Δικογραφία για παραβίαση της ΚΥΑ: Αστυνομία και εισαγγελέας για τον Μητροπολίτη Κυθήρων και την τέλεση της Θείας Λειτουργίας

Περιπολικό της αστυνομίας Κυθήρων μετέβη νωρίς σήμερα το πρωί στην εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα στο χωριό Καλοκαιρινές, όπου ο Μητροπολίτης Σεραφείμ, λίγες ώρες μετά την τέλεση
της ακολουθίας των Χαιρετισμών χθες βράδυ στον Μητροπολιτικό Ναό του Εσταυρωμένου στη Χώρα, πραγματοποίησε και θεία λειτουργία.
Προηγήθηκε όπως και εχθές το βράδυ το χτύπημα της καμπάνας (προφανώς ως κάλεσμα των πιστών) με μικρή ώς μηδενική πάντως ανταπόκριση απο τους πιστούς, ενώ στη συνέχεια η θεία λειτουργία τελέστηκε κλειστές τις πόρτες.
Το περιπολικό μετέβη στο ναό, και μετά την ολοκλήρωση της λειτουργίας ζητησε απο τον Μητροπολίτη να τους ακολουθήσει το τμήμα. Εκεί σχηματίστηκε δικογραφία και ενημερώθηκε ο εισαγγελέας Πειραιά , ο οποιος διέταξε να αφεθεί ελεύθερος ο Μητροπλίτης. Πλεον με βάση τα στοιχεία της προανάκρισης και της δικογραφίας ο εισαγγελέας Πειραιά θα αποφασίσει για την περαιτέρω ποινική πορεία της υπόθεσης ,αφού ως γνωστόν απο την ΚΥΑ και το άρθρο 285 Πκ προκύπτουν και ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.
Είναι γνωστό άλλωστε ότι η τέλεση ακολουθιών έχει απαγορευθεί με πράξη νομοθετικού περιεχομένου που επιφέρει σοβαρές κυρώσεις για την αποφυγή συνωστισμών, λόγω του ιού Covid 19.
Παράλληλα πληροφορίες αναφέρουν πως και σε άλλες εκκλησίες (μικρός αριθμός) οι ακολουθίες έγιναν με ανοιχτές τις θύρες, με χτύπημα της καμπάνας και την παρουσία λίγων πιστών.
Αντιδρούσε
Ο Μητροπολίτης Σεραφείμ είχε κάνει σαφείς τις προθέσεις του εξ αρχής αφού μετά την έκδοση της ΠΝΠ είχε ζητήσει σύγκληση της Ιεράς Συνόδου   ενώ έκανε λόγο για «…..ὀλιγοπιστία ἤ ἀπιστία ἐάν κλείσωμεν τούς Ἱερούς Ναούς καί τάς Ἱεράς Μονάς μας, στοιχούμενοι εἰς τήν ἐν θέματι νομοθεσίαν, στεροῦντες τούς πιστούς τοῦ πνευματικοῦ καί ψυχικοῦ Ἰατρείου, οἷον τυγχάνει ὁ Ἱερός Ναός…. Η μονομερής αὐτή ἀπαγόρευσις τῆς τελέσεως τῆς Θείας Λειτουργίας τῶν Κυριακῶν καί τῆς Θεομητορικῆς Ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου  κατά τό εἰρημένο διάστημα, παρά τήν σαφῆ τοποθέτησιν καί Ἀπόφασιν τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς ἡμῶν Συνόδου, προσκρούουσα εἰς τάς Σχέσεις συναλληλίας μεταξύ Ἐκκλησίας καί Κράτους, λυπεῖ βαθύτατα τόν Ὀρθόδοξον Χριστιανικόν Κόσμον καί συνιστᾶ ἀνοίκειον  καί ἀνάρμοστον  συμπεριφοράν πρός τήν καθ΄ Ἑλλάδα  Ὀρθόδοξον  Καθολικήν Ἐκκλησίαν μέ δυσμενέστατον ἀντίκτυπον εἰς τάς ψυχάς τοῦ Ὀρθοδόξου  Χριστιανικοῦ Πληρώματος. Ὅλοι φροντίζομεν διά τήν ἐξασφάλισιν τῆς δημόσιας ὑγιείας καί τήν ἀσφαλῆ ἀντιμετώπισιν τῆς πανδημίας  τοῦ κορωνοϊοῦ . Ὄχι, ὅμως, καί μέχρις αὐτοῦ τοῦ σημείου, καθ΄ὅ ἡ κρατική ἐξουσία «ὑπερβαίνει τά ἐσκαμμένα». Διά τοῦτο θεωρεῖται ἐπάναγκες πρός ἀποφυγήν  ἄλλων θλιβερῶν παραμέτρων νά συγκληθῇ τό συντομώτερον τό ἁρμόδιον διά τά σοβαρότατα αὐτά θέματα Ὄργανον τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
Τά super market, φερ’ εἰπεῖν, θά λειτουργοῦν καθ’ ὅλας τάς ὥρας τῶν Κυριακῶν, καί τῶν ἄλλων ἡμερῶν, διά νά παρέχουν τόν ὑλικόν ἄρτον, ἐνῷ οἱ Ἱεροί Ναοί μας παρακωλύονται νομικῶς διά νά προσφέρουν εἰς τούς πιστούς τόν Οὐράνιον Ἄρτον τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Ἄς τό γνωρίζουν οἱ ἡγέτες τοῦ Ἔθνους μας ὅτι, ἐάν οἱ ἀδίστακτοι γείτονές μας ἐξ ἀνατολῶν προχωρήσουν εἰς τά σκοτεινά σχέδιά των καί αἱματοκυλίσουν τόν τόπον μας, ὁ πιστός Ἑλληνορθόδοξος Λαός μας δέν θά καταφύγῃ εἰς τά Ὑπουργεῖα, ἀλλά εἰς τούς Ἱερούς μας Ναούς. Ἄς μήν τούς στεροῦμε τήν μεγάλη εὐλογία τῆς Θείας Λειτουργίας καί τῆς Θείας Κοινωνίας».
Δήμαρχος Κυθήρων:  «Η προσαγωγή του Μητροπολίτη στο Αστυνομικό Τμήμα μας λυπεί αφάνταστα»
Μας λυπεί η προσαγωγή του Μητροπολίτη στο Τμήμα αναφέρει σε μακροσκελές μηνυμά του στο facebook , ο δήμαρχος Κυθήρων, Στράτος Χαρχαλάκης, «στο θέμα αυτό, όμως, δεν κρίνεται η προσωπική πίστη του καθενός»:
Ο δήμαρχος Κυθήρων Στρ. Χαρχαλάκης
«Κάλλιον το προλαμβάνειν του θεραπεύειν διότι…. φίλος μεν Πλάτων, φιλτάτη δε η αλήθεια!
Με αφορμή τη χθεσινή ανοικτή τέλεση της Γ΄ Στάσης των Χαιρετισμών σε 2 Ιερούς Ναούς των Κυθήρων, στον έναν εκ των οποίων χοροστάτησε ο τοπικός Μητροπολίτης, Σεβασμιώτατος κ. Σεραφείμ και τη συνακόλουθη δημοσιότητα και δικαστική οδό που έλαβε το θέμα, έχω να δηλώσω τα εξής:
Η Χώρα μας αλλά και ο κόσμος ολόκληρος ζουν μια πρωτόγνωρη για την μεταπολεμική εποχή πανδημική κρίση που καθημερινά κοστίζει σε ανθρώπινες ζωές, μη υπολογίζοντας κρατικά σύνορα, φτωχούς ή πλούσιους, πιστούς ή απίστους, μουσουλμάνους ή ορθοδόξους, νέους ή ηλικιωμένους, αριστερούς ή δεξιούς. Μια κρίση που όμοιά της δεν έχει ζήσει κανείς μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η κρίση αυτή βρήκε την ανθρωπότητα σε μια στιγμή που η σύγχρονη τεχνολογία μας επιτρέπει να εργαζόμαστε και να ψυχαγωγούμαστε σχεδόν αποκλειστικά από το σπίτι μας, τηρώντας την απαγόρευση των μετακινήσεων προκειμένου να διακοπεί η μετάδοση του ιού. Ήρθε η ώρα να την εκμεταλλευθούμε ώστε αυτή η προσωπική καραντίνα που υποχρεούμαστε να ζήσουμε για ορισμένες εβδομάδες, να κυλήσει όσο το δυνατόν ομαλότερα.
Παράλληλα, οι Κυβερνήσεις ανά τον κόσμο λαμβάνουν πρωτόγνωρα μέτρα για την αποφυγή ευρείας διάδοσης του θανατηφόρου ιού, μέσα στα οποία είναι προφανώς και η ματαίωση όλων των ιερών ακολουθιών προκειμένου να μη συναθροίζεται ο κόσμος σε κλειστούς χώρους όπου ο ιός μεταδίδεται ταχύτατα. Στόχος αυτών των απαγορεύσεων δεν είναι να βληθεί η πίστη των ανθρώπων, ούτε να επικρατήσει ο αγνωστικισμός στον κόσμο, αλλά η αποφυγή της μαζικής μετάδοσης του ιού που θα οδηγούσε το σύστημα υγείας πέραν των ορίων του με απρόβλεπτα δυσμενείς συνέπειες για την υγεία και τη ζωή χιλιάδων συνανθρώπων μας, συγγενών, φίλων και οικείων μας.
Τις απαγορεύσεις, εντολές, προτροπές και παραινέσεις αλλά κυρίως τους Νόμους του Κράτους οφείλουν να τηρούν απαρέγκλιτα ΟΛΟΙ οι πολίτες, ανεξάρτητα από τη θέση ή το αξίωμα που κατέχουν. Μάλιστα, όσοι κατέχουν οποιοδήποτε δημόσιο αξίωμα έχουν ακόμα μεγαλύτερο χρέος να τηρούν τους Νόμους γιατί αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση από τους πολίτες και δεν πρέπει να δίνουν μηνύματα ανυπακοής ή απειθαρχίας, όταν οι ίδιοι ζητούν από τους πολίτες να είναι πειθαρχημένοι στις κρατικές εντολές.
Το απόγευμα της Παρασκευής 20/3, σε 2 Ιερούς Ναούς των Κυθήρων τελέσθηκε η ΄Γ Στάση των Χαιρετισμών προς την Παναγία, προηγουμένων κωδωνοκρουσιών που καλούσαν το ποίμνιο να συμμετάσχει. Με ορθάνοιχτες πόρτες, χρήση μικροφώνων και πλήρους φωταψίας, τέθηκε σε προφανή κίνδυνο η ανθρώπινη υγεία και παρακάμφθηκαν πλήρως οι Νόμοι και οι απαγορεύσεις που εδώ και ημέρες πασχίζουμε να τηρήσουμε και να επιβάλλουμε, αναγκαζόμενοι ακόμα και να ψυχρανθούμε με συμπολίτες μας που δεν πειθαρχούν στα μέτρα. Η στάση αυτή δεν είναι χριστιανική. Είναι μια κλασική περίπτωση ιδεοληπτικής παρερμηνείας των Γραφών που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το «αγαπάτε αλλήλους» του Ιησού Χριστού. Το μήνυμα της αγάπης του Ευαγγελίου, σε μια περίοδο που στην Ιταλία έχουμε έναν θάνατο κάθε 2 λεπτά, μεταφέρεται μόνο με αυστηρή τήρηση των κρατικών εντολών και με ένταση της κατ΄ ιδίαν ανύστακτης προσευχής τόσο από το ιερατείο όσο και από τους πιστούς. Η ορθή χριστιανική ερμηνεία της κατάστασης που βιώνουμε είναι ότι αυτή αποτελεί μια προσωπική δοκιμασία για τον κάθε πιστό με στόχο να επιστρέψουμε στην προσωπική καρδιακή προσευχή, που δεν θα γίνεται τυπικά ούτε «για το καλό», αλλά θα έχει ουσία και βάθος κατά μίμηση του Τελώνη και όχι του Φαρισαίου.
Η προσαγωγή του Μητροπολίτη στο Αστυνομικό Τμήμα μας λυπεί αφάνταστα. Όπως και ο σχηματισμός δικογραφίας για τη μη τήρηση της Νομοθεσίας. Εμένα προσωπικά με λυπεί ακόμα περισσότερο, όχι μόνο γιατί γνωρίζω προσωπικά το ανεπίληπτο ήθος και όλα τα θετικά χαρακτηριστικά του Μητροπολίτη μας, αλλά διότι θρησκεύω βαθειά και έχω γαλουχηθεί από τους αείμνηστους γονείς μου με χριστιανικές αρχές παιδιόθεν. Στο θέμα αυτό, όμως, δεν κρίνεται η προσωπική πίστη του καθενός. Όσοι πιστεύουν ότι η ανυπακοή στους Νόμους του Κράτους είναι κάποιου είδους απόδειξη χριστιανικής ομολογίας ή ότι τους εξασφαλίζει τον τίτλο του «σούπερ Χριστιανού» πλανώνται βαθύτατα και διαπράττουν τεράστιο αμάρτημα: επιτρέπουν στον εγωισμό και την περηφάνια τους να υπερκεράσει το αληθινό νόημα της αγάπης προς τον πλησίον και θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή, κάτι που απέχει παρασάγγας από τη διδασκαλία του Χριστού και των Αγίων Πατέρων. Η σύγχρονη Ορθοδοξία πλήττεται όχι μόνο από την υποκρισία πολλών εκ των ταγών της, αλλά δυστυχώς και από την ακλόνητη εμμονή αρκετών σε υπερβολικές ενέργειες στο όνομα μιας δήθεν ορθοπραξίας που επιχειρεί να μετρήσει την πίστη με όρους ποσοτικούς αδιαφορώντας πλήρως για το πραγματικό νόημα της διδασκαλίας του Χριστού. Είναι η ορθόδοξη εκδοχή του δυτικού σχολαστικισμού που επιχειρεί να διαχωρίσει τους πιστούς σε «γνήσιους» και μη.
ΝΑΙ, η Κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να κλείσει τις Εκκλησίες όταν απειλείται η δημόσια υγεία με τόσο τραγικό τρόπο. Και εμείς έχουμε την υποχρέωση να τηρήσουμε το Νόμο. Και το Ιερατείο, πέραν της υποχρέωσής του να τηρήσει ωσαύτως το Νόμο, οφείλει να προσαρμόσει τις ιερές ακολουθίες στη νέα – πρόσκαιρη ελπίζουμε – πραγματικότητα: κατ΄ ιδίαν προσευχή, κατά μόνας ιερές ακολουθίες χωρίς την κλήση πιστών, μέριμνα για τους ασθενείς, τους ηλικιωμένους, τους μοναχικούς, τους ανέργους, τους άστεγους, όσους μέσα στην πανδημία αδυνατούν να αυτοπροστατευθούν. Όταν παραβαίνει το Νόμο με τόσο απροκάλυπτο τρόπο είναι απόλυτα λογικό ότι θα αντιμετωπίσει τη μήνι του λαού και των αρχών.
Κατά καιρούς έχουμε πικρανθεί πολύ από τη στάση μερίδας του Ιερατείου στα Κύθηρα. Η ανακύληση του από δεκαετιών οριστικά λυμένου ζητήματος της Εγχωρίου Περιουσίας, τα ζητήματα δήλωσης ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων στο Κτηματολόγιο, η τεράστια οικονομική ζημία του νησιού από τους υπερβολικούς περιορισμούς στην τέλεση των Ιερών Μυστηρίων είναι μερικά από αυτά τα ζητήματα. Παρ΄ όλα αυτά, όμως, εξακολουθούμε να σεβόμαστε και να τιμούμε τον Ιερό Κλήρο και προφανώς τον τοπικό Επίσκοπο. Σε περιπτώσεις, όμως, όπου οι Ιερείς και ο Επίσκοπος καλούν τους πολίτες σε ανυπακοή και απειθαρχία εκθέτοντάς τους στον θανατηφόρο ιό, θα είμαστε αμείλικτοι. Διότι όταν χτυπούν οι καμπάνες, αυτό ακριβώς κάνουν: καλούν τους πιστούς να συμμετάσχουν στην ακολουθία, που από το Νόμο έχει απαγορευθεί ως δυνάμενη μετάδοσης του ιού λόγω της συνάθροισης ανθρώπων σε μικρούς κλειστούς χώρους όπως είναι οι Ναοί, ιδίως στην επαρχία.
Θέλουμε την Εκκλησία στο πλευρό μας, να προσεύχεται καθημερινά για να περάσει αυτή η δοκιμασία και κυρίως να είναι ενεργά παρούσα στην επόμενη μέρα που θα κληθούμε όλοι να επουλώσουμε τις τεράστιες κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις αυτής της κρίσης.
Ως Δήμαρχος έχω μόνον μία επιλογή: την απόλυτη τήρηση των Νόμων και το δημόσιο στιγματισμό κάθε απείθαρχης ή έκνομης ενέργειας, ακόμα και αν αυτή προέρχεται από το ίδιο μου το σπίτι.
Ο Θεός μεθ΄ ημών!
Κύθηρα, 21 Μαρτίου 2020″
Ο Δήμαρχος
Ευστράτιος Αθ. Χαρχαλάκης»