Είναι ασφαλές να τρώμε ωμό αβγό;


Μία πολύ καλή διατροφική επιλογή για να ξεκινήσει κανείς την ημέρα του είναι τα αβγά.

Είναι ένα τρόφιμο ιδιαίτερα ωφέλιμο για τον οργανισμό, γιατί αποτελεί πηγή πρωτεϊνών, βιταμινών D, Β2, Β12, ιωδίου και φυλλικού οξέος.

Είναι γρήγορα στην παρασκευή τους, ενώ οι επιλογές μαγειρέματος ποικίλουν ανάλογα με τις ορέξεις μας. Ένα μειονέκτημα είναι ότι περιέχουν υψηλά ποσοστά χοληστερόλης ειδικά αν συνδυάζεται με μονοακόρεστα, γι’ αυτό όσοι πάσχουν από χοληστερίνη πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων, ενώ είναι προτιμότερα να τρώγονται χωρίς προσθήκη ελαίων.

Δεν είναι λίγες, όμως, οι συνταγές που μας προτείνουν την κατανάλωση των αβγών ωμά.

Αλλά, πόσο ασφαλής είναι μία τέτοια επιλογή;

Τα ωμά αβγά είναι επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία, γιατί μπορεί να πάθει κανείς τροφική δηλητηρίαση. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας ενός βακτηρίου της σαλμονέλας που αναπτύσσεται. Ακόμη και αν τα αβγά μαγειρευτούν ελαφρώς, τα βακτήρια έχουν την ιδιότητα να σχηματίζουν ανθεκτικές μορφές ζωής, τα ενδοσπόρια, τα οποία όταν ξανά οι συνθήκες του περιβάλλοντός τους γίνουν κατάλληλες, όπως αυτό του ανθρώπινου οργανισμού, ενυδατώνονται και γίνονται κανονικά βακτήρια με την ίδια βλαβερή δράση. Έτσι είναι δύσκολο να εξουδετερωθούν παρά μόνο με καλό μαγείρεμα.  Μεγάλη προσοχή, επίσης, χρειάζεται και στη συντήρηση και στην αποθήκευσή τους, ώστε να υπάρχει ένα καθαρό περιβάλλον, που δεν θα μολύνει και άλλα τρόφιμα, όπως γάλα και νωπά τυριά.

Οι έγκυες, τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι ή οι άνθρωποι με προβλήματα υγείας είναι καλό να αποφεύγουν φαγητά, που περιέχουν ποσότητες ωμών αβγών, όπως η μαγιονέζα, το τιραμισού, παγωτά, γλάσο και σάλτσες ή τουλάχιστον να υπάρχει αναγραφή, για το αν είναι παστεριωμένα ή όχι, ώστε ο κίνδυνος να περιοριστεί σημαντικά.

Μεγάλη προσοχή πρέπει να δείξουμε και εμείς στις συνταγές ωμών αβγών, που φτιάχνουμε στο σπίτι. Θα πρέπει πάντα πριν από κάθε συνταγή να τα παστεριώνουμε μόνοι μας βάζοντάς τα σε μία κατσαρόλα με νερό στο φούρνο στους 54 βαθμούς για 45 λεπτά. Με τον τρόπο αυτό θα είμαστε σίγουροι για την υγιεινή των αβγών μας.


Πηγή: itrofi.gr
_