Ωμέγα 3 και ωμέγα 6 λιπαρά οξέα: Οφέλη και παρενέργειες



Υπάρχει ένα … θολό και αρκετά συγκεχυμένο τοπίο σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.

Λίγοι γνωρίζουν τι ακριβώς κάνουν, ποια από αυτά είναι κατάλληλα για τον καθένα, ποιες διαφοροποιήσεις και τύπους έχουν και φυσικά, ποιες είναι οι παρενέργειες αν κάποιος δεν τα παίρνει με τη συμβουλή ενός γιατρού.

Τα συμπληρώματα διατροφής υπάρχουν στην αγορά επειδή σε γενικές γραμμές μας κάνουν καλό. Προσοχή, όμως! Μας κάνουν καλό μόνο όταν ένας γιατρός τα εγκρίνει για τη δική μας περίπτωση.

Σε αυτό το κείμενο η προσοχή μας στρέφεται στα πολύ διαδεδομένα ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρά οξέα, με τη μορφή συμπληρωμάτων.

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα υπάρχουν κυρίως στα λιπαρά ψάρια, όπως το σκουμπρί και ο σολομός, και έχει αποδειχτεί μέσα από πολλές έρευνες ότι προάγουν την υγεία του εγκεφάλου. Μάλιστα, η λήψη συμπληρωμάτων ω-3 λιπαρών οξέων έχει βρεθεί ότι αποτρέπει την άνοια.

Ωστόσο, παρά το σχεδόν ταυτόσημο όνομά τους, τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα είναι λίγο πιο περίπλοκα. Σύμφωνα με το βρετανικό Ίδρυμα Αρθρίτιδας, είναι απαραίτητα για τη φυσιολογική ανάπτυξη του ατόμου, όπως η υγεία των οστών, ο μεταβολισμός, η αναπαραγωγή και το υγιές δέρμα και δυνατές τρίχες. Τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα υπάρχουν κυρίως στο κρέας και τα έλαια. Το σώμα σας δεν μπορεί να τα παραγάγει, οπότε πρέπει να προέρχονται από διατροφή ή/και συμπληρώματα.

Είναι πολύ σημαντικό, όμως, να βρίσκονται σε ισορροπία με τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Αυτό συμβαίνει επειδή η υπερβολική συγκέντρωση ωμέγα-6 λιπαρών οξέων μπορεί να προκαλέσει το σώμα να παράγει προ-φλεγμονώδεις χημικές ουσίες.

Ωστόσο, στη Δυτική διατροφή, πολλοί άνθρωποι προσλαμβάνουν υπερβολικά πολλά ωμέγα-6 και όχι αρκετά ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μέσω της διατροφής ή και μέσω των συμπληρωμάτων. Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, καθώς έρευνες έχουν συνδέσει τα ωμέγα-6 λιπαρά με την κατάθλιψη. Μια μελέτη του 2005 που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Molecular Biology», διαπίστωσε ότι τα αυξημένα επίπεδα ενός τύπου ωμέγα-6 λιπαρού οξέος στον εγκέφαλο, του αραχιδονικού οξέος, συσχετίστηκε με κατάθλιψη.

Άλλη έρευνα από το πανεπιστήμιο του Οχάιο το 2014 διαπίστωσε επίσης αυξημένο κίνδυνο για αρθρίτιδα, καρδιακές παθήσεις και διαβήτη τύπου 2 σε αυτούς που είχαν υψηλότερο λόγο ωμέγα-6 προς ωμέγα-3 λιπαρών οξέων.

Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι θα πρέπει πιθανώς να τα μειώσουν, υπάρχουν ορισμένες ομάδες που θα μπορούσαν να είναι ακόμα και ανεπαρκείς σε ωμέγα-6 λιπαρά οξέα.

Τα σημάδια που δείχνουν ότι χρειάζεστε περισσότερα ω-6 είναι:
  1. Έκζεμα ή ξηρό, ερεθισμένο δέρμα
  2. Αφυδάτωση
  3. Απώλεια μαλλιών
  4. Ξηρά μάτια
  5. Αρθρίτιδα
  6. Υψηλή χοληστερόλη


Οι επιπλοκές από την ανεπάρκεια σε ω-6 λιπαρά περιλαμβάνουν:
  1. Καρδιακές αρρυθμίες
  2. Λοίμωξη και αδυναμία θεραπείας
  3. Νεφρική βλάβη
  4. Στειρότητα
  5. Προβλήματα ανάπτυξης
  6. Προβλήματα συμπεριφοράς
  7. Αποβολή εμβρύου στην εγκυμοσύνη για τις γυναίκες



Πηγή: voicenews.gr