Η ΠΟΥΕΦ για τη συνεδρίαση της Ειδικής Επιτροπής Σωφρονιστικού Συστήματος & Λοιπών Δομών Εγκλεισμού Κρατ/νων


Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Εξωτερικής Φρούρησης
Κύριε Πρόεδρε, συνάδελφοι και συναδέλφισσες,

Την Τετάρτη, 19-02-2020 συνεδρίασε η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Σωφρονιστικού Συστήματος και Λοιπών Δομών Εγκλεισμού Κρατουμένων.

Παρόντες στην συνεδρίαση ήταν η Γενική Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής κ. Νικολάου Σοφία, από πλευράς Ομοσπονδίας οι συνάδελφοι Τερζής Χρήστος και Στιβακτάκης Γεώργιος, Αντιπρόεδρος και Γενικός Γραμματέας της Π.Ο.Υ.Ε.Φ. αντίστοιχα, ενώ παρέστη καταθέτοντας προτάσεις και απόψεις, ο Αρχιφύλακας του Γ.Κ.Κ. Διαβατών Θεσσαλονίκης κ. Βαρσάμης Κωνσταντίνος.

Η συμμετοχή μας στην εν λόγω Επιτροπή προέκυψε έπειτα από πρόσκληση του Προέδρου της, κυρίου Καραγκούνη Κων/νου(Ν.Δ.), για την ενημέρωση των μελών της οι οποίοι είναι οι ακόλουθοι κ.κ. Βουλευτές: Γκιόλας Ιωάννης(ΣΥ.ΡΙΖ.Α., Α’ Αντιπρόεδρος), Καμίνης Γεώργιος(ΚΙΝ.ΑΛ., Β’ Αντιπρόεδρος), Χαρακόπουλος Μάξιμος(Ν.Δ.), Νικολακόπουλος Ανδρέας(Ν.Δ.), Μπίζιου Στλελλα(Ν.Δ.), Ράπτη Ζωή(Ν.Δ.), Μπαρτζώκας Αναστάσιος(Ν.Δ.), Σκόνδρα Ασημίνα (Ν.Δ.), Λάππας Σπυρίδωνας(ΣΥ.ΡΙΖ.Α.), Ελευθεριάδου Σουλτάνα(ΣΥ.ΡΙΖ.Α.), Ψυχογιός Γεώργιος (ΣΥ.ΡΙΖ.Α.), Μαρκόπουλος Δημήτριος(Ν.Δ.), Τσιγκρής Άγγελος(Ν.Δ.), Μάρκου Κων/νος(ΣΥ.ΡΙΖ.Α.), Ξανθόπουλος Θεόφιλος(ΣΥ.ΡΙΖ.Α.), Κομνηνάκα Μαρία (Κ.Κ.Ε.), Βαγενάς Δημήτριος (Ελληνική Λύση), Μπακαδήμα Φωτεινή(Μέρα25).

Η συνεδρίαση είχε να κάνει αμιγώς με θέματα ασφάλειας των Καταστημάτων Κράτησης, αλλά στο περιθώριο της συζήτησης τέθηκαν και αναλύθηκαν και επιμέρους ζητήματα, εξόχως σημαντικά για την Υπηρεσία μας.

 

Η κ. Νικολάου στην τοποθέτηση της, μεταξύ άλλων, ανέφερε:

Η Γενική Γραμματεία της Αντεγκληματικής πολιτικής μεταφέρθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας αυξάνει το αίσθημα ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου.

Από πλευράς Γενικής Γραμματείας δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια του Σωφρονιστικού προσωπικού, ενώ παράλληλα προσπαθείται να καταπολεμηθούν φαινόμενα διακρίσεων ή κακομεταχείρισης των κρατουμένων.

Από τις 08-07-2019 και έπειτα μία από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης ήταν η εύρυθμη λειτουργία των Καταστημάτων Κράτησης με σεβασμό στο σύνταγμα και στα ανθρώπινα δικαιώματα, η αναβάθμιση όλου του Σωφρονιστικού συστήματος, η τήρηση των εσωτερικών κανονισμών και των επιμέρους νόμων που ρυθμίζουν ζητήματα σχετικά με την διαβίωση των κρατουμένων στις Φυλακές και τις μεταγωγές τους, η στελέχωση των Καταστημάτων Κράτησης, η εκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού καθώς και η αναμόρφωση των κτιριακών εγκαταστάσεων των Φυλακών.

Οι Φυλακές Κορυδαλλού τα προηγούμενα χρόνια αποτελούσαν άνδρο σχεδιασμού εγκληματικών πράξεων και ενεργειών με την ανοχή ουσιαστικά της προηγούμενης κυβέρνησης.

Από τις πρώτες ημέρες με εκατοντάδες μεταγωγές προσπαθήσαμε και πετύχαμε να φύγουν από τον Κορυδαλλό κρατούμενοι που, για άγνωστους λόγους, ενώ δεν ήταν υπόδικοι παρέμεναν εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, επειδή έτσι ήθελαν.

Ειδικότερα από την ανάληψη των καθηκόντων της Γενικής Γραμματείας και έπειτα, έχουν μεταχθεί 286 κρατούμενοι, μέσω διαδικασιών της Κ.Ε.Μ.

Σημαντικά προβλήματα ασφαλείας αντιμετωπίζουν και τα ειδικά θεραπευτικά κέντρα κράτησης, δηλαδή το Ειδικό Κέντρο Υγείας Κρατουμένων Κορυδαλλού καθώς και το Ψυχιατρείο Κρατουμένων Κορυδαλλού.

Οι κρατούμενοι πολλές φορές προφασιζόμενοι τάσεις αυτοκτονίας μετάγονται σε αυτά τα ιδρύματα, συστήνοντας ομάδες και σχεδιάζοντας νέες εγκληματικές δραστηριότητες.

Σε ετήσια βάση στο Ψυχιατρείο Κορυδαλλού μετάγονται 1000 κρατούμενοι. Προσωπικά αδυνατώ να πιστέψω ότι έχουμε 1000 ψυχιατρικά περιστατικά κάθε χρόνο. Μέλημα μας είναι αυτό να σταματήσει.

Με διάταξη που προωθούμε οι ασθενείς κρατούμενοι θα εισάγονται μόνο με εντολή διευθυντή της οικείας θεραπευτικής ή ψυχιατρικής μονάδας σε ειδικό θεραπευτικό Κατάστημα Κράτησης, ώστε έτσι να επιτευχθεί αποσυμφόρηση και να εξοικονομηθούν πόροι από τις μεταγωγές των ασθενών αυτών από τα περιφερειακά Καταστήματα στην Αθήνα.

Μέχρι τώρα η μεταγωγή κρατουμένου στο Ψυχιατρείο Κορυδαλλού μπορούσε να γίνει με οποιαδήποτε βεβαίωση οποιουδήποτε γιατρού και όχι απαραιτήτως ψυχιάτρου.

Σε ότι αφορά γενικότερα τις μεταγωγές η Κ.Ε.Μ. έχει συσταθεί και συνεχίζει το κρίσιμο έργο της, στο πλαίσιο της επαναφοράς της ομαλότητας και της ασφαλούς λειτουργίας των Σωφρονιστικών Καταστημάτων.

Προσωπικά από εμένα έχουν εκδοθεί 83 αποφάσεις σχετικά με την έκτακτη μεταγωγή 484 κρατουμένων ενώ η Κ.Ε.Μ. έχει εκδώσει 298 αποφάσεις για την μεταγωγή 1689 κρατουμένων.

Δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην ασφάλεια, προωθούμε παράλληλα νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία θα λαμβάνει μέρος στην Κ.Ε.Μ. ο Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Διαχείρισης Κ.Κ. και Διαχείρισης Κρίσεων.

Προς τον σκοπό της αποκατάστασης της Τάξης, της Ασφάλειας, της εύρυθμης λειτουργίας των Σωφρονιστικών Καταστημάτων και της ρύθμισης ειδικών θεμάτων μεταγωγών, συστήσαμε από τις πρώτες ημέρες της ανάληψης της Γραμματείας, μία νέα Διεύθυνση, την Διεύθυνση Διαχείρισης Κ.Κ. και Διαχείρισης Κρίσεων.

Με την δημιουργία της ανωτέρω Διεύθυνσης αντιμετωπίζουμε άμεσα και αποτελεσματικά τυχόν περιστατικά έκνομων ενεργειών, εντός των Καταστημάτων Κράτησης με γνώμονα την επαύξηση του επιπέδου ασφαλείας.

Σε αντίθεση με την κατάσταση την οποία παραλάβαμε τον περασμένο Ιούλιο, οι έρευνες στα κελιά έχουν εντατικοποιηθεί μιας και συνολικά έχουν πραγματοποιηθεί 132 έρευνες, τακτικές, ημερήσιες ή έκτακτες με την συνδρομή της Ομάδας Αντιμετώπισης Έκνομων Ενεργειών.

Ειδικότερα έχουν εντοπιστεί 181 συσκευασίες οι οποίες περιείχαν συνολικά 2 κιλά και 100 γραμμάρια ναρκωτικών ουσιών, 858 μαχαίρια- σιδερολοστοί κοκ, καθώς και 527 κινητά τηλέφωνα.

Στο ίδιο χρονικό διάστημα έλαβαν χώρα 79 συμπλοκές κρατουμένων, οι οποίες έχουν αντιμετωπιστεί με την δέουσα ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

Ακόμα, αναβαθμίζουμε ένα όργανο εσωτερικού ελέγχου, το Σώμα Επιθεώρησης και Ελέγχου των Καταστημάτων Κράτησης το οποίο θα μπορεί τακτικά ή έκτακτα να πραγματοποιεί ελέγχους σε κάθε Κατάστημα Κράτησης για να διαπιστώνει τις συνθήκες κράτησης των κρατουμένων αλλά και την σωστή άσκηση των καθηκόντων των υπαλλήλων, της ευταξίας και της τήρησης των μέτρων ασφαλείας στα Κ.Κ. και την εν γένει πιστή εφαρμογή των διατάξεων του Σωφρονιστικού Κώδικα.

Ήδη με νόμο αυξήσαμε τον αριθμό των υπηρετούντων σε αυτό το Σώμα και πλέον ανέρχεται στα 24 άτομα.

Όταν αναλάβαμε, οφείλω να σημειώσω, βρήκαμε μόνο 3 άτομα που αποτελούσαν το Σώμα Επιθεώρησης και Ελέγχου των Καταστημάτων Κράτησης, τα οποία φυσικά δεν θα μπορούσαν να διενεργήσουν κανένα έλεγχο.

Προωθούμε λοιπόν τροπολογία στην οποία, Προϊστάμενος του Σώματος δύναται να τοποθετηθεί όχι μόνο συνταξιούχος ανώτερος Δικαστικός αλλά και απόστρατος ή εν ενεργεία αξιωματικός των Ενόπλων Δυνάμεων ή των Σωμάτων Ασφαλείας.

Οι διαδικασίες για την μετεγκατάσταση των Φυλακών Κορυδαλλού προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς. Το project Δικαστική Φυλακή Θριασίου παίρνει «σάρκα και οστά». Το Κατάστημα αυτό θα αποτελεί μία Φυλακή υποδίκων και όχι καταδίκων και βαρυποινιτών όπως ήταν ο Κορυδαλλός.

Από τον Ιούλιο έχει συσταθεί Επιτροπή για την μετεγκατάσταση των Φυλακών Κορυδαλλού, η οποία εξέδωσε πόρισμα αποφασίζοντας να επιλεγεί το πρώην στρατόπεδο Ασπροπύργου.

Κατόπιν αποδοχής, παραχωρήθηκε χωρίς κανένα αντάλλαγμα στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Οικονομικών, η κυριότητα του δημοσίου αυτού ακινήτου.

Η ΜΟΜΚΑ (Μονάδα Μελετών και Κατασκευών) του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, θα αναλάβει να εκπονήσει όλες τις μελέτες για τον χωρικό σχεδιασμό του νέου Κ.Κ. στον Ασπρόπυργο.

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω ήταν στις 13-01-2020 να υπογραφεί η σχετική σύμβαση μεταξύ των υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη σύμφωνα με την οποία, η ΜΟΜΚΑ θα εκπονήσει τις μελέτες του χωροταξικού και κυκλοφοριακού σχεδιασμού.

Έχουμε προχωρήσει σε αλλεπάλληλες συναντήσεις με την ΜΟΜΚΑ για τη πορεία των μελετών σχετικά με την διαδικασία πραγματοποίησης του έργου.

Τα συστήματα ασφαλείας θα είναι υπερσύγχρονα και πλήρως εναρμονισμένα με τα στάνταρ του Συμβουλίου της Ευρώπης, ενώ θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του υπερπληθυσμού των κρατουμένων.

Εντός του 2020 αναμένεται η έκδοση του προεδρικού Διατάγματος για τη ίδρυση του νέου Καταστήματος Κράτησης.

Κυρίες και κύριοι, η ασφάλεια στα Κατάστημα Κράτησης είναι το Α και το Ω για μία αποτελεσματική και ορθή αντεγκληματική και σωφρονιστική πολιτική.

Στόχος μας είναι ο επαναπροσδιορισμός των μέτρων ασφαλείας στις Φυλακές.

Προς εκπλήρωση αυτού του στόχου μελετάται η δημιουργία Πειθαρχικών Τμημάτων σε κλειστά Κ.Κ. και φυσικά Πειθαρχικής Φυλακής στο άμεσο μέλλον.

Πλέον μελετάται και η δημιουργία τμημάτων σε Κ.Κ. για να κρατούνται κρατούμενοι καταδικασμένοι για οικονομικής φύσεως εγκλήματα, δηλαδή Οικονομικές Φυλακές.

Κατά αυτόν τον τρόπο θα επέλθει ένας σαφής διαχωρισμός των κρατουμένων, ανάλογα με την φύση του αδικήματος που έχουν τελέσει.

Επίσης επαναπροσδιορίζονται τα μέτρα φύλαξης και τα μέτρα μη πρόσβασης drones στα Κ.Κ. σε όλη την Χώρα.

Μελετάται ακόμα η τοποθέτηση μηχανημάτων x-ray και jammer για την απενεργοποίηση των κινητών τηλεφώνων σε συνεργασία και με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και συσκευών sniffers για την ανίχνευση των ναρκωτικών ουσιών.

Στον στρατηγικό σχεδιασμό της Γραμματείας υπάγεται και η επαναφορά των Κ.Κ. Υψίστης Ασφαλείας. Τα Καταστήματα αυτά αφορούν κρατουμένους υψηλής επικινδυνότητας οι οποίοι έχουν καταδικαστεί για ειδεχθή εγκλήματα.

Στα Καταστήματα αυτά θα κρατούνται κρατούμενοι ιδιαιτέρως επικίνδυνοι στους οποίους δεν θα χορηγούνται καθόλου άδειες. Έτσι φαινόμενα αποδράσεων βαρυποινιτών θα μειωθούν δραστικά. Οι Φυλακές υψίστης ασφαλείας καταργήθηκαν με νόμο του ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα κρατούμενοι, κατηγορούμενοι για ειδεχθή εγκλήματα, να μην σωφρονίζονται και να μην κρατούνται όπως πρέπει.

Με ένα ακόμα θέμα που ήρθαμε αντιμέτωποι ήταν οι μεταγωγές στα Αγροτικά Καταστήματα Κράτησης και στην Κ.Α.Υ.Φ. και αυτό γιατί κρατούμενοι με ποινές κάθειρξης άνω των 10 ετών αφού εκτίσουν συνολικά το 1/5 της ποινής τους, μπορούσαν να μεταχθούν σε αυτά τα Καταστήματα που οι συνθήκες κράτησης τους, δεν ανταποκρίνεται στην βαρύτητα των πράξεων τους.

Επιπλέον η παρούσα νομοθεσία επιτρέπει σε κρατούμενους που έχουν καταδικαστεί σε ισόβια κάθειρξη, αφού εκτίσουν 8 χρόνια κράτησης να αιτηθούν την μεταγωγή τους σε Αγροτικά Καταστήματα.

Με στοιχεία της Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής, τα τελευταία 4 χρόνια έχουν σημειωθεί περισσότερες από 200 αποδράσεις κρατουμένων από αυτά τα Καταστήματα.

Λύση στο ανωτέρω πρόβλημα την οποία και υιοθετούμε είναι η τροποποίηση του ισχύοντος νόμου, με σκοπό την αυστηροποίηση των προϋποθέσεων για μεταγωγή κρατουμένων σε Αγροτικά Καταστήματα Κράτησης.

Στο ίδιο πλαίσιο αυστηροποιούμε και την διαδικασία χορήγησης αδειών σε κρατούμενους, μιας και παρατηρούνται συνεχόμενα περιστατικά παραβίασης αδείας των.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Γραμματείας οι κρατούμενοι σήμερα ανέρχονται στους 11075. Από αυτούς οι 2212 είναι κρατούμενοι για το αδίκημα της παράνομης εισόδου ή εξόδου πολιτών τρίτων χωρών προς ή από το ελληνικό έδαφος.

Βάσει εκτιμήσεων ο αριθμός αυτός στα μέσα του 2020 θα ξεπεράσει τους 3000. Για τις μεταναστευτικές ροές και μέσα στις φυλακές εξετάζεται η κατά αναλογία διασπορά τους όχι μόνο σε Φυλακές της Χώρας μα και άλλων χωρών .

Οι υποδομές τώρα είναι σε άμεση σχέση με το θέμα της ασφάλειας που μας απασχολεί. Οι καλύτερες υποδομές αυξάνουν και το επίπεδο ασφαλείας των Φυλακών.

Ως εκ τούτου έχουν τεθεί σε λειτουργία οι 2 νέες πτέρυγες στο Κ.Κ. Νιγρίτας Σερρών, 60 και 60 θέσεων αντίστοιχα.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΚΤ.ΥΠ. (Κτιριακές Υποδομές), έχουν ολοκληρωθεί οι εγκαταστάσεις του νέου Καταστήματος στο Νικηφόρο Δράμας, και μέχρι τον Ιούνιο του 2020 θα έχουν ολοκληρωθεί και η κατασκευή του Επαγγελματικού και Βιοτεχνικού κτιρίου για την κάλυψη εκπαιδευτικών και εργασιακών αναγκών των κρατουμένων ώστε και να ανοίξει οριστικά το Κατάστημα αυτό.

Σε ότι αφορά το Ε.Κ.Κ.Ν. Αυλώνας και σε σχέση με τα επεισόδια του Ιανουαρίου, έχουν εγκριθεί δαπάνες ύψους 40.000,00 ευρώ με σκοπό την βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων της Φυλακής. Επίσης δόθηκε εντολή για την μεταγωγή 42 κρατουμένων για να λειτουργήσει και πάλι εύρυθμα το εν λόγω Κατάστημα.

Ένα άλλο θέμα είναι η κίνηση των διαδικασιών για την μετεγκατάσταση του Κ.Κ. Χαλκίδας εκτός αστικού ιστού, που αποσκοπεί στην επαύξηση του επιπέδου ασφαλείας της εν λόγω Φυλακής.

Επίσης γίνονται προσπάθειες με τις αρμόδιες αρχές για τη παραχώρηση θαλάμων νοσηλείας του Γενικού νοσοκομείου Νικαίας Πειραιά, «Άγιος Παντελεήμων», το οποίο γειτνιάζει με το Κ.Κ. Κορυδαλλού, για την ασφαλή φύλαξη και την αξιοπρεπή νοσηλεία των κρατουμένων.

Επιπροσθέτως προσφέρουμε με νομοθετική ρύθμιση κίνητρο για την προσέλευση ιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού και αποφυγή των ήδη υπηρετούντων, με τον καθορισμό των κατώτατων ορίων αμοιβής των ιατρών στο Ειδικό κέντρο υγείας κρατουμένων Κορυδαλλού, 700,00 ευρώ μηνιαίως, και των κατ’ επίσκεψη ιατρών 500,00 ευρώ μηνιαίως καθώς και των νοσηλευτών 300,00 ευρώ μηνιαίως σε κάθε Κ.Κ.

Σημαντικός παράγοντας ασφαλείας στα Κ.Κ. επίσης είναι η στελέχωσή τους με τον επαρκή αριθμό προσωπικού, τόσο Φυλάκων όσο και Εξωτερικών Φρουρών.

Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση του Α.Σ.Ε.Π., το φθινόπωρο του 2020, αναμένεται να αναρτηθούν οι οριστικοί Πίνακες των 557 διοριστέων της προκήρυξης 6Κ/2018.

Στο τομέα της πρόσληψης προσωπικού κινηθήκαμε άμεσα και ανανεώσαμε τις 8μηνες συμβάσεις 256 υπηρετούντων υπαλλήλων ΔΕ Φύλαξης στα Κ.Κ., με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου, οι οποίες έληξαν τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2020.

Στο σημείο αυτό να πω ότι με το άρθρο 278 του Ν.4555/2018, αποχώρησαν 242 Σωφρονιστικοί υπάλληλοι, π. Δημοτικοί Αστυνομικοί, με απόφαση του τότε αρμοδίου υπουργού λίγο πριν τις Εθνικές Εκλογές.

Αυτή η διάταξη της προηγούμενης κυβέρνησης δημιούργησε τεράστιες ελλείψεις στον τομέα της ασφάλειας των Κ.Κ., αφού 2 ημέρες πριν τις εκλογές έφυγαν 242 υπάλληλοι που εργάζονταν στην Φύλαξη αλλά και στην Εξωτερική Φρούρηση των Κ.Κ.

Ολοκληρώνοντας το κομμάτι της πρόσληψης προσωπικού προωθείται νομοθετική ρύθμιση, που αφορά όλα τα Κ.Κ. και το Κατάστημα της Δράμας, σύμφωνα με την οποία εισάγεται εξαίρεση αναφορικά με την διαδικασία επιλογής και πρόσληψης προσωπικού των κλάδων Φύλαξης και Εξωτερικής Φρούρησης από την αρμοδιότητα του ΑΣΕΠ, καθώς σοβαροί λόγοι δημοσίου συμφέροντος καθιστούν αναγκαία τη θεσμοθέτηση διαδικασιών που να διασφαλίζουν ταχεία κάλυψη όλων των κενών οργανικών θέσεων.

Η πρόσληψη προσωπικού θα γίνει δηλαδή στο ίδιο πλαίσιο με αυτό της προκήρυξης πρόσληψης Ειδικών Φρουρών της Ελληνικής Αστυνομίας.

Προβλέπονται 258 θέσεις αμιγώς συνολικά για το κατάστημα της Δράμας, 381 θέσεις για όλα τα Κ.Κ. οι οποίες είναι όλες εγκεκριμένες και άλλες 373 θέσεις ακόμα, για τις οποίες μπορούμε να προχωρήσουμε σε έγκριση. Σύνολο 1012 θέσεις εργασίας για τους φύλακες.

Ενισχύουμε το θεσμό της ηλεκτρονικής επιτήρησης, για την διαφύλαξη της δημοσίας ασφάλειας, τροποποιώντας το Π.Δ. του 2014 για την λειτουργία της ηλεκτρονικής επιτήρησης υποδίκων, καταδίκων και κρατουμένων και συμπεριλαμβάνοντας περισσότερες κατηγορίες κρατουμένων και καταδίκων με κατοικία την Αττική.

Ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί επίσης σημαντικό στοιχείο για τον τομέα της ασφάλειας. Ως εκ τούτο είναι παραδεκτό πως η εύρυθμη λειτουργία των Κ.Κ. άπτεται και της επιμόρφωσης του προσωπικού και των επαγγελματικών δεξιοτήτων των σωφρονιστικών υπαλλήλων.

Σε αυτό το πλαίσιο η γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής έχει σχεδιάσει δράσεις, οι οποίες δύναται να ρυθμίσουν χρήσιμους ψυχοκινητικούς παράγοντες, καθώς και παράγοντες υγείας ώστε να επικρατούν υψηλά επίπεδα ασφαλείας στα Κ.Κ.

Αναφορικά λοιπόν με το ζήτημα της ασφάλειας, υπεγράφη σύμφωνο συνεργασίας με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, με στόχο να εκπαιδευτούν οι κρατούμενοι και οι Σωφρονιστικοί υπάλληλοι, στις Πρώτες Βοήθειες και στην καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση. Το πρόγραμμα αυτό θα διαρκέσει 3 έτη. Αφορά όλα τα Κ.Κ. όλης της Χώρας και ήδη έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του από το Κ.Κ. του Ελαιώνα Θηβών.

Βασική απειλή επίσης για την απώλεια της ανθρώπινης ζωής είναι και η εξάρτηση από τις ναρκωτικές ουσίες, τόσο ως απειλή θνησιμότητας, όσο και ως απειλή μετάδοσης μολυσματικών ασθενειών που επιφέρουν τη θνησιμότητα.

Στοχεύοντας στην προστασία των κρατουμένων συνεργαζόμαστε με το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων, είτε για την συνέχιση αποτελεσματικών δράσεων όπως αυτή στο Κ.Κ. Θεσσαλονίκης, είτε για την δημιουργία νέων δραστικών παρεμβάσεων σε όλα τα Κ.Κ. της Χώρας.

Σε ότι αφορά την επαρκή επαγγελματική εκπαίδευση των υπαλλήλων των Κ.Κ. είναι σημαντικό να διαπιστωθεί ότι παρατηρήθηκαν σημαντικές ελλείψεις.

Μέχρι στιγμής δεν υπήρχε μόνιμη εκπαιδευτική δομή. Λάβαμε λοιπόν πρωτοβουλία ώστε να δημιουργηθεί Μόνιμη εκπαιδευτική δομή στον Ελαιώνα Θηβών.

Παράλληλα σχεδιάζεται το πρόγραμμα το οποίο θα περιλαμβάνει θεματικές ενότητες, ικανές να καλύψουν τις σύγχρονες ανάγκες του Σωφρονιστικού συστήματος.

Φτιάχνουμε λοιπόν Σωφρονιστική Ακαδημία, φιλοδοξώ να ξεκινήσουμε τον Μάρτιο, η οποία και θα εκπαιδεύει τους νέους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, αλλά και θα μετεκπαιδεύει τους ήδη υπάρχοντες.

 

Από τον Ιούλιο έως και σήμερα επετεύχθη αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής τεχνικής βοήθειας στον τομέα της εκπαίδευσης των εκπαιδευτών, αλλά ταυτόχρονα επεκτάθηκε το πρόγραμμα με την υλοποίηση 3 σεμιναρίων.

Ως εκ τούτου το Σωφρονιστικό σύστημα αυτή τη στιγμή διαθέτει 75 εκπαιδευτές, ικανούς να μεταδώσουν εξειδικευμένες γνώσεις γύρω από τον τομέα της ασφάλειας στο υπόλοιπο προσωπικό των Κ.Κ.

Παράλληλα πέραν της συνεργασίας με το Κέντρο Μελετών Ασφαλείας (ΚΕ.ΜΕ.Α.), για την εκπαίδευση των σωφρονιστικών υπαλλήλων, έχει δημιουργηθεί ένα επιστημονικό εργαλείο πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου της ριζοσπαστικοποίησης το οποίο βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο και αναμένεται να προσφέρει τα μέγιστα, για την ασφάλεια στις Φυλακές.

Σχεδιάζεται επίσης ένα επιστημονικό πρωτόκολλο παρέμβασης, το οποίο θα στοχεύει στην ψυχολογική ενδυνάμωση του προσωπικού, καθώς και στην καταπολέμηση του εργασιακού «burn out». Για αυτό ακριβές το σκοπό σχεδιάζεται και η κατασκευή ηλεκτρονικής διαδικτυακής πλατφόρμας σχετικού περιεχομένου.

Επίσης θα ήθελα να θίξω το ζήτημα των δομών της σχολικής εκπαίδευσης των κρατουμένων στα Κ.Κ. Είναι δεδομένο ότι η εκπαίδευση των κρατουμένων, μπορεί να γίνει ένα αποτελεσματικό μέσο σωφρονισμού και κατ’ επέκταση ένα μέσο διατήρησης της ασφάλειας.

Αυτό προϋποθέτει μελέτη και επαρκή σχεδιασμό που θα βασίζεται στην εξέταση σημαντικών παραγόντων για τις Φυλακές, όπως πολεοδομικές δυνατότητες, πρωτόκολλα ασφαλείας, εκπαιδευτικές ανάγκες κοκ.

Η αλήθεια είναι ότι παραλάβαμε ένα σύστημα σχολικής εκπαίδευσης που δεν είχε προβεί στις παραπάνω ενέργειες, αλλά είχε προλάβει να διορίσει συμβούλους και συντονιστές στα Κ.Κ. χωρίς καν να έχει μελετηθεί η δυνατότητα λειτουργίας του.

Βρισκόμαστε σε συνεχείς διαβουλεύσεις με το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να εξασφαλιστεί το δικαίωμα των κρατουμένων στην εκπαίδευση, χωρίς να κάνουμε εκπτώσεις στις συνθήκες ασφάλειας.

Ακόμα υλοποιούμε σχέδιο δράσης επέκτασης της μοναδικής δομής, μετασωφρονιστικής μέριμνας της Χώρας, την ΕΠΑΝΟΔΟ σε 6 νέα σημεία στην Χώρα, ξεκινώντας από το Βόλο. Επιπροσθέτως σχεδιάζεται η επέκταση στην Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα, στα Ιωάννινα, στα Χανιά και στη Λαμία.

Πέραν τούτου αναγνωρίζοντας την δυναμική του θεσμού της οικογένειας για τον Σωφρονισμό και κατ’ επέκταση της ασφάλειας και εύρυθμης λειτουργίας των Κ.Κ., σχεδιάζεται πρωτόκολλο εκπαίδευσης κρατουμένων σε δεξιότητες γονικής παροχής. Φτιάχνουμε ουσιαστικά Ακαδημία Γονέων.

Η ασφάλεια όλων των υπαλλήλων των Κ.Κ., των κρατουμένων αλλά και όλου του κοινωνικού συνόλου, σας διαβεβαιώνω ότι, βρίσκεται πολύ ψηλά στην ατζέντα της Γ.Γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής.

Το έργο μας είναι πολύ δύσκολο, παραλάβαμε παρατημένες κυριολεκτικά Φυλακές, όμως είμαι βέβαιη ότι το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα τα καταφέρει και κατά την διάρκεια αυτής της θητείας θα έχουμε πραγματικά Σωφρονιστικά καταστήματα και όχι Ιδρύματα Εγκληματικής εκπαίδευσης.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Ακολούθως και επί των ερωτημάτων των βουλευτών σχετικά με τα θέματα ασφαλείας που άπτονταν της υπηρεσίας μας καθώς και των επιμέρους ζητημάτων που αναφέρθηκαν, ο Γενικός Γραμματέας της Π.Ο.Υ.Ε.Φ., συνάδελφος Στιβακτάκης Γιώργος, τοποθετήθηκε τονίζοντας τα παρακάτω:

 Ανεξάρτητα από τις όποιες διαφωνίες πολιτικών και κομμάτων σχετικά με την μεταφορά της Γ.Γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής από το Υπουργείο Δικαιοσύνης στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η υπηρεσία της Εξωτερικής Φρουράς πρέπει να είναι αυτόνομη και ικανή ώστε να εγγυάται την ασφάλεια όλων των Κ.Κ. και της κοινωνίας γενικότερα.

 Βασικοί πυλώνες ασφάλειας είναι οι περιπολίες πέριξ των Κ.Κ., η επάνδρωση όλων των σκοπιών, η ανάληψη όλων των εξωτερικών θυρωρείων σε όλα τα Κ.Κ. (μιας και την παρούσα στιγμή η Εξωτερική Φρουρά έχει αναλάβει τα 10 από τα 27 εξωτερικά θυρωρεία), η συνέχιση της λειτουργίας της Ομάδας Αντιμετώπισης Έκνομων Ενεργειών (Ο.Α.Ε.Ε.), καθώς και η απρόσκοπτη συνεργασία με την υπηρεσία Φύλαξης στο κομμάτι των ελέγχων, για να καταστέλλονται έκνομες ενέργειες εν τη γενέσει τους.

 Όλα τα παραπάνω για να λειτουργήσουν χρειάζονται να γίνουν κάποιες ενέργειες από πλευράς ηγεσίας του υπουργείου και συγκεκριμένα:

Α. Προσλήψεις. Επί συνόλου 2111 οργανικών θέσεων, καλύπτονται από την υπηρεσία μας μόλις οι 1650 περίπου, ενώ η φυγή των π. Δημοτικών Αστυνομικών άφησε δυσαναπλήρωτο κενό. Το πρόβλημα αυτό της λειψανδρίας γίνεται εντονότερο αν συνυπολογιστούν η στελέχωση των Ομάδων Α.Ε.Ε. καθώς και οι φυλάξεις των θυρωρείων.

Β. Προκήρυξη 6Κ/2018. Η προκήρυξη αυτή είναι ακόμα σε εξέλιξη, παρότι χρονολογείται από το 2018 και δυστυχώς κανείς Εξωτερικός Φρουρός δεν έχει προσληφθεί, ούτε με σύμβαση ορισμένου χρόνου, αφού έχοντας την ιδιαιτερότητα να είναι κάτοχος οπλισμού, δεν δύναται να αναλάβει υπηρεσία αν πρωτίστως δεν εκπαιδευτεί. Αναγκαίο λοιπόν θεωρείται η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και να γίνεται πλέον η πρόσληψη των Εξωτερικών

Φρουρών με τις διαδικασίες πρόσληψης των Ειδικών Φρουρών της Ελληνικής Αστυνομίας.

Γ. Εκπαίδευση. Οι συνάδελφοι μετεκπαιδεύονται ουσιαστικά με ιδία μέσα, κάποιοι είναι αναγκαστικά μέλη σκοπευτικών ομίλων ενώ το υπουργείο από μεριάς του κάνει φιλότιμες προσπάθειες να εκπαιδεύσει το Προσωπικό μέσω του ΙΝ.ΕΠ, του ΚΕ.ΜΕ.Α. με ολιγοήμερα σεμινάρια. Η εκπαίδευση και περισσότερο η μετεκπαίδευση πρέπει να είναι πολύ πιο συχνή και ιδιαίτερα στους νεοπροσληφθεντες συνάδελφους που θα στερούνται εμπειρίας.

Δ. Υλικοτεχνικός εξοπλισμός εξωτερικών θυρωρείων. Σε πολλά Εξωτερικά Θυρωρεία δεν υπάρχουν σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα ελέγχου επισκεπτών και αντικείμενων, ενώ ο πεπαλαιωμένος πολλές φορές εξοπλισμός περισσότερο δημιουργεί παρά επιλύει προβλήματα. Από πλευράς υπουργείου πρέπει να χορηγηθούν τα απαραίτητα μηχανήματα ελέγχου επισκεπτών και αντικειμένων όπως μαγνητικές πύλες, x-ray, sniffers κοκ.

Ε. Επιχειρησιακός εξοπλισμός Ο.Α.Ε.Ε. Έχουν εξοπλιστεί μόνο 2 Καταστήματα ενώ η πρόταση της ΠΟΥΕΦ είναι να χορηγηθεί κατάλληλος εξοπλισμός σε όλα τα Κ.Κ. Σε άμεση σχέση με αυτό είναι η ύπαρξη απαρχαιωμένου ατομικού οπλισμού χρεωμένου σε κάποιους συναδέλφους, χρεωμένου από την Ελληνική Αστυνομία που αφορά περίστροφα περασμένων δεκαετιών. Το υπουργείο πρέπει να εξετάσει την αντικατάσταση τους με καινούρια και σύγχρονα πιστόλια, ενώ παράλληλα πρέπει να προχωρήσει και στην χορήγηση νέων αλεξίσφαιρων γιλέκων για όλους τους συναδέλφους μας.

Στ. Παρωχημένης τεχνολογίας φορητοί ασύρματοι. Το σύνολο των Φρουρών χρειάζεται καινούριους φορητούς ασυρμάτους, σύγχρονους, ώστε να μπορούν να επικοινωνήσουν και με την Ελληνική Αστυνομία, ενώ σύμφωνους ως Ομοσπονδία μας βρίσκει η άποψη για την λειτουργία jammer και συσκευών απενεργοποίησης των Drones.

Ζ. Οχήματα. Παρότι τα νέα υπηρεσιακά οχήματα ανέρχονται πλέον στα 15 για την Εξωτερική φρουρά, ο αριθμός αυτός είναι τραγικά ελάχιστος μπροστά στις ανάγκες όλων των Τ.Ε.Φ.Κ.Κ. που έχουν υπερεσιακά οχήματα με κύκλο ζωής 20 και πλέον χρόνων.

 Ο Γ.Γ. της Ομοσπονδίας επισήμανε ακόμα πως, απαραίτητη προϋπόθεση για τα ανωτέρω, είναι και η χρηματοδότηση της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής, ενώ στα θεσμικά ζητήματα της υπηρεσίας μας, ανέφερε ότι μείζον παραμένει η έλλειψη ιεραρχίας αφού, 20 χρόνια μετά, βαθμοφόροι της υπηρεσίας μας (Διοικητές και Υποδιοικητές) είναι ακόμα υπαξιωματικοί και αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας, τονίζοντας ότι η συσσωρευμένη εμπειρία των 20 και πλέον ετών των Εξωτερικών Φρουρών πρέπει με κάποιο τρόπο να αξιοποιηθεί.

 Έγινε αναφορά ακόμα στη δημιουργία Ειδικού Μισθολογίου για την υπηρεσία μας κάτι που θα ήταν και απολύτως δίκαιο και σωστό μιας και η φύση της εργασίας μας δεν έχει καμία ομοιότητα με αυτή των υπολοίπων δημοσίων υπαλλήλων.

 Επισημάνθηκε εκ νέου το επίδομα της στολής που λάβαμε πέρυσι δίνοντας έμφαση στο γεγονός ότι η στολή, ο οπλισμός και το αλεξίσφαιρο γιλέκο ενός Εξωτερικού Φρουρού αξίζουν περισσότερα από 1500,00 ευρώ, χρήματα που στερείται κάθε συνάδελφος από τον οικογενειακό του προϋπολογισμό και ζητήθηκε από τη κ. Νικολάου να επανεξετάσει το θέμα, όχι μόνο όσον αφορά την χορήγηση του επιδόματος αλλά ακόμα και την αύξηση του.

 Όσον αφορά αμιγώς το Κ.Κ. του Κορυδαλλού, ο Γενικός Γραμματέας της Ομοσπονδίας μας και με την ιδιότητα του προέδρου του πρωτοβάθμιου Σωματείου του Κορυδαλλού ανέφερε ότι, σημαντικά προβλήματα παραμένουν τόσο οι πλεονάζουσες εργατοώρες του προσωπικού που δεν αποζημιώνονται, όσο και το γεγονός ότι οι ασθενείς κρατούμενοι φυλάσσονται διάσπαρτοι σε διάφορα νοσοκομεία από πολλούς Εξωτερικούς Φρουρούς, κάνοντας έτσι ακόμα εντονότερο το πρόβλημα της υποστελέχωσης του Καταστήματος.

 Παράλληλα ζητήθηκε από την κ. Νικόλαου να ενεργοποιήσει εκείνες τις διαδικασίες ώστε να ενταχθούμε και εμείς στις δομές της ψυχολογικής υποστήριξης της Ελληνικής Αστυνομίας για να αποφευχθούν αυτοχειρίες συναδέλφων μας, αλλά και φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας.

 Τέλος δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί η προσπάθεια ένταξης της υπηρεσίας μας στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, μιας και είμαστε οι μοναδικοί πλέον ένοπλοι υπάλληλοι του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη που δεν έχουμε πρόσβαση σε αυτά.

Προς το τέλος της συνεδρίασης τον λόγο πήρε ο Αντιπρόεδρος της ΠΟΥΕΦ, συνάδελφος Τερζής Χρήστος ο οποίος κάλυψε με τον καλύτερο τρόπο απορίες όλων των παραβρισκόμενων, αναφέροντας τα πιο κάτω:

 Σχετικά με το πρόβλημα των διάσπαρτων ασθενών κρατουμένων σε πολλά Νοσοκομεία μία κάποια λύση θα ήταν στο Γενικό Νοσοκομείο Νίκαιας να δεσμευτεί ένας χώρος με 10 ή 15 κλίνες για να φυλάσσονται όλοι οι κρατούμενοι, προς όφελος και της ασφαλούς φύλαξης αλλά και της ανακούφισης των τόσων υπηρεσιακών αναγκών του Κ.Κ. Κορυδαλλού.

 Το Σωφρονιστικό σύστημα οφείλει να επενδύσει, αν θέλει να επιλύσει πολλά από τα προβλήματα που κατά καιρούς έχει συσσωρεύσει. Τόσο το ανθρώπινο δυναμικό όσο και οι υλικοτεχνικές υποδομές χρειάζονται χρήματα για να προχωρήσουν.

 Μοντέλα διαχείρισης κρατουμένων αλλά και γενικότερης δομής του Σωφρονιστικού Συστήματος πχ της Φιλανδίας ή άλλης ευρωπαϊκής χώρας, δεν μπορούν να λειτουργήσουν στη Χώρα μας, μιας και ως κοινωνία, μας λείπουν πολλά περισσότερα για να μιμηθούμε μοντέλα Σωφρονισμού άλλων Χωρών.

 Υπάρχει σημαντικότατο πρόβλημα ακόμα και συνεννόησης πλέον με τους κρατούμενους αφού πια η συσσώρευση των από τόσες διαφορετικές Χώρες, μας δημιουργεί καθημερινά προβλήματα ακόμα και στην επικοινωνία μαζί τους.

 Η λειτουργία των νέων Κ.Κ. δεν μπορεί να γίνει αμιγώς με νέο προσωπικό αφού θα χρειαστούν και έμπειρα άτομα κάθε κλάδου για να κατευθύνουν όλους τους υπόλοιπους στην προσαρμογή τους.

 Υποστηρίζουμε απόλυτα ως Ομοσπονδία, τις προτάσεις του κ. Τσιγκρή τόσο για δημιουργία της Σωφρονιστικής Ακαδημίας, ως κάτι διαφορετικό, για να ξεφύγουμε από το στείρο αυτό καλούπι της σκέψης και της δράσης που χρόνια τώρα δείχνουμε όμηροι, όσο και για τον συνήγορο των κρατουμένων.

 Ως συνδικαλιστικός φορέας δεν είμαστε αντίθετοι στις παροχές προς τους κρατούμενους αλλά λέμε παράλληλα και ένα μεγάλο ΝΑΙ στα μέτρα ασφαλείας, που πρέπει να οριοθετούν συμπεριφορές κρατουμένων εντός των Κ.Κ.

 Επίσης το Υπουργείο να βρει τρόπο αποπληρωμής όλων των πέραν της υποχρεωτικής εργασίας δεδουλευμένων ωρών των συναδέλφων μας, που πλέον αποτιμώνται μόνο για τη Φρουρά του Κορυδαλλού, σε περισσότερα από 30000 οφειλόμενα ρεπό.

 Για το θέμα της παραμονής κρατουμένων στις Αγροτικές Φυλακές, δόκιμο ίσως είναι να πηγαίνουν κρατούμενοι με μεγάλες σχετικά ποινές, μιας και κρατούμενοι με μικρές ποινές δεν θα έχουν κανένα ενδιαφέρον για εργασία.

 Όσον αφορά το θέμα της ίδρυσης της Πειθαρχικής Φυλακής, ως Ομοσπονδία, δεν είμαστε αντίθετοι μιας και θα πρέπει να υπάρχει μιας μορφής τιμωρίας ως προς τους κρατούμενους με παραβατικές συμπεριφορές, αλλιώς θα επέλθει ασυδοσία στις πράξεις των, που πολλές φορές στρέφονται ακόμα και κατά υπαλλήλων.

 Η πολιτεία πρέπει να δώσει μεγαλύτερα κίνητρα, ίσως και οικονομικά για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε ικανό αριθμό ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού για όλα τα Κ.Κ.

 Η φυγή των π. Δημοτικών Αστυνομικών, δε μας χαροποίησε με τον τρόπο αλλά πολύ περισσότερο με το χρόνο που έγινε. Ο Κορυδαλλός λχ έχασε 85 συναδέλφους και κατά αντιστοιχία και άλλα Κ.Κ. όπως τα Χανιά, τα Γρεβενά, η Νιγρίτα Σερρών, η Κομοτηνή κοκ. Ο προγραμματισμός λοιπόν των προσλήψεων πρέπει να είναι άμεσος.

Μετά το πέρας όλων των τοποθετήσεων, ο πρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής της Ν.Δ κ. Καραγκούνης Κωνσταντίνος αφού ευχαρίστησε θερμά όλους τους συμμετέχοντες, προχώρησε στην λήξη της συνεδρίασης.

ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ

ΓΙΑ ΤΟ Δ. Σ.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                            Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Κωστίκας Γεώργιος                            Στιβακτάκης Γεώργιος