Το… ψέμα που έφερε πιστολίδι και ο ψεύτικος όρκος στο Σεληνάρι

Αν ήταν κινηματογράφος, θα μπορούσε να ήταν κακέκτυπο της συγκλονιστικής ταινίας «Ο Νονός». Αν ήταν βιβλίο, ίσως ήταν βίπερ. Είναι όμως το περιεχόμενο μιας εξαιρετικά ενδιαφέρουσας, από
πολλές απόψεις, δικογραφίας που ήδη βρίσκεται στα χέρια της δικαιοσύνης.
Οι καταγεγραμμένες συνομιλίες που προέκυψαν από τις επισυνδέσεις του Τμήματος Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος αποκαλύπτουν πολλά,  όχι απαραίτητα αξιόποινα ποινικά στο σύνολό τους.
Αναμφίβολα η ΕΛΑΣ μέσα από την εν λόγω  δικογραφία έρχεται να συνδέσει πρόσωπα με συγκεκριμένες αξιόποινες πράξεις στηριζόμενη σε σχετικά ευρήματα, όμως οι συνομιλίες κατηγορουμένων μεταξύ τους ή με τρίτα πρόσωπα όπως και αυτές συγγενικών τους προσώπων είναι σκέτη… αποθέωση.
Νομικοί κύκλοι σχολίαζαν μεταξύ σοβαρού και αστείου ότι οι επισυνδέσεις θα έπρεπε «να καούν μέσα σε ένα βαρέλι» για λόγους κοινωνικής ειρήνης.
Αφήνουν να εννοηθεί δηλαδή ότι περισσότερο και από την ποινική αξιολόγηση της υπόθεσης, ενοχλούν και ανησυχούν άλλες παράμετροι που έχουν να κάνουν με τις ανθρώπινες σχέσεις, την μπέσα, την κατ’ ευφημισμόν λεβεντιά αλλά και ευαίσθητες καταστάσεις, η ανατροπή των οποίων μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνα μονοπάτια.
Μέσα από τις συνομιλίες προκύπτει πώς ένα πιθανό ψέμα που θίγει τιμή και υπολήψεις μπορεί να τινάξει στον αέρα οικογένειες και ζωές. Να μετατρέψει σε θανάσιμους εχθρούς πρώην κολλητούς που κατά τις συνομιλίες τρίτων «έτρωγαν από ένα κουτάλι και ο ένας τα σκ@τ@ του άλλου».
Αναδεικνύεται ακόμα, με βάση τα όσα έχουν καταγραφεί, πώς παμπάλαιες παραδόσεις που αποτελούσαν «ευαγγέλιο» για τους βοσκούς και τις ορεινές περιοχές της Κρήτης και είχαν αποτρέψει φονικά και αιματοκυλίσματα, καταπατώνται κατά το δοκούν με τρόπο  ύπουλο.
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι εμπλεκόμενος   σε ζωοκλοπή που είχε διαπραχθεί σε χωριό της ενδοχώρας του Ηρακλείου αρχές Μαρτίου δείχνει αγχωμένος στον συνομιλητή του, καθώς ο παθών απαιτεί να πάνε να ορκιστεί στην εικόνα του Αγίου Γεωργίου στο Σεληνάρι.
Είναι ανήσυχος διότι θα αναγκαστεί να ορκιστεί ψευδώς και αυτό τον βαραίνει και μάλιστα σκέφτεται μετά να εξομολογηθεί σε ιερέα. Ο συνομιλητής και συγκατηγορούμενος τον προτρέπει να ορκιστεί καθώς και εκείνος θα έκανε το ίδιο.
Στην Κρήτη είναι γνωστό ότι ύποπτοι για ζωοκλοπές οδηγούνταν (και οδηγούνται ακόμα και σήμερα) είτε στη Μονή του Αγίου Γεωργίου Σεληνάρι είτε στη Μονή Δισκουρίου είτε στη Μονή  Επανωσήφη ώστε να ορκιστούν στην εικόνα του Αγίου ότι είναι καθαροί. Τότε απαλλάσσονται από τις υποψίες.
Προκαλεί αίσθηση, με βάση τα όσα αναφέρονται  στην επισκόπηση, ότι εκείνος που καλείται να ορκιστεί στην εικόνα του Αγίου προτρέπει τον συνομιλητή του να πάει να κλέψει και τα υπόλοιπα ζώα του παθόντα όσο αυτός θα είναι στο Μοναστήρι. «Να γιαγύρει να μην βρει τίποτα» φέρεται να λέει χαρακτηριστικά.
Αποκαλυπτικές είναι οι καταγεγραμμένες συνομιλίες και για το διπλό άγριο πιστολίδι που έπεσε μέσα στο Ασήμι στις 8 και 10 Φεβρουαρίου αντίστοιχα, όπως έχει γράψει η “Π”. Τόσο άμεσα εμπλεκόμενοι όσο και τρίτοι είναι λαλίστατοι.
Κάποιοι μάλιστα τα λένε και με λεπτομέρειες. Αποτυπώνεται επίσης η αγωνία βασικού εμπλεκόμενου να προλάβει να διαφύγει στα Ζωνιανά πριν τον πιάσουν οι «μπάτσοι». Κατονομάζεται μάλιστα ο Ζωνιανός που θα τον παραλάβει για να τον κρύψει στο σπίτι του.
Και φυσικά από τις συνομιλίες δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι εκφράσεις αγάπης και λατρείας προς τις αστυνομικές δυνάμεις και ιδιαίτερα, κατά πληροφορίες, προς τον επικεφαλής της ΕΛΑΣ στο Ηράκλειο, τον οποίο «περιποιούνται» δεόντως.
Οι δέκα συλληφθέντες-κάποιοι στενοί συγγενείς μεταξύ τους-από διάφορα χωριά του Μονοφατσίου οδηγήθηκαν το Σάββατο στον εισαγγελέα Υπηρεσίας  και άπαντες παραπέμφθηκαν στην αρμόδια ανακρίτρια Ηρακλείου.  Οι πέντε εξ αυτών θα απολογηθούν σήμερα, ενώ οι άλλοι πέντε (σε αυτούς είναι και οι εμπλεκόμενοι στο πιστολίδι του Ασημίου) θα απολογηθούν την Τετάρτη.


Ευαγγελία Καρεκλάκη