Πώς μπορείτε να βελτιώσετε την ψυχική σας υγεία μέσω της διατροφής;



Είναι δυνατόν να βελτιώσετε την ψυχική σας ευεξία μέσα από τη διατροφή σας;

Επιστήμονες υποστηρίζουν πως ναι, καθώς, όπως αναφέρουν, το να προσθέσετε περισσότερα φρούτα και λαχανικά στο καθημερινό σας διαιτολόγιο προσφέρει την ικανοποίηση που νιώθετε όταν πάτε σε μια νέα δουλειά που σας αρέσει.

Για όλους όσοι μεγάλωσαν με την προτροπή να «τρώνε φρούτα και λαχανικά» δεν θα αποτελέσει έκπληξη η είδηση ότι η καθημερινή τους κατανάλωση βελτιώνει σημαντικά την υγεία. Αλλά ίσως να παραξενευτούν αν μάθουν ότι τα επιστημονικά στοιχεία αρχίζουν να δείχνουν μια συσχέτιση και με την καλύτερη ψυχική υγεία επίσης.

Μια πενταετής μελέτη από ερευνητές των Πανεπιστημίων του Leeds και του York στη Βρετανία δείχνει ότι η κατανάλωση πολλών φρέσκων φρούτων και λαχανικών μπορεί να είναι εξίσου καλό για την ψυχική υγεία, όπως είναι για το σώμα μας. Τα αποτελέσματα της έρευνας υποστηρίζουν ότι η αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών συνδέεται με την αύξηση της ψυχικής ευεξίας και το αίσθημα ικανοποίησης για τη ζωή.

Ο εγκέφαλος είναι ένα όργανο, ακριβώς όπως η καρδιά, το στομάχι ή το συκώτι. Και οτιδήποτε επηρεάζει αυτά τα όργανα μπορεί επίσης να επηρεάσει τον εγκέφαλο. Αυτό περιλαμβάνει και όλα όσα τρώμε. Τα τελευταία πενήντα χρόνια έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές σε αυτά που καταναλώνουμε, στο πώς επεξεργαζόμαστε τα τρόφιμα και τα βελτιώνουμε, καθώς και στην αύξηση των πρόσθετων τροφίμων. Τα θρεπτικά συστατικά που βρίσκονται σε μια ισορροπημένη διατροφή, όπως τα ωμέγα 3 και ωμέγα 6, τα αμινοξέα, οι βιταμίνες και τα μέταλλα είναι όλα απαραίτητα για έναν υγιή εγκέφαλο και ένα εύρωστο σώμα.


Οι ερευνητές των Πανεπιστημίων του Leeds και του York έκαναν μια μεγάλη διαχρονική μελέτη για να βρουν περισσότερα αποδεικτικά στοιχεία ότι τα φρούτα και τα λαχανικά επηρεάζουν πραγματικά την ψυχική υγεία. Τα ευρήματά τους δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Social Science and Medicine». Ανέλυσαν δεδομένα από το UK Household Longitudinal Survey από το 2010 έως το 2017, τα οποία περιλάμβαναν πληροφορίες σχετικά με τη διατροφή και την ψυχική υγεία 50.000 ατόμων που συμμετείχαν στην έρευνα. Τρία ερωτήματα από την έρευνα αφορούσαν την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών και οι ερευνητές κατάφεραν να υπολογίσουν πόσες μερίδες φρούτων και λαχανικών έτρωγε το κάθε άτομο σε μια μέρα. Επανεξέτασαν επίσης τις απαντήσεις στο Γενικό Ερωτηματολόγιο για την Υγεία, το οποίο χρησιμοποιείται συχνά για να βοηθήσει στην εξέταση διαφόρων ψυχιατρικών διαταραχών. Οι ερευνητές έλαβαν υπόψη παράγοντες όπως η ηλικία των ανθρώπων, τα επίπεδα εισοδήματος, το αν ήταν παντρεμένοι ή όχι, το επάγγελμά τους και τη γενικότερη υγεία τους και συνέκριναν τα αποτελέσματα των ίδιων ανθρώπων με την πάροδο του χρόνου. Αυτή η προσέγγιση συνέβαλε στην αύξηση της αξιοπιστίας των αποτελεσμάτων.

Τα ευρήματα έδειξαν μια άμεση σχέση μεταξύ της ψυχικής ευεξίας και της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι αισθάνονταν πιο ευτυχισμένοι, λιγότερο αγχωμένοι και ότι είχαν κάποιο σκοπό στη ζωή τους όταν έτρωγαν περισσότερα φρούτα και λαχανικά. Η προσθήκη μιας μόνο επιπλέον μερίδας φρούτων ή λαχανικών είχε την ίδια θετική επίδραση στην ψυχική ευεξία όπως το περπάτημα για επιπλέον δέκα λεπτά την ημέρα για τέσσερις εβδομάδες. Παράλληλα, διαπίστωσαν ότι η μετάβαση από μια υγιή, ισορροπημένη διατροφή στην κατανάλωση λιγότερων μερίδων φρούτων και λαχανικών επηρέασε αρνητικά την ψυχική υγεία και αύξησε τη συναισθηματική δυστυχία.

Φυσικά απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να διαλευκανθούν οι ακριβείς λόγοι για τους οποίους τα φρούτα και τα λαχανικά συμβάλλουν στη βελτίωση της ψυχικής ευημερίας, αλλά η έρευνα δείχνει σαφή σχέση μεταξύ των δύο.

«Τα ευρήματά μας παρέχουν περαιτέρω στοιχεία ότι το να πεισθούν οι άνθρωποι να καταναλώνουν περισσότερα φρούτα και λαχανικά μπορεί όχι μόνο να ωφελήσει τη σωματική τους υγεία μακροπρόθεσμα, αλλά και τη διανοητική τους ευεξία βραχυπρόθεσμα», ανέφεραν οι ερευνητές.


Πηγή: Φωτεινή Πουρνάρα - itrofi.gr