Τρέχουν στο και... πέντε για τη νέα Αρχή Πολιτικής Προστασίας

To 2018 σημαδεύτηκε από την τραγωδία της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι καταδεικνύοντας πόσο απροετοίμαστος ήταν ο κρατικός μηχανισμός απέναντι στις δασικές πυρκαγιές ακόμα και σε μια
«καλή», κατά τα άλλα, αντιπυρική περίοδο, όπως τη χαρακτήρισε η WWF.
Ωστόσο το 2019 οι εμπλεκόμενοι φορείς θα έρθουν αντιμέτωποι με ριζικές αλλαγές στον τρόπο διαχείρισης εκτάκτων αναγκών. Αλλαγές οι οποίες θα πρέπει άμεσα να αφομοιωθούν και να εφαρμοστούν στην πράξη αφού η νέα αντιπυρική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει από την Τετάρτη. 
Την ίδια στιγμή τα ακραία καιρικά φαινόμενα των προηγούμενων μηνών  και οι συνεχείς βροχοπτώσεις έχουν οδηγήσει σε αύξηση της βιομάζας, άρα αύξηση και της καύσιμης ύλης.

Σε διαβούλευση ακόμη η νέα Εθνική Υπηρεσία Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών

Στις 8 Αυγούστου 2018, 16 ημέρες μετά την τραγωδία, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είχε εξαγγείλει την κατάργηση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και την αντικατάστασή της από την Εθνική Υπηρεσία Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών. Είχε κάνει λόγο για έναν ενιαίο φορέα με λειτουργική και επιστημονική αναβάθμιση που θα υιοθετούσε προσαρμοσμένα στα ελληνικά δεδομένα, τα πιο σύγχρονα στοιχεία των μοντέλων διαχείρισης εκτάκτων αναγκών από Ευρώπη, ΗΠΑ και Καναδά.
Η εξαγγελία είχε την ένδειξη του κατεπείγοντος. Ωστόσο πέρασαν εννέα μήνες μέχρι το σχέδιο νόμου να τεθεί τελικά σε δημόσια διαβούλευση την περασμένη Πέμπτη.
Η δημόσια διαβούλευση του νέου φορέα θα γίνει με συνοπτικές διαδικασίες ενώ θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί επίσης με επείγουσες διαδικασίες, πριν κλείσει η Βουλή για τις ευρωεκλογές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές. 
Ωστόσο, σε περίπτωση που δεν υπάρχουν νομοτεχνικές βελτιώσεις, η νομοθεσία που προωθεί η κυβέρνηση φαίνεται να διατηρεί αρκετές παθογένειες του ισχύοντος νόμου, συνεχίζοντας τις επικαλύψεις ευθυνών μεταξύ των φορέων, αφήνοντας “γκρίζα” σημεία σχετικά με την λήψη αποφάσεων και ανάληψης ευθύνης, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις οι διαδικασίες διαχείρισης “θυμίζουν” σε πολλά το ισχύον σύστημα διαχείρισης. Όλα αυτά δηλαδή τα οποία είχαν προβληματίσει εξαρχής και οδήγησαν στην δέσμευση για έλευση ενός νέου νομοθετικού πλαισίου. 
Στη συνέχεια οι δήμαρχοι που θα αναλάβουν καθήκοντα μετά τις εκλογές, καλούνται, βάσει των διατάξεων του νομοσχεδίου, να εκδώσουν μια σειρά σχετικών αποφάσεων, μέσα σε τρεις μήνες. Δηλαδή... αυτό μπορεί να συμβεί ακόμη και στο τέλος της αντιπυρικής περιόδου καθώς και οι δήμαρχοι καλούνται να αφομοιώσουν τις αλλαγές και να γυρίσουν σελίδα στην δασοπυρόσβεση.

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η Πυροσβεστική

Από την πλευρά της για το 2019 η Πυροσβεστική Υπηρεσία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για εφέτος το καλοκαίρι, επισημαίνοντας ότι στατιστικά η πλειονότητα των πυρκαγιών κάθε χρόνο οφείλεται σε ανθρώπινη αμέλεια, ενώ υπενθυμίζει τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται αυστηρά για την πρόληψη πυρκαγιών, καθώς και τις ενέργειες του κάθε πολίτη σε περίπτωση έναρξης πυρκαγιάς. Στις ενέργειες αυτές είναι και η κλήση στον αριθμό 112, όταν βρισκόμαστε σε σημείο που δεν υπάρχει σήμα για τα κινητά τηλέφωνα.
«Η ελληνική φύση, ένα μωσαϊκό τοπίων με μοναδική βιοποικιλότητα και ευαίσθητα οικοσυστήματα αποτελεί πόλο έλξης για τους ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Κάθε χρόνο απειλείται από δασικές πυρκαγιές, οι οποίες ευνοούνται από τις υψηλές θερμοκρασίες και τους ισχυρούς ανέμους που επικρατούν τους θερινούς μήνες», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Πυροσβεστικό Σώμα και τονίζει τι πρέπει να κάνουμε για να σταματήσει ή έστω να περιοριστεί η καταστροφή που συντελείται κάθε χρόνο, αλλά και για να μην θρηνήσουμε άλλες ανθρώπινες ζωές.

Ο στόλος - Τα προβλήματα - Το μηχανοκίνητο τμήμα

Και φέτος οι πυροσβέστες καλούνται να λειτουργήσουν τους ασυρμάτους τους αναλογικά. Σύμφωνα με πηγές αυτό πρακτικά σημαίνει πως αν κληθούν να επιχειρήσουν μέσα σε χαράδρα ή σε δύσβατο σημείο θα αντιμετωπίσουν και πάλι δυσκολίες με τις επικοινωνίες τους, όπως έγινε και το περασμένο καλοκαίρι.
Την ίδια στιγμή τόσο τα οχήματα όσο και τα εναέρια μέσα παραμένουν τα ίδια με πέρυσι. Τα οχήματα σε όλη τη χώρα, σύμφωνα με τις επίσημες καταγραφές είναι  3294 οχήματα. Από αυτά τα 1868 είναι υδροφόρα και τα υπόλοιπα είναι βοηθητικά και ειδικά οχήματα. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά πυροσβέστες με πολυετή εμπειρία περίπου 400 οχήματα έχουν ηλικία πάνω από 30 έτη ενώ άλλα 700 οχήματα είναι τουλάχιστον 20ετίας.
Σε ότι αφορά τα  εναέρια μέσα δεν έχει ανανεωθεί ο στόλος. Φέτος- θα κληθούν να σβήσουν δασικές πυρκαγιές σε όλη τη χώρα:
•       6 Καναντέρ   CL 415, (ιδιόκτητα)
•       10  Καναντέρ CL 215 (ιδιόκτητα)
•       2 ιδιόκτητα Super Puma. (ιδιόκτητα)
•       4  Ericsson s64, (ενοικιαζόμενα)
•       9 μεσαίου τύπου Κamov (ενοικιαζόμενα)
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά την έγκριση του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας τα οποία συνήθως είναι διαθέσιμα από την 1η Ιουνίου.
Επιπλέον στη φετινή μάχη με τις φλόγες προστίθεται και ένα μηχανοκίνητο τμήμα, που θα είναι άμεσης επέμβασης και ειδικών αποστολών ενώ η Πυροσβεστική ενισχύεται με την πρόσληψη 876 πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης και 56 μόνιμων δόκιμων πυροσβεστών.
To «Μηχανοκίνητο Ειδικό Τμήμα Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων» θα έχει ως έδρα την 1η ΕΜΑΚ και ως αποστολή την ενίσχυση του έργου του ΠΣ σε 24ωρη βάση. Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη προχώρησε στην ίδρυση του Τμήματος προκειμένου να λυθεί ένα μόνιμο πρόβλημα, που αφορούσε στην αποδυνάμωση πυροσβεστικών υπηρεσιών με την μετακίνηση προσωπικού και μέσων σε άλλες περιοχές, όταν υπήρχαν μεγάλες πυρκαγιές, με αποτέλεσμα να μένουν ακάλυπτες άλλες.
Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα, σε συμβάντα που αντιμετωπίζονται από τις κατά τόπους Πυροσβεστικές Υπηρεσίες, συνδράμουν υπηρεσίες από γειτονικές περιοχές εάν το συμβάν είναι εκτεταμένο, ή και από όλη την Επικράτεια, εάν είναι μεγαλύτερης έκτασης. Αυτός ο τρόπος υποστήριξης της επιχειρησιακής δράσης μεταξύ των υπηρεσιών επιφέρει την αποδυνάμωσή τους σε περίπτωση ταυτόχρονης εκδήλωσης πυρκαγιών στις περιοχές αρμοδιότητάς τους.
Με τα νέα δεδομένα, το Μηχανοκίνητο Τμήμα θα τελεί σε κατάσταση πλήρους επιχειρησιακής ετοιμότητας και δράσης, ώστε να καθίσταται δυνατή η κινητοποίηση και προώθησή του σε όλη την επικράτεια, ακόμη και με αεροπορικά μέσα εφόσον απαιτηθεί, χωρίς να αποδυναμώνονται άλλες τοπικές υπηρεσίες.
Το Μηχανοκίνητο Τμήμα θα απαρτίζεται από περίπου 200 πυροσβέστες, οι οποίοι θα διαθέτουν τουλάχιστον 20 πυροσβεστικά οχήματα και τον ανάλογο εξοπλισμό για την αντιμετώπιση πυρκαγιών.

WWF: Δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια

Σύμφωνα με τη WWF αν το 2018 μετρούσαμε μόνο τις καμένες  δασικές εκτάσεις θα κάναμε λόγο για μια από τις χρονιές με συγκριτικά μικρές ζημιές σε δάση και δασικές εκτάσεις, καθώς όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Πληροφοριακού Συστήματος για τις δασικές πυρκαγιές (EFFIS) κάηκαν στην Ελλάδα περίπου 144.000 στρέμματα δασών και δασικών εκτάσεων.
Τα πράγματα ωστόσο είναι διαφορετικά, καθώς το περσινό καλοκαίρι σημαδεύτηκε από την τραγική απώλεια 100 ανθρώπων. «Κάτι που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια και η ανάγκη για γενναίες αποφάσεις είναι επιτακτική».

Αναβάθμιση του συστήματος εξάπλωσης δασικών πυρκαγιών IRIS

Στο μεταξύ, με αφορμή την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου 2019, το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και το meteo.gr παρουσίασαν το προγνωστικό σύστημα IRIS, το οποίο αναπτύχθηκε με σκοπό την παροχή προγνώσεων ταχείας απόκρισης για την εξάπλωση των δασικών πυρκαγιών. Το σύστημα IRIS αναβαθμίστηκε παρέχοντας πλέον νέες διαχειριστικέ ικανότητες όπως ο καπνός και το μήκος των φλογών. Θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμο καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, με την υποστήριξη των ερευνητών/μετεωρολόγων του ΕΑΑ/meteo.gr. 

Τι να κάνουμε για να μην προκαλέσουμε πυρκαγιά

• Αποφεύγουμε τις υπαίθριες θερμές εργασίες, που ενδέχεται να προκαλέσουν πυρκαγιά (οξυγονοκολλήσεις, χρήση τροχού ή άλλου εργαλείου, που εκτοξεύει σπινθήρες)
• Δεν ανάβουμε υπαίθριες ψησταριές (barbeque) κατά τους θερινούς μήνες εντός των δασών, ούτε σε χώρους που υπάρχουν ξερά χόρτα και κλαδιά
• Αποφεύγουμε το κάπνισμα των μελισσών και δεν εγκαταλείπουμε τα αναμμένα υπολείμματα καύσης στην ύπαιθρο, διότι ενδέχεται να αναζωπυρωθούν και να προκαλέσουν πυρκαγιά
• Σε καμία περίπτωση, δεν καίμε ξερά χόρτα, κλαδιά, καλάμια και σκουπίδια στην ύπαιθρο
• Δεν πετάμε ποτέ αναμμένα τσιγάρα και σπίρτα, από το παράθυρο του αυτοκινήτου, ούτε όταν βρισκόμαστε στο δάσος
• Δεν αφήνουμε σκουπίδια στο δάσος, διότι υπάρχει κίνδυνος ανάφλεξής τους, ούτε γυάλινα μπουκάλια, διότι ενδέχεται να προκαλέσουν πυρκαγιά σε ξερά χόρτα, μέσω της ηλιακής ακτινοβολίας
• Δεν προβαίνουμε σε χρήση βεγγαλικών - πυροτεχνημάτων, σε περιοχές που βρίσκονται σε μικρή απόσταση από δασικές εκτάσεις
• Δεν σταθμεύουμε ποτέ το όχημά μας σε σημεία που υπάρχουν ξερά χόρτα. Ο καταλύτης των αυτοκινήτων διατηρείται υπερθερμασμένος για αρκετό χρονικό διάστημα, μετά το σβήσιμο της μηχανής, καθιστώντας ορατό τον κίνδυνο έναρξης πυρκαγιάς
• Έχουμε υπόψη μας ότι οι σπινθήρες που προκαλούνται από τις εξατμίσεις όλων των τύπων οχημάτων μπορούν να δημιουργήσουν συνθήκες ευνοϊκές για πυρκαγιά
• Πάντα συμμορφωνόμαστε με τις απαγορευτικές πινακίδες πρόσβασης στο δάσος, σε περιόδους υψηλού κινδύνου
Οι ενέργειες, στις οποίες πρέπει να προβούμε, μόλις αντιληφθούμε μια πυρκαγιά
• Τηλεφωνούμε αμέσως στους αριθμούς κλήσης 199 ή 112 και δίνουμε σαφείς πληροφορίες, τόσο για την τοποθεσία και το ακριβές σημείο που βρισκόμαστε, όσο και για τη συγκεκριμένη θέση που βλέπουμε την πυρκαγιά
• Περιγράφουμε το είδος της βλάστησης που καίγεται
• Προσδιορίζουμε την κατεύθυνση της πυρκαγιάς
• Ενημερώνουμε για την ένταση και τη διεύθυνση του ανέμου στην περιοχή
Η κλήση στον αριθμό 199 είναι χωρίς χρέωση, τόσο από σταθερό τηλέφωνο, όσο και από κινητό. Σε περίπτωση που το κινητό μας τηλέφωνο εμφανίζει στην οθόνη τις ενδείξεις «κλήσεις έκτακτης ανάγκης» ή «εκτός δικτύου», έχουμε τη δυνατότητα να τηλεφωνήσουμε στον αριθμό 112, που είναι επίσης αριθμός έκτακτης ανάγκης και ισχύει για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.


http://www.thetoc.gr