Φράουλες: Πώς ωφελούν την υγεία μας;


Υπάρχουν περισσότερες από 600 ποικιλίες φράουλας, καθεμία από τις οποίες διαφέρει σε γεύση, μέγεθος και υφή.

Ιδιαίτερα γνωστή είναι στην Ελλάδα η ευρωπαϊκή φράουλα, η οποία βρίσκεται αυτοφυής σε λοφώδεις και δασώδεις περιοχές.

Οι φράουλες έχουν πλούσια αντιοξειδωτική δράση, αναφέρει η Μαρία-Χριστίνα Αλεξοπούλου, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος και εξηγεί: «Είναι ένα φρούτο ιδιαίτερα πλούσιο σε βιταμίνη C, φλαβονοειδή, φαινόλες (ανθοκυανίνη που δίνει και το κόκκινο χρώμα στο φρούτο), σε  ελαγικό οξύ και σε βιταμίνη Α (καροτίνη). Περιέχουν επίσης βιταμίνη Κ, ασβέστιο, φώσφορο, κάλιο, ιώδιο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, φυλλικό οξύ, σελήνιο και τανίνες, ενώ έχουν μηδέν περιεκτικότητα σε λίπος. Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, οπότε είναι ένα φρούτο, το οποίο βοηθά στην πρόληψη και καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας». Όσον αφορά τις θερμίδες, ένα φλιτζάνι φράουλες (6-8 μεγάλες φράουλες) αποδίδει περίπου 60 θερμίδες.

Οφέλη για την υγεία
  • Η βιταμίνη C, η ανθοκυάνη και τα υπόλοιπα φλαβονοειδή που συναντάμε στις φράουλες, τα οποία έχουν εξαιρετικές αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ιδιότητες, αποτελούν μια εξαιρετική «ασπίδα» για την καταπολέμηση του καρκίνου και των όγκων. Η καθημερινή κατανάλωση φράουλας, φαίνεται πως μειώνει σημαντικά την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων.
  • Τα αντιοξειδωτικά που περιέχουν οι φράουλες είναι γνωστό ότι επαναφέρουν την επιδερμίδα και έχουν αντιγηραντικές ιδιότητες.
  • Oι πολυφαινόλες που περιέχουν, μπορούν να προστατεύσουν τον εγκέφαλό μας από τη γήρανση και την απώλεια μνήμης, σύμφωνα με την κ. Αλεξοπούλου. Έχει βρεθεί ότι έχουν άριστα αποτελέσματα για γερή μνήμη, υγεία και τόνωση του οργανισμού.
  • Οι φαινόλες που περιέχουν οι φράουλες, έχουν αντιφλεγμονώδη δράση αφού μειώνουν τη δράση του ενζύμου COX που προκαλεί τη φλεγμονή που συναντάμε σε παθήσεις όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, η οστεοαρθρίτιδα και ο καρκίνος.
  • Η ζεαξανθίνη και η λουτεΐνη που συναντάμε στις φράουλες, προφυλάσσουν τον αμφιβληστροειδή του ματιού και έτσι μπορούν να προστατεύσουν από την εμφάνιση του καταρράκτη και της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.
  • Η πηκτίνη που περιέχεται στις φράουλες, είναι μια διαλυτή φυτική ίνα που συντελεί στη μείωση της χοληστερίνης.
  • Το ασβέστιο, το μαγνήσιο, το μαγγάνιο, το κάλιο και η βιταμίνη Κ που υπάρχουν στις φράουλες βοηθούν στη σωστή ανάπτυξη και καλή υγεία των οστών, αναφέρει η κ. Αλεξοπούλου.
  • Το μαγγάνιο που περιέχουν οι φράουλες αποτελεί ασπίδα ενάντια στις ελεύθερες ρίζες και το οξειδωτικό στρες.


  • Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε κάλιο και μαγνήσιο, συμβάλλουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης που προκαλείται λόγω του νατρίου.
  • Η υψηλή περιεκτικότητα σε ιώδιο βοηθάει την καλή λειτουργία του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος.
  • Ως πλούσια πηγή φυτικών ινών βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και έχουν καθαρτική, αιμοστατική, διουρητική και μαλακτική δράση, ενώ παράλληλα συμβάλλουν και στην αποτοξίνωση του οργανισμού.
  • Οι φυτικές ίνες, το φολικό οξύ, η έλλειψη λιπών και τα αντιοξειδωτικά συστατικά που υπάρχουν στις φράουλας, όπως η βιταμίνη C και τα φυτοχημικά (φλαβονοειδή), βοηθούν την υγεία της καρδιάς.
  • Όπως όλα τα φρούτα, έτσι και η φράουλα, επισημαίνει η κ. Αλεξοπούλου, περιέχει πολύ νερό (περίπου 90%), κάτι πολύ ευεργετικό για την ουροποιητική μας λειτουργία.

Τι να προσέξετε στην αγορά τους
  1. Οι φράουλες θεωρούνται από τις πλέον επιβαρυμένες με φυτοφάρμακα τροφές.
  2. Προσέχετε να μην είναι ζαρωμένες και αλλοιωμένες, να είναι καθαρές, ομοιόμορφες, με λαμπερό χρώμα, πράσινα φυλλαράκια στην κορυφή και ευδιάκριτες μικρές τρίχες (χνούδι) στην επιφάνειά τους.
  3. Αγοράζετε όσες έχουν μικρό ή και κανονικό μέγεθος.
  4. Μην υπερβάλλετε σε ποσότητες, συνιστά η κ. Αλεξοπούλου, καθώς χαλούν εύκολα.
  5. Προτιμάτε να τις καταναλώνετε στην εποχή τους (Απρίλιο-Ιούνιο), καθώς το υπόλοιπο διάστημα οι ποικιλίες διεγείρονται τεχνητά και είναι επιβαρυμένες με ορμόνες.
  6. Η φράουλα είναι ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο φρούτο και για το λόγο αυτό καλό είναι να καταναλωθεί το συντομότερο δυνατό αποφεύγοντας την πολύωρη παραμονή της σε θερμοκρασία δωματίου.


Πηγή: iatronet.gr