‘’Αναγκαία πλέον η θεσμοθέτηση του επαγγέλματος του αστυνομικού ως «ΕΠΙΝΔΥΝΟ» και η τροποποίηση του Π.Δ. 120/2008 «Πειθαρχικό Δίκαιο Αστυνομικού Προσωπικού»’’

Η μεγαλύτερη έγνοια ενός αστυνομικού, που ξεκινά από την οικία του για εκτέλεση υπηρεσίας είναι αναμφίβολα, πρωταρχικά να επιστρέψει «σώος και αβλαβής» στην οικογένειά του και στα αγαπημένα του πρόσωπα “…μιας και καλείται να αντιμετωπίσει από κακοποιούς… έως πυρκαγιές- μη αναγνωρίζοντας όμως το επάγγελμά του ως επικίνδυνο ή μάλλον αναγνωρίζοντάς το- όλοι στην συνείδησή τους- αλλά όχι νομοθετικά λόγω της Δημοσιονομικής Πολιτικής- γίναν οι άνθρωποι αριθμοί”… και  σε δεύτερο βαθμό να μην διωχθεί πειθαρχικά λόγω της φύσης του επαγγέλματός του και βρεθεί στον «κυκεώνα» των Διοικητικών Εξετάσεων… επειδή βρέθηκε κάποιος παράξενος, κάποιος «ιδεολόγος», κάποιος επώνυμος, κάποιος ανώνυμος να τον καταγγείλει ΑΔΙΚΑ… ζει ο αστυνομικός δηλαδή υπό τον «φόβο» της άδικης δίωξής του, μη νιώθοντας ελεύθερος να δράσει επειδή το Π. Δ/μα 120/2008, δεν φτιάχτηκε για να τον προστατέψει έναντι του αδίκου σε βάρος του αλλά το αντίθετο, να τον καταστήσει άμεσα «ένοχο συνειδησιακά», τουλάχιστον έτσι όπως τυγχάνει εφαρμογής του.

Έτσι, μια μεγάλη ηθική και υλική ικανοποίηση για τον αστυνομικό αλλά και υποχρέωση ενός ευνομούμενου Κράτους απέναντί του, θα ήταν η αναγνώριση του επαγγέλματός του ως ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ, και προκειμένου να νιώθει πιο «ασφαλής» πειθαρχικά αλλά και πιο ελεύθερος στην καθημερινή του ζωή θα ήταν η τροποποίηση του Π.Δ. 120/2008 «Πειθαρχικό Δίκαιο Αστυνομικού Προσωπικού», μιας και με την υφιστάμενη κατάσταση που έχει δημιουργήσει το ανωτέρω Προεδρικό Διάταγμα… όχι ασφαλής δεν αισθάνεται αλλά το αντίθετο, «έρμαιο» του «κάποιου», που στην χειρότερη των περιπτώσεων όταν ο «κάποιος» είναι «ανώνυμος» καταγγέλλων συντάκτης με ποταπά κίνητρα που σκοπό έχει, είτε να καλύψει δικές του έκνομες ενέργειες, είτε να πλήξει την υπηρεσιακή αλλά και την οικογενειακή ζωή του καταγγελλόμενου με δυσάρεστες πολλές φορές συνέπειες. Και το χειρότερο? Σε καμία των περιπτώσεων που θα τεθούν στο Αρχείο από πειθαρχικής πλευράς μετά από Διοικητική Εξέταση από ανώνυμη καταγγελία, ΔΕΝ αναζητείται ο δράστης πλέον- καταγγέλλων (π.χ. από τον επιστολικό φάκελος κ.λ.π.), ο οποίος έχει διαπράξει ποινικά αδικήματα σε βάρος του/των συναδέλφου/ων, προκειμένου να λογοδοτήσει στην Δικαιοσύνη Ποινικά, καθώς και Πειθαρχικά εφόσον ανήκει στην Ελληνική Αστυνομία ή στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα. Να το πω πιο απλά…. Είναι δηλαδή ο ανώνυμος καταγγέλλων ο πλέον νομοταγής πολίτης ή αστυνομικός και ο καταγγελλόμενος από νομοταγής που ήταν πριν την καταγγελία, παράνομος- διεφθαρμένος ??? Ας είμαστε ρεαλιστές…..

Θα αναφερθώ επιγραμματικά λοιπόν στα κάτωθι που κατά την ταπεινή μου άποψη και εμπειρία, χρήζουν τροποποίησης :

             Αύξηση του χρονικού διαστήματος διενέργειας Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (Ε.Δ.Ε.) του Άρθρου 26 του Π.Δ/τος 120/2008 , από τους (4) μήνες στους (8) μήνες. Αυτή η «ουτοπία» ότι θα πρέπει και θα έχει ολοκληρωθεί η διενέργεια μιας Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (Ε.Δ.Ε.) μέσα σε (4) μήνες, οδηγεί πολλές φορές, λόγο της γρήγορης περαίωσης, στην παραπομπή των συναδέλφων ενώπιον των Πειθαρχικών Συμβουλίων ή ακόμη χειρότερα στην Πειθαρχική τους τιμωρία…και έρχεται το ποινικό σκέλος της υπόθεσης και ο συνάδελφος αθωώνεται. Πρέπει να είμαστε ρεαλιστές… και η Δικαιοσύνη θέλει να αποδώσει δικαιοσύνη, αλλά σε άλλα χρονικά πλαίσια και όχι με χρονική πίεση στον ενεργούντα την Ε.Δ.Ε., αλλά εξετάζοντας κάθε πτυχή της υπόθεσης.

             Ανώνυμες καταγγελίες (Άρθρο 23 του Π.Δ/τος 120/2008)  : Να μην διατάσσεται καμία διοικητική εξέταση για ανώνυμες καταγγελίες, οι οποίες τις περισσότερες φορές προέρχονται από κακόβουλους, οι οποίοι σκοπό έχουν να πλήξουν ηθικά και υπηρεσιακά τους καταγγελλόμενους, και να τίθεται απευθείας στο Αρχείο η καταγγελία. Να διερευνάται  μόνο εάν αναφέρονται συγκεκριμένα στοιχεία και προκύπτουν σοβαρά ποινικά αδικήματα. Σε περίπτωση δε που μετά από την Διοικητική Εξέταση τεθεί η υπόθεση στο Αρχείο, να αναζητείται ο δράστης πλέον- καταγγέλλων, ο οποίος έχει διαπράξει ποινικά αδικήματα σε βάρος του/των συναδέλφου/ων, προκειμένου να λογοδοτήσει στην Δικαιοσύνη Ποινικά, καθώς και Πειθαρχικά εφόσον ανήκει στην Ελληνική Αστυνομία ή στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα.

-              Μισεί ή ζηλεύει κάποιος τον γείτονά ή συνάδελφό του, για τον Χ-Ψ λόγο, γράφει μια ανώνυμη καταγγελία και την στέλνει π.χ. στην Δ/νση Εσωτερικών  Υποθέσεων. Τότε ξεκινά ο «Γολγοθάς» του καταγγελλόμενου συναδέλφου… να αποδείξει ότι δεν είναι «ελέφαντας». Και ξεκινά αρχικά η Δ/νση Εσωτερικών  Υποθέσεων μία έρευνα «Εμπιστευτική»…τι εμπιστευτική!!!? Που με το θα πατήσει το πόδι του συνάδελφος της ανωτέρω Υπηρεσίας σε οποιαδήποτε Υπηρεσία, ιδίως της Επαρχίας ή ακόμη και διερχόμενος απλά για καύσιμα στο υπηρεσιακό πρατήριο… θα το μάθει σχεδόν το σύνολο του προσωπικού της έδρας για την παρουσία του στην περιοχή μας…. και τότε αρχίζει το άλλο σκέλος… Ποιόν ψάχνει? Γιατί ?... και άντε πείτε μου εμένα περί εμπιστευτικότητας. Και πείτε μου για όσες ανώνυμες καταγγελίες που διερευνήθηκαν σε βάρος συναδέλφων και τέθηκαν στο Αρχείο, αναζητήθηκε ποτέ ο άγνωστος καταγγέλλων, ο οποίος συκοφάντησε και ταλαιπώρησε τον/τους συνάδελφο/ους, να αποκαλυφθεί ??? ΟΧΙ… γιατί δεν μπαίνει κανείς στην ψυχολογία αυτού που τον «πνίγει» το δίκαιο και διώκεται άδικα…σ ΄αυτές τις περιπτώσεις αναφέρομαι. Αυτές οι άδικες περιπτώσεις καθιστούν «έρμαια» συναδέλφους, που προσφέρουν και δημιουργούν μία «βιομηχανία καταγγελιών», μιας και ο καταγγέλλων σε κάθε περίπτωση παραμένει «αλώβητος».

             Τροχαία ατυχήματα υλικών ζημιών εν ώρα υπηρεσίας (Άρθρο 27 του Π.Δ/τος 120/2008):

-              Πολλές φορές διεξάγεται έρευνα μέσω Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (Ε.Δ.Ε.) του Άρθρου 27 του Π.Δ/τος 120/2008, για τροχαίο ατύχημα υλικών ζημιών σε υπηρεσιακό όχημα, καίτοι η ζημιά είναι μηδαμινής αξίας και αποδεχόμενης της υπαιτιότητας του έτερου ιδιωτικού οχήματος από την πλευρά της ασφαλιστικής εταιρείας του. Αποτέλεσμα αυτού είναι να δαπανώνται πολλές εργατοώρες, γραφική ύλη (χαρτί- toner) και αναστάτωση στο προσωπικό για το οποίο διενεργείται η Ε.Δ.Ε.

-              Για τους παραπάνω λόγους, προτείνεται να μην διατάσσονται Ε.Δ.Ε. για τροχαία ατυχήματα υλικών ζημιών με υπηρεσιακά οχήματα, εφόσον δεν ευθύνεται ο αστυνομικός οδηγός και η ασφαλιστική εταιρεία του εταίρου εμπλεκομένου οχήματος καλύπτει την υλική ζημιά (Αναμονή για απάντηση από την ασφαλιστική εταιρεία π.χ. 15 ημέρες).

             Εκτός υπηρεσίας ελαφρύς τραυματισμός αστυνομικού (Άρθρο 24 παρ. 1 εδαφ. β΄ του Π.Δ/τος 120/2008):

-              Δεν μπορεί όπου θέλουμε να συγκρίνουμε την Αστυνομία με τον λοιπό Δημόσιο Τομέα αλλά τηρώντας «δύο μέτρα και δύο σταθμά». Τι εφαρμόζεται σε ανάλογη περίπτωση τραυματισμού Δημοσίου Υπαλλήλου? Διατάσσεται Π.Δ.Ε. ή Ε.Δ.Ε.? ΟΧΙ… Γιατί λοιπόν για τον αστυνομικό που τραυματίζεται ελαφρά εκτός υπηρεσίας και το δηλώνει υπεύθυνα ότι π.χ. γλίστρησε στις σκάλες της οικίας του και δεν έχει καμία σχέση ή απαίτηση από την Υπηρεσία του, να διατάσσεται Προκαταρκτική Διοικητική Εξέταση (Π.Δ.Ε.) ???

Προτείνεται να μην διατάσσονται Π.Δ.Ε. για ελαφρύς τραυματισμούς, εκτός Υπηρεσίας Αστυνομικών, εφόσον δεν απείχαν των καθηκόντων τους, συνεπεία αυτών, π.χ. για πάνω από (30) ημέρες, οι οποίοι και θα υποβάλλουν σχετική Υπεύθυνη Δήλωση για τον τραυματισμό τους. Κατά το άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος, η ελευθερία της ανάπτυξης της προσωπικότητας δεν επιτρέπεται να περιορίζεται παρά μόνο στο απολύτως αναγκαίο. Ο πειθαρχικός έλεγχος είναι ένας τέτοιος περιορισμός. Συνταγματικά, συνεπώς, η εξωϋπηρεσιακή συμπεριφορά του αστυνομικού (όπως, αναλόγως, και κάθε υπαλλήλου) μπορεί να περιοριστεί (δια της πειθαρχικής οδού) μόνο όταν διατηρείται ένας αιτιώδης σύνδεσμος με την Υπηρεσία, αλλιώς είναι παράνομη, ως αντισυνταγματική. Να νιώσει επιτέλους ελεύθερος σαν προσωπικότητα και ως άνθρωπος και αυτός ο «έρμος» αστυνομικός !!!

Δεν θα επεκταθώ άλλο…. Μπορούσα να αναφερθώ και στις απευθείας Κλήσεις σε Απολογία, και στην διαγραφή των πειθαρχικών ποινών, και στην σχέση πειθαρχικής με ποινικής δίκης, και σε πολλά άλλα ενδιαφέροντα που χρήζουν ουσιαστικής τροποποίησης.

Ανέφερα απλά ορισμένες περιπτώσεις του Π. Δ/τος 120/2008 που χρήζουν τροποποίησης κατά την άποψή μου για το υπηρεσιακό συμφέρον, άλλα και για την βελτίωση του περιβάλλοντος- συνθηκών εργασίας των αστυνομικών, πιστεύοντας ότι οι συνθήκες είναι πλέον «ώριμες» και οι ανάγκες από το 2008 έχουν αλλάξει… και είναι πλέον η κατάλληλη εποχή ώστε να συσταθεί μία Επιτροπή Εξέτασης του ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΥ της εργασίας του αστυνομικού και τροποποίησης του Π. Δ/τος 120/2008 «Πειθαρχικό Δίκαιο Αστυνομικού Προσωπικού» με επίκεντρο τον συνάδελφο… και την πραγματική απόδοση πειθαρχικής δικαιοσύνης.- 

 

ΜΠΕΓΑΣ Αχιλλέας

Α΄ Αντιπρόεδρος

Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Τρικάλων


_