Δέκα λιγότεροι γνωστοί παράγοντες που μας προκαλούν άγχος



Η αγχώδης διαταραχή εκτιμάται ότι προκαλείται από συνδυασμό γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων.

Εκλυτικός παράγοντας  μπορεί να είναι πρόσωπο, μέρος ή πράγμα που φέρνει αισθήματα άγχους. Για παράδειγμα, αν φοβάστε τους σκύλους, το να δείτε ένα να έρχεται κατά πάνω σας μπορεί να προκαλέσει άγχος. Αν και οι εκλυτικοί παράγοντες είναι συχνά διαφορετικοί για κάθε άνθρωπο, υπάρχουν ορισμένοι κοινοί σε πολλούς ανθρώπους με άγχος.

Καφεΐνη

Η καφεΐνη είναι διεγερτικό, μια αιτία που τόσοι άνθρωποι θέλουν καφέ για να αρχίσουν την ημέρα τους. Μπορεί επίσης να φέρει νευρικότητα, ιδιαίτερα με το δεύτερο ή τρίτο φλιτζάνι. Για πολλούς, το να πιουν καφέ ή τσάι προκαλεί αίσθηση άγχους. Άνθρωποι με διαταραχή πανικού και διαταραχή κοινωνικού άγχους είναι πιο ευαίσθητοι στην επίδραση της καφεΐνης, αναφέρει έρευνα στο «Journal of anxiety disorders».

Αφυδάτωση

Η αφυδάτωση μπορεί να επηρεάσει τη διάθεση, να προκαλέσει αίσθηση νευρικότητας, μπερδέματος και θυμού, αναφέρει έρευνα. Το να μένει κάποιος ενυδατωμένος τον βοηθά να εστιάζει και να διατηρεί το σώμα του σε καλή λειτουργία. Σε ορισμένους ανθρώπους με διαταραχή άγχους, αλλαγές στο σώμα που προκαλούνται από αφυδάτωση, μπορούν να φέρουν κρίση πανικού ή αισθήματα γενικευμένου άγχους.

Φάρμακα

Ορισμένα μπορούν να προκαλέσουνε άγχος ή να επιδεινώσουν συμπτώματά του. Ορισμένα για το άσθμα, την πίεση, το βήχα, αντισυλληπτικά και για τη συμφόρηση μπορούν να προκαλέσουν αίσθηση άγχους. Συνταγογραφούμενα και μη φάρμακα, μπορούν να έχουν αυτήν την επίδραση.


Νόσοι και λοιμώξεις

Ορισμένοι όγκοι και διατροφικές ανισορροπίες μπορούν να προκαλέσουν άγχος. Αν μια νόσος έχει επιδεινωθεί ή αν ξαφνικά εμφανίσατε μια, θα μπορούσε να είναι βοηθητικό να κάνετε τσεκ απ και να μιλήσετε με το γιατρό για νόσους που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στο άγχος σας.

Παράλειψη γευμάτων

Όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι για τη γενική ευεξία μας το να τρώμε ισορροπημένα. Όταν έχετε αγχώδη διαταραχή, η απάλειψη γευμάτων μπορεί να φέρει αισθήματα άγχους λόγω πτώσης του σακχάρου.

Αρνητικές σκέψεις

Είναι πιθανό να προκαλείτε άγχος με τις σκέψεις σας. Όταν κάτι πάει λάθος, η πρώτη σκέψη μπορεί να είναι. «Ωχ, θα είναι φοβερό». Και μόνο αυτή η σκέψη μπορεί να προκαλέσει άγχος.

Συμπληρώματα για απώλεια βάρους

Πολλά συμπληρώματα για χάσιμο βάρους περιέχουν καφεΐνη, ακόμα και αν αυτή δεν αναγράφεται στα συστατικά. Για παράδειγμα, εκχυλίσματα πράσινου τσαγιού και guarana έχουν καφεΐνη. Άλλο συστατικό, η έφεδρα, μπορεί να προκαλέσει ταχυπαλμία και άγχος. Είναι καλή ιδέα να μιλήσετε με το γιατρό σας πριν λάβετε συμπληρώματα για απώλεια βάρους.

Προβλήματα θυρεοειδούς

Ο υπερθυρεοειδισμός μπορεί να προκαλέσει νευρικότητα και άλλα συμπτώματα σαν του άγχους, όπως ταχυπαλμία, ευερεθιστότητα και αϋπνία.

Στρες

Αν έχετε στρες, είτε στην προσωπική σας ζωή, είτε στη δουλειά, τα συμπτώματα άγχους μπορούν να επιδεινωθούν. Το στρες μπορεί επίσης να οδηγήσει σε συμπεριφορές όπως παράλειψη γευμάτων, αϋπνία, κατανάλωση αλκοόλ ή χρήση ουσιών, που μπορούν να αυξήσουν την αίσθηση του άγχους.

Προσωπικοί παράγοντες

Ορισμένες φορές μπορούν να φέρουν άσχημο συναίσθημα ή ανάμνηση. Για παράδειγμα, μια μυρωδιά θα μπορούσε να σας θυμίζει ένα τραυματικό γεγονός που μπορεί να προκαλέσει άγχος. Αυτό συμβαίνει πιο συχνά στη διαταραχή μετατραυματικού στρες, αλλά μπορεί να συμβεί σε οποιοδήποτε είδος άγχους.


Πηγή: iatronet.gr