Ζωή και κράνος - Του Κωνσταντίνου Τζέκη

Έρχεται το καλοκαίρι και μαζί του οι αναγκαίες δραστηριότητες της υπαίθρου. Μέρος αυτών των δραστηριοτήτων είναι και η ερασιτεχνική οδήγηση του δικύκλου. Μηχανές, μηχανάκια, ποδήλατα, όλα στην ίδια κατηγορία επικίνδυνης οδήγησης, αν δεν ληφθούν ορισμένα μέτρα προστασίας, που όσο και αν φαίνονται απαραίτητα, εν τούτοις μεγάλη μερίδα χρηστών των δικύκλων τα παραβλέπουν. Το πλέον απαραίτητο μέτρο είναι η χρήση του κράνους. Από την άλλη ένα υποκριτικό διαχρονικά κράτος που αδιαφορεί για τους χίλιους και πλέον νεκρούς το χρόνο από τα τροχαία, τους χιλιάδες τραυματίες, που πολλοί από αυτούς θα είναι μόνιμα ανάπηροι, τα εκατομμύρια των εξόδων για τις υλικές ζημίες.

Το κράνος σώζει ζωές, όπως και η ζώνη ασφαλείας. Αυτό λένε όλες οι στατιστικές του κόσμου και σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, η παράβαση του οδηγού του δικύκλου χωρίς κράνος τείνει να περιορισθεί στο ελάχιστο. Στη χώρα μας όμως τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά.

 Και αν η αναγκαιότητα του κράνους συνεχώς υπενθυμίζεται από τους  υπεύθυνους για την οδική ασφάλεια, εκείνο που σπάνια τονίζεται και διευκρινίζεται σπανιότατα, είναι η παράμετρος που αφορά την καταλληλότητα του κράνους. Τόσο μάλιστα έχει ατονήσει αυτή η παράμετρος ώστε ελάχιστοι ειδικοί και ενδιαφερόμενοι γνωρίζουν ορισμένα πράγματα γι’ αυτό.

Στα ειδικά καταστήματα μπορεί να βρει κανείς όλα τα είδη για όλα τα βαλάντια, από τα κράνη με τις απαραίτητες προδιαγραφές, μέχρι πλαστικές κάσκες ή κάτι κράνη που περισσότερο θα έμοιαζαν  με  …κατσαρόλες ή όπου πάει ο νους σας, αλλά όχι  με κράνη.

Ο σκοπός βέβαια του αναβάτη του δικύκλου είναι να αποφύγει τον έλεγχο, έχοντας υπ’ όψη του ότι οι τροχονόμοι σπάνια ή καθόλου θα ασχοληθούν με την καταλληλότητα του κράνους τους. Όμως δεν θα απέφευγε το μοιραίο, αν ο χάρος πρόφταινε  τον τροχονόμο.

  Πρόσφατη έρευνα  εργαστηρίων   Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, απέδειξε ότι ακόμη και το καλύτερο κράνος μπορεί να συμπεριφερθεί σε περίπτωση σύγκρουσης σαν πλαστική κάσκα, αν προηγουμένως είχε πέσει στο έδαφος και είχε υποστεί φθορά το κέλυφος του κράνους ή ο αφρός προστασίας του, φθορά που μπορεί να μην φαίνεται εξωτερικά.

Μελέτες και πειράματα, απέδειξαν ότι:

1. Τα κράνη που φέρουν την πιστοποίηση  ( για την ΕΕ η οδηγία ΕΝ 22/05), είναι σχεδιασμένα και κατασκευασμένα να προστατεύουν πραγματικά τον αναβάτη.

2. Τα κράνη δεν είναι επαναχρησιμοποιήσιμα.  Η εμπλοκή ενός κράνους σε ατύχημα σημαίνει πως ο αφρός προστασίας του έχει παραμορφωθεί και έτσι έχασε την ικανότητά του να απορροφήσει περαιτέρω ενέργεια,  έστω και αν δεν υπάρχουν εξωτερικά σημάδια φθοράς , και

3. Τα κράνη έχουν ημερομηνία λήξεως, μετά το πέρας της οποίας τα κράνη θα πρέπει να αντικαθίστανται.

Δέκα (10) συμβουλές για σωστή επιλογή

1. Μετρήστε την περιφέρεια  του κεφαλιού σας με μια μεζούρα.

2. Βρείτε τα ανάλογο μέγεθος του κράνους και φορέστε το.

3. Το κράνος πρέπει να είναι σφιχτό στο κεφάλι σας, αλλά άνετο.

4. Προσπαθήστε να βάλετε το δάχτυλο σας ανάμεσα στο κεφάλι σας και το κράνος. Το σωστό είναι να μην μπορείτε.

5. Δοκιμάστε να περιστρέψετε το κεφάλι σας μέσα στο κράνος, κρατώντας το κράνος με τα δύο σας χέρια ακίνητο. Το κράνος δεν πρέπει να κουνιέται ανεξέλεγκτα.

6. Δοκιμάστε να βγάλετε το κράνος από το κεφάλι σας από το πίσω μέρος  καθ’ ον χρόνο είναι δεμένο.

7 Δοκιμάστε να φορέστε γυαλιά. Πρέπει ο σκελετός των γυαλιών σας να μη σας ενοχλεί.

8. Προσέξτε καλά την εφαρμογή της ζελατίνας κατά το κλείσιμό της. Σωστή εφαρμογή θα σας προστατέψει από δυσάρεστα πράγματα που συμβαίνουν στην οδήγηση, όπως  θόρυβος , νερά κλπ.

9. Η ζελατίνα πρέπει να είναι αντιχαρακτική και αντιθαμβωτική.

10. Αν είναι δυνατό αγοράστε κράνος με αφαιρούμενο εσωτερικό. Θα το εκτιμήσετε αυτό αν πλύνετε το κράνος σας ή αν χρειασθεί να αντικαταστήσετε τα εσωτερικά μαξιλαράκια του.

Βέβαια στην παρέμβασή μας αυτή δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε το παιδικό κράνος. Οι παππούδες και οι γονείς αγοράζουν στα παιδιά τους ποδήλατο, αλλά δεν αγοράζουν το προστατευτικό κράνος και ακόμη σπανιότερα αγοράζουν προστατευτικές περιχειρίδες ή περικνημίδες. Λάθος.  Από τη μια το παιδί συνηθίζει στο κράνος και αργότερα είναι ευκολότερο να  το φορά όταν μεταπηδήσει σε μεγαλύτερα δίκυκλα, από την άλλη πράγματι προστατεύει το παιδί σε περίπτωση πτώσης του.

Πριν λίγα χρόνια ένα τουριστικό λεωφορείο που μετέφερε Γάλλους μαθητές, στη χώρα μας, αναγκάσθηκε να σταθμεύσει γιατί όλα τα παιδιά μετακινήθηκαν προς την μια πλευρά του λεωφορείου. Γιατί συνέβη αυτό; Τα παιδιά είδαν έναν ποδηλάτη χωρίς κράνος και αυτό τους δημιούργησε τεράστια εντύπωση. Ενώ στη χώρα μας........

Τα μέτρα προστασίας   δεν είναι θέμα προσωπικής επιλογής. Είναι θέμα πιστής εφαρμογής. Αν δεν τα τηρούμε θα ψάχνουμε την κακιά ώρα να δικαιολογηθούμε.

 Δυστυχώς η ζωή δεν έχει πρόβες σαν το θέατρο. Έχει μόνο παραστάσεις.