Σωστή ενυδάτωση για γερά νεφρά! Τι πρέπει να προσέχετε;



Όταν ασκείστε σε υψηλές θερμοκρασίες και στη συνέχεια καταναλώνετε διάφορα ροφήματα, όπως είναι τα αναψυκτικά με καφεΐνη, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για νεφρική νόσο.

Η καφεΐνη είναι το συνηθέστερα χρησιμοποιούμενο συμπλήρωμα στα ποτά προπόνησης. Τα καφεϊνούχα αναψυκτικά είναι τα πιο δημοφιλή ανάμεσα στους fitness freaks, τους αθλητές και τους bodybuilders. Ωστόσο, οι υψηλές δόσεις καφεΐνης μπορεί να έχουν δυσάρεστες, ακόμη και επικίνδυνες παρενέργειες. Συγκεκριμένα, τα χειρότερα είναι τα σακχαρούχα και καφεϊνούχα αναψυκτικά σε συνδυασμό με την άσκηση σε ζεστό περιβάλλον, σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Buffalo στη Νέα Υόρκη.

Η μικρή μελέτη περιλάμβανε 12 υγιείς ενήλικες που πραγματοποίησαν προπονητικές ασκήσεις σε ένα εργαστηριακό περιβάλλον το οποίο είχε θερμοκρασία 35 βαθμών Κελσίου. Μετά από την πρώτη συνεδρία, οι συμμετέχοντες στη μελέτη ήπιαν ένα καφεϊνούχο ρόφημα με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη και στην άλλη, ήπιαν νερό. Τουλάχιστον επτά ημέρες πέρασαν μεταξύ των συνεδριών.

Μετά τη συνεδρία κατά την οποία τους χορηγήθηκε το αναψυκτικό, οι συμμετέχοντες είχαν υψηλότερα επίπεδα κρεατινίνης στο αίμα και χαμηλότερο ποσοστό «ρυθμού σπειραματικής διήθησης», δύο δείκτες που δείχνουν πιθανό τραυματισμό των νεφρών. Αυτές οι προσωρινές αλλαγές δεν σημειώθηκαν όταν οι συμμετέχοντες έπιναν μόνο νερό κατά τη διάρκεια της άσκησης, ανέφεραν οι ερευνητές στη μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στο «American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology». Οι επιστήμονες διαπίστωσαν επίσης ότι κατά τη διάρκεια και μετά την κατανάλωση του αναψυκτικού, οι συμμετέχοντες είχαν υψηλότερα επίπεδα βασοπρεσίνης στο αίμα, μιας ορμόνης που αυξάνει την αρτηριακή πίεση. Ήταν επίσης ελαφρώς αφυδατωμένοι, σημειώνει ο συγγραφέας Zachary Schlader, βοηθός καθηγητής Exercise and Nutrition science και οι συνάδελφοί του.

«Η κατανάλωση αναψυκτικών κατά τη διάρκεια και μετά από άσκηση σε υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, δεν μας ενυδατώνει», ανέφεραν οι ερευνητές. «Έτσι, η κατανάλωση αναψυκτικών ως λύση επανυδάτωσης κατά τη διάρκεια άσκησης στη ζέστη, μπορεί να μην είναι ιδανική», πρόσθεσαν.
 
Στις προπονητικές συνεδρίες, οι συμμετέχοντες πέρασαν 30 λεπτά πάνω σε ένα διάδρομο, στη συνέχεια έκαναν τρεις πεντάλεπτες άρσεις βαρών, αλλά και διάφορες άλλες ασκήσεις επιδεξιότητας. Αναπαύονταν για 15 λεπτά πίνοντας 475ml αναψυκτικού ή νερού. Μετά το διάλειμμα, επαναλάμβαναν τον κύκλο τρεις ακόμη φορές για συνολικά τέσσερις ώρες. Πριν φύγουν από το εργαστήριο, τους δόθηκε να πιούν ακόμη περισσότερο από το ποτό που αντιστοιχούσε στον καθένα πριν τους επιτραπεί να καταναλώσουν οποιαδήποτε άλλα υγρά.

Πριν, αμέσως μετά και 24 ώρες μετά από κάθε δοκιμή, οι ερευνητές μέτρησαν τη θερμοκρασία σώματος των συμμετεχόντων, τον καρδιακό τους ρυθμό, την αρτηριακή πίεση, το βάρος και τους δείκτες της νεφρικής βλάβης. Ο Schlader και οι συνάδελφοί του ανέφεραν ότι θα χρειαστεί περισσότερη έρευνα για να κατανοηθούν οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της κατανάλωσης αναψυκτικών κατά τη διάρκεια της άσκησης, καθώς και το πώς μπορεί να συνδεθεί με τον κίνδυνο νεφρικής νόσου.


Πηγές: physiology.org, Φωτεινή Πουρνάρα – itrofi.gr