Στον αέρα οι ρυθμίσεις για την αναβάθμιση της Αστυνομικής Ακαδημίας: Το πρόβλημα με το Επιτελείο και ο πλέον άστοχος νόμος


Δημοσιεύουμε άρθρο του Νικολάου Μπλάνη, Αντιστρατήγου ε.α: 1. Σύμφωνα με το δικαστικό ρεπορτάζ η Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Όλγα ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ  διαβίβασε στο Συμβούλιο
της Επικρατείας (ΣτΕ) σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος (συνυπογράφεται από τον Υπουργό Παιδείας)  για την αναδιάρθρωση και αναβάθμιση της Αστυνομικής Ακαδημίας. Το  ΣτΕ εξέδωσε την  119/2019 γνωμοδότησή του, με την οποία έκρινε μη νόμιμο το εν λόγω διάταγμα, καθώς: «α) Υπογράφεται και από τον υπουργό Παιδείας, χωρίς να προβλέπεται η αρμοδιότητά του αυτή από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και  β) Επιχειρείται η κατάργηση του συνόλου των ρυθμίσεων του νόμου 4249/2014 για την Αστυνομική Ακαδημία με την εισαγωγή νέων, στις οποίες μάλιστα περιλαμβάνεται και η εξουσιοδότηση για την έκδοση άλλων οργανωτικών της Ακαδημίας Προεδρικών Διαταγμάτων, καθ' όμοιο τρόπο προς την ισχύουσα και καταργημένη με το σχέδιο διάταξη της παραγράφου 16 του άρθρου 38 του νόμου 4249/2014». Τέλος, όπως αναφέρεται στη σχετική γνωμοδότηση, το περιεχόμενο του υπό επεξεργασία Προεδρικού Διατάγματος μπορεί «να αποτελέσει περιεχόμενο μόνον ρυθμίσεως τυπικού νόμου» και κατά συνέπεια το επίμαχο διάταγμα «δεν προτείνεται νομίμως».

          2. Δυστυχώς είχαμε σχολιάσει κατά το παρελθόν τη «διάλυση» του Επιτελείου του Αρχηγείου τα τελευταία δέκα περίπου χρόνια. Και επειδή το Επιτελείο είναι ο «εγκέφαλος» ενός Οργανισμού, είναι αυτονόητο, ότι αυτό έχει συνέπειες και στη συνολική λειτουργία του Σώματος. Σήμερα το Αρχηγείο της Αστυνομίας (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) στερείται έμπειρων επιτελικών αξιωματικών. Κανείς δεν φρόντισε να υπάρχει διάδοχη κατάσταση. Δυστυχώς όμως και σήμερα εξακολουθεί να παρατηρούνται κάποια φαινόμενα δυσλειτουργίας. Περιγράψαμε και την επαναλαμβανόμενη μη χρηστή διοίκηση της Ηγεσίας. Το εν λόγω είναι ένα ακόμη φαινόμενο δυσλειτουργίας.

          3. Η ιστορία όμως ανατρέχει στο παρελθόν ήτοι στο ν.4249/24-3-2014 (Υπουργός Νικ.ΔΕΝΔΙΑΣ-Αρχηγός Νικ.ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ).  Κεντρικές ρυθμίσεις του νόμου αυτού  για την οργάνωση της Αστυνομίας (που την τριχοτομούσε και επί της ουσίας την διέλυε) δημιούργησαν τεράστια ζητήματα  και ανέδειξαν τα διαχρονικά προβλήματα  στο τομέα αυτό. Το Επιτελείο εδώ μάλλον αγνοήθηκε (αφού προηγουμένως δεν υπήρξε μέριμνα για την ενίσχυσή του). Ο Υπαρχηγός που εξέφρασε  στο Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού εγγράφως τη διαφωνία του   αποστρατεύθηκε. Άραγε τυχαίως;;; Χρειάστηκε αλλαγή Ηγεσίας και νέα νομοθετική παρέμβαση πριν παρέλθει πεντάμηνο (άρθρο 231 του ν.4281/8-8-2014) για την επίλυση κάποιων από αυτά και η έκδοση των οργανωτικών κανονιστικών πράξεων (ιδίως π.δ.178/2014). Τελικά και μετά τις άστοχες, ανεδαφικές και τουλάχιστον αμφιλεγόμενες διατάξεις για την Αστυνομική Ακαδημία, αλλά και άλλα  ζητήματα που δημιούργησε (όπως η καθιέρωση του όρου «ένστολο προσωπικό» κ.α.), αποδεικνύεται ότι ήταν η πλέον αποτυχημένη  νομοθετική παρέμβαση. Και αυτό προφανώς αντανακλά τόσο στην Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου όσο και Φυσική Ηγεσία της Αστυνομίας.

         4. Σήμερα βλέπουμε, ότι και το κεφάλαιο των διατάξεων του ιδίου νόμου, που αφορούσαν την Αστυνομική Ακαδημία, παραμένουν ως επί το πλείστον ανεφάρμοστες. Η αναμόρφωση  (στην ουσία κατάργηση) που επιχειρήθηκε με το ως άνω π.δ. είχε επίσης άδοξο τέλος και εξελίσσεται σε φιάσκο. Και η παρούσα Κυβέρνηση, που θα ήταν υποτίθεται η κάθε λέξη του Συντάγματος, διέπραξε άλλη μια «θεσμική εκτροπή» παραβιάζοντας τόσο το Σύνταγμα, όσο και βασικούς νομοτεχνικούς κανόνες. Επεχείρησε, με καθυστέρηση και ενώ η Βουλή ήταν κλειστή, να ρυθμίσει αντικείμενο που χρειάζονταν τυπικό νόμο. Κατά συνέπεια είναι απολύτως αναγκαία η προώθηση στο Κοινοβούλιο ενός νέου νομοθετικού πλαισίου, που θα επιλύει συνολικά και οριστικά το ζήτημα.