Τα ναι και τα όχι στη διατροφή όταν παίρνετε κορτιζόνη



Σε περιπτώσεις ασθενειών, όπως είναι η ρευματοειδής αρθρίτιδα, τα εκζέματα, το άσθμα ή η ελκώδης κολίτιδα, χορηγείται κορτιζόνη με εξαιρετικά αποτελέσματα.

Όμως, αρκετά συχνά προκαλούνται διάφορες παρενέργειες, από την παρατεταμένη λήψη της όπως:
  • κατακράτηση υγρών,
  • πρήξιμο και αύξηση βάρους,
  • αύξηση της όρεξης,
  • διαταραχή του μεταβολισμού των υδατανθράκων,
  • αυξημένος κίνδυνος εμφάνισης οστεοπενίας ή οστεοπόρωσης

Για να περιοριστούν οι ανεπιθύμητες ενέργειες όσοι λαμβάνουν κορτιζόνη πρέπει να αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες.
  1. Όχι στο αλάτι: Για να αποφευχθεί ο κίνδυνος της κατακράτησης υγρών καλό είναι όσοι λαμβάνουν κορτιζόνη να αποφεύγουν την κατανάλωση αλατιού. Επίσης, να μην τρώνε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, όπως αλμυρά τυριά, αλλαντικά, κονσερβοποιημένα και παστά τρόφιμα, ελιές, τουρσί, έτοιμες σάλτσες, αλμυρά σνακ (πατατάκια, κράκερ κ.λπ.), αλατισμένους ξηρούς καρπούς και έτοιμα φαγητά.
  2. Με μέτρο η ζάχαρη: Για να μην αυξηθούν οι τιμές του σακχάρου στο αίμα για όσο διάστημα διαρκεί η θεραπεία με κορτιζόνη, οι ασθενείς πρέπει να ελαττώσουν τη ζάχαρη και τους υδατάνθρακες, όπως γλυκά, κρουασάν, κέικ, σοκολάτες, παγωτά, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων με προσθήκη ζάχαρης κ.ά.
  3. Ναι στο ασβέστιο: Η μακροχρόνια λήψη κορτιζόνης συνδέεται με την εμφάνιση της οστεοπόρωσης. Έτσι οι ειδικοί συμβουλεύουν τους ασθενείς να καταναλώνουν τουλάχιστον δύο μερίδες γαλακτοκομικών χαμηλών σε λιπαρά τη μέρα (γάλα, γιαούρτι).
  4. Ναι στο ελαιόλαδο: Αποφύγετε τα κορεσμένα και τρανς λιπαρά οξέα και προτιμήστε το ελαιόλαδο ως κύριο προστιθέμενο λίπος στο φαγητό αντί για βούτυρο.


Πηγή: healthreport.gr