Τορπίλες βαρέως τύπου για τα υποβρύχια 214 - Πώς προχωρούν τα υπόλοιπα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού

Στην απόκτηση των Γερμανικών τορπιλών βαρέως τύπου για το οπλοστάσιο των πανίσχυρων υποβρυχίων κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ αλλά και για το αναβαθμισμένο υποβρύχιο
ΩΚΕΑΝΟΣ καταλήγουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες αρχές δηλαδή η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Επενδύσεων που έχει την ευθύνη των προμηθειών σε συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού.
Μόνο τυπικές διαδικασίες απομένουν όπως η οριστική έγκριση από ΚΥΣΕΑ και Βουλή. Από τον Σεπτέμβριο αναμένεται να προχωρήσει το εξοπλιστικό πρόγραμμα το οποίο αναβαθμίζει κατακόρυφα τις δυνατότητες των πιο σύγχρονων-κατά γενική ομολογία- συμβατικών υποβρυχίων στον κόσμο που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό.
Το πρόγραμμα αφορά απόκτηση 36 τορπιλών βαρέως τύπου DM-2A4 αλλά και τον εκσυγχρονισμό μέρους των 112 παλαιότερων τορπιλών SUT τις οποίες έχει αποκτήσει η Διοίκηση Υποβρυχίων από τις αρχές τις δεκαετίας του 80’. Στο ίδιο πρόγραμμα προβλέπεται η απόκτηση και αντιμέτρων για τα υποβρύχια κλάσης 214. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Γερμανική πρόταση υπερίσχυσε τόσο της Γαλλικής με την F21 όσο και της Ιταλικής με την Black Shark καθώς οι Γερμανικές τορπίλες είναι απόλυτα συμβατές με τα συστήματα που διαθέτουν τα υποβρύχια 214 αλλά και το αναβαθμισμένο 209 ΩΚΕΑΝΟΣ.
Με την απόκτησή τους εκτινάσσονται κατακόρυφα οι επιχειρησιακές δυνατότητες των Ελληνικών υποβρυχίων. Οι νέες τορπίλες έχουν τη δυνατότητα να εξαπολύονται από πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις, να κατευθύνονται με απόλυτη ακρίβεια, να μην επηρεάζονται από αντίμετρα και να προκαλούν σοβαρότερη καταστροφή αφού μεταφέρουν αυξημένη ποσότητα εκρηκτικής ύλης.
Ήδη τα υποβρύχια κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ σε όλες τις Εθνικές αλλά και συμμαχικές ασκήσεις, όπως η Dynamic Manta αποτελούν "εφιάλτη" για τα πλοία επιφανείας. Η αναερόβια πρόωση που διαθέτουν τα κάνει αθόρυβα και σε συνδυασμό με τα υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά τους τα μετατρέπουν σε σιωπηλούς και ταυτόχρονα "φονικούς" κυνηγούς.
Πέρα όμως από την απόκτηση των τορπιλών βαρέως τύπου ταυτόχρονα "τρέχουν" και άλλα προγράμματα για το Πολεμικό Ναυτικό όπως η απόκτηση των Αμερικανικών ελικοπτέρων Romeo, η συντήρηση των 11 ελικοπτέρων S-70 Sea Hawk τα οποία διαθέτει ήδη η Διοίκηση Ελικοπτέρων και βέβαια η αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι αποτελεί ήδη ειλημμένη απόφαση η απόκτηση τεσσάρων υπερσύγχρονων ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων Romeo στην τιμή των τριών όπως τα προσφέρουν οι Αμερικανοί. Το πρόγραμμα αγγίζει τα 260 εκ. ευρώ, ωστόσο η συμφωνία φαίνεται ότι προβλέπει την αποπληρωμή τους σε μεγάλο βάθος χρόνου και με ιδιαίτερα δελεαστικούς όρους.
Προτεραιότητα όμως για το Πολεμικό Ναυτικό αποτελεί η υπογραφή της σύμβασης για την συντήρηση των έντεκα Sea Hawk τα οποία αποτελούν το "μακρύ χέρι" για τις Ελληνικές φρεγάτες. Τα S-70 έχουν αποδειχθεί εδώ και δύο δεκαετίες υπερπολύτιμα για τις ανάγκες του Στόλου και όχι μόνο αφού συχνά λαμβάνουν μέρος και σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης όπως έγινε πρόσφατα στο Ιόνιο έπειτα από το δυστύχημα με το ελικόπτερο του Καναδά CH-148.
Σε δύσκολη εξίσωση και με τον χρόνο να πιέζει πλέον ασφυκτικά εξελίσσεται το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ το οποίο ουσιαστικά ξεκίνησε από την αρχή με την πρόσκληση ενδιαφέροντος. Τουλάχιστον τρεις εταιρίες, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν παραδώσει φακέλους με προτάσεις οι οποίες και εξετάζονται. Στόχος είναι το επόμενο διάστημα να προχωρήσει το πρόγραμμα αφού οι φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ αν και αποκτήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του '80 δεν έχουν ακόμη εκσυγχρονιστεί.


Κώστας Σαρικάς