνουν νερό σε διαδηλωτές, να σπάνε λουκέτα σε καταλήψεις κ.λ.π. και πέτυχαν με τους αγώνες τους το κατάλοιπο της χούντας να πάρει τέλος, με τον νέο νόμο όμως τον 4662/2020 όπου από τις διατάξεις του προβλέπεται η οπλοφορία σημαντικού αριθμού πυροσβεστών με προανακριτικά καθήκοντα.
Η εμπλοκή του Π.Σ. μέσω του μηχανισμού της πολιτικής προστασίας σε Νατοϊκούς σχεδιασμούς. Η συνεργασία του με την Europol, η κυβέρνηση άρχισε να αξιοποιεί τους πυροσβέστες για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών σε νησιά του βορείου Αιγαίου και τον Έβρο, καθώς και σε ελέγχους πολιτών για τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του Κοροναΐου. Η κυβέρνηση λοιπόν έδειξε πολύ νωρίς ποιες είναι οι πραγματικές της προτεραιότητες για το Πυροσβεστικό Σώμα. Όχι φυσικά αυτές που απαιτούν οι σύγχρονες συνθήκες και οι ανάγκες της πυροπροστασίας για την δημιουργία ενός άρτια οργανωμένου, στελεχωμένου με μόνιμο προσωπικό και όχι με μερικής απασχόλησης που θα εργάζονται με ανθρώπινες συνθήκες εργασίας και πλήρες εξοπλισμένου μηχανισμού με σύγχρονα μέσα .
Η διατήρηση όμως της στρατιωτικοποιήσης του Π.Σ. και η εμπλοκή του κατά περιόδους ως κατασταλτικός μηχανισμός, δεν βοήθησε για πολλές δεκαετίες το Π.Σ. να εκσυγχρονιστεί στα πλαίσια των σύγχρονων απαιτήσεων και αναγκών στον τομέα της πυρασφάλειας ως μια καθαρά κοινωνικού προσανατολισμού υπηρεσία. Αποτέλεσε αποδεδειγμένα πραγματική τροχοπέδη στην αποτελεσματικότητα του, από την στιγμή που η δομή του συντονισμού σε επιτελικό επίπεδο, βασίζεται στην άνωθεν διαταγή και όχι στην επιστημονική γνώση και τεκμηρίωση. Δεν είναι τυχαίο που από τους 212 περίπου επιστήμονες δασολόγους και δασοπόνους καθώς και τους δεκάδες άλλους επιστήμονες κατόχους μεταπτυχιακών, διδακτορικών και με πλούσιο ερευνητικό έργο, που έχουν προσληφθεί στο Π.Σ. η συντριπτική τους πλειοψηφία μένουν αναξιοποίητοι και παραμένουν γενικών καθηκόντων πυροσβεστικοί υπάλληλοι.
-Ποια είναι λοιπόν η κατάσταση σήμερα;
Ας μιλήσουμε λοιπόν αρχικά σε επίπεδο προσωπικού ποια είναι η σημερινή κατάσταση.
Στο Π.Σ. συνυπάρχουν αυτή την στιγμή τρείς κατηγορίες προσωπικού . Οι μόνιμοι πυροσβέστες αξιωματικοί και χαμηλόβαθμοι γενικών και ειδικών καθηκόντων που αριθμούν περί τους 11.141. Οι πενταετούς υποχρέωσης πυροσβέστες που είναι 2.669 και οι Εποχικοί πυροσβέστες με εξάμηνη απασχόληση που με τις 1.300 νέες προσλήψεις φθάνουν τους 2.500. Συνολικός αριθμός περί τους 16.310.
Δεν υπάρχει λόγος να αναφερθούμε στα κενά μόνιμου προσωπικού σύμφωνα με την οργανική δύναμη που προβλέπεται, για τον λόγο ότι οι κυβερνήσεις φρόντισαν με νομοθετικές αλχημείες να εξαφανίσουν ένα μεγάλο μέρος τους , αλλά το ουσιαστικότερο είναι ότι διατηρούν ένα παμπάλαιο οργανόγραμμα που έχει την βάση του από την δεκαετία του 70 και το οποίο φυσικά απέχει κατά πολύ από τις σημερινές πραγματικές ανάγκες σε μόνιμο προσωπικό.
Με αυτόν λοιπόν τον αριθμό πυροσβεστών όλων των κατηγοριών υπερηφανεύεται η κυβέρνηση ότι πάει στην νέα αντιπυρική περίοδο για πρώτη φορά στην ιστορία του Π.Σ. όπως με μεγάλη ικανοποίηση αναγγέλλουν.
Ας δούμε όμως που κρύβεται η πραγματικότητα και αν είναι τα δεδομένα πράγματι αισιόδοξα ή όχι.
Κατ αρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν εμπλέκεται όλος αυτό ο αριθμός των πυροσβεστών στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της αντιπυρικής περιόδου γεγονός που το αποκρύπτει σκόπιμα η κυβέρνηση.
Ένας αριθμός περί τους 1.400 και πλέον εκ των μόνιμων πυροσβεστών, στελεχώνουν από το 2017 τις 14 Πυροσβεστικές Υπηρεσίες των ιδιωτικών αεροδρομίων της Fraport και του Ελευθέριος Βενιζέλος και τα 11 Πυροσβεστικά Κλιμάκια των ιδιωτικών οδικών αξόνων και πάγια τα 7 πολεμικά αεροδρόμια, το κρατικό αεροδρόμιο Ηρακλείου και τους 6 Λιμενικούς Πυροσβεστικούς Σταθμούς. Πρέπει να πάρουμε υπόψη μας ότι και ένας σημαντικός αριθμός δεκάδων πυροσβεστών στελεχώνουν επιτελικές κι υποστηρικτικές υπηρεσίες όπως συνεργεία, επικουρικά ταμεία, ειδικές υπηρεσίες κ.λ.π. που φυσικά προσφέρουν έργο στο αντικείμενο τους, αλλά δεν πρέπει να προσμετρηθούν στο σύνολο του επιχειρησιακού σχεδιασμού. Επίσης και από την υπηρετούσα δύναμη των πυροσβεστικών υπηρεσιών στις ΒΙ.ΠΕ δεν επιτρέπεται σε επίπεδο βάρδιας να αξιοποιείτε όλο το προσωπικό έξωθεν των ορίων των Βιομηχανικών ζωνών.
Συνολικά δηλαδή περί του 1.650 πυροσβέστες είναι εκτός επιχειρησιακού σχεδιασμού. Λάβετε υπόψη σας ότι η πρόταση που έχει γίνει χρόνια πριν για διαχωρισμό του διοικητικού με τον επιχειρησιακό τομέα και που θα βοηθούσε όλοι οι εκπαιδευμένοι μόνιμοι πυροσβεστικοί υπάλληλοι να αξιοποιούνται στην μάχιμο υπηρεσία και στις διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες να προσλαμβάνονταν πολιτικό προσωπικό ή να προέρχεται από μετατάξεις άλλων υπηρεσιών, παρ ότι έγινε αποδεκτή δεν υλοποιήθηκε ποτέ.
Σημειωτέον ότι ήδη το 7,81% των υπηρεσιών δηλαδή 25 πυροσβεστικές δομές λειτουργούν για τα ιδιωτικά συμφέροντα που εκμεταλλεύονται τα περιφερειακά αεροδρόμια και τους οδικούς άξονες και κατά κάποιο τρόπο αν λάβουμε υπόψη μας ότι και οι 9 ΒΙ.ΠΕ δεσμεύουν ως προς το επιχειρησιακή τους εμπλοκή δυνάμεις για την επιτήρηση της ασφάλειας των ιδιωτικών βιομηχανικών μονάδων, τότε το ποσοστό αυξάνεται σε 10,33% . Κι αυτό είναι μόνο η αρχή, γιατί μέσα από τον νέο νόμο 4662/2020 προβλέπεται να επεκταθεί η εμπορευματοποίηση της πυρασφάλειας έναντι οικονομικού αντιτίμου και δωρεών στα υπο ιδιωτικοποίηση λιμάνια, τα νέα περιφερειακά αεροδρόμια που θα δημιουργηθούν καθώς και στις εγκαταστάσεις μεταφοράς φυσικού αερίου.
Συνέπεια αυτής της πολιτικής εμπορευματοποίησης που εγκαινιάστηκε αρχικά με το αεροδρόμιο Βενιζέλος συμφερόντων Hochtief ένα στοιχείο που πρέπει να πάρουμε υπόψη μας για τις αρνητικές συνέπειες που ήδη δημιουργήθηκαν αρχής γενομένης από την αντιπυρική περίοδο του 2017 είναι η αποδυνάμωση του επιχειρησιακού σχεδιασμού για τις ιδιωτικών συμφερόντων πυροσβεστικές υπηρεσίες από αξιόμαχο μόνιμο προσωπικό περί των 700 πυροσβεστών. Η αποδυνάμωση αυτή έπαιξε σημαντικό ρόλο από την πρώτη χρονιά στην δραματική εξέλιξη των μεγάλων πυρκαγιών στα Ιόνια Νησιά το καλοκαίρι του 2017 και στις μεγάλες πυρκαγιές της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής το 2018, με αποκορύφωμα τα τραγικά αποτελέσματα στο ΜΑΤΙ.
Αυτά όμως τα στοιχεία σκόπιμα δεν σχολιάζονται για να μην στοχοποιηθούν οι αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις του ελληνικού δημοσίου με τους επιχειρηματικούς ομίλους που παραμένουν μέχρι και σήμερα επτασφράγιστο μυστικό. Μόνο ο πρώην υπουργός ο κύριος Τόσκας, υποχρεώθηκε να παραδεχτεί την αποδυνάμωση του επιχειρησιακού σχεδιασμού του Π.Σ. από αυτούς τους 700 πυροσβέστες, σε δηλώσεις που έκανε σε δημοσιογραφικό όργανο τον Αύγουστο του 2017, συνέπεια σχετικών δημοσιευμάτων που αναφέρονταν σε καταγγελία της παράταξης Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης Πυροσβεστών για τις μεγάλες καταστροφικές πυρκαγιές στην Κεφαλονιά και την Ζάκυνθο.
Άρα λοιπόν μειώνεται ο όγκος των εμπλεκομένων πυροσβεστών στον επιχειρησιακό σχεδιασμό στους 14.650 περίπου.
Ας πάρουμε υπόψη ότι οι 1.300 νεοπροσλαμβανόμενοι εποχικοί πυροσβέστες με το Π.Δ. 51/2020 προσλήφθηκαν μέσα στην αντιπυρική περίοδο και δεν διαθέτουν καμία σχετική εμπειρία ούτε ουσιαστική εκπαίδευση και μάλιστα προορίζονται για την στελέχωση των 80 εποχικών κλιμακίων με ότι συνεπάγεται αυτό για την ουσιαστική συμβολή τους στην αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού και την προσωπική τους ασφάλεια. Οι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης για την μεγάλη συμβολή που θα έχουν οι προσλήψεις των νέων εποχικών και η ίδρυση των εποχικών κλιμακίων στην αποτελεσματικότητα του φετινού σχεδιασμού της σηκώνει αμφισβήτηση για συγκεκριμένους λόγους που θα αναφέρω παρακάτω.
Από το προσωπικό λοιπόν των 14.650 περίπου πυροσβεστών που δύναται να αξιοποιηθεί στον επιχειρησιακό σχεδιασμό, ήδη εκτός των μετακινούμενων με μεταθέσεις που ανακοινώθηκαν πρόσφατα, αναμένεται να μετακινηθούν επιπλέον με αποσπάσεις και μετακινήσεις άγνωστος αριθμός μέχρι στιγμής πυροσβεστών, παρ ότι είμαστε σχεδόν δύο μήνες από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, για να επανδρώσουν τα 13 πεζοπόρα τμήματα σε επίπεδο περιφερειών, στις 2 αερομεταφερόμενες ομάδες με έδρα την Σάμο και τον Άραξο, το μηχανοκίνητο τμήμα ΜΕΤΠΕ με έδρα την Ελευσίνα και τα 80 εποχικά κλιμάκια.
Αν υποθέσουμε ότι ακόμη και για την στοιχειώδη στελέχωση των 96 συνολικά δομών που δημιουργούνται για την αντιπυρική περίοδο θα χρειαστεί ένας αριθμός περίπου 1.700 πυροσβεστών, το υπόλοιπο προσωπικό που μένει να στελεχώσει σε σταθερή βάση τις 270 περίπου μάχιμες υπηρεσίες του Π.Σ συμπεριλαμβανομένου των 8 ΕΜΑΚ και των εθελοντικών πυροσβεστικών σταθμών δεν είναι εφικτό να λειτουργήσουν αποτελεσματικά, αν δεν ξεχάσει το προσωπικό αυτών των υπηρεσιών τι θα πει ελεύθερος χρόνος, ρεπό και άδειες , όπως γίνεται χρόνια τώρα και ιδιαίτερα πέρυσι σε μεγάλη κλίμακα με ανταμοιβή όχι οικονομική αποζημίωση αλλά χρωστούμενα ρεπό.
Το αποτέλεσμα λοιπόν το οποίο δύναται να προκύψει από την στιγμή που αναπτύσσεται ένας τέτοιων διαστάσεων σχεδιασμός με την δημιουργία 82 νέων πυροσβεστικών δομών, ο οποίος βασίζεται αποκλειστικά στην διασπορά του υπάρχοντος προσωπικού χωρίς προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, με την όποια ενίσχυση προσφέρουν οι 1.300 άπειροι και ανεκπαίδευτοι εποχικοί πυροσβέστες , είναι επισφαλές.
-Παίζει ρόλο και έχει επιπτώσεις η κατάσταση αυτή στο συνολικό σχεδιασμό;
Είναι ευκολονόητο και δοκιμασμένο στην πράξη ότι από την μεγάλη διασπορά του υπάρχοντος προσωπικού αποδυναμώνονται σημαντικά και συνολικά οι μάχιμες υπηρεσίες της πρώτης και άμεσης επέμβασης, που γνωρίζουμε όλοι μας πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η έγκαιρη επέμβαση στο αρχικό στάδιο της πυρκαγιάς. Παρόμοιοι σχεδιασμοί που έγιναν σε δύο διαφορετικές περιόδους είχαν τραγικά αποτελέσματα.
1ον Το 1998 όταν έγινε η ανάληψη της δασοπυρόσβεσης από το Π.Σ. , με την ίδρυση δεκάδων νέων πυροσβεστικών κλιμακίων που στελεχώθηκαν μαζί με τις υπόλοιπες λειτουργούσες υπηρεσίες από το υπάρχον ελλειμματικό προσωπικό του Π.Σ. που αριθμούσε τους 5.947 μόνιμους πυροσβέστες, τους 660 περίπου μετατασσόμενους από την δασική υπηρεσία και τους 5.500 περίπου εποχικούς πυροσβέστες.
Ο αντίκτυπος αυτού του βεβιασμένου χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις σχεδιασμού, αποτυπώθηκε με το πιο αρνητικό πρόσημο στα αποτελέσματα της αντιπυρικής περιόδου του 1998 με 929.010 στρέμματα καμένης δασικής έκτασης και 5 πυροσβέστες νεκρούς, το 1999 με 7 πυροσβέστες νεκρούς και το 2000 με 877.437 στρέμματα καμένης δασικής έκτασης, 1 πολίτη, 1 πυροσβέστη και 3 πιλότους νεκρούς.
2ον Το 2017 με την στελέχωση από το υπάρχον προσωπικό των 13 Π.Υ. των ιδιωτικών αεροδρομίων και των 11 Π.Κ. των ιδιωτικών οδικών αξόνων με όλες τις προαναφερόμενες συνέπειες που είχε η αποδυνάμωση από μάχιμο προσωπικό τους επιχειρησιακού σχεδιασμού τις αντιπυρικές περιόδους του 2017 και του 2018.
Πρέπει όμως να διευκρινίσουμε κάτι που έχει μεγάλη σημασία για την φετινή αντιπυρική περίοδο. Από όσο θυμάμαι για πρώτη φορά εν μέσω αντιπυρικής περιόδου ακόμη δεν έχουν στελεχωθεί στο σύνολο τους τόσο οι πάγιες δομές όπως τα πεζοπόρα τμήματα, αλλά και οι νεοϊδρυθείσες αερομεταφερόμενες μονάδες και το ΜΕΤΠΕ.
Μέχρι στιγμής οι καιρικές συνθήκες είναι ευνοϊκές και δεν υπάρχει άμεση αναγκαιότητα εμπλοκής τουλάχιστον των πεζοπόρων τμημάτων που είναι γεγονός ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στην αποσόβηση των αναζωπυρώσεων και όχι μόνο.
Επίσης αξιοσημείωτο είναι ότι η εξαγγελία της κυβέρνησης για την σύσταση 80 νέων εποχικών κλιμακίων ήταν μία εξαγγελία που εξυπηρετούσε περισσότερο την επικοινωνιακή προπαγάνδα, αφενός ότι δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες προσλήψεις αφετέρου δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες κτηριακές εγκαταστάσεις και υποδομές, εκτός από αυτές που εγκαινιάζονται και προβάλλονται ιδιαίτερα αυτό το διάστημα με παρουσία κυβερνητικών και υπηρεσιών παραγόντων ως μέγα επίτευγμα, όπως των Πρεσπών , της Γρανίτσας Ευρυτανίας κ.λ.π. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι τα περισσότερα ακριβώς λόγω της έλλειψης των υποδομών, θα λειτουργήσουν ως στεγασμένα περιπολικά με εκπομπές από τις κεντρικές υπηρεσίες όπου ανήκουν .
-Και όσον αφορά στα μέσα;
Όσον αφορά τα μέσα που διατίθενται για να δοθεί η μάχη την αντιπυρική περίοδο ακριβώς λόγω της μειωμένης χρηματοδότησης ο ατομικός , ειδικός και μηχανολογικός εξοπλισμός των πυροσβεστών και των πυροσβεστικών υπηρεσιών βρίσκεται σε άσχημη κατάσταση παρά τα όποια μπαλώματα γίνονται κατά μεγάλο μέρος πλέον από δωρητές ή από προγράμματα ΕΣΠΑ μέσω των περιφερειών που και αυτό έχει την σημασία του αφού συνδέεται με τον σχεδιασμό που προανέφερα για την μεταφορά αρμοδιοτήτων στους δήμους και τις περιφέρειες.
Υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε ειδικό πυροσβεστικό εξοπλισμό, ακόμη και σωλήνες πυρόσβεσης χαμηλής πίεσης. Στην Λακωνία το 2017 εξελίχθηκε πυρκαγιά σε μεγάλο συμβάν ακριβώς λόγω της έλλειψης σωλήνων πυρόσβεσης. Και αυτές ακόμη πλέον προμηθεύονται κυρίως από δωρεές. Τεράστια είναι η έλλειψη σε καινούργια και ασφαλή ελαστικά των πυροσβεστικών οχημάτων καθώς και οι συχνές βλάβες των πεπαλαιωμένων πυροσβεστικών οχημάτων που υποχρεώνουν έναν σημαντικό αριθμό από αυτά σε ακινησία λόγω έλλειψης πιστώσεων ακόμη και μέσα στην αντιπυρική περίοδο. Και αυτού του είδους τα προβλήματα επαφίενται κυρίως στην επιδεξιότητα των διοικητών των υπηρεσιών στις δημόσιες σχέσεις. Δεν διστάζω κύριε Σκουρή να σας πω ότι ένοιωσα αγανάκτηση στην κυριολεξία όταν διάβασα πρόσφατα σε σχετικό δημοσίευμα, ότι ο 6ος Πυροσβεστικός Σταθμός Αθηνών είχε δύο ακινητοποιημένα πυροσβεστικά αυτοκίνητα λόγω έλλειψης 4 ελαστικών και το πρόβλημα αυτό αποκαταστάθηκε μόνο μετά από δωρεά!!
Εκεί έφθασαν την πυροπροστασία της χώρας για ένα λαό που φορολογείτε άγρια με εμέσους και άμεσους φόρους . Για έναν τόσο σοβαρό τομέα όπως η πυροπροστασία να εξαρτάτε η λειτουργία του ή μη από δωρεές κυρίως όλων αυτών των μεγαλόσχημων οικονομικών παραγόντων, με χρήματα που έχουν εισρεύσει στα ταμεία τους από την οικονομική αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων ή από κάποιους κύκλους ή πρόσωπα που απλά κτίζουν έξωθεν καλή μαρτυρία αξιοποιώντας ακριβώς την δραματική κατάσταση που έχουν υποχρεώσει όλες οι κυβερνήσεις να υπάρχει και στο Π.Σ.
Γενικά είναι πεπαλαιωμένος και ελλιπής ο εξοπλισμός σε όλα τα επίπεδα. Οι πυροσβέστες είχαν να πάρουν μέσα ατομικής προστασίας πάνω από δέκα χρόνια και τώρα τελευταία μετά από δωρεές μοιράστηκαν από ένα ζευγάρι άρβυλα και φόρμες αλλά όχι στο σύνολο του προσωπικού και όχι στα ανάλογα μεγέθη. Ότι υπήρχε και ότι περίσσευε. Πολλοί από αυτούς που μονιμοποιήθηκαν το 2018 ακόμη περιμένουν κάποια από αυτά και ακόμη χειρότερη είναι η κατάσταση με τους εποχικούς πυροσβέστες.
Σε έναν οργανισμό του κράτους όπως είναι το Π.Σ. που τον ταλανίζουν επί χρόνια οι μεγάλες ελλείψει σε όλα τα επίπεδα, με ότι συνέπειες έχουν αυτές, τόσο στην ασφάλεια του προσωπικού αλλά και στην αποτελεσματικότητα του, η πραγματική κυβερνητική έγνοια που σηματοδοτεί και τον βαθμό προετοιμασίας για την νέα αντιπυρική περίοδο, αποτυπώνεται από το ύψος των πιστώσεων που διατίθενται.
Αν πάρουμε λοιπόν υπόψη ότι για το σύνολο των λειτουργικών αναγκών του Π.Σ. διατέθηκαν μόνο 272.000 ευρώ παραπάνω από τις πιστώσεις του 2019 και για τις δαπάνες συντήρησης, επισκευών και καυσίμων για έναν ταλαιπωρημένο στόλο 3.350 οχημάτων, που η μεγαλύτερη πλειοψηφία των οχημάτων του είναι πέραν τις 20ετίας είναι μειωμένες σε σχέση με το 2019 κατά 1.839.851 ευρώ τότε καταλαβαίνουμε για ποια προετοιμασία γίνεται λόγος.
Η μόνη γενναία αύξηση στις πιστώσεις του Π.Σ αν εξαιρέσουμε τις δαπάνες για την μισθοδοσία και τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι . κατά 34% αυξημένες σε σχέση με το 2019 δηλαδή 5.800.000 ευρώ είναι για την ενοικίαση των ιδιωτικών εναερίων μέσων πυρόσβεσης.
Για τον τομέα λοιπόν που έχει προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του εδώ και χρόνια, αφού προς επίτευξη αυτού του σκοπού ο εθνικός εναέριος στόλος δεν ανανεώνεται, απλά με επισκευαστικές ενέσεις συνεχίζει να πετάει, υπάρχουν χρήματα και ας υπάρχει πίσω ένα αμαρτωλό παρελθόν από ελεγχόμενες ως προς το υπέρογκο ύψος τους συμβάσεις .
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η πολύ κουβέντα που γίνεται συνεχώς για τα εναέρια μέσα , δεν είναι γιατί αποτελούν το κυριότερο και απαραίτητο κατασβεστικό μέσο. Οι πυρκαγιές αποδεδειγμένα σβήνονται από τις επίγειες δυνάμεις και έχουν δημοσιευτεί για το θέμα αυτό από ειδικούς αρκετές μελέτες και στοιχεία που το πιστοποιούν. Τα εναέρια μέσα παίζουν ρόλο στην προσβολή των πυρκαγιών στο αρχικό στάδιο έναρξης τους και στην αναχαίτιση της έντασης τους στα σημεία όπου δρουν ταυτόχρονα και επίγειες δυνάμεις. Απλά αναπτύσσεται όλη αυτή η κουβέντα σκόπιμα για να γίνεται πεποίθηση στον λαό ότι τα εναέρια μέσα είναι το Α και το Ω της δασοπυρόσβεσης για να μπορούν να δικαιολογούν τις υπέρογκες δαπάνες για την ενοικίαση των ιδιωτικών μέσων, πατώντας πάνω στο γεγονός ότι εθνικός εναέριος στόλος αντιμετωπίζει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα λόγω παλαιότητας που οι πολιτικές απαξίωση του δημιούργησαν. Και ταυτόχρονα κουκουλώνουν κατ αυτόν τον τρόπο την αναγκαιότητα ενίσχυσης των επίγειων δυνάμεων με προσωπικό και μέσα.
Εύκολα το διαπιστώνει κανείς την σταδιακή ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα σε βάρος του κρατικού με μία πρώτη ανάγνωση των δεδομένων, αν λάβει υπόψη του ότι ενώ σήμερα υπάρχουν στον εθνικό εναέριο στόλο 11 CL 215 CANADER, 7 CL 415 CANADER και 19 PEZZETEL, σύμφωνα με δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων μόλις τα 9 CANADER θα είναι ετοιμοπόλεμα δηλαδή ακριβώς τα μισά , εκτός των PEZZETEL που κυρίως παίζουν ρόλο αναγνωριστικό και αντιμετώπισης στο πολύ αρχικό στάδιο των πυρκαγιών. Την ίδια ώρα αυξάνεται αντίστοιχα ο αριθμός ενοικίασης των ιδιωτικών εναέριων μέσων κατά 6 ελικόπτερά συνολικά και φυσικά και οι δαπάνες.
Αφού από τα 9 μεσαίου τύπου ελικόπτερα τύπου Καμόφ και Μ8 και 6 βαρέως τύπου Έρικσον και Μ26 που είχαν ενοικιαστεί πέρυσι, φέτος αυξάνονται σε 12 τα μεσαίου τύπου και 9 τα βαρέως τύπου!!
Και να αναλογιστεί κανείς ότι η συνειδητή απαξίωση του εθνικού στόλου και η παράλληλη ενίσχυση του ιδιωτικού, παρουσιάζεται ως επιτυχία όχι μόνο από την κυβέρνηση αλλά ακόμη και από συνδικαλιστικά όργανα που πρόσκεινται σε αυτήν.
Αυτή είναι λοιπόν σε γενικές γραμμές η κατάσταση που επικρατεί στο πυροσβεστικό σώμα και κατ επέκταση στην πυροπροστασία και την δασοπροστασία της χώρας και με αυτά τα δεδομένα θα κυλίσει και αυτή η αντιπυρική περίοδο παρά τις μεγαλοστομίες, με ότι σημαίνει αυτό για τα αποτελέσματά της και για την ασφάλεια των πυροσβεστών που θα σηκώσουν για ακόμη μία φορά στις πλάτες τους όλο το βάρος, με γενικευμένο ξεσπίτωμα που το ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση και το ολοκλήρωσε η σημερινή, με υπερεργασία και μάλιστα απλήρωτη , με εξοντωτικές μετακινήσεις σε όλη την επικράτεια για ενίσχυση των περιοχών που αντιμετωπίζουν συμβάντα και τις περισσότερες φορές νηστικοί διψασμένοι και άυπνοι μερόνυχτα ολόκληρα.
-Βλέπω επιμένετε στη δράση και στάση του ΚΚΕ…
Έχει μία σημασία να υπενθυμίσω ότι μέσα σε αυτήν καταστροφική ομοψυχία όλων των αστικών κομμάτων εξουσίας, υπήρχε και μία αντίθετη άποψη και στάση αυτή του ΚΚΕ .
Το ΚΚΕ με γνώμονα την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων και του λαού συντάχθηκε με το πόρισμα της διακομματικής το 1992 το οποίο με ευθύνη όλων των κομμάτων εξουσίας ποτέ δεν υλοποιήθηκε . Πράττοντας όμως πολύ ορθά, γεγονός που κρίνεται και εκ του αποτελέσματος, διαφώνησε και διαχώρισε την θέση του από όλες τις υπόλοιπες πολιτικές επιλογές που έφεραν τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα.
Θα θυμίσω επίσης ότι λίγο πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου του 2018 και την εκδήλωση του ασύλληπτου σε μέγεθος ολέθριου γεγονότος με τους 102 νεκρούς συνανθρώπους μας, το ΚΚΕ έχοντας πλέον συγκεντρώσει πολύτιμη πείρα από την 20ετή εφαρμογή των αντιδασικών επιλογών, διοργάνωσε σχετική εκδήλωση για την πυρασφάλεια και την δασοπροστασία, ακριβώς για να εκφράσει την ανησυχία του και να ευαισθητοποιήσει το λαϊκό κίνημα ώστε να διεκδικήσει καλύτερη οργάνωση της πυροπροστασίας και της δασοπροστασίας. Το τελικό συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις ειδικών επιστημόνων και στελεχών των εμπλεκόμενων φορέων και την εισήγηση του Γενικού Γραμματέα του κόμματος, ήταν ότι εξ αιτίας των αντιδασικών πολιτικών που εφαρμόζονται υπάρχουν όλα εκείνα τα στοιχεία που ευνοούν την εκδήλωση τέτοιου μεγέθους καταστροφών. Δυστυχώς μέσα σε διάστημα δύο μηνών επιβεβαιώθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο.


του Βασίλη Σκουρή