Στον «κίτρινο χρυσό» της ελληνικής διατροφής οφείλεται η μακροζωία των κατοίκων της Μεσογείου



Πολυάριθμες μέχρι σήμερα επιστημονικές έρευνες έχουν επικεντρωθεί στα πολλαπλά οφέλη του ελαιόλαδου στην ανθρώπινη υγεία και κυρίως στη λειτουργία της καρδιάς.

Όλες αυτές οι έρευνες είχαν ως αφετηρία τους τη διαπίστωση ότι οι κάτοικοι της Μεσογείου έχουν υψηλό προσδόκιμο επιβίωσης.

Το ελαιόλαδο, ο χυμός της ελιάς είναι το έλαιο που λαμβάνεται από τους καρπούς του ελαιόδεντρου με μηχανικά μέσα και με φυσική επεξεργασία. Είναι ένα απόλυτα φυσικό προϊόν, που μπορεί να καταναλωθεί μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία παραλαβής του. Αφομοιώνεται από τον οργανισμό κατά 98%, ενώ αποδίδει τον ίδιο αριθμό θερμίδων με όλα τα άλλα φυτικά έλαια που είναι 9,3 ανά γραμμάριο. Αποτελεί τη βασική πηγή λιπαρών στη Μεσογειακή Διατροφή, αναφέρει ο καρδιολόγος Δημήτρης Ρίχτερ, MD, FESC, FAHA, Διευθυντής Καρδιολογικής Κλινικής της Ευρωκλινικής Αθηνών. Όπως όλα τα λιπαρά φυτικής προέλευσης, περιέχει περισσότερα πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και θεωρείται φιλικό για τον οργανισμό και την υγεία, ενώ δεν περιέχει καθόλου χοληστερίνη. Η σύνθεση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τα ζωικά λιπαρά που περιέχουν μεγάλο αριθμό κορεσμένων λιπαρών οξέων και χοληστερίνης και μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα στην υγεία και τον οργανισμό μας.

Μελέτες αναφέρουν μείωση του κινδύνου εμφράγματος του μυοκαρδίου, της θνησιμότητας από στεφανιαία νόσο και της συνολικής θνησιμότητας, στα άτομα που ακολουθούν τη Μεσογειακή δίαιτα και συνεπώς καταναλώνουν ελαιόλαδο. Στην πρόσφατη μελέτη PREDIMED είδαμε πως η κατανάλωση 20 ml περίπου έξτρα παρθένου ελαιόλαδου ημερησίως μειώνει κατά 30% τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών επεισοδίων.

Η ακριβής επίδραση του ελαιολάδου στον κίνδυνο εμφάνισης ή πρόληψης στεφανιαίων νοσημάτων δεν έχει πλήρως διαλευκανθεί, σύμφωνα με τον κ. Ρίχτερ.


Η κατανάλωση ελαιολάδου είναι συνδεδεμένη:
  1. με τη βελτίωση ορισμένων δεικτών ρίσκου για καρδιαγγειακά νοσήματα,
  2. με καλύτερο έλεγχο της αρτηριακής πίεσης ( δεν είναι τυχαία η ένδειξη Ια -η ισχυρότερη δυνατή- που πήρε στις πρόσφατες κατευθυντήριες οδηγίες για την υπέρταση η κατανάλωση ελαιολάδου καθημερινά)
  3. με μείωση των επιπέδων τριγλυκεριδίων και γλυκόζης στο αίμα,
  4. με μείωση της ολικής και της LDL (κακής) χοληστερόλης, καθώς και
  5. με αντιπηκτικές ιδιότητες

Σε άτομα με καρδιακή νόσο έχει φανεί ότι το ελαιόλαδο, χάρη στις πολυφαινόλες του, με σημαντικότερες εξ αυτών την τυροσόλη και την υδροξυτυροσόλη, συμβάλλει στη μείωση της C-αντιδρώσας πρωτεΐνης (CRP), η οποία είναι δείκτης που χρησιμοποιείται ευρέως για την εκτίμηση της φλεγμονής. Έχει επίσης αναφερθεί, ότι το ελαιόλαδο μειώνει τη δραστικότητα του κύκλου του αραχιδονικού οξέος ο οποίος υποκινεί φλεγμονώδεις διαδικασίες στον οργανισμό. Αυτά τα αντιφλεγμονώδη οφέλη του ελαιολάδου δεν απαιτούν την πρόσληψη μεγάλων ποσοτήτων. Φαίνεται ότι η πρόσληψη 1-2 κουταλιών εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου συνδέονται με σημαντικά αντιφλεγμονώδη οφέλη.

Αποτελέσματα πολλών ερευνών και η διεθνής βιβλιογραφία δείχνουν ότι το ποσοστό των αντιοξειδωτικών που περιέχονται στο ελαιόλαδο, είναι ιδιαίτερα σημαντικό, επισημαίνει ο κ. Ρίχτερ. Υπάρχουν πλέον πολυάριθμες αποδείξεις σχετικά με την ισχυρή αντιοξειδωτική δράση των φαινολικών συστατικών του ελαιολάδου, τόσο in vitro, όσο και in vivo.

To 2011 η EFSA ( European Food Safety Committee), κάτι ανάλογο του ΕΟΦ για τα τρόφιμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφού έλεγξε όλα τα επιστημονικά δεδομένα, κατέληξε πως υπάρχει άμεση και αιτιολογική συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης 5 mg υδροξυτυροσόλης από ελαιόλαδο και της προστασίας της LDL από το οξειδωτικό στρες.

«Η μακροζωία πολλών κατοίκων μεσογειακών χωρών και το χαμηλό ποσοστό καρδιαγγειακών νοσημάτων κέντρισε από παλιά το ενδιαφέρον πολλών ερευνητών. Είναι πλέον ευρέως αποδεκτό ότι πολλά θέματα υγείας συνδέονται στενά με τη διατροφή. Το ελαιόλαδο είναι ένα από τα κύρια συστατικά της μεσογειακής δίαιτας και η κύρια πηγή διαιτητικών λιπαρών» καταλήγει ο κ. Ρίχτερ.


Πηγή: iatropedia.gr