Πώς θα αυξήσετε την καλή (HDL) χοληστερόλη;



Απαραίτητη για την καλή υγεία της καρδιάς σας είναι η HDL ή καλή χοληστερόλη και η αύξησή της συνοδεύεται από ευεργετικές επιδράσεις.

Συγκεκριμένα, μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων (στηθάγχη, έμφραγμα μυοκαρδίου), εγκεφαλικού επεισοδίου, νεφρικών προβλημάτων, καθώς και Αλτσχάιμερ.

Τα επιθυμητά επίπεδα καλής χοληστερόλης είναι πάνω από 40 mg/dl, ενώ στις γυναίκες η HDL πρέπει να είναι πάνω από 50 mg/dl.

Για όσους κινδυνεύουν από καρδιαγγειακά, τα υψηλότερα επίπεδα της καλής χοληστερόλης (55 mg/dl και άνω) σχετίζονται με χαμηλότερη συχνότητα καρδιακών επεισοδίων. Οι υψηλότερες συγκεντρώσεις αίματος της HDL χοληστερόλης (60-70 mg/dl), βρέθηκαν να σχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο άνοιας λόγω γήρανσης.

Σε αντίθεση με τη μείωση της LDL ή κακής χοληστερόλης, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μέσω της λήψης στατινών, η αύξηση της καλής χοληστερόλης στο αίμα δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Δείτε παρακάτω τι μπορείτε να κάνετε:
  • Μέτρια έως έντονη σωματική άσκηση: Αυξάνει λίγο την HDL χοληστερόλη.
  • Μέτρια κατανάλωση αλκοόλ (1-2 ποτά ημερησίως), ψάρια, μεσογειακή διατροφή: Μικρή αύξηση της HDL.
  • Φιμπράτες: Τα φάρμακα αυτά μπορούν να αυξήσουν λίγο την HDL (κατά περίπου 4 mg/dl), ενώ ταυτόχρονα μειώνουν την LDL χοληστερόλη, τη συνολική χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια. Η συνδυαστική δράση των φιμπράτων μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων κατά 25%. Ωστόσο, το 33% των ασθενών που λαμβάνουν φιμπράτες, παρουσιάζουν ανεπιθύμητες παρενέργειες, όπως πόνο στην κοιλιά, διάρροια, υπερβολικά αέρια εντέρου, ενοχλήσεις στομαχιού, εξάνθημα και σπανιότερα βλάβες στο συκώτι και στους μυς. Τα εν λόγω προβλήματα επιβάλλουν μεγάλη προσοχή στη χρήση τους.
  • Νιασίνη (βιταμίνη Β3): Η νιασίνη μπορεί να αυξάνει την HDL χοληστερόλη κατά περίπου 7 mg/dl. Με τα νεότερα σκευάσματα βραδείας απελευθέρωσης του φαρμάκου, μειώνεται η συχνότητα των σημαντικών παρενεργειών που περιλαμβάνουν εξάψεις, γαστρεντερικές διαταραχές και προβλήματα στο συκώτι, στους μυς και στο δέρμα.


Πηγή: onmed.gr