Έως και 30% αναδρομική μείωση των μισθών αν το ΣτΕ ακυρώσει την εγκύκλιο Αχτσιόγλου για τις 3ετίες

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που αφορά τις τριετίες, μετά τη συζήτηση χθες στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της προσφυγής του ΣΕΒ
κατά της εγκυκλίου της τέως υπουργού Εργασίας Εφης Αχτσιόγλου. Με την εν λόγω, προβλέφθηκε αύξηση 11% στον κατώτατο μισθό όσων είχαν κατοχυρώσει επίδομα τριετίας το 2012.
Τι θα συμβεί αν το Δικαστήριο κάνει δεκτή την αίτηση ακύρωσης; Κατά τον εργατολόγο Γιάννη Καρούζο πέραν της επιβάρυνσης των επιχειρήσεων με περαιτέρω γραφειοκρατικά βάρη (συμπλήρωση νέων ΑΠΔ, αντιδικίες με τους εργαζόμενους κλπ), η μείωση που θα επέλθει στους μισθούς μπορεί να
φτάσει και το 30%.
Συγκεκριμένα όπως εξηγεί ο κ. Καρούζος : «Το ΣτΕ, θα επιληφθεί ενός προβλήματος που δημιουργήθηκε για δύο λόγους:
• Αφενός, της ασάφειας του νόμου 4172/2013 αναφορικά με την ακριβή έννοια του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου, με δεδομένο ότι το 2014 το επίμαχο άρθρο 103 του ως άνω Νόμου τροποποιήθηκε για να συμπληρωθεί η έννοια του κατώτατου μισθού με τη φράση : «και ως τέτοιος νοείται μια μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς» (εννοώντας άραγε ότι δεν περιλαμβάνει τις τριετίες και
• Της άτολμης επακολουθήσασας πρωτοβουλίας του Υπουργείου Εργασίας το 2019, να επιλύσει το μείζον αυτό θέμα με την έκδοση μιας εγκυκλίου αντί της νομοθετικής διάταξης, η οποία θα αποσαφήνιζε πλήρως το όλο πρόβλημα.
Τυχόν ευδοκίμηση της αίτησης ακύρωσης θα μπορούσε να επιφέρει την ακυρότητα της εγκυκλίου με αναδρομικό αποτέλεσμα, από τότε που η εγκύκλιος αυτή δημοσιεύτηκε, δηλαδή από τις 18 Φεβρουαρίου του 2019. Σε καμία περίπτωση όμως δε θεωρώ ότι το απευκταίο αυτό αποτέλεσμα θα μπορούσε να οδηγήσει σε αναδρομική αναζήτηση των ποσών των τριετιών που στο μεταξύ καταβλήθηκαν στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Αυτό, πέραν του έντονου κοινωνικού προβλήματος που θα δημιουργούσε (αναδρομική μείωση μισθών έως και κατά 30%) και της επιβάρυνσης των επιχειρήσεων με περαιτέρω γραφειοκρατικά βάρη (συμπλήρωση νέων ΑΠΔ, αντιδικίες με τους εργαζόμενους), θα ήταν και νομικά άτοπο, αφού σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δικαιολογηθεί πλάνη των εργοδοτών στην καταβολή των 3ετιών, όταν μάλιστα αυτή γινόταν και γίνεται χωρίς καμία επιφύλαξη των δικαιωμάτων τους.».