Παστέλι: Η ελληνική μπάρα δημητριακών! Τι μας προσφέρει;



Το παστέλι χαρακτηρίζεται ως η αρχαία ελληνική έκδοση της μπάρας δημητριακών!

Βασίζεται μόνο σε δύο απλά συστατικά, το μέλι και το σουσάμι. Βέβαια πολλές συνταγές περιλαμβάνουν ζάχαρη, η οποία κάνει το παστέλι πιο σκληρό, αλλά και αρωματικά υλικά, όπως οι φλούδες πορτοκαλιού ή λεμονιού.

Η θρεπτική του αξία

Η θρεπτική αξία του παστελιού βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στους υδατάνθρακες που περιέχει το μέλι, λέει η Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA, Διαιτολόγος, Διατροφολόγος, Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ. Μία μερίδα των 50 γραμμαρίων, μέγεθος που αντιστοιχεί σε μία μικρή μπάρα, έχει περίπου 200 με 250 θερμίδες. Ο διατροφικός αυτός θησαυρός κρύβει περίπου 5 γραμμάρια πρωτεΐνης και 4 γραμμάρια φυτικών ινών, που προέρχονται από το πολύτιμο σουσάμι. Στη λίστα με τα υπόλοιπα μικροθρεπτικά συστατικά που περιέχει, θα βρείτε τις βιταμίνες Β, το ασβέστιο, το μαγνήσιο, το φώσφορο, το σίδηρο, τον ψευδάργυρο, το χαλκό και το μαγγάνιο. Κανείς δεν χρειάζεται να γνωρίζει τις λειτουργίες κάθε στοιχείου για να καταλάβει πως πρόκειται για μία γλυκιά, αλλά απολύτως θρεπτική, για τον οργανισμό, απόλαυση. Εξάλλου, η παράδοση κρύβει από πίσω της διατροφική σοφία αρκετών αιώνων!

Πέντε λόγοι για να βάλετε το παστέλι στην καθημερινότητά σας

Πώς, όμως, η παραπάνω θρεπτική αξία «μεταφράζεται» σε οφέλη για τον οργανισμό; Οι παρακάτω συμβουλές θα σας εκπλήξουν!
  1. Ενέργεια που διαρκεί: Την ώρα που τα επίπεδα της ενέργειάς σας πέφτουν ή όταν χρειάζεστε μία επιπλέον ώθηση για το γυμναστήριο, το παστέλι αποτελεί ιδανική επιλογή, σύμφωνα με την κ. Παπαϊωάννου! Συνδυάζει τους υδατάνθρακες από το μέλι για άμεση «αναζωογόνηση», με την πρωτεΐνη από το σουσάμι που θα σας χορτάσει μέχρι το επόμενο γεύμα.
  2. Δυνατά οστά: Ένα μικρό παστέλι περιέχει περίπου όσο ασβέστιο αντιστοιχεί σε ένα ποτήρι γάλα! Επιπλέον, συνοδεύεται από φώσφορο και μαγνήσιο, που ενισχύουν την απορρόφησή του. Ένα παστέλι την ημέρα, την οστεοπόρωση κάνει πέρα!
  3. Αντιοξείδωση στο μάξιμουμ: Τόσο το σουσάμι, αλλά κυρίως το μέλι, είναι γεμάτα αντιοξειδωτικά συστατικά. Από αυτά ξεχωρίζουν η λιγνίνη του σουσαμιού και τα φλαβονεοειδή του μελιού. Τα τελευταία είναι φυσικά συστατικά φυτικής προέλευσης, που θωρακίζουν κάθε κύτταρο του οργανισμού από την καθημερινή φθορά. Η αντιοξειδωτική προστασία, όπως αναφέρει η κ. Παπαϊωάννου, είναι απαραίτητη για τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων, όπως τα καρδιαγγειακά, ο καρκίνος και νευροεκφυλιστικές παθήσεις.
  4. Αντίο στη δυσκοιλιότητα: Μπορεί ένας γλυκός πειρασμός να λύσει το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας; Η απάντηση είναι μάλλον πως όχι. Ενδέχεται, όμως, να συμβάλλει στην ανακούφισή της, μαζί με άλλες υποστηρικτές συνήθειες (φρούτα, λαχανικά, νερό, άθληση). Οι φυτικές ίνες και το μαγνήσιο είναι υπεύθυνα γι’ αυτήν την ιδιότητα του παστελιού.
  5. Κατάλληλο για όσους πάσχουν από διαβήτη: Ο χαλκός που περιέχει το σουσάμι, καθιστά το παστέλι ένα σνακ κατάλληλο για όσους έχουν υψηλό σάκχαρο. Το «αντιδιαβητικό» προφίλ του ενισχύεται από την παρουσία των φυτικών ινών, οι οποίες καθυστερούν την απορρόφηση των σακχάρων. «Φυσικά, το παστέλι θα πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια ενός ισορροπημένου διατροφικού πλάνου, με αρμονική κατανομή των υδατανθράκων μέσα στην ημέρα», επισημαίνει η κ. Παπαϊωάννου.


Κάντε το μόνοι σας

Το μόνο που χρειάζεστε είναι τρία απλά υλικά και πολύ κέφι!

Υλικά
  • 1 1/3 φλιτζάνι μέλι
  • 3 φλιτζάνια σπόροι σουσαμιού, καβουρδισμένοι
  • Φλούδα από ένα λεμόνι


Εκτέλεση

Σε μία κατσαρόλα προσθέστε το μέλι και τη φλούδα από το λεμόνι. Θερμάνετε μέχρι το μέλι να πάρει μία βράση. Στη συνέχεια, προσθέστε το καβουρδισμένο σουσάμι και ανακατέψτε πολύ καλά. Απομακρύνετε το μίγμα από τη φωτιά και απλώστε το σε ταψί καλυμμένο με λαδόκολλα (πάχος περίπου 1 εκατοστό). Όταν το παστέλι έρθει σε θερμοκρασία δωματίου, αφήστε το στο ψυγείο για περίπου 3 ώρες πριν το κόψετε σε μικρές μερίδες! Εάν προτιμάτε το παστέλι σας να είναι πιο σκληρό, αντικαταστήστε μέρος του μελιού με κρυσταλλική ζάχαρη.


Πηγή: healthview.gr